Martti Kujansuu

Myrsky Mensuvaarassa

40 viestiä aiheessa

Kristiina tarkistanpa vielä, oliko mek. Hurme Tiedustelulentolaivue 12:n kirjoissa (johon mahalaskun tehnyt MY-21 kuului)? Tämän laivueen miehistöluettelot ovat aika kattavat vuodelta 1944, mutta Hurmetta ei niistä löydy? Voisiko olla joku toinen laivue?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18.5.2020 at 19.34, Kristiina Arhippainen kirjoitti:

Löysin isäni vanhojen valokuvien joukosta kalenterin vuodelta 1944. Isä oli mekaanikkona ensin Nurmoilassa, sitten Wärtsilässä ja elokuussa Mensuvaarassa. Elokuun 24 päivä on merkintä M.Y.n moottorin vaihtoa. Mahtoikohan olla sama kone, joka laskeutui mahalleen...

Nuo mainitsemasi tukikohdat tuossa mainitussa järjestyksessä täsmää kyllä tismalleen Lentolaivue 12:n 3. lentueen viimeisiin tukikohtiin vuosina 1941-44. 1. lentue ei ollut koskaan Värtsilässä ja 2. lentueen tukikohdista Nurmoilan ja Värtsilän järjestys muuttaa ajallisesti paikkaa. Lisäksi ne olivat sodan lopulla tuohon aikaan loppukesällä myös muilla kentillä kuten Voronpää, Solomanni, Uomaa ja Käkisalmi.

3/LLv 12:

- Nurmoila (Vitele) 25.10.41 - 20.06.44

- Värtsilä 20.06.44 -17.07.44

- Mensuvaara 17.07.44 - 06.09.44

edit: katselin läpi 3.lentueen sotapäiväkirjoja - 41- 42, myöhempiä ei ole. Niissä ei ollut Hurme-nimeä, vaikka muiden mekaanikkojen nimiä löytyi. Ja 3. lentueella ei ollut Myrskyjä ollenkaan, vaan elokuussa -44 sillä oli pari Blenheim-pommikonetta.

Asia voi olla myös niin kuin Raimo aprikoi, joku toinen laivue kuitenkin?

Terveisin Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19.5.2020 at 22.34, Carl-Fredrik Geust kirjoitti:

Jospa M.Y. Kristiinan viestissä tarkoittaa Mercury-moottoria (lyhenne "My"!), eli mek. Hurme olikin BL-mekaanikko?

Hyvä ehdotus Calle! BL-181 ja BL-184 olivat T-LeLv 12:n 3.lentueen koneet Mensuvaaran aikoihin -44.

Teoriassa voisi olla BL-181, se lensi vielä aamulla 24.8 ja seuraavan kerran 27.8. T-LeLv 12:n Sotapäiväkirjan ote:

Jukka

577095B6-E216-42E1-ABED-DC2D80D7B667.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Merkintöjä isäni kalenterista

22.6: lähtötouhua. Ryssä lentelee suurissa muodostelmissa. Korpela (?) melkein tyhjä. Nurmoilassa viime hetkiä.

23.6: lähdimme aamuyöstä Korpelasta autolla karkuun (?) Uomaalle. Ryssän lentokoneita paljon. Maihinnousu Tuulokseen ym.

24.6: juhannus Uomaalla

27.6: lähdin iltapäivällä Värtsilässä käymään. Yö Värtsilässä

28.6: Takaisin taas Uomaalle. Ryssän hävittäjät ampuvat kovasti Uomaan kenttää.

29.6 illalla lähdimme pois Uomaalta Värtsilään.

1.7 - 4.7 Koneiden korjausta Värtsilässä

13.7 Lähdimme tänään Värtsilästä tänne Mensuvaaraan. Mukava juttu

18.7 Päivällä korjasimme pois palaneen   ...(?)88 jätteet kentältä

23.7 B.W - korjasimme tämän päivän

26.7 Tänään kävimme komennuksella Värtsilässä C-U tasoa hakemassa

2.8 B.W: n huoltoa

17.8 Tänään lähdin Onttolassa käymään.

18.8 Kaikenlaisia asioota Onttolassa. Illalla junalla pois

21.8 M-Y:n moottorin vaihtoa

24.8 M-Y:n moottorin vaihtoa

25.8 V.U:n moottorin vaihtoa

2.9 Rauhan huhuja!

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi seljetä!

Mekaanikko Hurme on ollut Kenttälentovarikko 2:ssa (Nu/KLeV2) Mensuvaarassa. Huollettavat laivueet: HLeLv 26, HLeLv 32 ja HLeLv12. Varikon alaosasto sijaitsi Värtsilässä. Tämä oli tilanne 15.7.1944. Palaan pian aiheeseen.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Kristiina, tässä lisätietoa ja lyhenteiden aukaisua.

Tilanne 10.9.1944.

Nurmoila/Kenttälentovarikko 2 (Nu/KLeV2) sijaitsi Joroisissa, jolloin varikko huolsi laivueiden Tiedustelulentolaivue 12 (TLeLv12) Myrsky-merkkisiä hävittäjiä sekä Hävittäjälentolaivue 32:n (HLeLv32) Curtiss-hävittäjiä. KLeV2 oli aikaisemmin Nurmoilassa siksi lyhenne Nu.

Kenttälentovarikko 2 (KLeV2) Onttola. Tälle varikolle kuuluivat Hävittäjälentolaivueet 26 ja 28.

Kenttälentovarikoita oli kaikkiaan neljä. Alkaneen suurhyökkäyksen ja perääntymisen vuoksi myös varikot siirtyivät taaemmaksi. Kenttälentovarikoista ainoastaan KLeV2 oli hajautettu kahdelle paikkakunnalle, Onttolaan ja Joroisiin. Muiden kenttävarikoiden sijainnit 10.9.44 olivat: KLeV1 Utti, KLeV3 Rissala, KLeV4 Luonetjärvi.

Isäsi kalenteriin tekemien lyhenteiden selityksiä:

18.7.: Todennäköisesti tarkoittaa Junkers Ju 88 -pommikoneen jätteitä.

23.7.: BW on lyhenne hävittäjäkoneelle Brewster.

26.7.: CU on lyhenne hävittäjäkoneelle Curtiss.

21.8.: M-Y tarkoittanee hävittäjäkonetta Myrsky.

25.8.: VU on lyhenne venäläiselle sotasaaliina saadulle Polikarpov Po-2 kaksitasoiselle koneelle.

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20.5.2020 at 00.09, Kristiina Arhippainen kirjoitti:

Merkintöjä isäni kalenterista

22.6: lähtötouhua. Ryssä lentelee suurissa muodostelmissa. Korpela (?) melkein tyhjä. Nurmoilassa viime hetkiä.

23.6: lähdimme aamuyöstä Korpelasta autolla karkuun (?) Uomaalle. Ryssän lentokoneita paljon. Maihinnousu Tuulokseen ym.

24.6: juhannus Uomaalla

27.6: lähdin iltapäivällä Värtsilässä käymään. Yö Värtsilässä

28.6: Takaisin taas Uomaalle. Ryssän hävittäjät ampuvat kovasti Uomaan kenttää.

29.6 illalla lähdimme pois Uomaalta Värtsilään.

1.7 - 4.7 Koneiden korjausta Värtsilässä

13.7 Lähdimme tänään Värtsilästä tänne Mensuvaaraan. Mukava juttu

18.7 Päivällä korjasimme pois palaneen   ...(?)88 jätteet kentältä

23.7 B.W - korjasimme tämän päivän

26.7 Tänään kävimme komennuksella Värtsilässä C-U tasoa hakemassa

2.8 B.W: n huoltoa

17.8 Tänään lähdin Onttolassa käymään.

18.8 Kaikenlaisia asioota Onttolassa. Illalla junalla pois

21.8 M-Y:n moottorin vaihtoa

24.8 M-Y:n moottorin vaihtoa

25.8 V.U:n moottorin vaihtoa

2.9 Rauhan huhuja!

Hei Kristiina,

Seurasin isäsi kalenterimerkintöjä yllämainittujen lentokonehuoltojen osalta, eikä ole epäilystäkään etteikö isäsi ollut Kenttälentovarikko 2:ssa Nurmoilassa/Mensuvaarassa vuonna 1944.

Kalenterimerkintä 18.7. tarkoittaa suomalaista Junkers Ju 88 pommikonetta (tunnus JK-262) joka teki epäonnistuneen laskun Mensuvaaraan jossa laskuteline meni alta, moottori irtosi ja kone kyljellään kynti pitkin kenttää. Laskun jälkeen koneeseen kiinni jäänyt pommi räjähti 10 minuuttia myöhemmin.

23.7. BW-384 korjausta. 2.8. BW-387 korjausta. 21 ja 24.8. Myrskyjen MY-13 ja MY-5 moottorien vaihtoa. 24.8. teki MY-21 epäonnistuneen laskun Mensuvaaran kentälle pyörän kumin puhkeamisen vuoksi, jonka takia kone liukui mahallaan kentän viereen nurmikkoalueelle. Tästä tapauksesta ei mainita päiväkirjassa mutta voisi olettaa isäsikin olleen paikan päällä töissä. Sitten vielä 25.8. venäläisiltä saadun Polikarpov-koneen VU-3 moottorinvaihto.

Seuraavassa postissa laitan dokumentteja Kenttälentovarikko 2:n sodan aikaisesta toiminnasta joissa on yhtymäkohtia isäsi päiväkirjamerkintöihin. Ikäväkseni täytyy todeta ettei niissä papereissa ole henkilökunnan nimiluetteloita. Kysynpä, onko tietoa milloin isäsi sotataival alkoi? Onko muutakin kuin kalenteri?

Kuva.JPG

Kuva1.JPG

Kuva2.JPG

Kuva4.JPG

Kuva5.JPG

Kuva6.JPG

Kuva7.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Raimo dokumenteista. Tuo laajempi kalenterimerkintä-otos oli todella ”avain” tähän, kun alkoi tulla BW, CU ym. konemerkintöjä. M.Y -merkintä hieman vei sivuraiteille Blenheimin Mercuryyn-moottoriin. Hyvä kun selvisi.

Koitin etsiä tietoja digiarkistosta koskien Kenttälentovarikko 2:sta. Yksikön sotapäiväkirjat loppuvat kuitenkin harmittavasti jo 8.2.1942.

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Raimo H!

Kiitos dokumenteista! Arvokasta tietoa, jota ei varmasti ole ihan helppo löytää netistä.

Sukututkijana olen viettänyt tunnin jos toisenkin Digitaaliarkistossakin. Aina ei onni suosi (vaikka taitoa olisikin).

Isäni oli syntynyt v 1921, eikä ollut talvisodassa. Mitään muuta en tiedä.

Hän selvisi ehjin nahoin sodasta, sekä fyysisesti, että psyykkisesti. Asiasta ei puhuttu koskaan.

Ainoa paikka, jonka hän mainitsi ja jota oli kiinnostunut katsomaan Google Map toiminnon kautta, oli juuri Nurmoila.

Kirjallisisa dokumentteja ei ole muita. Kalenterin löysin vanhojen valokuvien joukosta viime perjantaina.

Olen tilannut kantakortin muutama päivä sitten. Sieltä selviää hiukan enemmän kunhan se joskus saapuu.

T Kristiina Arhippainen 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei kristiina,

Kaikki nämä asiakirjat olen itse kuvannut Kansallisarkistossa Helsingissä.

Tässä Kenttälentovarikko 2:n historiaa:

IMG_3406.JPG

IMG_3407.JPG

IMG_3408.JPG

IMG_9006.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei Raimo

Kiinnostavia asiapapereita! Siellä mainitaan kohde Karkun kylä. Isän kalenterimerkinnöissä oli mainittu, että he lähtivät Karkuun, jonka olin tulkinnut "karkuun" (kipin kapin) 23.6. Kummasta mahtaa olla kyse... Äänislinnasta löytyy useampia valokuvia kokoelmista, joten se oli sijoituspaikkana jossain vaiheessa. Enemmän tiedän ehkä, kun kantakortti rapsahtaa postiluukkuun. Koko talven 1944 ajan hän oli yhtä n kahden viikon lomaa lukuunottamatta Nurnoilassa sijoitettuna.

T Kristiina

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karkunranta Karkun kylässä Laatokan pohjoisrannalla sekä Lunkula (Salmi) vastapäätä olivat vesijättömaalle muodostuneita lentokenttiä. Laatokan vesi oli jatkosodan alussa matalalla.

https://www.sotahistoriallisetkohteet.fi/app/sights/view/-/id/736/country/9/area/74/s_back/1

Karkunsaari on kartassa ylempi sininen ympyrä, Lunkula alempi. 

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään