Mikael Tynkkynen

Kameran kennon puhdistus

58 viestiä aiheessa

Tuossa kuvia zoomaillessa huomasin joitakin pölypisteitä kuvissa. Ilmeisesti siis syynä on pöly kennolla. Kuinka tuota kennoa pitäisi puhdistaa, toistaiseksi en ole uskaltanut muuta kuin hieman pumpulla puhallellut ilmaa kennolle, sillä olen jonkin verran kuullut varoituksia tuosta kennoon kajoamisesta. Olisiko siis syytä kääntyä asianosaavaan liikkeeseen vai uskaltaako tuon itsekin putsata?

Kaikki tämä huolimatta EOS 400D:n hienosta pölynpoistojärjestelmästä. :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kompurallahan minä sen tähänkin asti olen hoidellut. Mitäs vikaa siinä on? ;D

Tarkoitan nyt niitä purkeissa olevia ilmoja, (vert. dödöpurkkia) niissä ilmasuihku on pakkasen puolella aika reilusti...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarkoitan nyt niitä purkeissa olevia ilmoja, (vert. dödöpurkkia) niissä ilmasuihku on pakkasen puolella aika reilusti...

Juu, pieni tulkintavirhe minulta. Ei se kompressorikaan varmaan kovin hyvää jälkeä saisi aikaan... ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei se kompressorikaan varmaan kovin hyvää jälkeä saisi aikaan... ;)

Kompurallahan ne ainakin noissa huoltofirmoissa putsaa pölyt. Eihän se kompura itsessään tuhoa tee, vaan liian kova paine. Mutta sitähän saa onneksi säädettyä ;)

Ne vaan taitaa käyttää siinä "ruikun" nokalla jotain filtteriä, joka suodattaa epäpuhtaudet siitä puhallettavasta ilmasta...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei se ilmasuihku ole pakkasen puolella, jos sitä purkkia pidetään oikein päin. Jos sen purkin käännät ylösalaisin, silloin sieltä tulee ne ponneaineet mukana, ja se suihku on kylmää. Mutta tosiaan jos sitä purkkia pidät oikeinpäin, niinkuin ohjeissakin sanotaan, se ilmavirta ei ole mitenkään niin kylmää, että se voisi aiheuttaa vahinkoja. Ongelma siinä on se, että sieltä saattaa tulla mukana roiskeita esim. just siitä ponneaineesta ja sen irroittaminen kennolta ei enää olekkaan mikään puhallusjuttu...

Ps. Tuollaista paineilmapurkkia kun pidät ylösalaisin ja suhautat toisen persauksiin, jäätyy kalsarit komeesti ihoon kiinni ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei se ilmasuihku ole pakkasen puolella, jos sitä purkkia pidetään oikein päin. Jos sen purkin käännät ylösalaisin, silloin sieltä tulee ne ponneaineet mukana, ja se suihku on kylmää. Mutta tosiaan jos sitä purkkia pidät oikeinpäin, niinkuin ohjeissakin sanotaan, se ilmavirta ei ole mitenkään niin kylmää, että se voisi aiheuttaa vahinkoja. Ongelma siinä on se, että sieltä saattaa tulla mukana roiskeita esim. just siitä ponneaineesta ja sen irroittaminen kennolta ei enää olekkaan mikään puhallusjuttu...

Ps. Tuollaista paineilmapurkkia kun pidät ylösalaisin ja suhautat toisen persauksiin, jäätyy kalsarit komeesti ihoon kiinni ;D

Tossa oli DC.netin foorumilla joku putsannut Canoninsa kennoa ponneilmalla, sieltä oli sitten jotain lentänyt kennolle. Ja se kylmä suihku saattaa olla muuten -70 asteista.

Btw, koulussa jotkut ääliöt aikoinaan pistivät dödöä iholle muutaman sentin päästä, tuli komeat paleltumisjäljet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kamerahuollon kompurailma tulee useiden suodattimien ja veden erottimien kautta. Omaa autotalli kompuraa käyttävä pikku nikkari todennäköisesti puhaltaa kompuraöljyt ja vedet kennollensa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siinä ponneaineen seassa saattaa olla myös jotain öljyjä tms voitelemaan/tiivistämään sitä spraymekanismia. Eli se ilma ei ole täysin puhdasta.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tossa oli DC.netin foorumilla joku putsannut Canoninsa kennoa ponneilmalla, sieltä oli sitten jotain lentänyt kennolle. Ja se kylmä suihku saattaa olla muuten -70 asteista.

Olen minäkin puhaltanut muutaman kerran kennon ponneilmalla. Ei siinäkään mitään ongelmaa ole niin kauan, kun sieltä ei lennä mukana mitään möhnää filtteriin. Mutta sitähän et koskaan tiedä, milloin sieltä lentää ja mitä... Se siis D70:n aikana. Nykyään D200:n kanssa tuo käsipumppu riittää ja kerran (tai ehkä jopa kaksi) olen joutunut pyyhkimään kennon sensor swabilla vuoden aikana. Jostain syystä tuonne D200:n kennolle ei vaan mene läheskään yhtä herkästi paskaa, kuin 70:ssä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1) Paineilmasprayn mukana tulee usein pieniä hitusia sitä nestettä josta kaasua muodostetaan, ei ehdi vaihtaa faasia... Etenkin jos suutinta painetaan kovin reilusti, tai pullo on uusi eli täysi. Ja se neste pisaroina karvaan kokemuksen mukaan jättää optiikan pinnotteeseen ikuiset jäljet.

2) Kompurailma on ok, KUNHAN se on käytetty kunnollisen öljyn- ja vedenerottimen läpi.

3) Puhalluspumppu on kelvollinen isommille partikkeleille, niitä se siirtelee iloisesti uusiin paikkoihin. Joskus ei niin näkyvään (etsimelle esim) ja joskus näkyville... Sen aika yleisen Giotton pumpun kanssa kannattaa noudattaa tiettyä varovaisuutta, se kun on kovasti kranaatin näköinen, niin sillä on saatu aikaa kentällä turvatarkastuksessa melkoinen härdelli, josta ei ole kivat muistot kellään... Lisäksi, se pumpun ilmahan ei ole mitenkään suodatettua, niin ihan yhtä hyvin kun lika lähtee, niin voi tulla myös uutta (lisäksi).

4) Copper Hill-metodi (?)on ihan ok, tietyin varauksin. Siinäkin tietty varovaisuus on poikaa: Kerran vahingossa ilmeisesti hipaisin pikkusormella harjan karvoja, pyhkäisy kennolle, ja siinä oli silminkin nähtävävä rasvatahra. Hyvä ettei itku tullut. Eli sitä harjasta pitää pitää todella sairaan tarkkaa huolta.

5) Em tapauksen kämmin pelasti loistavasti dSLR Cleaner + Eclipse + PecPad. Ensisijoitus vähän kalliimpi, mutta sillä pärjääkin sitten kauan. Tiettyä huolellisuutta noudattaen (meistä kuitenkin löytyy niitäkin, jotka osaavat vaikka asentaa kartiorullalaakerin väärinpäin ja kiristää sen niin että se halkeaa...) selvästi paras vaihtoehto lopputulokseltaan. Huolellisesti tehtynä ei kuitenkaan mikään 10 sekunnin homma, joten vasta jos ei pumppu tuo toivottua apua niin sitten tämä. Ja reissun päällä epästeriileissä olosuhteissa: unohda. SUOSITTELEN (em varauksin): http://www.digitarvike.fi/products.php?g1=ea3043&g2=5e1e53

6) Testien mukaan se 400D:n kennonputsaukset ovat lähinnä esitteessä hienolta kuulostavaa markkinointisoopaa, jolla ei ole hölkäsen käytännön merkitystä.

Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Puhalukseen ei tarvita mitään ponneaineita tai kompressoria. Kunnollinen käsipumppu toimii oikein hyvin. Mutta siis vain kunnollinen. Joku luumun kukoinen tupsutin ei tee yhtään mitään. Miehen nyrkin kokoinen puhallin pitää olla. Ja sellainen, joka imee ilmaa takapäästä ja puhaltaa etupäästä, jotta se ei ime irroittamaansa pölyä seuraavaan puhallukseen. Jos ei semmoisella irtoa, niin sitten tarvitaan mekaanista puhdistusta. Sen voi tehdä itsekin, mutta se on pirun hankalaa nysväämistä. Helppo se kenno on pyyhkäistä, mutta pölyä on pyyhkäisyn jälkeen helposti yhtä paljon tai enemmän, ja se ei sitten ainakaan irtoa ilmalla. Saattaa tosin olla välineissäkin eroa, ehkä jollain onnistuu paremmin. Minä olen vasta kerran joutunut mekaanisen puhdistuksen tekemään ja silloin kokeilin ensin itse, mutta kun siitä ei tullut lasta ei Jaskaa niin vein sitten JAS:iin. Nopsa homma eikä kallis, kun ne myynnissä olevat puhdistusvehkeetkin ovat sikahintaisia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Puhalukseen ei tarvita mitään ponneaineita tai kompressoria. Kunnollinen käsipumppu toimii oikein hyvin. Mutta siis vain kunnollinen. Joku luumun kukoinen tupsutin ei tee yhtään mitään. Miehen nyrkin kokoinen puhallin pitää olla. Ja sellainen, joka imee ilmaa takapäästä ja puhaltaa etupäästä, jotta se ei ime irroittamaansa pölyä seuraavaan puhallukseen. Jos ei semmoisella irtoa, niin sitten tarvitaan mekaanista puhdistusta.

Sano se sitten vaikkapa JASille. Kummasti vaan käyttävät kompuraa sellaisen lian irroittamiseen, joka ei "tupsuttimella" lähtenyt (tuo Giotto's Rocket Air sopii hyvän pumpun kuvaukseesi täydellisesti). Ainakin minun rungon tapauksessa katsoivat sisään, tuumasivat, että ei tartte litkuja ja puhaltelivat pinttyineimmätkin roskat kompuran paineilla pois...

Sen voi tehdä itsekin, mutta se on pirun hankalaa nysväämistä. Helppo se kenno on pyyhkäistä, mutta pölyä on pyyhkäisyn jälkeen helposti yhtä paljon tai enemmän, ja se ei sitten ainakaan irtoa ilmalla. Saattaa tosin olla välineissäkin eroa, ehkä jollain onnistuu paremmin. Minä olen vasta kerran joutunut mekaanisen puhdistuksen tekemään ja silloin kokeilin ensin itse, mutta kun siitä ei tullut lasta ei Jaskaa niin vein sitten JAS:iin. Nopsa homma eikä kallis, kun ne myynnissä olevat puhdistusvehkeetkin ovat sikahintaisia.

Tuo tässäkin threadissa esille tullut Eclipse fluid+pecpad+sensor swab-yhdistelmä on kyllä varsin toimiva, eikä ole ollenkaan vaikea tehdä. Ja tulee puhdasta, kun tehdään oikein oikeissa olosuhteissa (esim. kylpyhuone on ihan hyvä paikka)...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysäistään vaikkapa tässä threadissa asiasta..

Ostin juuri kameran ja linsseissä on rasvaa (telekonvertterissa ja kameran linssissä). Millä uskaltaisi/kannattaisi pyyhkäistä rasvajäljet pois? Nuo jäljet ilmeisesti tullut sormista...

Kiitoksia jo etukäteen :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kysäistään vaikkapa tässä threadissa asiasta..

Ostin juuri kameran ja linsseissä on rasvaa (telekonvertterissa ja kameran linssissä). Millä uskaltaisi/kannattaisi pyyhkäistä rasvajäljet pois? Nuo jäljet ilmeisesti tullut sormista...

Jos hyvän haluat, niin Eclipse+Pacpad...

EDIT: LensPen:iä olen kuullut monen kehuvan. Reissussa ainakin paljon kätevämpi, omakohtaista kokemusta tosin ei ole.

Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lenspeniä olen käytellyt, se on ihan ok, mutta en tiedä lähteekö sillä tuollaiset rasvatahrat. Vaarana on, että se entuudestaan levittää sitä tahraa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan toimiva on kanssa riittävän monta kertaa pesty, vanutettu ja pehmeä, puhdas t-paita. Ei lähde enää nukkaa ja putsaa hyvin.

Toki varovaisuusfriikit voivat sitä hirmukallista linssiään pyyhkiä jollain linssipaperilla ja isopropanolilla (toinen hyvä vaihtoehto) mutta kun noita käsittelee hyvin, ei niitä tarvitse koko ajan olla hinkkaamassa, putsaa aina kun on tarpeeksi moskaa kertynyt.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli siis kannattaa käydä ostamassa jokin puhdistusspray kameraliikkeestä? Ja käyttää jotain puuvillaista linssien puhdistukseen? ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No http://digitarvike.fi/ -> Puhdistus -> "DSLR-cleaner + ECLIPSE + 200kpl PEC PAD" 39 euroa vois olla hyvä setti linssien putsaukseen + siinä on kennonputsauskläämin kanssa.

Ja sitten tommonen Giotto pölypuhallukseen.

Giottolla aina ensin, jos ei muuten irtoa, aina silloin tällöin liemellä ja padilla.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Linssien puhdistukseen paras on mikrokuituliina. Ei vaan pidä mennä sormilla koskemaan siihen osaan liinasta, millä meinaa pyyhkiä linssin, koska liinasta tulee pian rasvalevitin silleen. Sen voi kyllä pestä ihan pyykin mukana ja sitten se on taas kuin uusi. Tuoreet sormenjäljet lähtevät sillä kun hönkäisee linssin huuruun ja pyyhkii liinalla. Tätä ennen on syytä varmistua, ettei linssillä ole kivipölyä tms. naarmuttavaa, sitä varten on kumipuhallin. Piukassa olevan lian irroitukseen hyvä aine on isopropanoli. Sitä ei tarvitse ostaa kalliina linssinpuhdistusainepullona, apteekistakin saa halvemmalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse puhallan tietokoneeni, vahvistimeni ja muut digihörpötykset paineilmalla, mutta en ikinä käytä kompuraa. Kompressori puhaltaa kaikkea roskaa mukanaan. Puhdasta ilmaa myydään spraypurkin tapaisissa köniköissä.

Keke

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse puhallan tietokoneeni, vahvistimeni ja muut digihörpötykset paineilmalla, mutta en ikinä käytä kompuraa. Kompressori puhaltaa kaikkea roskaa mukanaan. Puhdasta ilmaa myydään spraypurkin tapaisissa köniköissä.

Kuten aiemmin tässäkin threadissa todettua, se paineilmatörppö ei todellakaan tuota 100% puhdasta ilmaa, vaan siellä seassa voi lentää ulos sitä ponneainetta sekä joissakin tapauksissa myös esim. jotain "voiteluainetta", kuten Tuomas kertoi. Siksi sitä ei suositella esim. digikameran kennolle, koska sen mahdollisesti aiheuttamien tahrojen poistamiseen voi joutua turvautumaan sitten ammattiapuun. Mutta kuten myös todettua, olen itsekin käyttänyt sitä ilman ongelmia kennon puhdistukseen muutaman kerran. Mutta ei sitten kannata ihmetellä, jos joku meneekin vikaan joku kerta...

Vahvistimien tai vaikka tietokoneen kotelon jne. pölyjen puhaltamiseen se on kuitenkin äärettömän kätevä keksintö...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään