Kirjoitettu Helmikuu 9, 2006 Jäin yöllä pohtimaan, että johonkinhan tuon Hawkeyen täytyy perustua Oikeastaan Greyhound perustuu Hawkeyehin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9, 2006 Kysymystä pukkaa.... Mikä on/oli VILMU? Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9, 2006 Valtakunnallisen ilmailumuseon perustamista pohtiva työryhmä, 1975 Edit: Juu, ei löytynyt googlella vaan nimestä voi päätellä ja toinen muistisoluista vielä raksuttaa johtolankaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9, 2006 Valtakunnallisen ilmailumuseon perustamista pohtiva työryhmä, 1975 Edit: Juu, ei löytynyt googlella vaan nimestä voi päätellä ja toinen muistisoluista vielä raksuttaa johtolankaa... Ei löydy sellaista kysymystä mitä ei ratkaistaisi hetkessä... Miksi kysyin VILMU-työryhmää? Yksinkertaisesti siksi, että olen tänään lukenut sitä aivan tarpeeksi. Käytänkin nyt tilaisuutta hyväkseni mainostaakseni: Ilmailumuseoyhdistys ry:n historiakirjaa joka ilmestyy huhtikuun alussa. Kirjassa on luonnollisesti luku myös VILMU-työryhmästä. Pysykääpä kaikki suomalaisesta ilmailumuseotoiminnasta kiinnostuneet kanavalla! Ja Illka kysyy seuraavaksi! Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9, 2006 Jäin yöllä pohtimaan, että johonkinhan tuon Hawkeyen täytyy perustua Tuota kyllä tässä tapauksessa muna oli ennen kannaa: Navy otti vastaan ensimmäiset E-2:t tammikuussa 1964 ja C-2:t vuoden 1965 lopulla. Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 No kysytääs että koska ILS CAT II tuli Helsinki-Vantaalle, kun ei muutakaan keksitä näin aamutuimaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 No kysytääs että koska ILS CAT II tuli Helsinki-Vantaalle, kun ei muutakaan keksitä näin aamutuimaan. Olisiko vuonna 1993 (Runway 22 L) ? http://www.paris.icao.int/documents/pdf/FASID_P3_AOP_TableAOP_2.pdf Jukka EDIT: vastaus taitaa olla väärin, tuli hosuttua, mutta antaa olla! Luultavasti tuli aikaisemmin kuitenkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 Aikaisemmin... Edit: Taitaa olla sittenkin Jukan vastaus oikein, kun rupesin epäilemään vankasti lähdettäni TM 2/1973:a. Selvisi, että TM:stä väitetyn sijasta kyseessä oli ollut vahvistettu ILS I samoilla sääminimeillä kuin CAT II:ssa, mutta ei varsinainen CAT II. Vuoden 1972 lopussa toimitetut uudet laitteet olivat maksaneet 700 000 markkaa ja ne eivät täyttäneet CAT II:sta varavoiman käynnistymisvaatimusten osalta, kun vaaditun 1 sekunnin sijaan käynnistyminen kesti 6 sekuntia. Ei pitäisi näköjään koskaan luottaa yhteen kirjoitettuunkaan lähteeseen, joten poistun takavasemmalle piiloon. Kysyköön Jukka seuraavan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 Kappas vaan! Ja kiitos täsmennyksestä, hankala on löytää tietoa netistä, eikä muutakaan lähdettä nyt ollut, josta olisi voinut tarkistaa asiaa. Mutta laitetaanpa sitten seuraava kysymys joka kuuluu seuraavasti: Mikä on tämä menestyksekäs suomalaiset sukujuuret omaava ulkomainen lentolaite, jonka nimi myös maistuu makealta suomalaisten suussa? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 Purjelentokone Sisu, suunnittelija muistaakseni Len Niemi. edit: tämmöinen on myös National Air & Space Museumin kokoelmissa Washingtonissa, en tiedä onko esillä. Koneen meriitteihin kuuluu muistaakseni se, että semmoisella lennettiin ensimmäinen yli 1000 km matkalento. Viisaammat voinevat vahvistaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 Purjelentokone Sisu, suunnittelija muistaakseni Len Niemi. edit: tämmöinen on myös National Air & Space Museumin kokoelmissa Washingtonissa, en tiedä onko esillä. Koneen meriitteihin kuuluu muistaakseni se, että semmoisella lennettiin ensimmäinen yli 1000 km matkalento. Viisaammat voinevat vahvistaa. Oikein! Arlington Sisu A1, suunnittelija Leonard Niemi. "Leonard Niemi's Sisu is the most successful American competition sailplane ever flown." Koneella voitettiin useita mestaruuksia, joista alla olevassa linkissä enemmän. Siellä koitetaan myös kertoa "sisu"-sanan merkityksestä: http://www.nasm.si.edu/research/aero/aircraft/arlington.htm Ja Juha pistää sitten seuraavan kysymyksen. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 Aikaisemmin... Edit: Taitaa olla sittenkin Jukan vastaus oikein, kun rupesin epäilemään vankasti lähdettäni TM 2/1973:a. Selvisi, että TM:stä väitetyn sijasta kyseessä oli ollut vahvistettu ILS I samoilla sääminimeillä kuin CAT II:ssa, mutta ei varsinainen CAT II. Vuoden 1972 lopussa toimitetut uudet laitteet olivat maksaneet 700 000 markkaa ja ne eivät täyttäneet CAT II:sta varavoiman käynnistymisvaatimusten osalta, kun vaaditun 1 sekunnin sijaan käynnistyminen kesti 6 sekuntia. Ei pitäisi näköjään koskaan luottaa yhteen kirjoitettuunkaan lähteeseen, joten poistun takavasemmalle piiloon. Kysyköön Jukka seuraavan. Ouluun hyväksyttiin CAT kakkonen vuonna 1993. Olin mukana hyväksymisprosessissa ja kävin Vantaalla katsomassa mallia miten siellä homma oli hoidettu. Joten käyttöönottovuoden täytyy olla aikaisempi kuin 1993. Tuolloin EFHK suunnitteli jo tuolloin CAT kolmosta .... Markku Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 Kysytääs nyt sitten semmoista, että mitä yhteistä on mm seuraavilla Suomenkin ilmavoimien käytössä olleilla lenyokonetyypeillä? Aakkosjärjestyksessä: Airspeed Envoy Beechcraft 17 Bristol Bulldog Caudron C.59 De Havilland Moth Douglas DC-2 Fokker D.XXI Heinkel He-59 Junkers W34 Polikarpov UTI-4 Tupolev SB Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 Purjelentokone Sisu, suunnittelija muistaakseni Len Niemi. d**n, toi ois kyllä kuulunu mulle vastattavaksi Kun sentään on sukunimikaima suunnitellut sen Ja oisin heti tiennyt vastauksenkin... Eihän täältä uskalla olla hetkeäkään poissa hannu EDIT: typo pois Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 Kysytääs nyt sitten semmoista, että mitä yhteistä on mm seuraavilla Suomenkin ilmavoimien käytössä olleilla lenyokonetyypeillä? Aakkosjärjestyksessä: Airspeed Envoy Beechcraft 17 Bristol Bulldog Caudron C.59 De Havilland Moth Douglas DC-2 Fokker D.XXI Heinkel He-59 Junkers W34 Polikarpov UTI-4 Tupolev SB Kaikki tyypit ovat ottaneet osaa Espanjan sisällissotaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 Kaikki tyypit ovat ottaneet osaa Espanjan sisällissotaan Menipäs taas monta minuuttia. Ja jätin vielä listasta pois semmoiset helpottavat tekijät kuin Messreschmitt 109, Do-17 ja I-16... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 Menipäs taas monta minuuttia. Ja jätin vielä listasta pois semmoiset helpottavat tekijät kuin Messreschmitt 109, Do-17 ja I-16... Eikös tuo UTI-4 ole oikeastaan I-16 UTI eli tavallaan se I-16 oli kyllä mukana hoo vaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 Jahas, taitaa olla minun vuoro. Kysymysten teko, joita ei kooklettamalla noin vain selvitä, onkin paljon vaikeampaa kuin vastaaminen: Helppo: Mitä yhteistä on DH Mosquitolla ja Phoebusilla? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 Molemmissa käytettiin sandwich-rakennetta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 Molemmissa käytettiin sandwich-rakennetta. Tarkemmin vielä "balsa-sandwich rakennetta" Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 Joo, tuota balsa-välikerrosta olin juuri hakemassa, Jukalle vuoro. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 Tässä tulee seuraava: Mitä kahden lentokentän välistä lentoreittiä on lentäjien keskuudessa kutsuttu nimellä "Burman tie"? Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 Tässä tulee seuraava: Mitä kahden lentokentän välistä lentoreittiä on lentäjien keskuudessa kutsuttu nimellä "Burman tie"? Jukka Hallin ja Härmälän. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 Hallin ja Härmälän. Tampereen mies se tietää...ja saa seuraavan vuoron. Koelentäjät reitin tosiaan nimesivät "Burman tieksi" ja reitti kulki huonolla kelillä vesistölinjoja seuraten matalalentona, vaikka vaakanäkyvyys oli vain 1-1,5 km ja pilvet lähes maassa. Ohjaajan piti vain tuntea reitti niin hyvin ulkoa, ettei karttaa tarvinnut seurata. Reitti kulki suunnilleen: Kuorevesi-Kolhinselkä-Alannevesi-Koljonselkä (Orivesi)-Längelmävesi (tai Vesijärvi)-Kangasala-harjun etelälaitaa Iidesjärvelle ja siitä Pyhäjärvelle. Tilanteesta riippuen saattoi olla pieniä vaihteluita reitillä. Lentokorkeus ei juuri lähdön jälkeen ylittänyt Hallin kentän korkeutta 143 m. (Härmälän korkeus 84 m). Tämä on kerrottu Aimo Juholan kirjassa "Koelentotoiminta 1939-1945". Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2006 Tampereen mies se tietää...ja saa seuraavan vuoron. Koelentäjät reitin tosiaan nimesivät "Burman tieksi" ja reitti kulki huonolla kelillä vesistölinjoja seuraten matalalentona, vaikka vaakanäkyvyys oli vain 1-1,5 km ja pilvet lähes maassa. Ohjaajan piti vain tuntea reitti niin hyvin ulkoa, ettei karttaa tarvinnut seurata. Reitti kulki suunnilleen: Kuorevesi-Kolhinselkä-Alannevesi-Koljonselkä (Orivesi)-Längelmävesi (tai Vesijärvi)-Kangasala-harjun etelälaitaa Iidesjärvelle ja siitä Pyhäjärvelle. Tilanteesta riippuen saattoi olla pieniä vaihteluita reitillä. Lentokorkeus ei juuri lähdön jälkeen ylittänyt Hallin kentän korkeutta 143 m. (Härmälän korkeus 84 m). Tämä on kerrottu Aimo Juholan kirjassa "Koelentotoiminta 1939-1945". Jukka Noo... kotoisin olen Päijänteen toiselta puolen ja vieraalla maalla vaan. Vaan valmistauduin huomisten Jämin 70-vuotisjuhlallisuuksien kohtaamiseen veteraanien kanssa ja lueskelin tossa Pilvien Huimapäitä ehkä noin viidettä kertaa. Eli tuossa 2 tuntia sitten kertasin tämän knopin. Eero Pakarisen kirjassa tie tosin kulki nimellä Birman tie. Täytyypä tsekata joskus tuo reitti IRL... Ilmavoimien ensimmäinen hävittäjä-ässä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla