Guest arttula

Armeijan koneiden käyttö siviilitehtäviin ?

8 viestiä aiheessa

Terve

 

Tuli tuossa mieleen, että voisiko armeijan koneita, kuten LearJettejä käyttää myös siviilipuolen kiireellisiin tehtäviin ? Joskus on ongelmana saada elinsiirtoryhmä toiseen päähän Suomea, eikä vapaana olevaa konetta kaupallisilla yhtiöillä ole juuri tarjota. Voisiko silloin soitella ilmavoimiin ? En odota selkeää vastausta täältä, mutta ehkä ajatuksia... :P

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Luulen, että armeijalla ei ole JAR-OPS ansiolentolupaa, joka tarvitaan kaupallisessa ilmakuljetuksessa. Jos ilmaiseksi tarjoavat palvelujaan, niin ei varmaan toimilupaa tarvisi ollakaan.

 

EDIT: Koska JAR-OPS ei koske sotilasilmailua, on kysymys aika vaikea. Kaupallinen firma tarvitsee mm. AOC:n (ansiolentolupa) kuljettaakseen maksusta. Voisi kuvitella, että jos sotilasilmailu rupeaa kilpailemaan siviili-ilmailun kanssa, että hekin tarvisisivat samat luvat. Mene ja tiedät sitten miten asia on. Voi olla todella vaikeata saada tähän vastausta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menisikö tällainen virka-avun piikkiin? Vai onko tämä vain sitä että mosat pistetään seisomaan sateeseen suojelemaan jotain päreiksi palanutta kohdetta, tai etsimään mummoa mustikasta? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luulisin, että tuo voisi virka-apuna mennäkin? 

 

Kerroppas Arttu lääkärikoptereista tietävänä, miksi noita rajan/pv:n koptereita ei voi käyttää lääkärikoptereina? Tuntuu jotenkin oudolta, että valtio tappelee muutaman lääkärikopterin rahoituksesta juupas-eipäs -leikkiä ja kuitenkin pitää samaan aikaan jatkuvassa lähtövalmiudessa useampiakin helikoptereita muualla. Ja sitten näillä koptereilla "leikitään" harjoituslennoilla, vaikka niitä voisi käyttää ihan oikeaankin työntekoon tehokkaammin.

 

Varmaan noissa koptereissa on jotain, minkä takia ne eivät sovellu lääkärilentoihin - tuskin mulla niin ainutlaatuisia ideoita maallikkona syntyy, etteikö niitä jo ammattilaiset olisi miettineet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerroppas Arttu lääkärikoptereista tietävänä, miksi noita rajan/pv:n koptereita ei voi käyttää lääkärikoptereina? Tuntuu jotenkin oudolta, että valtio tappelee muutaman lääkärikopterin rahoituksesta juupas-eipäs -leikkiä ja kuitenkin pitää samaan aikaan jatkuvassa lähtövalmiudessa useampiakin helikoptereita muualla. Ja sitten näillä koptereilla "leikitään" harjoituslennoilla, vaikka niitä voisi käyttää ihan oikeaankin työntekoon tehokkaammin.

 

Eivät armeijan ja rajavartiolaitoksen helikopterit ole virka-ajan ulkopuolella välittömässä lähtövalmiudessa, taitaa olla lähtövalmius tunnin luokkaa. Jos niitä pidettäisiin lyhyemmässä lähtövalmiudessa, niin se maksaisi rahaa ihan kuten siviilikoptereillakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, juuri osittain sen vuoksi, mitä Harri jo sanoikin. Lisäksi ei riitä, että nostettaisiin tuon yhden päivystyskopterin valmiutta välittömään lähtövalmiuteen, sillä varalla pitää olla edelleen meripelastuskopteri ja kone rajavalvontatehtäviä varten. Eli kuitenkin tarvittaisiin kaksi kopukkaa päivystysvalmiuteen.

 

Rajan koneet ovat lisäksi melko kookkaita (ainakin Pumat). Jos sellaisella laskeutuu pienehkölle parkkipaikalle, on useampi pikkuFiatti katollaan, ja loput hiekkapuhallettu tunnistamattomiksi. Pieni kone vaatii pienemmän tilan. Puman lentoonlähtö vie reippaasti enemmän aikaa, kuin EC-135:n - ainakin, jos/kun mennään manuaalien mukaan.

 

Arttu

 

Luulisin, että tuo voisi virka-apuna mennäkin? 

 

Kerroppas Arttu lääkärikoptereista tietävänä, miksi noita rajan/pv:n koptereita ei voi käyttää lääkärikoptereina? Tuntuu jotenkin oudolta, että valtio tappelee muutaman lääkärikopterin rahoituksesta juupas-eipäs -leikkiä ja kuitenkin pitää samaan aikaan jatkuvassa lähtövalmiudessa useampiakin helikoptereita muualla. Ja sitten näillä koptereilla "leikitään" harjoituslennoilla, vaikka niitä voisi käyttää ihan oikeaankin työntekoon tehokkaammin.

 

Varmaan noissa koptereissa on jotain, minkä takia ne eivät sovellu lääkärilentoihin - tuskin mulla niin ainutlaatuisia ideoita maallikkona syntyy, etteikö niitä jo ammattilaiset olisi miettineet...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin täällä Norjassa on käytetty PV:n Herculesta siviilikuljetukseen. Muutama vuosi sitten meidän osastolta siirrettiin potilas Ruotsiin ECMO-hoitoon ruotsalaisten ECMO-ambulansilla. Hercules nouti ambulanssin Ruotsissa ja lensi sitten tänne. Potilas kyytiin ja takaisin Herculekseen ja sitten kohti Ruotsia.

 

Tosin PV hoitaa täällä ambulanssihelikopteri toimintaa siviilien lisäksi. 330-skvadron hoitaa paljon SAR-tehtäviä ja normaalia ensivastetoimintaa. Ja näissä koptereissa on siviili anestesialääkäri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään