Kimmo Killström

Windowsin eri versiot, 32/64 bittiä

7 viestiä aiheessa

Olen aikeissa päivittää konetta vastaamaan edes jotenkin tämän ajan vaatimuksia. Tarkoituksena olisi hankkia jokin Intel Core 2 Duo-prosessori ja käyttöjärjestelmäksi Vista Home Premium. Käyttöjärjestelmiä näkyy olevan 32- ja 64 bittisinä. Käsittääkseni edellä mainittu prosessori on 64 bittinen, joten saneleeko tämä ehdot käyttöjärjestelmävalinnalle...?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei, ensiksi C2D prossussa on EMT64 laajennus joka mahdollistaa vista x64 pyörimisen.

Sinunan ostaisin myyntiversion vistasta jossa on molemmat x86 ja x64 versiot.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, OEM Vistaa myydään vain joko 32- tai 64-bittisenä, yhdellä lisenssillä et saa molempia. Retail-version lisenssillä saat asentaa kumman tahansa, tämä maksaa tosin enemmän kuin kaksi lisenssiä OEM:nä, päivitys taas tulee hieman halvemmaksi.

Itse olen pohtinut myös uusien koneiden hankintoja enkä ole päässyt itseni kanssa yhteisymmärrykseen paremmasta Vistan versiosta, siksi en sano kumpi kannattaa ottaa. Tällä hetkellä 32-bit on toimivampi, mutta tulevaisuudessa 64-bittinen voi olla parempi...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ostin itse juuri uuden koneen ja tulin ottaneeksi siihen 64-bittisen Vista Home Premiumin. Prossu on juuri tuo Intel Core 2 Duo.

Ajattelin heti tuota 64-bittistä versiota, koska se lienee kumminkin jatkossa parempi. Kokemuksia on vasta muutamalta päivältä

ja niiden mukaan tuo valinta oli suhteellisen hyvä.

Kaikki lisälaitteeni ja koneen komponentit (näytönohjain, äänikortti, printteri ja scanneri) toimivat 64-bittisessä Vistassa, ajureita

oli ihan hyvin jo saatavissa. Ainoa ongelma on se, että ihan kaikki softa ei välttämättä toimi, esimerkiksi äänikorttiini on tällä hetkellä

saatavissa softat (en edes tiedä, mitä tuossa tulee mukana) vain XP:lle. Tässäkin on tosin ilmeisimmin kyse vain siitä, ettei

noista SB:n softista ole vielä mitään Vista-versioita.

Sen tiedän, että 64-bittinen käyttis pystyy käsittelemään isompaa muistiavaruutta kuin 32-bittinen, mutta eikö sen periaatteessa

pitäisi olla myös nopeampi, koska prossu pystyy käsittelemään kerralla kaksi kertaa enemmän tietoa kuin 32-bittisenä?

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksista!

Pistää todellakin miettimään kumpaan versioon päätyy. Kokemuksia olisi kiva kuulla lisää, puolesta ja vastaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mutta eikö sen periaatteessa

pitäisi olla myös nopeampi, koska prossu pystyy käsittelemään kerralla kaksi kertaa enemmän tietoa kuin 32-bittisenä?

- Ville -

Se nopeusetu tullee esille vain, jos softa on alunperin tehty 64-bittiseen ympäristöön ja sen jälkeen jollain vippaskonstilla laitettu pyörimään 32-bittisessä. Tällöin sen 64-bittisen pitäisi toimia nopeammin :-\

Ovat nuo suomalaisetkin tietokonelehdet jo testailleet näitä 32- ja 64-bittisiä, ja vaikken ulkoa muistakaan, niin yleisvaikutelmaksi on kuitenkin jäänyt se, että näillä nykysoftilla sitä nopeuseroa ei ole.

Itse laittaisin vielä tänään 32-bittisen OS:n, jos ei ole mitään erityistä syytä siihen 64-bittiseen. Mutta toisaalta en ole koskaan profiloitunut näissä tietokoneasioissa miksikään edelläkävijäksi, vaan lähinnä perässähiihtäjäksi :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse laittaisin vielä tänään 32-bittisen OS:n, jos ei ole mitään erityistä syytä siihen 64-bittiseen.

Niin minäkin. Versio riippuu siitä, minkälaisia sovelluksia ja lisälaitteita käytät. Jos kone on vaikka työkäytössä ja tärkeimmät työkalut on saatavana aitoina 64-bittisinä, valinta on Vista 64. Jos taas koneella tulee tehtyä vähän kaikkea, vanhempien pelien pelailusta kotivideon muokkaukseen tai sukupuun ylläpitämiseen, valinta on Vista 32. Taitaa mennä vielä jokunen vuosi, ennen kuin keskivertokäyttäjän harrasteohjelmistot on saatavana 64-bittisinä. Esimerkiksi Flight Simulator X on 32-bittinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään