Markku Kanninen

Kaksmoottori Cessnoja, Paippereita ja vähän isompia pikkujettejä

182 viestiä aiheessa

K Oliko nuo PNH:n kuvat muuten vanhemmalta ajalta kuin mitä sinä sillä ilmailit ?

 

Jo vain olivat.  Ostin PNH:n (takaisin Jyväskylään) vuonna 1986 ja taisin luopua siitä 1989.  PNH meni sittemmin Kuopioon koulukäyttöön ja sieltä Ruotsin kautta Kyprokselle. Konehan oli ollut aiemminkin Jyväskylässä Tikka-Beacon Oy:n käytössä joskus 1970-luvulla.  Siihen aikaan Saarijärvellä vaikutti "suur"liikemies Väinö Rautiainen joka rahoitti myös erinäisiä lentokoneita TB:lle.  Siellähän oli aikanaan yksi uuden karhea Navajokin (en vaan muista mikä se rekkari oli ...). Olihan siellä sittemmin OH-CHH C310, Navajo OH-PNL, Cheyenne OH-PHA jne.  Omistin Tikka-Beacon Oy:n aikanaan joskus 1990-luvun alusa, mutta ajoimme sen toiminnan aikanaan alas laman iskiessä ja lentojen tyrehtyessä.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän tuo Tikka-Beacon tankinkyljessä seisoo:

[ attachment removed ]

Markku

Ja oisko se Navajo ollut OH-PNR, oli kirjojen mukaan Rautiainen/Tikka-Beaconin omistuksessa 80-81

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sehän se, PNR ...

Ja kuten huomaat, tässäkin tankin kyljessä lukee "operated by"...  ettei totuss unohtuisi.

Liikeidea oli kai silloin aika hyvä, "hai osta sie miulle lentokone, mie lennän sitä"...

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta CHH:sta tuli mieleen assosiaatio vuosien takaa, kun meillä oli Jyväskylässä oikea LentoKapteeni, ainakin jos oli kaupungin puhelinluetteloa uskominen. Self made sellainen.  Sitä hotel-hoteliahan tuo lenteli. Ehkäpä se itse itselle annettu siviilipuolen kapteenititteli toi lohtua mahdollisen traumaan siitä siitä, ettei siellä radan toisella puolella löytynyt polkua kapteenikurssille ....

 

Mutta ennen oli ennen, nyt on nyt.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen rekisterissä on ollut Cessna 500 Citation I:ä OH-CAR josta oli Samin ottama kuva jo aiemmin esillä ja 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Ja Cessna 550 Citation II:ä

[ attachment removed ]

Tämäkin oli jo mutta pannaan kertausen vuoksi

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jessus mitä nostalgiaa, kiitos  :thmbup: Ja tässä nykypäivää OH-PAY EFHK:lla

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

British Aerospace H.S.125-700

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

British Aerospace H.S.125-800

[ attachment removed ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markku

p.s. Pitäis olla tässä kuvattuna OH-rekisterissä olleet 401, 402 ja 404:t melko tarkkaan. Kuka on laskenut mitä vielä puuttuu?

 

Nuista isommista en tiedä, yllättävän monta on näemmä Suomessa aikojen kuluessa ollut. Yhdestä hieman pienemmästä ei ole tainnut kuvaa löytyä: T303 Crusader OH-AIL, oli muutaman vuoden rekisterissä. Kunhan kotoutuu kotimaahan niin jokunen saattaa löytyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuista isommista en tiedä, yllättävän monta on näemmä Suomessa aikojen kuluessa ollut. Yhdestä hieman pienemmästä ei ole tainnut kuvaa löytyä: T303 Crusader OH-AIL, oli muutaman vuoden rekisterissä. Kunhan kotoutuu kotimaahan niin jokunen saattaa löytyä.

Ojanperän Ilpolla on näköjään sattunut tuo keskelle kuvaa..

 

[ attachment removed ]

Mun tuo "puutelista" perustuu Mäkinen&Ritarannan opukseen ja nimenomaan 400sarjaan joten tuleeko kellään mieleen muita  rekisterissä käyneitä 2moottoriCessnoja?

Markku 

p.s. kuka tuon edellämainitun opuksen romppuineen omistaa niin sieltä nuo puuttuvat kuvat kyllä löytyy vu0teen 2000 asti...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoa puute, mikä tulee mieleen, on hakemalla haettu: OH-CGA:n myöhäisemmästä kermanvärisestä maalauksesta ei ole vielä kuvaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ojanperän Ilpolla on näköjään sattunut tuo keskelle kuvaa..

 

[ attachment removed / expired ]

Mun tuo "puutelista" perustuu Mäkinen&Ritarannan opukseen ja nimenomaan 400sarjaan joten tuleeko kellään mieleen muita  rekisterissä käyneitä 2moottoriCessnoja?

Markku 

p.s. kuka tuon edellämainitun opuksen romppuineen omistaa niin sieltä nuo puuttuvat kuvat kyllä löytyy vu0teen 2000 asti...

 

Tutulla paikalla Antin Crusader, pitää penkoa omat arkistot läpi jos jotain löytyisi. Olihan tuolla jo aikaisemmassa myös kuva OH-PYE:stä?

 

Kohta uutena muutama kuva riisseli-robinista..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku kaipaili OH-CGA kermaväristä kuvaa, tässäpä sellainen kuvasta kuvattu

 

[ attachment removed ]

 

Ja ohjaamokuva

 

[ attachment removed ]

 

Eikä C310 ole vielä ollut

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oonhan tuolla rekisterissä vielä tämä,  :)

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

eli Oulun Tilauslennon OH-OTL Cessna F406

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäpä on mielestäni mielenkkintoisin aihe täällä pitkään aikaan, tulee paljon mukavia vanhoja muistoja mieleen. Kiitokset vain Markulle aloittamisesta. Äkkiä laskien löytyi kuvat 26 koneesta, jolla olen itsekin lentänyt, eli melkein kaikista tämän (väljän) luokan Suomen rekisterissä olleista lentämistäni koneista. Nykyisten työkalujen lisäksi keksin vain kaksi puuttuvaa. Harmi, että ketju alkoi tasan samana päivänä, kun piti lähteä neljäksi viioksi Kanadaan opiskelemaan taas yhden uuden vähän isomman pikkujetin lentelyä. Toivottavasti saa näin jälkijunassakin jatkaa juttua, kun löytyi skannattujen diojen joukosta vielä kuvia koneista, joita tässä ketjussa ei ole näkynyt, tai ainakin erinäköisissä väreissä tms. Jos on vanhan toistoa, niin anteeksi, johtuu sitten omasta huolimattomuudesta, toivottavasti ei haittaa.

 

Aloitetaan Cessnoista ja Pipereistä, kun alkuperäinen otsikkokin semmoinen oli:

 

Cessna 337A Super Skymaster OH-CEL vilahti jossakin kuvassa hiukan huonossa kunnossa, tässä parempina aikoina Hki-Vantaalla. Taisi olla Saint-Airin operoinnissa tätä kuvaa otettaessa.

[ attachment removed ]

 

Cesna 402B OH-CGS Kotkalennon väreissä 90-luvun alussa

[ attachment removed ]

 

Cessna 421C OH-CMF majaili muistaakseni Turussa 90-luvun alussa, tässä kuitenkin Hki-Vantaalla

[ attachment removed ]

 

Navajo OH-MRS BF-Lennon väreissä Malmilla noin vuonna 1997

[ attachment removed ]

 

Chieftain OH-PAJ, nykyinen PC-1, juuri Suomeen saapuneena

[ attachment removed ]

 

Lentotoimen Chieftain OH-PER Helsingissä vuonna 1986

[ attachment removed ]

 

Cheyenne OH-PHA Tikka-Beaconin väreissä Jyväskylässä keväällä 1989

[ attachment removed ]

 

Aztec OH-PKS Malmilla n vuonna 1988

[ attachment removed ]

 

Navajo OH-PNC Sir-Airin väreissä joskus 70-luvulla

[ attachment removed ]

 

Toinen Sir-Airin Navajo OH-PNG Brommassa vuonna 1980

[ attachment removed ]

 

Suomen ensimmäinen Chieftain oli Palkki Oy:n OH-PNI, tässä kuvattuna Helsingin "vanhalla Bisneksellä" joskus 70-luvun lopulla

[ attachment removed ]

 

Rajan Navajo OH-PRB Malmilla 1985

[ attachment removed ]

 

Chieftain OH-PRE ei tunnuksestaan huolimatta ollut Rajan koneita, tässä kuvattuna Malmilla joskus 90-luvun puolen välin paikkeilla

[ attachment removed ]

 

Aztec OH-PTV Hyvinkäällä vuonna 1988, mitäköhän tälle koneelle tapahtui, se ei koskaan ollut virallisessa rekisterissä Suomessa?

[ attachment removed ]

 

Cheyenne OH-PYE Vilnassa toukokuussa 1996

[ attachment removed ]

 

Savairin Chieftain OH-SAV Helsingissä 1988

[ attachment removed ]

 

Tässä noin äkkiseltään löytyneet kotimaiset 2-moottoricessnat ja -piperit, pikkujettien ja muiden kaksimoottoristen kuviakin löytyy skannattuina. Laittelen niitä paremmalla ajalla, sikäli kuin jotakuta vielä jaksaa kiinnostaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miltä vuosikymmeneltä muuten tuo OH-ONE on?, ja vaikuttaneeko enää Suomessa?

 

Kyllä se ihan 2000-luvulla oli vaikutuspiirissä. Airfixillä piti majaansa ja myytiin olisiko ollut Saksaan joskus n. 2-3v sitten. Juha tietänee paremmin.

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia  :o

 

Mutta yhtä kaipaan... Olen nähnyt tasan yhden kuvan Piper Aztec OH-PST:stä. Löytyisikö keneltäkään arkistojen kätköistä kuvia ko koneesta?

Istun muuten kyseisen koneen kipparin penkillä tätä kirjoittaessani  ;)

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laittelen niitä paremmalla ajalla, sikäli kuin jotakuta vielä jaksaa kiinnostaa.

Kyllä varmaan jotakuta kiinnostaa...

varsinkin tuo Pyssy-yhtiön Puucee siviilirekkareissa on harvoin nähtyä tavaraa :thmbup: (OH-PAJ=PC-1)

Pannaan jatkoksi  joku Navajo

Rajan OH-PRA uransa alussa 1976

[ attachment removed ]

 

Ja tiensä päässä 1992

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Tilauslennon TLO uunituoreena 1986

[ attachment removed ]

 

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä sitten lisää saman kategorian koneita, vähempi kumminkin Cessnoja ja Pipereitä.

 

Turbo Commander 690A OH-ACH Helsingissä 80-luvun alussa

[ attachment removed ]

 

Turbo Commander 690A OH-ACN alkuperäisissä väreissään, eli nokassa Ilmailuhallituksen "lepakko", pyrstössä Maanmittaushallituksen vaakuna ja jos olisi tarkemmat silmät (tai edes kuva), niin oven yläpuolella näkyisi pieni operaattorin eli Sir-Airin logo

[ attachment removed ]

 

Grand Commander 680FL Hki-Vantaalla vuonna 1991

[ attachment removed ]

 

Lillbackan Konepajan Turbo Commander 690A OH-ALK vuonna 1981

[ attachment removed ]

 

Saman firman edellinen kone, Beechcraft Queen Air B80 OH-BLK vuonna 1980

[ attachment removed ]

 

King Air C90 OH-BCX alkuperäisissä väreissään...

[ attachment removed ]

 

...kuin myös sisarkoneensa OH-BAX

[ attachment removed ]

 

Jatketaan King Aireilla, Interflightin kaksisatanen OH-BIF Vilnassa vuonna 1996

[ attachment removed ]

 

Kaikki kolme Suomessa ollutta King Air 100:aa peräkkäin, ensin OH-BKA...

[ attachment removed ]

 

...OH-BKB

[ attachment removed ]

 

...ja BKC

[ attachment removed ]

 

Finnairin Ilmailuopiston ensimmäiset King Airit olivat C90:iä, tässä OH-BKO

[ attachment removed ]

 

Nykykalustohan tietty on mallia 300, tässä nykyinen OH-BSA näytillä Hannoverin ilmailunäyttelyssä vuonna 1990

[ attachment removed ]

 

Tyylikäs Duke OH-BOY

[ attachment removed ]

 

Polarwingin Beech 1900C OH-BPA Enontekiöllä vuonna 1991

[ attachment removed ]

 

Kun tuli puhe Polarwingistä, niin laitetaan nyt kuva yhdestä Cessnastakin, F406 Caravan II OH-ALY Jyväskylässä 1991

[ attachment removed ]

 

Lumiahon kuljetusliikkeen (eli siis Cargo Expressin) rahteja lennettiin jonkun aikaa myös Fairchild Merlin IVC OH-FCU:lla, kuvassa Helsingissä vuonna 1989

[ attachment removed ]

 

Suomen ensimmäinen Mitsubishi oli Sir-Airin Mu-2B-36 OH-MIS, tässä 31.7.80 juuri Helsinkiin saapuneena vielä Saksan tunnuksilla

[ attachment removed ]

 

RV-Aviationin Short Skyvan OH-SBB Arlandassa toukokuussa 1989

[ attachment removed ]

 

 

Vanhoja liikesuihkareiden kuvia löytyy velä, palataan niihin tuonnempana, ehkä niitä joku jaksaa vielä katsella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lumiahon kuljetusliikkeen (eli siis Cargo Expressin) rahteja lennettiin jonkun aikaa myös Fairchild Merlin IVC OH-FCU:lla, kuvassa Helsingissä vuonna 1989

[ attachment removed / expired ]

 

 

Onko tuo FCU sama, joka tapasi seistä Jetfliten halin viereisellä "sivukujalla", jossa nykyisin on Finncommin rakennus? Muistan pikkupoikana siinä jonkin Fairchildin yleensä seisseen kun isin kanssa Helsinkiin eksyessä käytiin kentällä pällistelemässä.

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuo FCU sama, joka tapasi seistä Jetfliten halin viereisellä "sivukujalla", jossa nykyisin on Finncommin rakennus? Muistan pikkupoikana siinä jonkin Fairchildin yleensä seisseen kun isin kanssa Helsinkiin eksyessä käytiin kentällä pällistelemässä.

 

T

 

Sama vehje, siinä se minunkin muistini mukaan usein seisoi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia hienoista kuvista !

Mitkä noista Beechcrafteista olivat Aerial Oy:n ? Ko. firma tuli tutuksi, kun teki (ja tekee) mitä merkillisempiä antenneja ja lenteli siinä ohessa. Koneiden rekisterit eivät vaan jääneet mieleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia hienoista kuvista !

Mitkä noista Beechcrafteista olivat Aerial Oy:n ? Ko. firma tuli tutuksi, kun teki (ja tekee) mitä merkillisempiä antenneja ja lenteli siinä ohessa. Koneiden rekisterit eivät vaan jääneet mieleen.

Kirjat väittää, että ainakin OH-BBX ois ollut Aerial Oy: kirjoissa 1977-90

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kirjat väittää, että ainakin OH-BBX ois ollut Aerial Oy: kirjoissa 1977-90

Markku

 

Totta, samoin myös aikanaan King Airit BAX, BCX ja BEX sekä Duke BDX.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla