Tero Lähdesmäki

Helikopteritoiminta huonossa kelissä

6 viestiä aiheessa

Tässä on työpaikalla (pelastuslaitos) saanut kuunnella ja välillä osallistuakin keskusteluun aiheesta "miten se Ilmari ei voi muka lentää tässä kelissä?? Kyllä vaan Ilmavoimien/rajan kopterit lentäis, hommaisivat parempia koneita..." jne.  Kollegoiden mielestä siis pelastushelikopteritoiminta on ihan leikkimistä, kun aina tuntuu olevan kelieste.  ::)

 

Minä olen parhaani mukaan yrittänyt selitellä asiaa mm. Kuopion ja Varkauden erilaisilla sääoloilla (siis Kuopiossa keli voi olla hyvä, mutta Varkaudessa, Ilmarin tukikohdassa aivan tukossa), HEMS-toiminnan normaalia tiukemmilla sääminimeillä, yhden lentäjän toiminnalla jne.

 

Nyt toivoisinkin, että foorumin kopteritietäjät kertoisivat, että mitkä on ne seikat, jotka vaikuttaa tähän huonossa kelissä lentämiseen. Nimenomaan siis HEMS-toiminta EC-135 vs. Rajan tai Ilmavoimien kopterit. Yleinen käsitys työpaikalla kun näyttää olevan, että jälkimmäinen kalusto lentää kelissä kuin kelissä ja paikkaan kuin paikkaan. Onko näin??

 

Pitäis saada aseita keskusteluun...  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh... En ole kopterilentäjä, mutta vastaanpa kuitenkin ;D

 

Pelastushelikopteritoiminta on luonteeltaan hieman erilaista, kuin kentältä kentälle lentäminen. Laskupaikat kun tahtovat olla ihan missä vaan. Jos lennolla on osuttu pilveen, ei pilven läpäisyä voi tehdä luottaen hyvään tuuriin. Alla saattaa olla GSM-masto tai vaarin mökin lipputanko. Rajan koptereissa olen joskus ollut mukana, kun on tehty pilven läpäisy merellä. Silloin on (ymmärtääkseni :-[) vilkuiltu tutkalla aukea paikka merellä, ja menty siinä pintoihin. Ollaan joskus oltu lähtemättäkin Rajan kopterilla, kun on ollut liian tymä keli. Kertaalleen yritettiin Tallinnan ja Helsingin välillä olevalle laivalle laskuun huonossa kelissä. Kolme kertaa tehtiin lähestyminen kohti tutkamaalia, mutta joka kerta laiva jäi piiloon tultaessa ratkaisukorkeuteen. Menemättä jäi sillekin laivalle se kerta.

 

Eli: Eivät nekään lennä ihan missä kelissä tahansa. Tai ainakaan laskeudu ihan mihin tahansa.

 

Ah... Lisätäänpä vielä: Monasti kopterin lähtöpaikassa ja kohteessa on ihan kohtuullinen keli, mutta matkan varrella maasto nousee sen verran, ettei maan ja pilven väliin oikein tahdo jäädä vapaata tilaa. Sekin on monasti pakottanut kääntymään takaisin. Silloin tällöin ollaan kierrelty sadekuuroja, joissa pilvet tulevat alemmaksi, mutta fiksua se ei välttämättä ole, sillä silloin ei voi olla varma, että pääsee vielä takaisinkin kohteesta. Nuo marginaaliset kelit ovat aina hankalia päätöksenteon suhteen, ja silloin lähdetään aina vain lentävän henkilökunnan turvallisuus huomioiden.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Pelastushelikopteritoiminta on luonteeltaan hieman erilaista, kuin kentältä kentälle lentäminen. Laskupaikat kun tahtovat olla ihan missä vaan.

 

 

Toki joo. Mutta eikös tämä päde myös joihinkin Rajan ja Ilmavoimien toimintoihin? Miten usein esim. ilmavoimien koptereiden laskupaikat on "scoutattu" etukäteen? Tarkoitan tietysti maastolaskuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskon, että PV:llä ja Rajalla on myös tiukat rajat, missä kelissä voidaan lentää muualle, kuin varmistettuihin paikkoihin. Eivät ne sen kummoisempia laitteita ole, kuin EC-135. Samat fysiikan lait niitä koskevat: kopteri menee rikki, jos osuu kovaa johonkin kiinteään.

 

Arttu

 

Toki joo. Mutta eikös tämä päde myös joihinkin Rajan ja Ilmavoimien toimintoihin? Miten usein esim. ilmavoimien koptereiden laskupaikat on "scoutattu" etukäteen? Tarkoitan tietysti maastolaskuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erooko kopteri-IFR jotenkin lentokone-IFR:stä minimien puolesta vai? Vai voiko kopterilla lentää IFR:ssä johonkin muualle kuin viralliselle valvotulle lentopaikalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään