Markku Kanninen

Kaksmoottori Cessnoja, Paippereita ja vähän isompia pikkujettejä

182 viestiä aiheessa

Hyvä kuva vanhasta CB-51 :stä!  Kuinkahan löytäisin kuvan N596DM :stä?  ex.OH-CIH. 402C0255  KABQ Albuquerque

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän jatkoksi sopii varmaan pari kuvaa koneesta, johon törmäsin pari kuukautta sitten Krasnodarin kentällä Etelä-Venäjällä. Cessnoja näkee sen verran harvoin siellä päin, että oli pakko käydä katsomassa lähempää, ja kun meni tarpeeksi lähelle, niin oven pielestä löytyi metallilaatta, jossa oli kaiverrettuna koneen entinen tunnus: OH-CGA. Monet nuoremmatkin palstan seuraajat muistavat tämän kermanvärisen Cessna 402B:n, joka asusteli viimeiset Suomen vuotensa Malmilla. Minä ja muut vanhemmat ehkä muistamme sen Finnwingsin väreissä 70-luvulta, jolloin sillä pääasiassa kuljetettiin Kuljetusliike Lumiahon rahtia ympäri Suomea. Nyt koneen tunnus näkyy olevan RF-00310.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Konetta ihmetellessäni sen pilotti saapui paikalle, ja häneen teki vaikutuksen, kun kerroin lentäneeni osan monimoottori-IFR koulutuksestani samalla koneella 32 vuotta aikaisemmin. Auttavaa englantia puhunut kaveri kertoi suomalaisten lentäneen aikanaan koneen Moskovaan, josta hän haki sen Krasnodariin. Hän esitteli koneen sisältäkin, sisustus oli tyylikästä vaaleahkon sinistä nahkaa, ja matkustajapaikkoja 402:lle realistisesti vain neljä. Ohjaamo näytti ihan 70-lukulaiselta, mitä nyt jonkinmoinen GPS oli sinne ilmestynyt, ehkä jo Suomessa. Koneen omistaja ei minulle selvinnyt, mutta tuo MegaFon, jonka nimi koneessa lukee, on iso venäläinen matkapuhelinoperaattori. Niin iso, että tuskin pääkonttorin johtajat 402:lla liikkuvat, mutta ehkä Krasnodarin paikallispomot.

 

Kotona sitten tarkastin lentopäiväkirjani, ja enhän minä juuri tuolla koneella ollut koskaan lentänyt, muutamalla sisarkoneella kyllä. Mutta onpahan veli venäläisellä parempi tarina kerrottavana kavereilleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noissa kahdessa kuvassa ex-CGA:n nykyinen väritys näyttää hyvin erisävyiseltä. Ylemmässä runko on (ainakin meikeläisen näytöllä) valkoinen ja alemmasta tulee mieleen elävästi entinen kermanvärinen (ja melko persoonallinen) väri.

 

Mikä on totuus? Tuskin koneen kyljet kuitenkaan eroavat väritykseltään toisistaan?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noissa kahdessa kuvassa ex-CGA:n nykyinen väritys näyttää hyvin erisävyiseltä. Ylemmässä runko on (ainakin meikeläisen näytöllä) valkoinen ja alemmasta tulee mieleen elävästi entinen kermanvärinen (ja melko persoonallinen) väri.

 

Mikä on totuus? Tuskin koneen kyljet kuitenkaan eroavat väritykseltään toisistaan?

 

 

 

Joo, ei ne varmaan eri väriset tai edes sävyiset olleet, varmaan valo ja varjo tekevät kuvissa tepposet. En kyllä muista miltä se väri silmällä katsoen vaikutti, ehkä joku kuvankäsittelyguru osaa sanoa...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä polkua seuranneena on tullut mieleen suomalaisen twin-historian ehdoton klassikko, ex OH-ACA (Aero Commander 500). Malmin lentoaseman historiaa koostaessa koneen vaiheet ovat tulleet monessa yhteydessä esiin. Lienee sadoissa se pilottien määrä, jotka runsaan  40 vuoden aikana ovat saaneet koneella ME-koulutuksen.

 

Kuka tietää koneen nykyisistä vaiheista tarkemmin? ACA:han siirtyi joitakin vuosia sitten Viron rekisteriin.

 

Olen sitä mieltä, että ex-ACA pitäisi saada palautettua takaisin Suomeen. Kun aikanaan Malmilla tulee olemaan tasokas suomalaisen yleis- ja liikenneilmailun pysyväisnäytely, ACA voisi epäilemättä olla yksi kokoelman mielenkiintoisista kohteista. Liittyyhän koneeseen niin paljon kertomuksia ja yleisilmailumme historiaa.

 

Ohessa surkea telepokkarikuva Tallinnan kentältä viime helmikuulta. Siellä se nököttää uudessa värityksessään varsinaisen asematason ulkopuolella.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla