Ilkka Mäkelä

Piperin pilotin unohtama betonipuntti putosi taivaalta tenniskentälle

22 viestiä aiheessa

Siis, en tiedä miten on mahdollista päästä Cherokeella lentoon irroittamatta betonipainoklunssin köyttä ja raahaten klunssia mukana, mutta Newcastlessa sellainen putosi taivaalta tenniskentälle  :'(

 

Lentokentän väki väittää, että puntti unohtui Piper Cherokeen pilotilta... Poliisi ja ilmailuviranomainen tutkii asiaa.

 

Onneksi kukaan ei loukkaantunut. No, jutussa ei kerrota, paljonko betonimöhkäle painoi, mutta jos juttu on totta, niin aika huoletta joku onnellinen on lähtenyt lentoon. Muistakaapa irroittaa köydet siellä, ennen lentoonlähtöä  :P

 

http://icnewcastle.icnetwork.co.uk/journallive/thejournal/tm_headline=concrete-block-near-miss&method=full&objectid=19084972&siteid=50081-name_page.html

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On onnistunut Suomessakin. Tuolloin koneena oli C182. En suotta sano millä lentoasemalla tämä on tapahtunut, mutta ne loput samanlaiset punnukset on edelleen Utissa käytössä. Tämä noin 30 kg betonimöykky, mikä roikkui toisessa siivessä, lienee edelleen syvällä Haukkasuossa. Streevan avulla yksi laskuvarjohyppääjä onnistui kikottelemaan itsensä punnuksen lähelle ja katkaisi köyden puukolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla unohtui pikku-rallyn toiseen siipeen kokonainen maapallo...en päässy lentoon...en edes liikkeelle!! :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mullon jääny muutamia kertoja 180 litraa vettä lentskarin siipiin. On pitäny sitten pudottaa ne Hiidenmereen  ;D

 

Aika monta kertaa on kans lähtiessä tarttunu köysi perään minkä jatkona on ollu toinen lentskari, onneks se on päässy irti  :o

 

Viimeks ku lensin niin matkustajat tais pelätä aika lailla kun ei ne uskaltanu olla kyydissä laskuun asti

 

Jotku on kuulemma kuskannu hinausspaakin kotoa mukanaan ihan ulkomaille asti.. Edit ulkoisesti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nii, taannoin yks piperi kalasti ja sai köyden päähän pappa-tunturin.. Mikä kinnaa? No lisää hanaa ja pääsee kentälle asti.

 

Tuo on totta. Ei ollu enää hemmolla pappatunaa, oli jopo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Navajolla on kuljetettu (en minä!!) nokkatelineessä vetoaisa Hki-Vantaalta Turkuun, ihmettelivät kun ei nokkateline mennyt kunnolla sisään lähdön jälkeen. Oli kai aisa jonniinverran kulahtanut laskussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös erään valtavan lentoyhtiön lentokerhon pikkupiiperön nokkarauta unohtunut taannoin paikoilleen nokkatelineeseen, ja rullauksen aikana pomppasi potkuriin... räks.  :P

Onhan noita unohduksia joskus näkynyt, puntti persiissä, salkku siivellä, moottoripeitto peltien päällä-> starttaus ja silpuksi, defa ilmanotossa-> starttikehä sahaa defaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh,

 

Puntti perässä roikkuen on lennetty Malmilta Lappeenrantaan myös 90-luvun alkupuolella

Laskun jälkeen kone kääntyi ympäri jolloin pilotti huomasi kiitotiellä olleet betoninpalaset sekä hiljalleen maata kohti leijailevan betonipölyn ja silloin ohjaajalla sytytti .." Torni O-XX, mulla mensi täällä pikku hetki jos sopii..." johon vastattiin että " Tuu vaan pois, se on jo nähty ja se baana tarttee kuitenkin harjata..."

 

Malmilla muutama vuosi sitten C-152 raahasi semmosta betonilla tai hiekalla täytettyä isoa vesisaavia perässään 09 yli kohti odotuspaikka Bravoa... Keskikolmiolla leijunnassa ollut rajan kopteri näkyi alkavan seurata näytelmää... kysyin että näkeekö saman kuin minä...vastaus "KYLLÄ, OLLAAN TSIIGATTU JO VÄHÄN AIKAA, TEE HEMMETISSÄ JOTAKIN!" Rullauslennonjohtaja siihen sitten pyynnöstä kysymään rullaavalta jotta kulkeeko kivasti, onko kaikki normaalia vai tarvitseeko käyttää tavallista suurempaa kierroslukua johon ohjaaja vastasi notta kaikki OK.

GND lennonjohtajan valistettua ohjaajaa vallitsevasta tilanteesta heppu loikkaa koneesta ulos, katkaisee pyrstöpuntin köyden (leatherman mukana?) ja alkaa sitten juosta konetta kiinni joka tietty painon vähennyttyä alkoi rullata itsekseen eteenpäin  koska moottori oli käynnissä ja taisi olla jäänyt vähän tehoakin päälle (myöhemmin kuulin että koneella oli silloin sellainen ominaisuus että se lisäsi kierroksia itsekseen ellei tehovivun lukko ollut päällä). Sai koneen lopuksi seis rullaustie Tangon alussa ja roudasi sitten saavin pelkääjän paikalle kun käskettiin korjaamaan ylimääräiset roinat pois rullaustieltä Delta. Kone päätti lentosuunnitelmansa myöhemmin Degeriin.

 

Eräs hauska tapaus olikin sitten eräs kouluennolle lähdössä ollut kevyempi ilma-alus  joka oli saanut rullausselvityksen 09 yli odotukseen B jo aikaa sitten. Ihmeteltiin about 10minuutin kuluttua miksei konetta näy missään mutta Rotaxin kiekuminen kuului torniin oikein hyvin.  Apulainen  sitten kurkistaa tornista reelingin yli asematasolle ja toteaa että "jätkät ette usko mitä mä nään!"  Rynnätään ikkunaan ja huomataan että koneen vasemman siiven maahan jäätynyt kiinnityspuntti oli edelleen köydellä kiinni koneessa. Kone pyöri jäisellä platalla puntin ympäri ikäänkuin siimaohjattu lennokki mutta hieman hitaammin. Kysyttiin sitten opettajalta että kestääkö 09 yli rullaaminen kauan kun olisi poikkibaanalle liikennettä? Ope tähän vastamaan "että on vähän jarru jäässä mutta kohta mennään".

No, valistettiin mistä on kysymys ja niinpä nähtiin kun maikka loikkasi ulos edelleen käynnissä olleesta koneesta (ensimmäisellä lennolla ollut oppilas jäi siis koneeseen) , irrotti puntin vasemmasta siivestä ja kiipesi sitten uudelleen hiljalleen eteenpäin menevään koneeseen kyytiin.

Oppilaan aviomies seurasi tilannetta aidan takaa.

 

Blue Skies pitkästä aikaa,

 

Pete

 

per...n kirotusvihre -(eet) korjattu ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh,

 

Puntti perässä roikkuen on lennetty Malmilta Lappeenrantaan myös 90-luvun alkupuolella

Laskun jälkeen kone kääntyi ympäri jolloin pilotti huomasi kiitotiellä olleet betoninpalaset sekä hiljalleen maata kohti leijailevan betonipölyn ja silloin ohjaajalla sytytti .." Torni O-XX, mulla mensi täällä pikku hetki jos sopii..." johon vastattiin että " Tuu vaan pois, se on jo nähty ja se baana tarttee kuitenkin harjata..."

 

Malmilla muutama vuosi sitten C-152 raahasi semmosta betonilla tai hiekalla täytettyä isoa vesisaavia perässään 09 yli kohti odotuspaikka Bravoa... Keskikolmiolla leijunnassa ollut rajan kopteri näkyi alkavan seurata näytelmää... kysyin että näkeekö saman kuin minä...vastaus "KYLLÄ, OLLAAN TSIIGATTU JO VÄHÄN AIKAA, TEE HEMMETISSÄ JOTAKIN!" Rullauslennonjohtaja siihen sitten pyynnöstä kysymään rullaavalta jotta kulkeeko kivasti, onko kaikki normaalia vai tarvitseeko käyttää tavallista suurempaa kierroslukua johon ohjaaja vastasi notta kaikki OK.

GND lennonjohtajan valistettua ohjaajaa vallitsevasta tilanteesta heppu loikkaa koneesta ulos, katkaisee pyrstöpuntin köyden (leatherman mukana?) ja alkaa sitten juosta konetta kiinni joka tietty painon vähennyttyä alkoi rullata itsekseen eteenpäin  koska moottori oli käynnissä ja taisi olla jäänyt vähän tehoakin päälle (myöhemmin kuulin että koneella oli silloin sellainen ominaisuus että se lisäsi kierroksia itsekseen ellei tehovivun lukko ollut päällä). Sai koneen lopuksi seis rullaustie Tangon alussa ja roudasi sitten saavin pelkääjän paikalle kun käskettiin korjaamaan ylimääräiset roinat pois rullaustieltä Delta. Kone päätti lentosuunnitelmansa myöhemmin Degeriin.

 

Eräs hauska tapaus olikin sitten eräs kouluennolle lähdössä ollut kevyempi ilma-alus  joka oli saanut rullausselvityksen 09 yli odotukseen B jo aikaa sitten. Ihmeteltiin about 10minuutin kuluttua miksei konetta näy missään mutta Rotaxin kiekuminen kuului torniin oikein hyvin.  Apulainen  sitten kurkistaa tornista reelingin yli asematasolle ja toteaa että "jätkät ette usko mitä mä nään!"  Rynnätään ikkunaan ja huomataan että koneen vasemman siiven maahan jäätynyt kiinnityspuntti oli edelleen köydellä kiinni koneessa. Kone pyöri jäisellä platalla puntin ympäri ikäänkuin siimaohjattu lennokki mutta hieman hitaammin. Kysyttiin sitten opettajalta että kestääkö 09 yli rullaaminen kauan kun olisi poikkibaanalle liikennettä? Ope tähän vastamaan "että on vähän jarru jäässä mutta kohta mennään".

No, valistettiin mistä on kysymys ja niinpä nähtiin kun maikka loikkasi ulos edelleen kännissä olleesta koneesta (ensimmäisellä lennolla ollut oppilas jäi siis koneeseen) , irrotti puntin vasemmasta siivestä ja kiipesi sitten uudelleen hiljalleen eteenpäin menevään koneeseen kyytiin.

Oppilaan aviomies seurasi tilannetta aidan takaa.

 

Blue Skies pitkästä aikaa,

 

Pete

 

Nyt roiskui jo näytölle asti, voi vain sielun silmillä kuvitella mopoa kiinni jouksevaa pilottia!!!  ;D ;D

Laita tuonne anekdoottiketjuun jatkoksi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

No, valistettiin mistä on kysymys ja niinpä nähtiin kun maikka loikkasi ulos edelleen kännissä olleesta koneesta

 

Kyllä tapainturmelus on Malmilla nykyisin aivan hirvittävää. Että jo koneetkin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkea sitä yritetään lentsikalla perässä vetää.  Eräällä Läntisessä-Suomessa sijaitsevalla korpikentällä nuori Tuulia-pilotti oli lähdössä

taitolentoa vääntämään ja rullasi käytössä olevalle kiitotielle (risteävät kiitotiet) lähtöä varten.  Koekäytön jälkeen löi tikun eteen ja

aloitti lähtökiihdytyksen - kunnes alkoi kuulua aikamoinen rapina ja motti pysähtyi kirahtaen!!

Tuulia jäi siis kiitotien varteen ja pilotti lentohaalarit ja Raybanit päässään kömpi ulos koneesta ihmetellen, mitä tapahtui?

 

Lähemmässä tarkastelussa potkurin ympärillä oli paljon narua kietoutuneena - olivat riippuliitäjät toimimassa samalla kentällä ja

Tuulia-kuski oli lähtenyt liikkeelle riippuliitohinauksen juuri päätyttyä ja naruhan putosi suoraan kiitotielle ja rullautui kampiakselin pään ympäri.

Narun toisessa päässä oli vanha avolavadatsun, joka toimi kentällä riippareiden hinausautona.  Ei jaksanut Tuulia hinata Datsunia kovin pitkälle?

Jäipä taitolentoharjoittelu siltä päivältä.  Seuraavan kerran taisi pilotti muistaa kuunnella radiota ja odottaa ilmoitusta "riippuliitohinaus päättyi, naru maassa"

Datsun hinasi sitten tuulian takaisin hallille remonttiin. Ei henkilövahinkoja.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Datsun hinasi sitten tuulian takaisin hallille remonttiin. Ei henkilövahinkoja.

 

 

Onneks en oo töissä tätä lukemassa ettei ittekseen hihittelevän hullun maine ennestään kasva tästä......

 

Eihän tämä mitenkään asiaan liity mutta yritän tässä pyyhkiä mielestäni kuvaa vanhasta avolava-Datsunista joka hinaa Tuuliaa siitä potkurinnapaan sotkeutuneesta köydestä vetäen......  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikkea sitä yritetään lentsikalla perässä vetää.  Eräällä Läntisessä-Suomessa sijaitsevalla korpikentällä

 

Haiskahtaa vahvasti EFOP:ilta tuo kenttä, siellä ainakin Tuulioita on ja sellanen parhaat päivät nähnyt pick-up on näkynyt rättisorsilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli sanomalehtiarkistossa vastaan vähän tätä ylimääräistä ulkopuolista kuormaa sivuava anekdootti. Kun Aeron kippari Wolmar Laurilasta tuli lentomiljonääri marraskuussa 1947, lehdistö kysyi haastattelussaan myös uran aikana sattunutta jännittävintä elämystä. Näin kertoi Laurila:

 

"Sitä on vaikea näin suoralta kädeltä muistaa. Niin, kyllähän sekin kerta oli tiukka, kun yritin startata Tuusulan järven jäältä enkä saanut konetta laisinkaan nousemaan. Vauhti oli luja, mutta onneksi sain koneen seisahtumaan muutamia metrejä ennen tuhoa tuottavaa metsää. Kun käännyin katsomaan, mikä oli vikana, niin eikös vain peräsimen päällä roikkunut kaksi pojanviikaria. Kalposia olivat kaverukset ja varmaankin saivat hyvän opetuksen."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään