Markku Kanninen

Kaksmoottori Cessnoja, Paippereita ja vähän isompia pikkujettejä

182 viestiä aiheessa

Tällainen pöristeli aamulla EFJY:llä

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Eli olikos tämä nyt se 402? ???

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CGW on kai virallisesti Cessna 401B, mutta täytyy sanoa, ettei minulla ole mitään hajua siitä, miten mallit 401, 401A, 401B, 402, 402A ja 402B eroavat toisistaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CGW on kai virallisesti Cessna 401B, mutta täytyy sanoa, ettei minulla ole mitään hajua siitä, miten mallit 401, 401A, 401B, 402, 402A ja 402B eroavat toisistaan.

 

Eikös 401:n ja 402:n alkuperäinen ero ole ollut käytännössä vain siinä, että 401 on ollut vähemmillä istuimilla ikäänkuin businesskäyttöön, kun taas 402 on alunperin tarkoitettu enemmän sillipurkiksi (enemmän istuimia) ja rahtariksi. Sitten myöhemmin 402A:sta lähtien koneessa on ollut pitkä nokka. Ja A-malleissa oli vielä pyöreät matkustamon ikkunat, kuten osassa B-malleistakin, mutta myöhemmin B-mallin ikkunat vaihtuivat kantikkaiksi. Viimeinen, eli C-malli oli sitten uudella, pidemmällä siivellä ilman kärkitankkeja jne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan nyt tuollainen Ruotsin vieras, kun tälläinen 2-Moottori Cessnan kuva löytyi ja ulkomaisiakin koneita on kuvissa ollut,

 

SE-IPT,  Cessna 340 A

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös 401:n ja 402:n alkuperäinen ero ole ollut käytännössä vain siinä, että 401 on ollut vähemmillä istuimilla ikäänkuin businesskäyttöön, kun taas 402 on alunperin tarkoitettu enemmän sillipurkiksi (enemmän istuimia) ja rahtariksi. Sitten myöhemmin 402A:sta lähtien koneessa on ollut pitkä nokka. Ja A-malleissa oli vielä pyöreät matkustamon ikkunat, kuten osassa B-malleistakin, mutta myöhemmin B-mallin ikkunat vaihtuivat kantikkaiksi. Viimeinen, eli C-malli oli sitten uudella, pidemmällä siivellä ilman kärkitankkeja jne...

 

Juuri näin. Lisäksi 402B ja C omaavat edellistä versiota tehokkaammat moottorit. Jotenkin epäloogisesti sarjan "äiti" oli 411, tuotannossa vain muutaman vuoden ajana. Sitten vasta tuli 401.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palataanpa nostalgiaosastolle

Hamaalta 70 luvulta vaihteeksi pikkujettejä:

 

[ attachment removed ]

 

Saloralla meni tuolloin  (1975-78) lujaa

[ attachment removed ]

 

Tämä on luvatttoman huono kuva mutta mielenkiintoinen v.1973

[ attachment removed ]

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Saloralla meni tuolloin  (1975-78) lujaa

[ attachment removed / expired ]

 

Markku

 

 

Onkos tuolla taustalla Convairin lisäksi vielä DC-3:n siivenkärkikin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuolla CESSNAN tehtaalla on uskomattoman laaja mallivalikoima, Piiperöstä Commanderiin.

 

Ilmankos Salosen Sami sanookin noita KessnaPiipereiksi  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuolla CESSNAN tehtaalla on uskomattoman laaja mallivalikoima, Piiperöstä Commanderiin.

 

Ilmankos Salosen Sami sanookin noita KessnaPiipereiksi  :thmbup:

 

Juu, kaikkea löytyy, syöttöliikenteen turboproppeja myöten!  :o

 

;D //T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos tuolla taustalla Convairin lisäksi vielä DC-3:n siivenkärkikin ?

Kumma homma kun vain joku taustalla pilkottava kiinnostaa ;D:

[ attachment removed ]

Tämä löytyy nykyjään Vantaan ilmailumuseosta tosin ilman noita malminhaistelijoita, mutta OH-FFJ myytiin jenkkeihin jo 1978...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumma homma kun vain joku taustalla pilkottava kiinnostaa ;D:

 

Markku

 

No kattoppa Markku, kun ensimmäisen kerran katsoin tuota kuvaa niin minulla ei ollut ikälisät nokalla. Ilman niitä näen selvästi vain kauas. Nyt, kun katsoin kuvaa lasit päässä niin huomasin, että siinä kuvassahan on Valakkonikin. :laugh:

 

Ps. Onko se Sisu tuo kuorma-auto joka tuon Kolomosen takaa pilkottaa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palataanpa varsinaiseen aiheeseen:

Tämmönen Cessna vielä löyty:

[ attachment removed ]

Ja mustavalko-otos CDS.tä LT logo pyrstössä

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyisiköhän kuvia aikoinaan mm. Vaasaan rahtia P.Lumiaho/CargoExpressille lentäneistä (muistaakseni) Siimes Aviationin koneista ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kelpaa... ;)

Mun täytyy siirtyä jo mustavalkosiin jos kansalle sopii...

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietäisikö Matti vielä kertoa, oliko tuon SAINTAIR'in taustalla pyhät miehet vai tuliko nimi SA-INT-heppujen pohjalta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietäisikö Matti vielä kertoa, oliko tuon SAINTAIR'in taustalla pyhät miehet vai tuliko nimi SA-INT-heppujen pohjalta?

 

Isäukko on puolen tunnin päästä pikavisiitillä täällä meillä, mutta yritänpä jotain arvella itsekin sitä ennen ;D

 

Varmaanhan se Saintairin saint juontaa jollakin tapaa Pyhäsalmen pyhään. Mutta toisaalta, SA-INT voisi liittyä nimeen myös, sillä ainakin yksi sen aikaisista lentäjistä (ja olisiko jopa perustajista) on kyllä tietääkseni myös entinen SA-INT-pilotti. Niin, ja konehan oli, kuten tässäkin threadissa on käynyt ilmi, entinen SA-INT-kone. Mutta mistäpäs sitä tietää herrojen aivoituksista. No, jospa se isä osaisi valottaa asiaa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla