Jani Salo

Ensimmäinen lentomatkasi ?

103 viestiä aiheessa

Morjens!

Taisi olla joskus 1987-88. Kone oli muistaakseni DC-9 ja matka EFHK-EFKU-EFHK. Matkan syy oli jokseenkin veitikkamainen: oli pari päivää vapaata töistä ja päätin - kun en ollut koskaan aikaisemmin lentänyt - käydä hakemassa lentokoneella kalakukkoa Kuopiosta. Tulipa hiukan hintaa sille kukolle... ;D

Vesa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heinäkuussa 1955 kahdeksan kuukauden ikäisenä Düsseldorfista Helsinkiin Finnairin (tai siis Aero oy:n) Convair Metropolitanilla. Vielä siitä lennosta ei jäänyt muistikuvia mutta varmaan joku ilmailukärpäsen purema kuitenkin.

Edit: täydensin lentoyhtiön nimeä ja tarkensin lähtöpaikan

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heippa! Mun ensimmainen lento oli super Caravelle

Satalla Zürich-Lissabon vv. n. 1970.

Se oli silloin sveitsil. charter yhtyö.

Terveiset Zürichistä

Chris

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1990-luvun puolivälissä ollessani (lentokoneasentaja)ammattikoulussa käytiin luokan kanssa lentämässä Airvetaranin DC-3:lla.

Onnistuin siis välttelemään lentämistä lähes parikymppiseksi, mutta DC-3 sopi loistavasti ilmailuhistoria hörhön ensimmäisen lennon tyypiksi ;D

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus 80-luvun alkupuolella alle 15 kesäsenä kun vielä Judoa harrastin, seura lennätti kilpailuihin Kajaaniin. Koneesta ei kyllä ole kummempaa muistikuvaa, mutta tulipa siinä useamman vuoden jäsenmaksut kerralla korkoineen takaisin ;D.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Spantaxin Convair 990 Coronadolla Helsingistä Malagaan v. 1971. Oli se hurjaa kun esitteessä koneelle ilmoitettiin yli 1000 km/h matkalentonopeus. ;)

Tai sitten se oli yleisölento Piper Cherokee OH-PIB:llä Helsingin Laajalahden jäältä.

/ Nils

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

6- tai 7-vuotiaana. Eli -70-71. Eräänä tavallisena kesäpäivänä olin pihalla leikkimässä muiden saman ikäisten kanssa.. isä tulisi taas ruokatunnille kotiin klo 11. Hoitajamme huusi minut "syömään" jo ennen yhtätoista - kuulemma isän käskystä. Epätavallista. Kun hän saapui hän sanoi vaan että nyt lähdetään Kymin kentälle.. meitä oli 4 aikuista karjua ja minä - pikkupoika - astuimme koneeseen, jota oli lentävä eräs isän työkavereista.. sanottakoon nimikin - Markkanen. Nousimme nelipaikkaiseen koneseen, jossa siivet eivät olleet katolla (tunnistaako joku koneen?) ja lentelimme kierroksen Kotkan ja silloisen Kymin, Hurukselan yms. alueilla. Oli hienoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin n.4-6 vuotias kun ensimmäistä kertaa lentelin. Taisi olla silloin DC-9 ja matka oli Helsingistä-Kossille. Mä en tätä juttua muista, mutta äiti joskus kertoi kun kysyi multa siinä koneessa, että: "Mikäs susta tulee isona?" Ja mä sanoin: "Musta tulee lentokatveeni." ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niinkin nuorena kuin kuukausi syntymän jälkeen miut lennätettiin Joensuusta Helsinkiin isöäidin luokse nähtäväksi :P Koneen oli Saappi ja noihin aikoihin (1988) oli muistaakseni Finnaviation kun niillä lenteli.

Sen jälkeen on koneet aina kiinnostanut. Tai ehkä kuitenkin siitä lähtien, kun opin ajattelemaan ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

2 vuotiaana Hesasta Antalyaan Sterlingin 727:lla ... Muistikuva jostain ohjaamokeikasta on, mutta saattaa hyvin olla seuraavana vuonna tehdystä Kreetan reissusta, joka tehtiin myös saman firman koneella. :)

-J

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus 60-70 luvun taitteessa Suomessa Convair Metropolitan 440:lla (?) ja liki samaan aikaan jollain ikivanhalla Tupolevilla Bulgariaan saakka. Ehdin aikanaan heittää myös keikan Bangkokiin DC-8:lla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen lento oli jollain Finnairilla vantaa-malaga (ehkä). No olin 2v silloin niin vähän vaikee muistaa ;D.

Kuitenkin kerran paluulennolla espanjasta sain vesirokon ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitään listaa lennoistani en ole koskaan tehnyt, koitan vaan muistella yleensäkin kaikki lenkonetyypit, eri yhtiöt ja lentokentät mitkä on kohdalle osunut. Eka lentoni oli (vasta) noin ehkä 12-v. joskus 1975 vaiheilla Oripäässä jossain lentonäytöksessä tms. sellanen vartin pyörähdys yleisölennätyksellä. Koneena oli Partenavia P68b Victor OH-PVC. Se oli tullut lennättämään jostain Hesasta päin luulisin. Olihan siinä tarjolla muitakin tyyppejä(Cessna 172/Piper-28 jne) mutta Partenavia oli isoin ja 2-moottorinen joten sen halusin silloin ekaksi tyypiksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

19.2.1983, AY831, HEL-LHR, DC-9-51, OH-LYX, 11A...

Hiihtoloman viettoon 11-vuotiaana ja yksin koneessa. Jännää oli. Aamu oli sumuinen, juurikaan mitään ei näkynyt. Kun kone nousi ilmaan ja nousi pilvien päälle tiesin, että tää on mun juttu. Sillä tiellä ollaan - tavalla ja toisella. Naapuripenkin setä järjesti vielä ohjaamovierailunkin.

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heinäkuu 1975. Koneena Convair Metropolitan ja reitti Kuusamosta Ouluun. Ikää muutama viikko vaille 9-v.

Ikuisesti mielesssä.. 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisikohan ollut joko Kajaanista Helsinkiin tai Helsingistä Rhodokselle tuossa 1990-luvun alkupuolella. Koneena oli jokin MD-8X - sarjalainen (finskin)...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmainen keikka oli muistaakseni Ilmavoimien Piper Chieftainilla (numeroa en muista) vuonna -84 tai -85 Kauhavalta Helsinkiin ja takaisin. Pikkuveikan kanssa peramiehen penkilla (molemmat :D) ja taishan se olla jannaa, mutta kun ei vaan osaa muistaa sen tarkemmin. Pitaapa kaivella vanhoja valokuvia, jos sielta sattuis jotain muistoja loytymaan.

-FOBA-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitkällisen etsinnän tuloksena aiheesta löytyi myös kuvatodiste:

[ Attachment removed / expired ]

Nokka ja pyrstö puuttuvat, mutta annettakoon isäukolle anteeksi; kamerana Agfa Rapid ja jos miliisi olisi nähnyt että koneita kuvataan...

Vuosi on siis 1976.

edit: No mutta jos tarkasti katsoo niin sieltähän erottuvat näillä palstoilla suositut "landarit".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

Ensimmäinen lento tapahtui, kun olin n. puoli vuotta vanha ;D Ensimmäinen muisto tosin on siinä 7-vuoden iässä, kun lensimme Kreetalle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen lentomatkani oli 8 vuotiaana DC-3:lla Lappeenrannasta Helsinkiin syksyllä 1959. Saman päivänä jatkettiin Convairilla Ouluun. Lappeenrannan "lentoasema" oli tuohon aikaan kentän länsireunalla oleva puuparakki. Helsingin lentoasemarakennuksenahan oli vielä lähes 10 vuotta tuon jälkeen "makaava pilvenpiirtäjä". Nyt siitäkään ei enää taida olla mitään jäljellä.

Ensimmäisen kerran olin lentokoneessa pari vuotta aikaisemmin Immolassa kaksipaikkaisen purjekoneen, silloin uuden uutukaisen Ka-2b:n kyydissä, toisen sylissä. Tältä lennolta muistan enää vain sen, lennolla koukittiin hieman, ja se tuntui tosi inhottavalta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään