Guest peltipurkki

KysymysKetju

9 683 viestiä aiheessa

No sitten WIH menee varmaan liian tuoreeksi myös?

Olin itse lentämässä "Wihtoria" Suomeen reittiä Ft. Lauderdale-Gander-Keflavik-Hki. Oltaisiin lennetty suoraan Ganderista Helsinkiin, mutta ei saatu koneelle MNPS-hyväksyntää, joka tarvitaan Pohjois-Atlantin Minimum Navigation Performance Specification-alueelle, ja toisaalta vanha kuusisatanen Challenger oli sen verran nuhapumppu, ettei se noussut MNPS-alueen yläpuolelle, pinnalle 410, kuin ihan kevyenä.

Se oli pieni nostalgiapläjäys, mutta totta on, että liian tuorekin WIH on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OH-CAT

Noita pikku-Citationejahan on ollut vaikka kuinka paljon, mutta ei kait niillä lennetä nonstoppina noin pitkää matkaa? Ainakin itse olen sellaisessa uskossa, enkä siitä johtuen ole niitä kehdannut veikkailla :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Menee ammunnaksi, kun ei ole oikein hajuakaan. OH-JOT?

Ei kun Mikko kysymystä keksimään. JOTtihan se, eli Jetfliten käytössä reilun kaksi vuotta ollut BAe.125-800A. Se ostettiin USA:sta ja lennettiin Suomeen 25 - 26.4.90 reittiä Milwaukee - Goose Bay - Helsinki. Lentoaika Goosesta kotiin oli 6 h 45 min, ja löpöä laskussa jäljellä reilusti enemmän kuin lain vaatima minimi.

Valitettavasti lama iski Suomeen, ja JOT myytiin takaisin jenkkeihin, oli nimittäin hieno kone, ensimmäinen bisnesjetti-EFIS Suomessa jne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kah kehveliä :P

No tuota noin, enhän mä ollut mitenkään varautunut, että pääsisi jopa kysymään, joten voipi mennä vähän halvalla seuraava...

XPA, XEA ja XSF. Koneilla on Saarion Sepon lisäksi eräs toinenkin yhteinen tekijä. Mikä?

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Ja helpon kysymyksen vuoksi pistetään vielä bonusosa mukaan. Mitä yhteistä on XSF:llä ja XPF:llä?

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vastaan sillä ehdolla, että en joudu keksimään seuraavaa kysymystä, mikäli menee oikein: Pitts Special, Eagle ja Ultimate olivat ensimmäisiä lajissaan Euroopassa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Arvelinkin, että on helppo. Noin tosiaan on, että jokainen kone on ollut aikoinaan tyyppinsä ensimmäinen Euroopassa ja kaikki Saarion Sepon rakentamia tai ostamia :)

Mutta kerran Juha R. ei halua uutta kysymystä keksiä, niin pistetään kysymysvuoro jakoon vasta bonuskyssärin oikeasta vastauksesta. Juha P:n vastaus on varmaan omalla tavallaan oikein, mutta ei kuitenkaan sitä, mitä tässä haetaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meinasin vastata, että XEA ja XSF olivat Skyline-taitolentoryhmän kalustoa 90-luvun alkupuolella. Mutta se kolmas kone oli SKY, ei XPA.

Eikös Skyline ry ollut isä ja poika Saarion sekä Lars Fellmanin taitolentokoulutusta antava firma, ei niinkään taitolentoryhmä?

XPA, XEA ja XPB olivat sitten taitolentoryhmä Red Birdsin kolme konetta 80-luvulla, mutta tämänhän tietää toki kaikki...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama siipi.

No juu, melkein. Tarkemmin sanottuna siis saman valmistajan siipi, eli Gordon Pricen tekemä. Mutta siis XPF:ssä on Ultimate 10-100:n siipi (10-200:ssa voisi olla sama myös), kun XSF on 10-300, jossa se siipi on isompi (pidempi ja erilainen siivenkärki jos ei muuta)... Mutta riittävän lähelle kuitenkin, eli your turn :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oops...  minä ja minun suuri suuni... kysymyksen keksimisen sietämätön vaikeus

Ote elokuva-arvostelusta:

"Jos ovat lentokohtaukset Hurrikaanin jonkinlainen pelastus toista lokakuista lentoleffaa nimeltä Xxxxxx ei pysty  pelastamaan yhtään mikään. Se on kuin kokoelma mitä tylsimpiä sketsinkyhäelmiä ja suurelta osin täysin mauttomia piloja. Valitettavasti elokuvan surkeus ei riitä perusteeksi pääsylippurahojen takaisin pyytämiselle."

Mikä elokuva? Lisäpisteitä saa tiedosta missä lehdessä ja milloin arvostelu on julkaistu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Arvataan: Hei me lennetään.

Ilkka

Liian helppo siis. Nykyisinhän leffa on selkeää kulttikamaa ja arvostus on aivan jotain muuta. Joulukuun Ilmailu 1980.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Välikyssäri, jos sallitaan:

Kuka huomaa, mikä ilmailuelokuva puuttuu tuosta listasta?

Vinkki: Tehty Pohjois-Amerikan mantereella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Välikyssäriin vastauksia odotellessa tässä myös varsinainen kyssäri pohdittavaksi:

Joku asia yhdistää seuraavia Ilmailulaitoksen hallinnoimia lentoasemia:

Enontekiö, Helsinki-Vantaa, Kajaani, Kemi-Tornio, Kittilä, Kuopio, Oulu, Rovaniemi

Mikä lienee yhdistävä tekijä?

Ilkka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Välikyssäri, jos sallitaan:

Kuka huomaa, mikä ilmailuelokuva puuttuu tuosta listasta?

Vinkki: Tehty Pohjois-Amerikan mantereella.

Lisävinkkejä: Puuttuu ainakin 2 90-luvun leffaa. Toisessa esiintyy "Kieferin tytär" Elisha Cuthbert ja toisessa Kurt Russell.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään