Kirjoitettu Helmikuu 16, 2006 PIK-17A ja Boeing 747 SP, "tumppi" Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2006 Sarjassamme hassuja arvauksia: yhteinen tekijä = molemmista löytyy "kotka": IKV-3 Kotka purjekone ja Boeing VC-25A Air Force One = mod. Boeing 747 (USA:n kotka-merkki nokassa) Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2006 No eipä kumpikaan noistakaan... Ihan hyviä kehitelmiä, mutta oikea ei ole yhtään noin vaikea ketju. Toisaalta, se pitää tietää, arvaamalla ei voi voittaa. Tyyppiä on rakennettu useampia, eikä ko. yhteys ole voimassa kaikissa saman tyypin purjekoneyksilöihin... t. hannu-oraakkeli p.s. edelleen uskon, että Jouni tietäisi, jos sillä vaan olisi kysymys keksittynä! EDIT: korjattu koskemaan kahta edellistä viestiä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2006 Jatkan sitkeästi "kadonneen aarteen metsästystä": Yksi yhteinen tekijä on "Kanada" (= Kummelin vastaus... ) PiK-3c "Kajava": 2 kappaletta koneita valmistettu Kanadassa 1960-luvun lopulla piirustuksista. Boeing 747: Kanadassa (Boeing Canada) valmistetaan Boeing 747:n osia. Eihän vieläkään ole oikein, eihän... Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2006 Eihän vieläkään ole oikein, eihän... Jukka Kylmenee vaan... Alan jo epäillä et olen nähnyt unta... mutta uskotaan vielä, et perustan kysymyksen tosiasioihin Ei ole Kajavakaan... hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2006 Liittyiskö kysymys Vasamaan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2006 Pakko sen on olla Vasama... Liittyisikö jollakin tavalla Vasamoiden maksimipainon lisääntymiseen 70-luvulla? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2006 Pakko sen on olla Vasama... Liittyisikö jollakin tavalla Vasamoiden maksimipainon lisääntymiseen 70-luvulla? Vasama on, mutta kyse ei ole painosta... Polttaa polttaa hannu p.s. PIK-5:ta kukaan ei ees ehdottanu - ja mitähän yhteistä sillä voiskaan olla B747:n kanssa (ehkä liitoluku ) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2006 No olisiko sitten niin, että Jumbon laskeutumisnopeus on sama kuin Vasaman suurin sallittu maksiminopeus? edit: 259 km/h ? (muutosmääräyksen jälkeen Vasaman max speed 230 km/h). Tässä on taas kyse myös painoista, mikä teilattiin jo, mutta vastaus on kuitenkin sama nopeus. Jos Vasaman alkuperäinen max speed on tuo 259 km/h...? En ole ihan varma, mutta aika lähellä se on sitä. muutosmääräys: http://www.luftfartsforvaltningen.fi/tietopalvelu/EN/airworthiness_direktives/pdf/ad/0500-0999/e0738_77.pdf Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2006 Olen kyllä kovasti hukassa tämän asian kanssa. Vasamassa erilaista olivat alatyypeissä a) kabiini b) pyrstö ja c) nopeudet. Pari Vasamaa on rakennettu rungon osalta kerhoissa. Lisäksi Vasamassa erikoista oli laminoimalla tehty siipi, kun Jumbossa kokeiltiin ensimmäisen kerran laminoituja spoilereita. Mutta yhteys ei koskenut kaikkia alatyyppejä... hmmm... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2006 Olen kyllä kovasti hukassa tämän asian kanssa. Vasamassa erilaista olivat alatyypeissä a) kabiini b) pyrstö ja c) nopeudet. Pari Vasamaa on rakennettu rungon osalta kerhoissa. Polttaa, polttaa. Ei ole edes kysymys alatyypistä, vaan yksilö(i)stä. En ole varma kuinka monta niitä on ollut, itse olen nähnyt yhden (joka voi olla ainutkin ---- piiiitkä aika siitä). hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2006 No olisiko sitten niin, että Jumbon laskeutumisnopeus on sama kuin Vasaman suurin sallittu maksiminopeus? edit: 259 km/h ? (muutosmääräyksen jälkeen Vasaman max speed 230 km/h). Tässä on taas kyse myös painoista, mikä teilattiin jo, mutta vastaus on kuitenkin sama nopeus. Jos Vasaman alkuperäinen max speed on tuo 259 km/h...? En ole ihan varma, mutta aika lähellä se on sitä. muutosmääräys: http://www.luftfartsforvaltningen.fi/tietopalvelu/EN/airworthiness_direktives/pdf/ad/0500-0999/e0738_77.pdf Jukka Yritystä on Jukalla todella kiitettävästi, mutta aina vaan menee kauemmas... Ei ole satunnainen yhteensattuma hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2006 Jettiperä? Raunion kolmoskirjan mukaan V-pyrstö vaihdettiin vallitsevan muodin mukaan "jettiperään". Muuta johtolankaa en tuosta kirjasta kyllä löydä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2006 Polttaa, polttaa. Ei ole edes kysymys alatyypistä, vaan yksilö(i)stä. En ole varma kuinka monta niitä on ollut, itse olen nähnyt yhden (joka voi olla ainutkin ---- piiiitkä aika siitä). hannu Jos alatyypieroista ei ole kysymys, jää V-pyrstö sitten pois, koska sehän oli a-tyypin ominaisuus (OH-XVA). Ainakin yksi Bojonki on tehty erilaisella pyrstöllä sukkulan kuljetusta varten, mutta lienee kaukaa haettu. Sitten jää myös yksiosainen kuplakuomu, koska se on b-tyypin ominaisuus (XVB). Mutta c-tyypin kuomuja oli sitten kahdenlaisia: pullistettu kaksiosainen ja suora kaksiosainen. Itse olen lentänyt sellaisella, jossa on jälkimmäinen (288). Ettei vaan olisi ollut vielä yksi kone, jossa koko kuomu olisi ollut yksiosainen pitkä kuomu. Periaatteessa samanlainen kuin yhdessä Kajavassa (muistaakseni 200) jossa oli piiitkä, nokkaan asti ulottuva pleksi... Uh... ei vielä keksi yhteyttä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2006 Jettiperä? Raunion kolmoskirjan mukaan V-pyrstö vaihdettiin vallitsevan muodin mukaan "jettiperään". Tästä muuten Jorma Jalkanen kertoi viime lauantaina olleensa melkoisen harmistunut aikoinaan. Hän oli suunnattomasti pitänyt V-pyrstöstä, joskaan se ollut täydellinen se ollut, koska ohjaimet vaikuttivat myös suunta-akseleihin jouhin niiden ei pitänyt vaikuttaa. Tuomo Tervo oli sitten sahannut pyrstön poikki ja suunnitellut pyrstön uusiksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2006 Jos alatyypieroista ei ole kysymys, jää V-pyrstö sitten pois, koska sehän oli a-tyypin ominaisuus (OH-XVA). Ainakin yksi Bojonki on tehty erilaisella pyrstöllä sukkulan kuljetusta varten, mutta lienee kaukaa haettu. Sitten jää myös yksiosainen kuplakuomu, koska se on b-tyypin ominaisuus (XVB). Mutta c-tyypin kuomuja oli sitten kahdenlaisia: pullistettu kaksiosainen ja suora kaksiosainen. Itse olen lentänyt sellaisella, jossa on jälkimmäinen (288). Ettei vaan olisi ollut vielä yksi kone, jossa koko kuomu olisi ollut yksiosainen pitkä kuomu. Periaatteessa samanlainen kuin yhdessä Kajavassa (muistaakseni 200) jossa oli piiitkä, nokkaan asti ulottuva pleksi... Uh... ei vielä keksi yhteyttä. Hmm... nyt ainakin polttaa kovasti. Itse täytyy tunnustaa, että olin silloin vielä ihan nöösipoika enkä kauheasti yksityiskohtia muista. Siis voi olla, että kyseessä on sitten alatyyppi, vaikka silloin ymmärsin, että olisi ollut modifikaatio olemassaolevaan koneeseen. Toisaalta se yhteys on aika selvä, kun sen on nähnyt. Muistakseni kabiini ei ollut nokkaan asti - tästä en ole ollenkaan varma... hoo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2006 Tämä tulee ihan "stetsonista" nyt, mutta olisiko kyseessä ollutkin Havukka Standard Rekisteri: OH-HAX, OH-317 Ostettu: 1969 IK Vasama Myyty: 1972 Kemin IK Vasaman kehitelmä. Myyty myöhemmin -74 Englantiin, jossa kone tuhoutui 70-luvulla. http://www.eik.fi/kalusto.shtml En kyllä tiedä, mitä yhteistä sillä olisi ollut Boeing 747:n kanssa... ??? Vain tämä yksi Havukka valmistui K.K.Lehtovaaralta ja rekisteröitiin 6.5.1965. Sen nokassa luki "Goldie", kun se osallistui MM-kilpailuihin Englannissa v.1965. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2006 Eipä ole tämäkään, vaan kyseessä on ihan "tavallinen" Vasama. Aloitin lentämisen vuonna -74, joten on iollut sen jälkeen. Alkaa epäilyttää, josko sittenkin olen nähnyt unta... hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2006 No, ilmeisesti kaikki on vain ollut unta Kerrotaan nyt kuitenkin kaikille millaista unta olen sitten nähnyt... (silti edelleen itse uskon, että näin kävi ihan oikeassa elämässäkin) Eli jossain kisoissa oli sillä tavalla modifioitu Vasama, jossa runko oli siiven päältä selvästi pyöreämpi, kuin perusmallissa. Se teki koneen aika lailla Jumbon muotoiseksi (siltä kohtaa). Vaikututsta paransi se, että joku irvileuka (pilotti, avuistaja tai jonkun muun avustaja) oli teipannut Nitolla siihen kyhmyyn tekstin 747. Sitä myös kutsuttiin ainakin jossain määrin yleisesti Jumboksi. Koneen tunnusta en valitettavasti muista, enkä siihen aikaan liikkunut muutenkaan kameran kanssa, joten tästä on vain jonkunlainen mielikuva. Jouni oli varmaan noilla runkomalleillaan lähimpänä oikeata, vaikka toisaalta Jukankin voisi palkita todella yritteliäästä arvaamisesta Sovitaan, että näistä kahdesta first come - first served hannu unien maasta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2006 No, ilmeisesti kaikki on vain ollut unta Kerrotaan nyt kuitenkin kaikille millaista unta olen sitten nähnyt... (silti edelleen itse uskon, että näin kävi ihan oikeassa elämässäkin) Eli jossain kisoissa oli sillä tavalla modifioitu Vasama, jossa runko oli siiven päältä selvästi pyöreämpi, kuin perusmallissa. Se teki koneen aika lailla Jumbon muotoiseksi (siltä kohtaa). Vaikututsta paransi se, että joku irvileuka (pilotti, avuistaja tai jonkun muun avustaja) oli teipannut Nitolla siihen kyhmyyn tekstin 747. Sitä myös kutsuttiin ainakin jossain määrin yleisesti Jumboksi. Koneen tunnusta en valitettavasti muista, enkä siihen aikaan liikkunut muutenkaan kameran kanssa, joten tästä on vain jonkunlainen mielikuva. Jouni oli varmaan noilla runkomalleillaan lähimpänä oikeata, vaikka toisaalta Jukankin voisi palkita todella yritteliäästä arvaamisesta Sovitaan, että näistä kahdesta first come - first served hannu unien maasta JEEES!!!!!! ;D Löysin kuvan koneesta, et ole unta nähnyt, Hannu! Kone oli Vasama tunnuksella OH-XVC. Koneesta löytyy kuva CD-rompulta, joka tulee kirjan "Finnish Civil Aircraft 1926-2000" kirjoittaneet Tuomo. T. Mäkinen-Eino Ritaranta mukana. Kone on kuvattuna Vesivehmaalla kesäkuussa vuonna 1962, ja pyrstössä on numero 5. Siinä on erikoinen kabiini, joka ei oikein istu "kunnolla", vaan tekee juuri sellaisen kyhmyn siiven kohdalla. Poikkeaa selvästi muista Vasamista. Plexi on lyhyempi ja siinä on isohko kehys. Kuva on rompun "glider"-tiedoston sivulla 87, alempi kuva. (Adobe Reader) Jukka edit: Juha Ritarannan luvalla kuva koneesta, kiitos Juha. [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2006 Mikä erottaa tuon XVB:stä? Ihan samalta tuo näyttää maallikon silmään. Eikä XVA:kaan liene kovin erilainen, kabiini on kai pidempi. Tiirailen noita kuvia Raunion kolmoskirjasta. XVB ja tuo yllä oleva kuva XVC:stä ovat kuvissa samalla sivulla siinä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2006 JEEES!!!!!! ;D Löysin kuvan koneesta, et ole unta nähnyt, Hannu! Kone oli Vasama tunnuksella OH-XVC. Koneesta löytyy kuva CD-rompulta, joka tulee kirjan "Finnish Civil Aircraft 1926-2000" kirjoittaneet Tuomo. T. Mäkinen-Eino Ritaranta mukana. Kone on kuvattuna Vesivehmaalla kesäkuussa vuonna 1962, ja pyrstössä on numero 5. Siinä on erikoinen kabiini, joka ei oikein istu "kunnolla", vaan tekee juuri sellaisen kyhmyn siiven kohdalla. Poikkeaa selvästi muista Vasamista. Plexi on lyhyempi ja siinä on isohko kehys. Kuva on rompun "glider"-tiedoston sivulla 87, alempi kuva. (Adobe Reader) Jukka No tuo kuva on reilusti vanhempi, kuin oma havaintoni, mutta varmaan se oli sitten juuri se kabiini, joka sen vaikutelman teki. On tuossa nyt sen verran muotoa Jumbon mukaan, että kai se on vielä muistikuvissa vähän "kasvanut". Kaipa tämä arvoitukseen on edes jossain määrin tervejärkisen paperit antava vastaus Pysyisi nyt edes medikaali voimassa hannu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2006 Tässä vähän isompana. Kyllä se vähän Jumbolta näyttää ainakin minun mielestä... tuo vaalea kabiinin takaosa tekee sen vaikutelman. Sorry huono laatu. edit: Oliko tuo kabiinin takaosa siiven kohdalla maalattu valkoiseksi, vai oliko se puuta? Itse plexi näyttää olevan paljon lyhyempi kuin Vasamissa yleensä. [ attachment removed ] Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2006 Eikä XVA:kaan liene kovin erilainen, kabiini on kai pidempi. XVA:n koko nokkaosa oli huomattavasti lyhyempi. Raunion kirjassa on kuva Kurt Hedströmistä istumassa luurankovaiheessa ja siinä huomaa selvästi nokan suhteiden erilaisuuden. Varsinkin jos on itse istunut koneessa. En mene nyt satavarmaksi sanomaan, mutta väittäisin, että proton kabiini oli myös lyhyempi. Vai mitä se kirja sanoikaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 17, 2006 Äh joo siis lyhyempi. Aidosti sotkin semmoiset käsitteet nyt kuin vasen ja oikea, mutta kun kiireellä kirjoittaa ja aivot jäi jo viikonloppua viettämään... Vielä kun tässä melskeessä pikaisesti tutkii, niin c-sarjaa edustavan XVD:nkin kuomu näyttää identtiseltä ja tuo kuvan XVC:n "kuplat" kyllä näyttävät lähinnä valoheijastuksilta. Mutta mikäs minä olen näitä kommentoimaan, kun en tiedä asiasta mitään Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla