Markku Kanninen

Kaksmoottori Cessnoja, Paippereita ja vähän isompia pikkujettejä

182 viestiä aiheessa

Pingpog:

 

[ attachment removed / expired ]

Markku

(en kerennyt tähän hätään "pyyhkiä pölyjä" ::))

Hieno! Vielä vanhoissa väreissä! Kiitos!

 

Kolehmaisen Seppo taisi olla viimeinen omistaja Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No hemmetti, toi CRU:han multa ihan unohtui. Ei siitä sattuis olemaan sellaista kuvaa kellään, että olis SaintAirin tarrat paikallaan? Nimittäin tuo kone on myös lentänyt jossakin vaiheessa ilmeisesti hyvin lyhyen aikaa Pyhäsalmesta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät kuvat!

Jotenkin on jäänyt 80-luvulta muistikuva Joensuusta, että tuo 401:n OH-CGW olisi ollut Pekka Surakan BlueWings-yhtiöllä käytössä. BW lensi pääasiassa ilmakuvauslentoja tilauslentojen ohella. Taisipa jossain vaiheessa lentää myös ihan säännöllistä poikittaista reittiä Joensuusta länsirannikolle jonkin aikaa. Toisena kuvauskoneena Pekalla oli Cessna 182 OH-CHQ.

 

Tuo Finnwingsin 402, OH-CDU, muuten tuhoutui joulukuun lopulla vuonna 1986 Joensuussa  :(. Oli tekemässä NDB-lähestymistä 10:lle pimeässä ja lumisateessa. Muistelen, että syyksi tutkinnassa paljastui NDB-majakka JOE:n virhenäyttämä, joka ajatti sivuun lähestymislinjasta kohtalokkain seurauksin. Muistaako kukaan tapausta tarkemmin?

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät kuvat!

 

 

Tuo Finnwingsin 402, OH-CDU, muuten tuhoutui joulukuun lopulla vuonna 1986 Joensuussa  :(. Oli tekemässä NDB-lähestymistä 10:lle pimeässä ja lumisateessa. Muistelen, että syyksi tutkinnassa paljastui NDB-majakka JOE:n virhenäyttämä, joka ajatti sivuun lähestymislinjasta kohtalokkain seurauksin. Muistaako kukaan tapausta tarkemmin?

 

Pete

 

Minä muistelen, että Kojootti kaatoi koneen, koska keinohorisontti pyörähteli omiaan.

Selälleen meni ystävä koneineen metsään, kuolemaan pakkaseen.

Upea ystävä meni. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä Piper Navajo OH-PNM Vaasassa 1995.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska otsikko on kaksmoottori Cessnoja, tämähän täyttänee kriteerit vaikkei kuvan laatu häävi olekaan :)

 

Kuva otettu EFKJ:lta muistaakseni vain viikkoa ennen kuuluisaa purjekoneeksi muuttumistaan ja siksi mieleen jäänyt kuva :'(

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin harviaiset kelpaa aina. Itse olin Kuusamon kentällä komennuksella kun tuo OH-CAR lähti liitolentoharjoituksiinsa. Kuusamossa ei muuten ollut muistaakseni kerosiinia saatavissa tuolloin. Oli vähän hämärää enkä vaivautunut konetta kuvaamaan. Olihan tuo suomalainen ja tulee linssin eteen paremmalla ilmalla, tuumasin... Illalla hotellin töllöstä uutisia katsoessa näkyi tuo tutun näköinen värkki. Koneiden kuvaamista ei kannata jättää seuraavaan kertaan...

Mustavalkonegoja penkoessa tuli nämä vastaan:

CB-51:ssä öli muuten punaiset raidat

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CB-51:ssä öli muuten punaiset raidat

[ attachment removed / expired ]

 

Hmmm, mutta eikös CB-51 ollut yhtä kuin OH-CGS? Ja ko. koneesta näkemäni kuva (Mäkinen-Ritaranta) kertoo raitojen olevan siniset  :-[

 

Tai sitten kone on maalattu ennen ilmavoimille siirtymistään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä koneella on käyty muutamat kerrat Tunturirallissa, Isossa-Britanniassa, Oulussa jne... Ja puhtaasti hupimielessä.  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm,

Se on satavarmaa että tuo 51:nen on punaraitanen ;)

Mullakin ois jossakin asian todistamiseksi kuva (huono). Epäilijät voi katsoa esim kirjaa "Ilmavoimat 1918-1978" Kirjan värikuvassa on vielä Lapleston härkä pyrstössä.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on satavarmaa että tuo 51:nen on punaraitanen ;)

Mullakin ois jossakin asian todistamiseksi kuva (huono). Epäilijät voi katsoa esim kirjaa "Ilmavoimat 1918-1978" Kirjan värikuvassa on vielä Lapleston härkä pyrstössä.

Markku

 

Mulla on ilmeisesti tuo sama kuva skannattuna koneella, mutta se on syystä tai toisesta mustavalkoinen. Mutta nyt kun vertaan sitä kuvaa OH-CGS:än kuvaan, raidoitus on osittain sama, mutta nuo pari pääraitaa ovat eri paksuisia. Ja väri CGS:ssä sininen. Eli ilmeisesti kone on tosiaan maalattu uusiksi jossakin välissä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on ilmeisesti tuo sama kuva skannattuna koneella, mutta se on syystä tai toisesta mustavalkoinen. Mutta nyt kun vertaan sitä kuvaa OH-CGS:än kuvaan, raidoitus on osittain sama, mutta nuo pari pääraitaa ovat eri paksuisia. Ja väri CGS:ssä sininen. Eli ilmeisesti kone on tosiaan maalattu uusiksi jossakin välissä...

Joo. ois mielenkiintoista tietää milloin Mäkinen-Ritaranta rompun kuva CGS:tä on otettu ja kuka on värit vaihtanut ja milloin...Kuvan kone on näköjään Kotka-Lento Oy:n väreissä. Samainen opus kertoo firman käyttäneen sitä 1990-1997. Edelliset omistajat Ilmailuvoimien jälkeen 1984-90 Air-Lift ja Airtrade. 28.4.97 kone myyty Islantiin.

Markku   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Markku

p.s. pannaan lisää jos kansa haluaa ?

 

 

Tuhoutuiko tämä yksilö jossakin onnettomuudessa Helsingin lähettyvillä ?

Entäs tuo OH-CIV ? Muistan nähneeni sen joskus Oulussa kentänlaidalla melko kurjassa kunnossa. Onko se laitettu lihoiksi ?

 

Ja tietenkin kansa haluaa, joten älä Markku päästä skanneria jähtymään ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuhoutuiko tämä yksilö jossakin onnettomuudessa Helsingin lähettyvillä ?

Surullinen ja ihmishenkiä vaatinut oli OH-CFM:n loppu:16.5.1977 kone nousi Hesa-Vantaalta taxilennolle Poriin. Noin ratojen risteyksen kohdalla ohjaaja ilmoitti palaavansa takaisin koska toinen moottori ei käynyt kunnolla. Jyrkkä kaarros vasempaan, syöksykierre, maahan Tuusulan Myllykylään. Kone palo, ohjaaja ja kaksi matkustajaa kuoli. (mukaellen Seppo Jylhän kirjasta "Siviili-ilmailun viimeiset lennot.)

Markku   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jopas oli nostalgisia kuvia. Hyvä ettei tullut tippa silmään.

 

CB-52 on itse asiassa nykyään OH-CHS - jonka näin eilen illalla Rissalan hallin edessä, ts vanha Cessnamme jonka myin aikanaan sinne koululle ... Taas ahisti.  Kone oli 100% hyvässä kunnossa kun siitä "piti" luopua sen hyperkalliin AD:n takia. Mutta onpahan pojilla (ja tytöillä) Kuopiossa ainakin hvyä opetusväline nyt.  Koneessahan oli myös Kekkosen haamu. Ilmavoimien aikaan - näin minulle on kerrottu - UKK teki matkaa sillä useinkin siellä oikealla takapenkillä...

 

OH-CHR:stä luovuin aikanaan, olikohan -92 tai -93 kun siitä si saanut millään ilveellä muunnettua Suomen taleveen kelpuutettua "known icing" -konetta. Se päätyi silloin Texasiin. OH-CHR oli aikanaan Cloudex Oy:n 2. kone (kuka muistaa mikä oli se eka?).  Teimme aikanaan vaihtokaupan jossa Cloudexille päätyi meidän Cheyenne II OH-PHA ja meille OH-CHR. Ilmeisesti myös "Paha" on opetusvälineenä tätä nykyä Norjassa.

 

OH-PNL oli varsinainen työjuhta sekin.  Se oli meillä vuosina 1987 - 1990. Löysin koneeltani v 1988 Lutonin platalta otetun kuvan jossa lapseni Osku on PNL:n edessä äidin sylissä vuoden vanhana, toppahaalarissa, tutti suussa.  Näinköhän sitä olen tulossa vanhaksi... Osku lentää Vinkaa parhaillaan LentoRUK:issa ja valittelee kuinka siviili-Arrow on kankea käännettävä....  Missähän se PNL nykyään on?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät kuvat!

Jotenkin on jäänyt 80-luvulta muistikuva Joensuusta, että tuo 401:n OH-CGW olisi ollut Pekka Surakan BlueWings-yhtiöllä käytössä. BW lensi pääasiassa ilmakuvauslentoja tilauslentojen ohella. Taisipa jossain vaiheessa lentää myös ihan säännöllistä poikittaista reittiä Joensuusta länsirannikolle jonkin aikaa. Toisena kuvauskoneena Pekalla oli Cessna 182 OH-CHQ.

 

Tuo Finnwingsin 402, OH-CDU, muuten tuhoutui joulukuun lopulla vuonna 1986 Joensuussa  :(. Oli tekemässä NDB-lähestymistä 10:lle pimeässä ja lumisateessa. Muistelen, että syyksi tutkinnassa paljastui NDB-majakka JOE:n virhenäyttämä, joka ajatti sivuun lähestymislinjasta kohtalokkain seurauksin. Muistaako kukaan tapausta tarkemmin?

 

Pete

 

Joo, asuin aikanaan Joe's Mouth:issa 82-83 ja silloin Pekalla tosiaan olivat nuo molemmat koneet.  Muistaakseni CGW päätyi Konekorhosen omistukseen ns. käsityöläisen oikeuden perusteellla erään kalliin huollon jälkeen. Ja sittenhän Konekorhonen taisi aloittaa kuvaustoiminnan itse. Kun oli millä kuvata.

 

OH-CDU:n kaputti muistaakseni aiheutui venäläisestä NDB:stä, joka harhautti Joensuuhuin tulijaa. Muistaakseni kone oli myös tullut jo koko lailla minimin alle NDB-lähestymisen aikana, mikä kai oli enemmän 'maan tapa' näillä rahtilentäjillä.  Luin aikanaan tutkintakertomuksen; se tutkinta taisi olla ensimmäinen toimeksianto Ilmailuhallitukselta Mini-Mörskylle joka erikseen mainitsemattomasta syystä oli tuolloin kuin se suomalaisen tangon päähenkilö ("nyt siivetönnä en voi lentää, vanki olen maan...") . Siitähän se työsuhde sitten jatkui ... ja jatkuu ja jatkuu vaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-offtopic- Mahdoitkohan Tähtinen lennättää paria purjelentopoikaa Cherokeellä silloin kun mainitsit asuneesi Jokisuussa... nimi vaikuttaa jotenkin tutulta. Jäi vain keikka mieleen kun nypättiin pian nousun jälkeen ja lentäjä selitti että siinä oli joku "pituuspiiri". Jos huumori vaikuttaa tutulta, niin kiitos keikasta vielä kerran - ne kyytilennotkin olivat eri nastaa lentouran siinä vaiheessa. Sillä lentäjällä oli pulisongit tai jotain muuta karvaa naamassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

OH-CDU:n kaputti muistaakseni aiheutui venäläisestä NDB:stä, joka harhautti Joensuuhuin tulijaa.

 

Tuosta kaputista muistui mieleeni ainut kuulemani lentopelastuskeskuksen viranomaistiedoite radiossa. Radiossa sanottiin, että Jojensuussa on kateissa lentokone tunnukseltaan OH-CDU. Ihmisiltä pyydettiin apua koneen löytämiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jopas oli nostalgisia kuvia. Hyvä ettei tullut tippa silmään.

Missähän se PNL nykyään on?

Peter

Eikö ookki. Mulla oli tuolloin "likietuinen" paikka koneiden kuvaamiseen. Toimistoni ikkunasta oli suora näköyhteys Shellin pouserille. Pieni vilkaisu ikkunasta terkistus onko tuosta koneesta kuvaa ja kamerat mukaan ja lopputulos on täällä kaikkien nähtävänä. Värikuvien laatu on osassa vähän niin ja näin kóska kuvasin pääasiassa mustavalkofilmille. Värikuvien säilyvyys ei tuolloin ollut taattu. Värien "taltioimiseksi" otin pikku Olympos-puolidiapokkarilla väridioja, kuvakoko puolet normaalista. Nyt mulla on käynnissä kuvankäsittelyprojekti jossa koitan saada dioista "arkistointikelpoisempia". Joten samallahan minä heitän näitä tänne mutta vain sitämukaa kuin projekti etenee. ;)

Niin ja siitä PNL:tä tietää Ilmailuhallinnon rekisteri:

OH-PNL  Piper PA-31

Omistaja: Eves-Air Oy Paavontie 2, 66400 LAIHIA

 

Markku

p.s. eikö kellään kuvaa nykymuodossaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuhoutuiko tämä yksilö jossakin onnettomuudessa Helsingin lähettyvillä ?

Entäs tuo OH-CIV ? Muistan nähneeni sen joskus Oulussa kentänlaidalla melko kurjassa kunnossa. Onko se laitettu lihoiksi ?

 

Ja tietenkin kansa haluaa, joten älä Markku päästä skanneria jähtymään ;)

 

 

CIV oli tosiaan kurjassa kunnossa Oulun kentällä 90-luvun alkupuolella. Siitä taisi olla ainakin toinen moottori poissa ja korkeusvakaaja kanissa Kangas & Tuhkasella korjauslaskusta. Polarwingin konkurssipesä möi koneen siinä kunnossa Konekorhoselle ja siellä se päätyi varaosiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CIV oli tosiaan kurjassa kunnossa Oulun kentällä 90-luvun alkupuolella. Siitä taisi olla ainakin toinen moottori poissa ja korkeusvakaaja kanissa Kangas & Tuhkasella korjauslaskusta. Polarwingin konkurssipesä möi koneen siinä kunnossa Konekorhoselle ja siellä se päätyi varaosiksi.

Joo, lentoaseman "rantteella" oli tuolloin kalustoa vaikka pienen laivueen tarpeisiiin :laugh:

[ attachment removed / expired ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla