Ville Vuorio

Polttaritaitolennätys Malmilla?

24 viestiä aiheessa

Tuli oltua kyseisessä ohjelmanumerossa mukana, viime lauantai aamuna omissa polttareissa. Huimaa oli kyyti ja ihan Malmin kentän yläpuolella saatiin räiviä, joka ei ole kuulemma niin jokapäiväistä.

Harmi kun ei kellään ollut videokameraa mukana, että oltas saatu ikuistettua se. Ei teillä sattuisi olemaan kuvia/videota?

Mahtava kokemus se oli, ennen kaikkea ne G-voimat oli hienot, 6 kuulemma parhaillaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli oltua kyseisessä ohjelmanumerossa mukana, viime lauantai aamuna omissa polttareissa. Huimaa oli kyyti ja ihan Malmin kentän yläpuolella saatiin räiviä, joka ei ole kuulemma niin jokapäiväistä.

Harmi kun ei kellään ollut videokameraa mukana, että oltas saatu ikuistettua se. Ei teillä sattuisi olemaan kuvia/videota?

Mahtava kokemus se oli, ennen kaikkea ne G-voimat oli hienot, 6 kuulemma parhaillaan.

 

Olitko se kaveri naamiaskaupasta ostetussa kapteenin puvussa ja saksalaisen himo*piip* viikset päällä ???

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olitko se kaveri naamiaskaupasta ostetussa kapteenin puvussa ja saksalaisen himo*piip* viikset päällä ???

 

Ville

 

En ollut se lentäjä. Tavallisissa vaatteissa. Taisin olla aamun ensimmäinen uhri. Kaikki kuvat kelpaa kyseisetä kieputuksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ollut se lentäjä. Tavallisissa vaatteissa. Taisin olla aamun ensimmäinen uhri. Kaikki kuvat kelpaa kyseisetä kieputuksesta.

 

Sori, kuvia ei valitettavasti ole :-\

 

Naureskelin yksinäni hetken tuolle edellä mainitsemalleni kaverille :laugh:

Eivät varmaan pitäneet minuakaan ihan täysijärkisenä...

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika runsaasti tuntuu olevan noita polttarilennätyksiä malmilla, itse olen kesän aikana nähnyt varmaan toistakymmentä kertaa cessnan kieppumassa kentän yllä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä lennonjohto kai häätää nuo polttarikieputukset jonnekin Porvooseen? Aika harvinaista kai että Malmin yläpuolella saa kieppua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä lennonjohto kai häätää nuo polttarikieputukset jonnekin Porvooseen? Aika harvinaista kai että Malmin yläpuolella saa kieppua?

 

Ei se mitenkään tavatonta ole, että siinä kentän päällä ajavat. Aika usein olen moista todistanut... Miten paljon Helsinki-Vantaalla on tekemistä sen kanssa, milloin se kentän päällä kurvailu onnistuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistan kun olin open kanssa Bravolla kieppumassa Malmin päällä jokunen vuosi sitten. Ennen lähtöä vain soitto torniin: "Kuuuule, mahtuuko sulle tohon kentän päälle kolmeen tonniin noooooin puolen tunnin kuluttua... ?"

 

Hyvin mahtui silläkin kertaa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten paljon Helsinki-Vantaalla on tekemistä sen kanssa, milloin se kentän päällä kurvailu onnistuu?

Mikäli 15 on käytössä vantaalla, ei malmilla saa lentää edes laskukierrosta. Tämä johtuu 15:lle vaadittavasta minimi ylösvetogradientista, ja jos jokin kone kärsii moottorihäiriöstä ylösvedossa ja nousee tätä gradienttia, malmilla olevaan VFR-kierrosliikenteeseen ei jää tuhatta jalkaa väliä. 33 ollessa käytössä laskeville laskukierrosta saa lentää mutta temppua ei sattuneesta syystä voi. Eli uskoisin että muuten tuo ilmatilan saaminen kentän päältä onnistunee varsin helposti  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

öh...kyllä malmilla pääsee lentämään jos 15:nen on hevalla käytössä...Maaliinlaskuja ei vain ole mahdollista tehdä...

Tjaa, en tiedä miksi meille on näin sanottu mutta onpahan kuitenkin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli 15 on käytössä vantaalla, ei malmilla saa lentää edes laskukierrosta. Tämä johtuu 15:lle vaadittavasta minimi ylösvetogradientista, ja jos jokin kone kärsii moottorihäiriöstä ylösvedossa ja nousee tätä gradienttia, malmilla olevaan VFR-kierrosliikenteeseen ei jää tuhatta jalkaa väliä.

 

Kuullostaa kyllä vähintäänkin hätävarjelun liioittelulta, jos noin on. Ensinnäkin, kuinka monta kertaa vuodessa 15:n ollessa laskeutuville käytössä ylipäänsä tapahtuu ylösveto? Ja millä todennäköisyydellä kyseinen kone saa juuri sillä hetkellä moottorihäiriön, jolloin siis mieluummin lennetään suoraan eikä kaarreta?

 

"Normaalin" ylösvedon proseduuri 15:llä sanotaan huonon sään takia aloitetaan jo ennen kiitotien alkupäätä ja 600 jalan korkeudessa ollaan valmiiksi. Ja sitten noin 800 metrin kohdalla kiitotien jälkeen menetelmän mukaan kaarretaan vasemmalle, jolloin ei tulla Malmin kierroskuvion päälle lainkaan.

 

Ainakaan niinä vuosina, jolloin itse lensin, kukaan ei uskaltanut tulla esittämään tuonlaista sanoisinko simputusta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuullostaa kyllä vähintäänkin hätävarjelun liioittelulta, jos noin on. Ensinnäkin, kuinka monta kertaa vuodessa 15:n ollessa laskeutuville käytössä ylipäänsä tapahtuu ylösveto? Ja millä todennäköisyydellä kyseinen kone saa juuri sillä hetkellä moottorihäiriön, jolloin siis mieluummin lennetään suoraan eikä kaarreta?

 

"Normaalin" ylösvedon proseduuri 15:llä sanotaan huonon sään takia aloitetaan jo ennen kiitotien alkupäätä ja 600 jalan korkeudessa ollaan valmiiksi. Ja sitten noin 800 metrin kohdalla kiitotien jälkeen menetelmän mukaan kaarretaan vasemmalle, jolloin ei tulla Malmin kierroskuvion päälle lainkaan.

 

Ainakaan niinä vuosina, jolloin itse lensin, kukaan ei uskaltanut tulla esittämään tuonlaista sanoisinko simputusta.

 

Sanos muuta, joku tuon on kuitenkin laskenut  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli 15 on käytössä vantaalla, ei malmilla saa lentää edes laskukierrosta.

 

Pitänee paikkansa ainakin siinä tilanteessa että Vantaalla on IMC ja Malmilla VMC (ja tietysti myös silloin kuin myös Malmilla on IMC).

 

15/33 käytössä ollen ja 22/04 rinnakkaislähestymisen aikana Malmin lähialueen ylärajahan on vain 700 jalkaa, mikä ei estä laskukierrosliikennettä.

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulema BF-lento kieputteli tänään yhtä tuttuani Malmilla tuossa tunti sitten, kuulema muutaman satasen maksoi kieputus, ainakin niin bestman eilen kertoi allekirjoittaneelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

HK:lla 15 laskuihin tai lähtöihin (tai 33 laskuihin), ei HF:llä lennetä jos Malmilla on IMC. Yksinkertainen syy: D-ilmatilaluokka, SVFR porrastettava IFR-lentoihin, myös ylösvedot.

 

HK:lla 15 laskuun, HF:llä VMC. Onnistuu myös maaliinlaskut 1000ft:stä. Jälleen D-ilmatilaluokka, VFR:ä ei tarvitse porrastaa (ylösvetävään) IFR:ään.

Jos HK:lla 15 toistuvasti lähtöihin (tai 33 laskuun), ei HK CTR B-varausta myönnetä Malmille, jolloin lentäminen kyllä muuten onnistuu, mut maalinlaskuja tonnista ei pääse treenaamaan.

 

Kuullostaa kyllä vähintäänkin hätävarjelun liioittelulta, jos noin on. Ensinnäkin, kuinka monta kertaa vuodessa 15:n ollessa laskeutuville käytössä ylipäänsä tapahtuu ylösveto?

 

Ja millä todennäköisyydellä kyseinen kone saa juuri sillä hetkellä moottorihäiriön, jolloin siis mieluummin lennetään suoraan eikä kaarreta?

 

Sekä ylösvetoja, että moottorihäiröitä esiintyy ajoittain. Moottorihäiriötä onneksi harvemmin.  Ja ylösveto yleensä juuri 15:lle. Onhan se kuitenkin pääsääntöinen laskukiitotie.

 

"Normaalin" ylösvedon proseduuri 15:llä sanotaan huonon sään takia aloitetaan jo ennen kiitotien alkupäätä ja 600 jalan korkeudessa ollaan valmiiksi. Ja sitten noin 800 metrin kohdalla kiitotien jälkeen menetelmän mukaan kaarretaan vasemmalle, jolloin ei tulla Malmin kierroskuvion päälle lainkaan.

 

Kyllä 15:llä on minimi jotain muuta kuin 600ft. Ja ylösvetoproseduurihan menee siten, että kiitotien suunnassa 2,3 NM ilssin demarista (HL), jonka jälkeen vasen kaarto Porvoolle 3000ft:iin. Eli kaarto n. 1,4km 15:n päästä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, totta siinä mielessä, että 15:lle on kaksi menetelmää, joista huomasin katsoa vain VOR RWY 15:n. Sellainenkin AIP:sta löytyy ja siinä asiat menevät juuri niin kun sanoin. ILS or LLZ RWY 15:ssä tosiaan voidaan mennä  ~ 350 jalkaan ja kaarto vasemmalle missed approachissa on myöhemmin, mutta ei silloinkaan pitäisi Malmin päälle tulla.

 

En siis hatusta tuota juttua vetänyt  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään