Jani Salo

Ensimmäinen lentomatkasi ?

103 viestiä aiheessa

Muistuuko ensimmäinen lentomatkasi vielä mieleen ??

Oma ensimmäinen lentomatkani on vielä todella hyvin muistissa vaikka olin silloin vasta 4 vuotias. Koneena oli Finnairin DC-9 ja lentona Helsinki-Lappeenranta vuosi taisi olla 1983. ja muistan vielä että kaverin isoäiti oli saattajana koko matkan ajan. Tosin en muista mitä sitten Lappeenrannassa tein ;D:P

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oma ensimmäinen lentoni on tainnut olla joskus n. kahden ikäisenä edesmenneellä OH-CEY:llä. Olin huutanut koko matkan kuin syötävä. Hyvä alku ilmailufanaattisuudelle ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oma ensimmäinen lentomatkani oli about 6-vuotiaana (v. 1953 tai 1954) Aeron DC-3:lla OH-LCK.

Matkalla Hesasta Rovaniemelle oli muistaakseni 2 välilaskua, en tosin jaksa muistaa missä.

Arvatkaapa oliko Rovaniemellä asfalttia? No ei todellakaan ollut, pelkkää hiekkaa kaikki tyynni.

Kentän laidalla oli joku isohko nurinmennyt 1-moottorikoneen raato. Tunnusta en pannut muistiin. Jos joku osaa kaivaa historiasta ko. koneen ja tyypin, niin nostan todella hattua.

Siitä alkoi kiinnostukseni ilmailuun, ensin pienoismallien - Airfix - avulla ja liidokkeja Olavi Lumeksen opastuksella rakentamalla,

ja lupakirjakurssilla 1970.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oma ensimmäinen lentomatkani oli 11-vuotiaana vuonna 1987 Kar Airin A300:lla Larnacaan. Tuohon aikaan (ja itseasiassa kymmenen vuotta sen jälkeenkään) ei minua olisi lentokoneet voineet vähempää kiinnostaa mutta "pakollisen" ohjaamokäynnin muistan hämärästi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun eka lento oli Finnairin DC-9-51 OH-LYT:llä Helsingistä Rodokselle muistaakseni vuonna 1986 eli 5-vuotiaana.

Tapauksesta on todisteena valokuva, jossa seison koneen ohjaamossa ysin puhallettava pienoismalli kädessä. Reissulla olin mm. kysellyt piloteilta, että "mistä tätä konetta jarrutetaan" ja vaatinut lentoemoa näyttämään penkin alla olevat pelastusliivit. Olisin päässyt kapteenin syliinkin ohjaamaan, mutta en uskaltanut.. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Finnairin DC-9 super 82 Helsingistä Korffulle (Finnmatkoilla). Vuosi oli 1983 ja rekkari pitäisi kaivaa jostain vanhojen diojen seasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oma eka lentomatka 10v Inarissa vesitasolla v. 1986 koneena oli jotain C182:n luokkaa. Tarkkaan ei muista kun jännitti niin pirusti.

Isolla koneella ekan kerran keväällä v.1996 Isolla Antilla Helsingistä-Rovaniemelle ;D Takaisin tultiin MD-11:lla. (Bisneksessä tietysti)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meittin ensimmäinen lento tapahtui 2-vuotiaana. Kohteena oli muistaakseni Gran Ganaria/Las Palmas ja koneena joko Finnairin DC-10-30 tai AirEuropen B757-200:nen. 8) 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pikkupenkkareissa Turku - Maarianhamina, taisi olla Fokker F-27. Mitä jäi mieleen... hirveä pakokaasun käry.

Mutta mieleenpainuvampi oli ex-kollegani ensimmäinen matka lentokoneella. Mentiin Düsseliin ysillä ja vuosi taisi olla -93 tai 94. Kaveri oli melko hiljaa kunnes koneen nytkähdettyä liikkeelle hän rohkeni kysyä, että eikö täällä jaetakaan laskuvarjoja. Luulin ensin heittoa vitsiksi mutta sitten huomasin kaverin ilmeestä, että tosissaan sitä oltiin ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen lentoni tapahtui 6-paikkaisella cessnalla 172 tai 182? Räpistin miehet tietää paremmin :) Perhetuttumme silloin lennätti meitä ja itse olin muistaakseni 5-6 vuotias. En huutanut mutten uskaltanut kyllä katsoa kovinkaan ikkunasta ulos. Näytti aika pelottavalta olla niin korkealla.

Ensimmäinen kaupallinen lentoni tapahtui Kuopio - Helsinki välillä Finnairin DC-9:llä :'( :'(

Taisi olla vielä 15 -sarjaa. Se tapahtui joskus 8 vuotiaana. Mahtava kokemus oli kun ensimmäistä kertaa pääsin suihkukoneeseen. Siitäpä DC9 matkasta tämä kiinnostus lentokoneisiin sitten lähti vielä paremmin liikkeelle :'(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aeroflotin TU-104 välillä Leningrad-Odessa vuonna 1974 eli ekaluokkalaisena. Ei paljoa kyllä muistu mieleen paitsi kova melu, meikattu lentoemäntä ja valot alhaalla jossakin.

Seuraava kerta tuli vasta vuonna 1981 Joensuun ilmailukerhon Let L-13 Blanikin takapenkillä ja samana vuonna Caravelle-kyytiä Joensuusta Kuopioon ihan vain lentämisen takia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Abaut 9 vuotiaana PA-28:lla eka lento (kun isä sai lupakirjan), ja sitten 10 vuotiaana (vasta) eka lento isommalla koneella, DC9:llä Lontooseen ja takas.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmmm... Se on joko KarAirin A300:lla Kosille vuonna 1991 tai sitten joskus äitienpäivänä Ivalon Lentopalvelun OH-MIA:lla rundi Inarinjärven päällä. Vuotta en muista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun ensimmäinen lentomatka oli aikamieleen painuva. En muista minkä ikäisenä ???, (sen voisi saada selville ,jos jaksaisin ottaa), mutta pieni n. 10 vuotta olin. Tapahtu sillon kun Helsinki-Vantaalle tehtiin uus terminaali tai se valmistu.

Oli ilmainen lennätys ja jollain piper tapasella pörrättiin Vantaalla päin. Pääsin tietenkin perämiehen paikalle ja lentäjä antoi sentään koskea vähän ohjaimiin. Sen verran sain "lentää" että lentäjä otti kätensä pois ohjaimilta ja sano minulle mitä pitää tehdä :o tietenkin kädet valmiina, jos pikku pojan epävarmat kädet tekisi jotain odottamatonta. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jonkin aikaa syntymäni jälkeen vuonna 1988 jollakin Finnairin silloisella räpistimellä Joensuuhun. Ja mitään en jostain syystä muista, eivätkä vanhemmatkaan tienneet koneesta muuta kuin sen, että se oli potkurikone. Mutta tosissaan lentokone oli ensimmäinen julkinen kulkuneuvo mitä olen käyttänyt, taisi jäädä veriin siitä ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oma ensi lentoni tapahtui hiihtolomaviikolla v. 1953. Ikää oli 7-vuotta, ja silloin lennettiin Malmilta Kuoreveden Halliin. Ja toinen lento sieltä takaisin. Muita yksityiskohtia en muista kuin että kone oli Lockheed Lodestar. Saattoi olla sama yksilö, josta myöhemmin tehtiin Ilmailumuseossa nykyisin vanhuuden päiviään viettävä "Kultakuokka". Ja että paluumatkalla oli käyttöä istuintaskusta löytyvälle oksennuspussille ;D

DC-3:n kyytiä tuli nautittua v. 1958 Ivalosta Helsinkiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen kerta ilmassa oli muistaakseni 31.7.1989 ja koneena oli Finnairin kymppi, reissulla Vantaalta Mallorcalle.

Jälkikäteen kyllä harmittaa, kun en silloin laittanut rekkaria muistiin. Saisikohan sitä edes teoriassa, mistään arkistoista enään ongittua?

On muuten myös tähän mennessä myös ainoa reissu Finnairin siivillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Silloisen Finnaviationin Saab 340:llä EFHK-EFJY. En vaan muista minkä ikäinen silloin olin

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään