Ilkka Mäkelä

"I think I can roll this airplane" (ja 5 henkeä menehtyi)

11 viestiä aiheessa

Amerikkalainen pilotti yritti huhtikuun puolella ilmeisesti tehdä Beech Baronillaan Bob Hooverit, eli vääntää 2-moottorikoneella tynnyrin.

 

NTSB:n raportissa todetaan kyseisen pilotin maininneen ainakin 3 kertaa "I think I can roll this airplane" tai "I believe it´s possible to roll this airplane". Ilmeisesti asiasta oli tullut jonkinlainen pakkomielle, etenkin senjälkeen kun pilotti oli nähnyt Beech 18:lla näytöksessä tehdyn tynnyrin.

 

Parikin miehen kaveria oli aikaisemmin varoittamassa tai mukana estämässä kyseisen kaltaista temppuilua, mutta jos mies ei usko, niin minkäs teet.

 

No, 22.04. silminnäkijä näki pilotin ohjaaman Baronin tekemässä jyrkkää syöksyä, missä yhteydessä koneesta irtosi suuria osia ilmassa. Siitä ei ole 100 % varmuutta, oliko pilotti yrittänyt nimenomaan tynnyriä, mutta eipä Baron ihan vähästä yleensä hajoa ilmassa. Kaikki 5 mukanaollutta saivat surmansa  :'(

 

Ei tainnut pilotista olla Bob Hooverin manttelinperijäksi. Eikä yleensä tulisi vähänkään järkevälle ihmiselle mieleenkään yrittää taitolentoa normaalikategorian koneella 4 matkustajaa kyydissä...

 

http://www.ntsb.gov/ntsb/brief.asp?ev_id=20070427X00463&key=1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tommoisen 2-moottorisen "rollaamisessa" jotain erityistä vaikeutta tai vaarallisuutta, kuin normaali yksimoottorisen kippaamista katolleen?

Ei - en mene kokeilemaan, kiinnostaa vaan..  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama amatöörin arvelu:

 

Tynnyrin tekemisessä syntyy - jos se tehdään oikein - vain positiivista G:tä, eniten vedettäessä nokkaa alussa ylöspäin ja myös oikaistaessa konetta tynnyrin lopussa. Vaihteluväli on jossakin 0,5 ja 3 G:n paikkeilla. Kun negatiivista ei synny, niin koneessa ei tule ongelmia polttoaineen syötön eikä öljyn kanssakaan. Siis todella asiansa osaava voi onnistua tynnyrin tekemisessä 2-moottoripotkurikoneellakin, kuten Bob Hooverin esimerkki osoittaa.

 

Hoover oli kuitenkin koelentäjä, joka oli harjoitellut rutiinejaan mm. P-38:lla, joka kestää enemmän rasitusta kuin joku Beech Baron tai Shrike Commander, ja uudelleensertifioinut Shrikensa erikseen taitolento/näytöslentokategoriaan ja omisti itse koneensa, jolla ei myöhemminkään lentänyt kukaan muu, vaan kone luovutettiin museoon.

 

3-4 G:n voimakin saattaa aiheuttaa vahinkoa koneen rakenteille, mikä sitten voi koitua myöhemmin jonkun muun onnettoman pilotin kohtaloksi. Siis, jos kone ei ole suunniteltu kestämään tuontyyppisten liikkeiden aiheuttamia poikkeuksellisia rasituksia.

 

Nythän ongelma on siinä, että jos pilotti ei ole aikaisemmin 2-moottorikoneella tynnyriä tehnyt (ja kuinka monta siviili-2-moottorikoneella tehnyttä hengissä säilynyttä pilottia maailmasta löytyykään?), niin mistä voi tietää oikean ja riittävän aloitusnopeuden, mistä voi tietää kuinka paljon nokkaa pitää vetää alussa ja lopussa sekä siinä välillä, mistä voi tietää riittääkö siivekkeiden poikkeutusvoima kallistamaan konetta tarpeeksi? Ei sitten yhtään mistään, luulisin.

 

Jos sitten alkuvauhti ei ole riittävä eikä ohjaimista veto riittävä eikä kallistusvoima ole riittävä eikä anneta tarpeeksi jalkaa jne, niin jos vaikka koneen ollessa selällään tynnyri nitkahtaakin syöksyn puolelle ja siitä pitäisi oikaista, niin voi tulla ikävät paikat ja silloin mennään helposti reilusti yli 3 G:n... Jenkeissä on nitkautettu mm. Learjet harkitsemattomalla tynnyrillä, joka periaatteessa tehtiin oikein  :-\

 

Sellaisella konetyypillä, jolla on luvallista taitolentoa harjoittaa, tiedetään aloitusnopeudet ja muut asiaan liittyvät seikat, kun ne on yleensä opeteltu kurssilla ja valmistaja ja viranomainen on koneen taitolentokategoriaan hyväksynyt. Vähän eri asia siis.

 

Tuon Baronin puikoissa kuolleen pilotin sukunimi muuten oli Champion, mikä vielä lisää uutisen ironista luonnetta. Ei ollut hänestä mestariksi. Levätköön rauhassa kuitenkin.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos monipuolisesta vastauksesta, mutta eikös Bob Hoover ainakin videossaan tehnyt perinteisiä wings over tyyppisiä siivekekiepsautuksia? Tekikö se tynnyreitäkin koneellansa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos monipuolisesta vastauksesta, mutta eikös Bob Hoover ainakin videossaan tehnyt perinteisiä wings over tyyppisiä siivekekiepsautuksia? Tekikö se tynnyreitäkin koneellansa?

 

"With the advent of camcorders, Hoover added a flourish to the act by pouring a cup of tea from a Thermos, while performing a slow barrel roll (a 1G maneuver). Video of this has been widely distributed, to the pleasure of Aero Commander enthusiasts."

 

lähde: Wikipedia

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"With the advent of camcorders, Hoover added a flourish to the act by pouring a cup of tea from a Thermos, while performing a slow barrel roll (a 1G maneuver). Video of this has been widely distributed, to the pleasure of Aero Commander enthusiasts."

 

http://www.youtube.com/watch?v=Xp2Uc9XvmjY "Vaikeinta oli kaataa tee lasiin rystyspuolelta, jotta tapahtuma näkyisi kameralle" ;)

 

Hooverin varsinainen bravuurihan oli tuolla Shrike Commanderillaan se "power management"-show, jossa se lentää silmukoita ja muita manöövereitä moottorit sammutettuina.

 

http://www.youtube.com/watch?v=TUVWHUR5OEI

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos monipuolisesta vastauksesta, mutta eikös Bob Hoover ainakin videossaan tehnyt perinteisiä wings over tyyppisiä siivekekiepsautuksia? Tekikö se tynnyreitäkin koneellansa?

 

Kylla. Moottorit sammutettuna, viinilasi kojetaulun paalla, ei roisku eika valu (jostain loytyy videokin)...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään