Toni Heikkinen

Finnair DC-9

50 viestiä aiheessa

Tuotahan voisi sano Nysäksi.

Muutta hieno kone silti vaikka onkin Nysä.

Eihän se sille itse mitään voi ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja näiden Finnairin "tumppiysien" joukosta löytyy myös yksi harvinaisimmista Suomessa lentäneistä lentokoneista. Yksi DC-9 prototyypeistä...  :o

Joku varmaan muistaa rekkarinkin

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuotahan voisi sano Nysäksi.

Muutta hieno kone silti vaikka onkin Nysä.

Eihän se sille itse mitään voi ;D

 

Ei tuo ole nysää nähnytkään. ;D ;D

 

[ attachment removed / expired ]

 

Joo, tiedetään tiedetään, on wanha. Yritinpähän edes vähän piristää harmaata arkeamme...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo ole nysää nähnytkään. ;D ;D

 

 

Joo, tiedetään tiedetään, on wanha. Yritinpähän edes vähän piristää harmaata arkeamme...

 

Haha, sopisi kokonsa puolesta myös threadiin "Small is beautiful, EFHK" :laugh:

 

Business-versio DC-9:stä :P

 

Ville

 

Kuva jätetty tarkoituksella lainauksesta pois

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tumppi, mikä tumppi, mutta nousi aika mukavasti.

Ja näiden Finnairin "tumppiysien" joukosta löytyy myös yksi harvinaisimmista Suomessa lentäneistä lentokoneista. Yksi DC-9 prototyypeistä...  :o

Joku varmaan muistaa rekkarinkin

Juha.

 

Koskisen Harrin tietojen mukaan OH-LMS (DC-9-83) olisi ollut proto.Google kertoi Onko joku muukin?

[offtopic]Kirassin haju levisi kotimaan terminaaliin sisälle, kun matkustajat siirtyivät koneeseen platan kautta. Ei ollut siihenaikaan tuubeja kuin muutama hassu ulkomaan päädyssä. Joskus sitä sai natiaisena jäädä ovenrakoon haistelemaan kirassia ja kuuntelemaan moottoreiden käynnistystä oikein luvan kanssa.  :thmbup: [/offtopic]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskisen Harrin tietojen mukaan OH-LMS (DC-9-83) olisi ollut proto.Google kertoi Onko joku muukin?

 

DC-9:n neljäs prototyyppi joka oli rekisteriltään N9684Z myytiin Air Canadalle, missä sen rekisteri oli CF-TLB. Ja sieltä se siirtyi Finnairille rekisterillä OH-LYC. Tämä kone on lentänyt mm. tehtaan protoväreissä...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos toi tumppi ysi ollut aikoinaan yhtä arhäkkä kone kuin nykyään esim. Blue1:n MD90?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DC-9:n neljäs prototyyppi joka oli rekisteriltään N9684Z myytiin Air Canadalle, missä sen rekisteri oli C-F-TLB. Ja sieltä se siirtyi Finnairille rekisterillä OH-LYC. Tämä kone on lentänyt mm. tehtaan protoväreissä...

Juha.

 

Olin itsekin juuri tuota tarjoamassa. Eli OH-LYC:n "line number" oli 4, mutta oliko se neljäs prototyyppi, vai toinen? Ainakaan www.airlinerlist.com ei line numbereiden 3 ja 4 osalta mitenkään kerro, että ne olisivat olleet prototyyppejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin itsekin juuri tuota tarjoamassa. Eli OH-LYC:n "line number" oli 4, mutta oliko se neljäs prototyyppi, vai toinen? Ainakaan www.airlinerlist.com ei line numbereiden 3 ja 4 osalta mitenkään kerro, että ne olisivat olleet prototyyppejä.

 

Tännehän on äijät tunkeneet juttua oikein urakalla sillä aikaa, kun yritin löytää protosta tietoja ;D

 

Sen verran sain hosuessani käsitystä, että LYC oli wanhin tumpeista. Sen protohistoriaan en kuitenkaan löytänyt mainintaa.

 

http://www.airliners.net/open.file/0174718/L/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran sain hosuessani käsitystä, että LYC oli wanhin tumpeista. Sen protohistoriaan en kuitenkaan löytänyt mainintaa.

 

Terry Waddingtonin McDonnell Douglas DC-9 kirja kertoo näin:

 

"The third and fourth aircraft were scheduled to undertake specific FAA tests and also make demonstration flights."

 

edit: Ex-OH-LYC näyttää ajautuneen afrikkaan kuten ex-OH-LSG.. Onkohan edelleen aktiivinen?

http://www.airliners.net/open.file/1095298/M/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs muuten Yssykkä on saanut nimensä "Tumppiysi"?

 

Hyvä kuva missä on "jälkipolttimet" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistäs muuten Yssykkä on saanut nimensä "Tumppiysi"?

 

 

No, kun Vinnairin laivastoon tuli DC-9-51 sarjan koneita, niin niitä puhuteltiin alkuun "pitkäksi ysiksi". DC-9-10 sarja näytti sen rinnalla lyhyeltä eli tumpilta, joten siitähän se "tumppiysi".

 

Ensimmäistä MD-82:ta on kuulemma puhuteltu "hukkaputkeksi".

 

Vinnairin A-340 on saanut täällä voorumilla nimen "lussubussi" ja tulenee kantamaan sitä lopun ikäänsä. Näin ne lempparit syntyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli nyt oikein jaksan muistaa (korjatkaa, jos olen väärässä). Finnairillahan oli näitä tumppiysejä myös rahtikoneina?, koska muistelujen mukaan nuita tumppeja oli myös Finnair Cargo tekstit kyljissä, kuvia jos jollakulla sattuis olemaan skannatavaksi niin olisi kyllä nostalgista nähdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rovaniemen ja Helsingin väliä RUNSAASTI ysiaikana matkustelleena tulivat tutuiksi LYT, LYZ jne... Ne koneet lensivät kuulemma ilman miehistöä itsestään HEL-RVN-HEL-väliä...  :D Kahvi maksoi markan tai viisi markkaa. En muista kummin se oli... Lopetin kurvailun tuolla välillä noin 1995.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

koitas hakusanalla "oh-lyh" vaikka a.netistä...

 

mutta silti olis tietysti kiva nähdä uusia skannauksia... :)

 

Toinen hakusana voisi olla "OH-LYI", jos haluaa vaihtelua ;)

 

Skannauksia vaan kehiin :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Tuossa edellä kysyttiin olivatko tumppiysit yhtä "ärhäköitä" kuin MD-90. Kyllä olivat, tumppiysi oli kuin hävittäjä! Sillä ei voinut  tai saanut esim tyhjänä nousta kovin reippaasti, sillä paineistusjärjestelmä ei pysynyt mukana. Joskus oli tyhjällä rahtikoneella mahtavaa "leikkiä".

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

koitas hakusanalla "oh-lyh" vaikka a.netistä...

 

 

Kiitos, nostalgiaa vuosien takaa, tuli junnuspotteriajat jälleen mieleen, kiitos  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään