Markku Kanninen

Kaksmoottori Cessnoja, Paippereita ja vähän isompia pikkujettejä

182 viestiä aiheessa

-offtopic- Mahdoitkohan Tähtinen lennättää paria purjelentopoikaa Cherokeellä silloin kun mainitsit asuneesi Jokisuussa... nimi vaikuttaa jotenkin tutulta. Jäi vain keikka mieleen kun nypättiin pian nousun jälkeen ja lentäjä selitti että siinä oli joku "pituuspiiri". Jos huumori vaikuttaa tutulta, niin kiitos keikasta vielä kerran - ne kyytilennotkin olivat eri nastaa lentouran siinä vaiheessa. Sillä lentäjällä oli pulisongit tai jotain muuta karvaa naamassa.

 

heh... pieni on (ilmailu)maailma.  Joensuussa tosiaan oli taannoin haittaa matalalla roikkuvista pituuspiireistä silloin. Sen jälkeen ne on kuulemma kiristetty. :P

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

OH-PNL  Piper PA-31...

Markku

p.s. eikö kellään kuvaa nykymuodossaan?

 

Tuossa on nyt perhealbumista skannattu, 19 vuotta sitten otettu kuva silloisessa maalauksessa.

Kone maalattiin aikanaan uudelleen tarkalleen samalla sabluunalla.

 

Sen verran kuvassa on yhtymäkohtia nykypäivään että

a) minä (tekemässä päivätarkastusta koneen alla) käytän edelleenkin - sukulaisteni suureksi häpeäksi - tuota samaa nahkapusakkaa

b) pyrstön luona seisova herrasmies on lankoni Vesa joka otti viimeisimmän Siivet-lehden keskiaukeamakuvan (ja on siinä kuvassa itsekin)

 

Peter

 

P.S. Tuohon aikaan koneessa oli toinen moottoreista tehtaan  peruskorjaama ja toinen oli  taas erään keskisuomalaisen pajan peruskorjaama. En aina muistanut kumpi oli kumpi.  Silloin piti käydä tarkistamassa kummankin siiven alapinta ja laskutelineluukku. Sitten taas muistin... 

Katsopas tuota vasenta päälaskutelinettä niin ymmärrät ... Sen edessä on moottorin alla avoin kidusluukku josta pahaa henkeätulee ulos.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä muistan tuo värityksen hyvin malmin ajoilta.Tuo huohotushan on normi Lycoming öljyruisku ruostesuojaus :laugh:

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas mielenkiintoisia kuvia. Valitettavasti olen jumissa taalla Kanadassa viela ainakin kolmisen viikkoa, joten en pysty omia kuvatuksiani laittamaan jatkoksi. Erityisesti minusta oli mukava nahda kuvia vanhoista tyokaluistani 70-luvulta, eli OH-CBC:sta, CCG:sta ja CGQ:sta. Mahtaisikohan noihin kuviin lotya paivamaaria? Varsinkin siihen CBC:n kuvaan, jossa koneen edessa nakyva sutjakka nuorimies saattaisin ehka jopa olla ihan itse...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pannaanpa Juhalle osasuurennos jos auttais tunnistusta:

 

[ attachment removed / expired ]

Ja päivämäärä oli ainakin mv-kuvien kirjanpidon mukaan 3.3.1977

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpas paassyt kuvaan, silloinen kollega  kyseessa. Aika sutjakassa kunnossa oli V-P:kin 30 vuotta sitten... ;D

Joo ja oli kameran takanakin parikymmentäkiloa köykäsempi kaveri ::)

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä lisää Polarwingin kalustoa:

 

[ attachment removed / expired ]

niin kuin kuvasta näkyy miten aika on tehnyt  tehtävänsä yli 20vuotta vanhaan värinegaan...

Onneksi tuli digiaika ja kuvankäsittelyohjelmat...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kuka tietää mitä näille digijutuille tapahtuu 20 vuodessa. :-[

Mutta se on varmaa että mun mustavalkonegat on silloin vielä kunnossa ;D

(tuo ylläoleva on pääosin tallennettu myös mv-filmille)

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin katoaa ilmailullinen maine ja kunnia.

 

Kovan onnen CDT on majaillut viime vuodet Malmilla. Jokin aika sitten koneen hylky siirrettiin kenttäalueen reunalle, ulkoilureitin varrelle. Runsaan sadan metrin päässä on Tattarisuon romuvarastot ja purkamot. Löytyyköhän sieltä CDT:n loppusijoituspaikka?

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyi ku viston näköisiä nuo koneenraadot...

Pannanpa arkistojen syövereistä ehjää lentolaitetta: nyt pääasiassa vähän muutakun Cessnaa mutta kaksmoottorista kumminkin.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Tämä oli aikanaan tämän värinen:

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun Mika pisti hienon kuvan BBT:tä niin katotaan samantien nämäkin:

Sama vähän eri maalauksessa:

[ attachment removed ]

 

Tämä on ihan ehjänä museossa:

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Tämä meni Ruottiin

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Markku, taas näistä. :thmbup:

Jos lisää löytyy niin pistä ihmeessä näytille - nää "vanhat" kuvat on vaan niin hienoja kattella.

Poikavuosina(kin) tuli tuolla malmilla hengailtua, ja Canonin FTb:llä vilmiä poltettua. Lisää materiaalia minultakin pitäisi löytymän, kunhan pääsen ajankanssa kellariin tonkimaan..

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkyy olevan tuon BBF:n kuvassa toinenkin kaksimoottorinen ;)

Joo tuon Niken kuvia on jo pyöritelty tällä foorumilla jo aikaisemmin...

mutta tuosta BBZ:ta tuli SE-FNZ

 

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Markku, taas näistä. :thmbup:

Jos lisää löytyy niin pistä ihmeessä näytille - nää "vanhat" kuvat on vaan niin hienoja kattella.

Poikavuosina(kin) tuli tuolla malmilla hengailtua, ja Canonin FTb:llä vilmiä poltettua. Lisää materiaalia minultakin pitäisi löytymän, kunhan pääsen ajankanssa kellariin tonkimaan..

Mika

Kiitoksia vaan itselles ja sukella ihmeessä sinne kellariin :thmbup:

Jatketaanpa noita "taustojen tarkasteluja" eli mikäs siellä ACL:n kuvan reunasta kurkistaa...Yksmottinen tosin mutta kokoa ja näköä tuossa oli. Tässä Tilauslennon käytössä:

Pyöräsuksilla:

[ attachment removed ]

 

Malminetsintävarustuksessa:

[ attachment removed ]

 

Nokassa tyhjää tilaa...

[ attachment removed ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFRO:lla piipahti aikanaan tällainen Biitsi. Pitkään sitä äijät tuijotti ennen, kuin tuli selkoa kumpi pää on menosuuntaan.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Tällä ne on olleet malmit hukassa useampanakin kesänä. Ei ole tullut koskaan laskettua ruumiiden määrää koneen rakenteissa, kun tuppaavat käyttämään samoja lentopintoja sääskien kanssa.

 

[ attachment removed ]

 

OH-CGV Helsinki Airshovssa 70-luvun lopulla.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

OH-KYC vastaavasti Rovaniemen lentonäytöksessä 90-luvun lopulla.

 

 

[ attachment removed ]

 

OH-SBA samaisessa näytöksessä. Kyllä siinä meni kans hyvä näytös säiden takia arselleen. Vaan minkäpäs sille voi.

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetään nyt pari tältä päivältä, vaikka ulkomaan eläviä ovatkin. Maanmittareiden työkalut vierekkäin Rissalassa :)

 

Blomille lasermittauksia tai vastaavaa lentelevä Piper PA-31-310 Navajo LN-AYE

[ attachment removed ]

 

Ja ilmeisesti valokuvauksia lentävä Piper PA-23-250 Aztec G-BBTJ

[ attachment removed ]

 

Samasta vehkeestä poikkitaiteellinen vastapalloviritelmä armottomalla fill lightilla 8)

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla