Toni Heikkinen

Finnair DC-9

50 viestiä aiheessa

Moi

Tuossa edellä kysyttiin olivatko tumppiysit yhtä "ärhäköitä" kuin MD-90. Kyllä olivat, tumppiysi oli kuin hävittäjä! Sillä ei voinut  tai saanut esim tyhjänä nousta kovin reippaasti, sillä paineistusjärjestelmä ei pysynyt mukana. Joskus oli tyhjällä rahtikoneella mahtavaa "leikkiä".

Asi

Saatiin tähänkin vastaus, kiitos Asi!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovatko nuo ysin perästä laskeutuvat portaat matkustajille? Ja jos ovat niin onko MD-80:ssä sama mahdollisuus? Entä muissa koneissa?

Joo, takaportaat löytyy kaikista DC-9/MD-80 sarjalaisista ja ovat tarkoitettu ihan matkustajien käyttöön.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ovatko nuo ysin perästä laskeutuvat portaat matkustajille? Ja jos ovat niin onko MD-80:ssä sama mahdollisuus? Entä muissa koneissa?

 

Ainakin Caravellessä ja B727 on takaportaat DC-9/MD-80 lisäksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, takaportaat löytyy kaikista DC-9/MD-80 sarjalaisista ja ovat tarkoitettu ihan matkustajien käyttöön.

 

Näin viisi minuttiia heräämisen jälkeen ( :thmbdn:) tulee sellainen ajatus, että Finnairin tumpeissa ei olisi ollut takaporrasta...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin viisi minuttiia heräämisen jälkeen ( :thmbdn:) tulee sellainen ajatus, että Finnairin tumpeissa ei olisi ollut takaporrasta...

Juha.

 

Ei ollu joo, eikä ollu esim. SAS:n kakskymppisessäkään, jolla tapasivat lennellä Helsinkiinkin vielä kymmenisen vuotta sitten.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidettiin Ammaniinkiin lentää DC-9-51 reittilentoja jonkin aikaa ja olikohan Damascuskin mukana .Taisivat jäädä lyhyeen lennot.Korvattiinko näitä "ysejä" myöhemmin MD-87:lla.Taisi Finnair olla Austrianin kanssa ekoja ostajia.TLV oli charter kohde myöh ainakin MD:laisilla vaan ennen sitä oliko DC-8 vai Caravelle?Muistoja,vaan liekö oikein muistettunna?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, takaportaat löytyy kaikista DC-9/MD-80 sarjalaisista ja ovat tarkoitettu ihan matkustajien käyttöön.

Muutaman kerran on tullut mentyä peräreiästä sisään ja ulos ::) , melkoinen melu siellä takana , APUko sen aiheutti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin viisi minuttiia heräämisen jälkeen ( :thmbdn:) tulee sellainen ajatus, että Finnairin tumpeissa ei olisi ollut takaporrasta...

Juha.

 

.......ja, LYH:ssa ei ollut loppuajasta enään etuportaitakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollu joo, eikä ollu esim. SAS:n kakskymppisessäkään, jolla tapasivat lennellä Helsinkiinkin vielä kymmenisen vuotta sitten.

 

-A-

 

Olipas.

http://www.airliners.net/open.file/1170352/M/

http://www.airliners.net/open.file/1161290/M/

http://www.airliners.net/open.file/0860739/M/

http://www.airliners.net/open.file/0654360/M/

 

Etkö ite kävelly tuosta koskaan mattomikko kourassa sisään?  ;)

 

Ja takaportaat on myös Yakolev YAK-40 ja YAK-42 koneissa. Molempia on tullut käveltyä sekä matkustajana että työntekijänä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulta löytyi tällainen kuva. OH-LYH Vaasassa samana kesänä, kun siellä oli asuntomessut, joskus -70 luvun alussa.

Mikäs se tuolta persiistä oikein roikkuu :o

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin viisi minuttiia kotia tulon jälkeen ( :thmbup:) tulee sellainen ajatus, että takaporras oli optio DC-9-10-20(?)-30 koneissa.

Tai noista a.netin kuvista päätellen kaikissa DC-9-20 koneissa (ainoa tilaaja SAS) on ollut takaportaat. Pitänee kaivaa lähdeaineistoa esiin  ::)

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulta löytyi tällainen kuva. OH-LYH Vaasassa samana kesänä, kun siellä oli asuntomessut, joskus -70 luvun alussa.

Mikäs se tuolta persiistä oikein roikkuu :o

 

Jaaa-a... meneepä mielenkiintoiseksi. Koneessa näytää olevan kaksi varauloskäyntiä, oliko näin tumpissa? Voi tietysti olla, että osassa Finnairin tumppejaä takaporras on ollut, koska koneita tuli eri operaattoreilta...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaa-a... meneepä mielenkiintoiseksi. Koneessa näytää olevan kaksi varauloskäyntiä, oliko näin tumpissa? Voi tietysti olla, että osassa Finnairin tumppejaä takaporras on ollut, koska koneita tuli eri operaattoreilta...

Juha.

 

Varma olettamukseni lienee, että takaportaita ei ollut muissa, kuin matkustaja/rahti versioissa LYI ja LYH. Kyseisissä yksilöissä oli todellakin kaksi varauloskäyntiä puolellaan siiven kohdalla. Muissa tumpeissa oli vain yksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Etkö ite kävelly tuosta koskaan mattomikko kourassa sisään?  ;)

 

 

No kappas. Sain tämän infon aikoinaan niin vannoutuneelta lentokonefriikiltä, etten ikinä olisi osannut epäillä sen todenperäisyyttä. Minä en henkilökohtaisesti ole kuunaan käynyt tumppi-Ysissä sisälläkään. Mun aikaan ne olivat nelikymppisiä. Näin niitä kyllä jokusen kerran. Kuviakin pitäisi olla. Mutta kiitos oikaisusta!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä Tumpit löyty kovalevyltä enemmän tai vähemmän fiksattuina:

OH-LYA

[ attachment removed / expired ]

 

Sama väreissä

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LYE

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LYG

[ attachment removed / expired ]

 

OH-LYH

[ attachment removed / expired ]

Markku

Joku näistä on saattanut täällä jo pyöriä mutta haitanneeko tuo...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hurjan näkönen lämiskä tuo laippa 50 asteen asetuksella tuossa alimmaisessa kuvassa. Ilmanko sen käyttö "kiellettiin".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulee kivoja muistoja mieleen kun ensimmäisen kerran tuli oltua lentokoneen kyydissä oli se Finnairin Douglas DC-9-10 Helsinki - Lappeenranta välillä joskus 1980 -luvun alussa.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hurjan näkönen lämiskä tuo laippa 50 asteen asetuksella tuossa alimmaisessa kuvassa. Ilmanko sen käyttö "kiellettiin".

"Kiellettiinkö" tuo? ??? Jos kyllä niin osaako joku kertoa tarkemmin kun kiinnostaisi miksi :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipas jäänyt reissaamisen takia tämäkin threadi huomaamatta. Eipä meikäläisellä ole muuta annettavaa tähän, kuin nuo pari diasta skannattua kuvaa, OH-LYG TAT:n väreissä Rovaniemellä syksyllä 1982(joko ennen tai jälkeen leasingin) ja OH-LYH rahtiväreissä Helsingissä vuonna 1987. Tai siis Vantaalla, ettei tarvi nipottaa. :)

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kiellettiinkö" tuo? ??? Jos kyllä niin osaako joku kertoa tarkemmin kun kiinnostaisi miksi :-[

 

Taisi olla liian meluisa tuo 50 asteen laippa-asetus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skannasin juuri vanhoja diakuvia ja sieltä tuli eteen pari tänne sopivaa (muita joskus toiste kuvapuolelle). Tosin tuo SAS:n konehan ei ole -15 vaan -21, mikä on muuten kuin sarjan -10 kone, paitsi että siinä on -30:n siivet. Siis tumppi kuitenkin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Karairin/Finnairin wanhat A300:et on höyrybusseja!  ;D

 

Tuota "höyry"-sanaa käytettiin jo Finnairin ensimmäisistä Caravelleista, kun niissä oli kovaääniset suorat Avon-suihkuturbiinit. Supereissa sitten oli hiljaisemmat ohivirtauskoneet...

 

Laitan yhden tumppi-ysin kuvan illemmalla tänne.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Kun tällä palstalla näyttää ja kuuluu olevan tietoa ja paljon niin kysyisin arvoa herroilta mitä konkreettisia eroja on DC9-14 ja DC9-15 välillä. Kun kaikisa lähteissä jotka minä olen katsellut sanotaan vain pieniä eroja olevan, Sittenhän on tietysti DC9-15F ja DC9-15 combi mutta jätetään ne omaan arvoonsa.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Laitan yhden tumppi-ysin kuvan illemmalla tänne.

 

Jukka

 

Tässä tämä, ei kylläkään minun ottama kuva vaan saatu, -70-luvun Vaasasta. Kuva on skannattu erittäin huonolaatuiseksi menneestä pienestä haalistuneesta värikuvasta, jota vähän koitin parannella.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään