Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Tähän on helppo uskoa, eipä niitä juuri muita mahdollisuuksia taida ollakaan. Enpä vaan löytänyt yhtään suomalaista pilottia, joka olisi Sabrelinerilla lentänyt. Ko. vuoden Ilmailun artikkeleissa näytti olevan tarinaa salaperäisestä Nordairstä jne. Siellähän taisi Esko Ruohtula olla ensimmäisiä pilotteja (Falcon 20 OH-FFA 70-80) ja Hallen Jorkki-vainaa tuli sitten joskus myöhemmin? Finnwingsillä Esko tai Matti (?) Siimes (Falcon 20 OH-FFW 71-72 ja Falcon 20 OH-FFV 72-78). Karhilan Kössikin on muistaakseni lentänyt bisnes-jettiä työkseen. Keitäs oli sitten lentäjinä Henry Nielsenillä (Falcon 10 OH-FFB vuosina 74-78), Saloralla (Learjet 24 OH-GLA vuosina 73-75 ja Falcon 20 OH-FFJ vuosina 75-78) ja Kone Oy:llä (Learjet 24 OH-GLB vuosina 1974-83 ja MU-300 OH-KNE vuosina 83-88)? Jetflitenkin synnystä olisi mielenkiintoista kuulla jos Juha vaan viitsii kirjoittaa. Tietääkseni Ruohtulan Esko oli jonkun aikaa Finnairilta komennettuna Nordairille pääohjaajaksi (tai lentotoiminnanjohtajaksi?), mutta lensi myös Caravelleä Finnairilla aina välillä. Hallen Jorma, Karjalaisen Lare, Pankakosken Heikki ja Tapanaisen Rauno olivat ymmärtääkseni jokseenkin alusta asti ohjaajina Nordairilla. Finnwingsillä lensivät molemmat Siimekset Falconia, Timo Uramaa myös, samoin Stig Degerth ja Martin Blomqvist, sekä tietty Karhilan Kössi myös. Ja moni muukin vissiin, jota en nyt just muista. Nielsenin Falconia lensi luonnollisesti TJ Berndt Aminoff, perämiehinä ainakin Aaltion Vili ja Pitkäsen Ossi. Saloran Pilotteina olivat Pertti "Pietro" Sihvonen, Erkki Kiianlinna ja jonkun aikaa Tähtisen Veksi. Nordmanin Kale lensi kai enimmäkseen kopteria. Koneen piloteista tulee mieleen Lekan Risto, joka sittemmin on tullut tunnetuksi paitsi Finnairilla, niin myöskin Malmilla, Heikki Ervi, Heikki Pullinen, sekä Maunulat Maukka ja Antero, isä ja poika siis. Lista on ihan omasta päästä vetäisty, voi olla virheellinen ja varmasti puuttellinenkin. Täydennys on suotavaa. Jetflitestä taidan kirjoittaa sitten muistelmissani... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 13.4 1960, Caravelle IA OH-LEB "Sinisiipi" Minäkin lensin Konnalla Hesaan 1959 Siis paljon aikaisemmin Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Kone oli Sabreliner 60, tunnus N915R. Jos vain joku tietää asiasta enemmän, niin kertokoon ihmeessä. Koneen (Sabre 60 c/n 306-42) historia näyttää olevan tällainen: N4755N, N915R, N80L, N58CG, N60EL, N120JC. Ilmeisesti kone on sittemmin siirtynyt pois käytöstä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Minäkin lensin Konnalla Hesaan 1959 Siis paljon aikaisemmin Markku No olisko sitten 29.6.1953 DC-3 ja OH-LCB. Jos siis oli kyse aikataulunmukaisen reittiliikenteen lennosta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Vai olisiko Ilmailuvoimat lentänyt 20-luvulla esim Santahaminasta Ouluun vaikkapa Breguet 14:llä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Vai olisiko Ilmailuvoimat lentänyt 20-luvulla esim Santahaminasta Ouluun vaikkapa Breguet 14:llä? Breguet pysyi ilmassa max. 2t 45 min Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Breguet pysyi ilmassa max. 2t 45 min Kauhee myötätuuli.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Vai olisiko Ilmailuvoimat lentänyt 20-luvulla esim Santahaminasta Ouluun vaikkapa Breguet 14:llä? Off topic, mutta related tähän: Brequetillä lennettiin kyllä jopa Suomen ympäri, mutta kokonaisaika oli nopeimmalla kilpailijalla 24 h 44 min lentoajan ollessa 11 h 55 min. Vääp Haijala / Luutn Könni kiskaisivat reitin Viipuri-Sortavala-Joensuu-Nurmes-Kajaani-Oulu-Vasa-Turku-Santahamina 16.4.1922. Kaikesta päätellen kova matka tuonaikaisille lentäville koneille kaikkine teknisine puutteineen. "Vaikeata oli Nurmeksen ja Kajaanin välillä kun kompassi pyöri villinä ympäri." "Oulua lähestyttäessä yllätti pieni vesivuoto ja oli laskeuduttava. Aikaa kului pari tuntia paikkaamiseen ja lumen sulattamiseen moottoria lämmittelemällä, jotta saatiin 60 litraa vettä jäähdyttäjään." Lähde: Suomen Ilmavoimat I 1918-27, Keskinen-Partonen-Stenman Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Tuo kakskytluku ja ilmailuvoimat on oikein mutta tämä välilaskuton lento löytyy kyllä aikakirjoista eikä kone ole Brequet Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Arvaan, että kyseessä oli heinäkuussa 1927 lennetty "Pohjolan Ilmailuviikko" kiertue Suomessa, ja koneena olisi ollut Hansa Brandenburg IVL.A. 22. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Eei. Vuosi on kyllä 1927 ! Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 No jos se ei ollut C.60 niin Martinsyde F.4 se sitten oli. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 No ammutaan sitten ihan isohahloisella, A-11 ja sitten pidän suuni kiinni. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Jatketaan "isolla pyssyllä" : Gloster Gamecock II, menee jo arvailuksi..... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Tuohon Falcon keskusteluun liittyen, kysymys rapakon takana ns. mäkeen ajetusta OH-FFW:stä. Kone on edelleen ohjaajien käskytettävänä (tai oli ainakin muutama vuosi sitten), mutta missä? Perttu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Tuohon Falcon keskusteluun liittyen, kysymys rapakon takana ns. mäkeen ajetusta OH-FFW:stä. Kone on edelleen ohjaajien käskytettävänä (tai oli ainakin muutama vuosi sitten), mutta missä? Perttu FedExillä, Memphis, Tennessee veikkaisin. Siis ohjaamosta tehty simulaattori/CPT. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Tapaus (siis tämä H:ki - Oulu lento) on vähemmän tunnettu. Esim. Juuri ilmestynyt Jukka Raunion kirja "Valtion lentokonetehtaan historia" ei k.o. konetyyppiä käsitellesään puhu asiasta mitään. Ei myöskään "Thulinista Hornettiin" opus. Konetyypin maine on niin huono että lentosuoritus on lähinnä uskomaton. Matkanopeus lennolla oli n. 200km/h ja lentoaika 2,5 h. Lentokorkeus noin 1600m. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Kokeillaas nyt vielä kerran : IVL C.25? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Lento-ominaisuuksien mukaan koneen täytyy olla Koolhoven FK.31. Ja jos se on tällä tyypillä tehty, niin voi veljet... ilmailu on ennen ollut todellista seikkailua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Ko. lento taisi olla Koolhoven F.K.31:n ainoa merkittävä suoritus Suomessa, tai missään muualla ??? Juha. edit: dam! Jouni oli 27s nopeampi... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Ko. lento taisi olla Koolhoven F.K.31:n ainoa merkittävä suoritus Suomessa, tai missään muualla ??? Juha. edit: dam! Jouni oli 27s nopeampi... ei kokojyvävehnä (på svenska), hieman on eri kuva annettu ns. päälähteissä ko konetyypistä ja laskuarvoissakin saa olla melko ihmeissään... Lähteet? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Kyllä näin aikakirjat kertoo: "27.2.1927 silloinen ilmailuvoimien komentaja ev.lti. Vuori ja maalentoeskaaderin komentaja maj. Snellman lensivät Koolhoven F.K.31 koneella (3H34 myöh. KO-34) 2,5 tunnissa Helsingistä Ouluun. Lähtö 10.45 reittiä H:ki-Hyvinkää-Lammi-Kuhmoinen-Sahrajärvi-Pudasjärvi-Pihtipudas-Haapajärvi-Haapavesi-Oulu." Uskomaton suoritus täysin kelvottomalla konetyypillä. (Tuo Pudasjärvi ei muuten ole matkan varrella) Markku Ai ne lähteet: Minulla on "Hakkapeliitta" lehden numero jossa asiasta kerrotaan noin niikuin tuoreeltaan. Tuo lainaus on "Suomen siivet" lehdestä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 25, 2006 Jahas. Olisko se taas mun vuoro? Ellei Juhalla olis jotain sopivaa... Kysytään nyt kuitenkin: Miten koordinaatit 60° 30' 10N 025° 56' 58E ja 64° 40' 30N 025° 35' 51E liittyvät suomalaiseen ilmailuun? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla