Juha Klemettinen

Karhumäen Rapidet

29 viestiä aiheessa

Kärhumäki hankki 1940-luvulla Aerolta kaksi de Havilland Dragon Rapide konetta.

Ensimmäisenä ostettiin OH-BLA "Salama" vuonna 1941. Koneen tunnus muutettiin 1946 OH-VKH:ksi. Kärhumäki osti myös toisen Aeron Rapideista (Lappi) vuonna 1946, ja rekisteröi sen tunnuksella OH-VKI. Kummatkin koneet myytiin 1950 Savon Lentolinjoille.

Mutta miten ja millä väreillä Karhumäen Rapidet oli maalattu?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kärhumäki hankki 1940-luvulla Aerolta kaksi de Havilland Dragon Rapide konetta.

Ensimmäisenä ostettiin OH-BLA "Salama" vuonna 1941. Koneen tunnus muutettiin 1946 OH-VKH:ksi. Kärhumäki osti myös toisen Aeron Rapideista (Lappi) vuonna 1946, ja rekisteröi sen tunnuksella OH-VKI. Kummatkin koneet myytiin 1950 Savon Lentolinjoille.

Mutta miten ja millä väreillä Karhumäen Rapidet oli maalattu?

Juha

Sudilla ja Tikkurilan väreillä?  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sudilla ja Tikkurilan väreillä?  :D

 

hhmmm.... epäilen, että maaliruisku oli jo keksitty 1940-luvulla....

Mutta Karhumäen Rapide koneiden väritys siis kiinnostaa...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mustavalkokuvissa koneet näyttävät vaaleanharmaan tai alumiininvärisiltä. Tummempi raita, olisiko sitten Karhumäen tyylin mukaan punainen(?), kulkee ohjaamon ikkunoiden alta jatkuen pyrstöön asti loppuen sivuvakaajan takareunaan. Välissä tunnukset isolla, esim OH-VKH, ja raita katkeaa tunnuksen kohdalla jatkuen pyrstöön. Moottoripeitteissä ajan mukaisesti spinnerin ympäriltä lähtevä samanlainen mutta oheneva raita, joka loppuu puoleen väliin moottoripellitystä. Muuten raidat ja niiden paikka näyttää olevan yhteneväinen Aeron maalaukseen, vertaa OH-BLB Lappi. Aeron OH-BLA Salaman kylkiraita kulki kuitenkin tunnuksen "läpi" tai päältä, ja sitä se ei tee kummassakaan Karhumäen koneessa, eli kyllä koneet on maalattu todennäköisesti kokonaan uudelleen Karhumäellä, tai sitten vain tunnusten ja nokan tekstien kohdalta? Aeron käyttämä siniristilippu on myös poistettu sivuvakaajasta/peräsimestä.

 

Aeron maalauksesta poiketen (Aerolla isot tikkukirjaimet) nokassa oleva teksti Salama (tai Lappi ) on eri fontilla, kaunokirjaimilla ja takakenossa. Sen alla pienillä tikkukirjaimilla VELJEKSET KARHUMÄKI OY. Sivuvakaajassa Karhumäen veljesten "nalle/siipilogo".

 

Laitan Juha privana muutaman kuvan. Ei tämäkään selvitys vielä tuo värejä varmasti esiin, mutta koitetaan löytää ratkaisu.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervosen/Apalin "Veljekset Karhumäki" -kirjassa ei mainita värityksestä mitään muuta kuin kuvatekstissä sivulla 143 seuraavaa: "Tässä jatkosodan aikana otetussa kuvassa OH-BLB:n takarungossa näkyy selvästi itärintaman keltainen tunnusraita." Hopeanväriseltä tuo kone näyttää näin maallikon mv-kuvatulkinnaksi, myös edellisen sivun mainoskopioissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällähän on taas keskustelun taso kohdallaan  :o

Tarkennetaan nyt sen verran, että kysymyksiä herättävät koneiden runkoraidat. Minkävärisiä ne ovat? Ihan lämpimikseni en kysele, vaan tietoa kaivataaan yhteen Karhumäen Rapide koneisiin liittyvään projektiin...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lauantaitaso, mustavalkokuvista on tosi vaikeata löytää oikea väri, Nisulan Jukka lupasi selvitellä joten odottele maltillisesti  :thmbup:

 

Niin tuli vielä mieleen, oletko Karhumäeltä tiedustellut, itse muistaisin nähnneeni jonkun Rapide mainoksen,siis matkailumainos jossa Rapiden kuva :-[, runko beigen värinen ja punaisilla viivoilla, tuohon tietoon voit luottaa kuin.......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun näitä "teidän kirjoituksia" on tässä selaillut pidemmän aikaa eri ketjuissa niin eihän tässä voi muuta kysyä, kuin että ovatko ne etupuolella olevat raidat aina niitä keltaisia ja takapuolella olevat ruskeita? ??? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parasta A-luokkaa ;D

jos kysyt raitojen väristä, Kysy se?

 

Ja millä tavalla en ole sitä kysynyt? Kyllä avauksessa on ihan selvä kysymys.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten ja millä, oli kymysyksesi.

Pensselillä ja maalilla oli .

 

raidoista ET puhunut.

 

Mutta miten ja millä väreillä Karhumäen Rapidet oli maalattu?

 

Eiköhän tuossa puhuta myös väreistä. En ymmärrä miten asiallinen kysymys saa aikaan tällaisen keskustelun  ???

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lauantai-illasta huolimatta ..... Jätetäänkös taas nuo parhaan a-luokan jutut johonkin sille kuuluvampaan viestiketjuun  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän tuossa puhuta myös väreistä. En ymmärrä miten asiallinen kysymys saa aikaan tällaisen keskustelun  ???

Juha.

 

Vastasin ihan asiallisesti.

Muistan ne hopeanvärisenä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan ne hopeanvärisenä

 

Mv-kuvissa Karhumäen Rapidet tosiaan näyttävät hopean/alumiininvärisiltä. Minulla on yksi värillinen mainosjuliste Aeron ajoilta, jossa on OH-BLA maalattuna vaaleankellertäväksi, vähän kerman väriseksi. Tuo juliste on tehty kyllä "taiteilijanvapauksin", joten se ei ole mikään luotettava lähde. Ilmailukirjallisuudessa mainitaan, että kun koneet siirtyivät Karhumäelle, ne peruskorjattiin. Tällöin on mahdollista, että koneiden kangasverhous uusittiin, tai ainakin koneet maalattiin uudelleen. Tuon ajan hengen mukaisesti kangaskoneet usein siviilissä maalattiin "alumiinipronssilla" eli niistä tuli tuollaisia hopeanhohtoisia. Laitoin yhden kyselyn eteenpäin, johon odottelen vastausta. Samoin noiden raitojen väreihin.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pekka Karhumäki, Niilo Karhumäen poika, soitti allekirjoittaneelle tänään ja antoi erittäin arvokkaita tietoja koskien Dragon Rapide-koneiden maalausta. Ne ovat muistikuvia, eivät ihan faktatietoa, mutta perustuvat kahden aikalaisen muistikuviin ja kokemuksiin, joten niillä on huomattavaa arvoa. Kuten yllä jo kirjoitin, ja jonka Pekka Karhumäki myös vahvisti, molemmat Rapidet peruskorjattiin Veljekset Karhumäellä 1940-luvun lopulla. "Salama" oli peruskorjattu myös jo 1941. Koneet olivat erittäin huonossa kunnossa, ne purettiin kokonaan osiin ja suoritettiin täysi peruskorjaus. Myös siipien ja rungon verhoilu uusittiin samalla kertaa. Koneet maalattiin uudelleen hopeanvärisiksi. Pekka Karhumäki kertoi ottaneensa sähköpostiviestini takia yhteyttä myös Karhumäen palveluksessa tuolloin olleeseen Aimo Juholaan, joka lensi paljon Dragon Rapideilla 1940-luvun lopulla. Juhola myös koulutti pilotit Savon Lentolinja Oy:lle, kun koneet myytiin 1950. Se kuului sopimukseen.

 

Aimo E. Juholakin muistelee, että peruskorjauksen yhteydessä koneet maalattiin hopeanharmaiksi tai hopeanvärisiksi. Hänen mukaansa raidat maalattiin sinisiksi. Tässä yhteydessä Pekka Karhumäki muistelee samoin, Veljekset Karhumäellä ei hänen mukaansa ollut vielä selvillä tulevat värit puna-valko-musta, vaan vielä haettiin sitä oikeaa väritystä yhtiölle. Vasta Airspeed Oxford kone, joka yhtiölle tuli seuraavaksi, oli ennestään osittain punainen ja mustilla raidoin, ja lienee antanut sitten ehkäpä virikkeen yhtiön tuleviin värikaavioihin. Näitä puna-valko-musta värejä alettiin sitten käyttää Lockheed Lodestar- ja DC-3 kaluston maalauksessa ja siitä eteenpäin.

 

Salama- ja Lappi-tekstit nokassa ja OH-tunnukset ovat olleet todennäköisesti mustat Veljekset Karhumäen aikana Pekka Karhumäen mukaan. Tuskin siniset, kuten runkoraidat. Mv-kuvissakin näkyy sävyero runkoraidan ja tunnuksen kohdalla, tunnus näkyy tummempana. Koneiden nimitekstit ja tunnukset olivat usein eri väriä kuin runkoraidat, koska muuten koneen maalaus näytti yksitoikkoiselta, Karhumäki kertoi. Pekka Karhumäki, kuten Aimo Juholakin muistelevat, että Savon Lentolinjat maalasi runkoraidat punaisiksi, erottuaakseen jotenkin Karhumäestä, kun koneet tulivat heille 1950. Samalla myös nokan tekstit ovat voineet samalla muuttua punaisiksi, tällainen muistikuva miehillä on. Koneet kun kuulemma näyttivät erilaisilta silloin Savon Lentolinjoilla kuin Veljekset Karhumäellä.

 

Eli summa summarum, Dragon Rapidet Karhumäen aikana olivat saamieni tietojen mukaan "hopeanhohtoisia lintuja sinisillä runkoraidoilla, mustat tunnukset ja nokan nimitekstit". Suurkiitokset avusta Pekka Karhumäelle ja Aimo Juholalle.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun puhuin tuolla aikaisemmin maallikon mv-kuvan värianalyysistä, en uskaltanut avata suutani. Mutta yleensä sininen toistuu erittäin laimean harmaana ja joskus melkeinpä näkymättömänä, riippuen sinisen sävystä. Ja punainen taas selvästi tummana harmaan sävynä.

 

Jukalta jälleen kerran hienoa työtä ja verkostotkin näyttää olevan kunnossa mistä tiedot selviävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän on Ilkka, Jukalla on varmaankin tuo mainoskuva minkä minä muistan, eli olivat kuulemma rautatieasemien seinällä ja siinä tuo Rapide beigen värisenä ja punaisilla raidoilla.

Katselin Ilkka yhtä kirjaa tuossa ja naureskelin fonttia. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän on Ilkka, Jukalla on varmaankin tuo mainoskuva minkä minä muistan, eli olivat kuulemma rautatieasemien seinällä ja siinä tuo Rapide beigen värisenä ja punaisilla raidoilla.

Katselin Ilkka yhtä kirjaa tuossa ja naureskelin fonttia. ::)

 

Nyt kun sanot niin niinhän olikin. Todennäköisesti Kuopiossa muistan nähneeni maalauksen tuosta Rapidesta matkailumainoksessa tai vastaavasta.

 

Ja tuota fonttia, ethän vaan ole siinä iässä että tarvitset silmälasit?  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään