Jani Salo

Ensimmäinen lentomatkasi ?

103 viestiä aiheessa

Eka lentoni tapahtui koneella:

OH-VKH, DH.89A, Dragon Rapide, nimeltään Salama.

Kone lennätti Äänekoskellakin jäältä -40 luvun lopulla.

Setäni toimi silloin poliisina täällä ja oli valvomassa järjestystä lennätyksessä. Viimeisen lennon kyytiin pääsimme isoäitini, äitini, setäni ja minä.

Kuski oli muistaakseni Juholan Aimo.

Muistan ihmetelleeni pientä moottoria ylätasossa. Joskus kauan myöhemmin minulle selvisi, että tuo "moottori" oli koneen sähköt tekevä laturi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vuoden vanhana vuonna 1987 British Airwaysin B757:lla Lontooseen. Kertoman mukaan kapteeni kuulutti laskuun päästyämme, että koneen oikealla puolella voitten nähdä Concorden laskeutumisen ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lomilla intistä (Lahdesta silloin) kotona Vaasassa kevättalvella -88. Takaisin mennessä piti mennä nuorimman, 7-v, pikkusiskon saattelijana Hesan kautta. Vaasassa oli kylmä ja olimme viimeiset matkustajat koneessa (ATR-42) eikä ollut muita paikkoja kuin moottorin vieressä. Matkalla (noin 45min?) ei kuullut ajatuksiaankaan.

Päästyämme Helsinki-Vantaalle, (sunnuntai-ilta) oli ilmeisesti etelächartereita tullut, sillä sitten vietimmekin taksijonossa puolitoista tuntia samalla kun jumalaton tuuli puhalsi vaakasuoraan räntää, pxxxx keli kertakaikkiaan. Aamulla muutaman tunnin unien jälkeen bussilla Lahteen..

Aasinsilta pois tästä sitesta, mutta menkööt kevennyksenä. Myöhemmin olin Lahdesta edelleen lomalla perheen luona Hotelli Pasilassa. Kassulle takaisin lähtiessäni unohdin solmion hotelliin. Seuraavana päivänä oli jokin Rykmentin vuosipäivä tms jolloin marssittiin ja oli "juhlalounas", ja mulla ei krakaa. Kun en muutakaan keksinyt siihen hätään, niin solmin parin pitkiä sukkia yhteen ja kiinnitin sen hakaneulalla paidan kaulukseen. Täydestä meni koko päivän vaikka vääpeli Pallonen aika lailla mulkoilikin mun surkeaa "solmio"solmua...

Janne

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Caravelli-esitttelykierros Helsingin yllä, kesti jotain puolisen tuntia. Vuosi oli varmaan 1973, alta kouluikäinen kuitenkin.

----------------------------------------------

Nordic Airshows - http://www.saunalahti.fi

----------------------------------------------

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joskus 80-luvulla Finnairilla Londoniin. (Luton?)

Lähtö myöhästyi puoli tuntia kun kone

odotti YHTÄ AINOAA miestä.

Joku majuri oli jäänyt pelaamaan pokeriautomaattia

eikä ollut malttanut lopettaa hyvää voittoputkea ;)

Heppu tuotiin henkilöautolla koneeseen ja koneen

ovella kuulutti kovaäänisesti:

"Se on kuulkaa sillälailla jotta ne jotka

tulee ensin niin ne odottaa" ;-)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oman ensimmäisen lentomatkani tapahtumia on aika vaikea muistaa, sillä vuosi taisi olla 1990 ja olin vasta kaksi vuotta. Olin siis vielä niin pieni ettei matkani maksanut mitään ja sain myös matkustaa vanhempieni sylissä. Sen kumminkin tiedän että olimme menossa Espanjaan. Seuraava lentomatkani oli Kanarian saarille. Vuosi oli 2001 ja lentokoneena oli MD-11. Lento kesti kuusi tuntia ja se oli ikimuistoinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Ihan kun olisin jo vastannut tällaiseen kyssäriin?No tuota se eka oli 1973 Helsinki-TelAviv ja kone oli Finskin DC-8-62 jonka ohjaamossa olin reitin eteläpäässä laskeutumisen ajan,kaveri sitten Hesassa!Sillä koneella oli myös joku nikki(Väinämöinen?????).Voisiko joku tietää näitä?Se aikoinaan FS5.1:selle tehty"kasi"(Hissa,Puro??)tuntui ainakin rekkariltaan tutulta!

T:Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen mulle oli vuonna 1982 Kuopio-Helsinki Finnairin DC-9.14 koneella, rekkari ei jäänyt mieleen. Lyhyt se kone oli ja nopea. Lento ei pitkään kestänyt Kuopiosta Pääkaupunkiin. Väkevän makuista appelsiinimehua sai lennolla ja kortin jossa pikkupojat yrittivät ampua ritsalla Finnairin konetta taivaalta.

Sitten oli taukoa aika paljon ettei lennetty juuri minnekään. Spantaxin DC-10 oli seuraavana tuttavuutena -89 (Las Palmas). Aikalailla reuhkana oli se kone. Sisällä roikkui vähän jokapaikasta jotain irtonaisena (kattopaneeleja yms.). Joensuussa asuessani tuli lennettyy sit aika paljon Helsinkiin, koneina olivat tuolloin Finskin DC-9:t ja MD-80:t, Finnaviationin Saabit ja Karairin ATR:t.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen lentoni oli syksyllä 1975 ollessani 7-vuotias. Reitti oli EFHK-EFMI ja konetyyppi Convair 440 Metropolitan. Vuoro oli Finnair AY 546. Sen jälkeen on tullut lennettyä paljon ja monenkokoisilla koneilla - pienin kone, jolla olen koskaan lentänyt, on Polyteknikkojen ilmailukerhon kaksipaikkainen Grob Twin purjekone, ja suurin puolestaan Tower Airin noin 600-paikkainen Boeing 747.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulle tauti tarttui (lähtemättömästi, näköjään) elokuussa 1967 kun 8-vuotiaana lennähdin Finnairin Super Caravellella Göteborgin Torslandan kentältä Vantaalle (Seutulaksihan sitä silloin kutsuttiin; siellä oli myös se "vaakasuora pilvenpiirtäjä"; kuka muistaa vielä ?) ja jatko Convar Metropolitanilla Jyväskylään.

Hullun kiilto syttyi lapsen silmiin ja sillä tiellä ollaan vieläkin.

Peter

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisen kerran ilmassa Kauhavalla 1999 kun perheen nuorimmainen (silloin 3,5v) halusi, operaatio pyörätuoli ja MD-8x:n maaseutukierros. Ensimmäinen lento siitä kuukauden päästä Fougalla, syrän jäi sille tielle, ei vaan perse kestä sellaisen lentämisen kustannuksia :-[

Nykyisin Hantulan Kimmo vastaa IRL-kokemuksien järkkäämisestä simupilotille, hyvää korviketta Fouga kaipuulle :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vuonna 2000 tuli käytyä ensimmäistä kertaa NYCissä ja koneena oli Finskin MD-11, kuten aina ;D Sen jälkeen oon käyny joka vuosi isossa omenassa :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vuosi oli 1976, Suomi-Seuran charter (DC-8 ?) tuolloin upouudelle Mirabelille (YMX), sieltä mutkien kautta Torontoon, josta AA:lla Isoon omenaan (LGA). AA tarjosi matkalla elämäni ekan hampurilaisen  :)

Nykistä Air Canadalla takaisin Montrealiin, josta sitten paluumatka kotiin. Ekaksi lentoreissuksi melkoinen kokemus  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

2008 kesällä OH-ATC kuljetti HEL-SVL-VRK reitillä ekaa kertaa tämän ilmailuharrastajan ja siitä syntyi niin suuri kipinä ilmailuun, mitä ei vieläkään oikein mikään pysty rauhoittamaan.. Tutut kertoivat että potkurikoneella aloittaminen voi olla aika traumaattista, mutta ehkä sit sattui vaan hyvät säät ja lentäjien ammattitaito onkin jo itsestäänselvyys FC:llä.. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taisi olla vuonna 1976 kun 12 vuotiaana lensin äidin kanssa Helsingistä Malagaan finnairin uudehkolla DC-10:llä. Espanjan päällä oli ukkosmyrsky ja se rytinä ja hyppyytys salamoiteineen jäi lähtemättömästi mieleen, minulla oli kivaa mutta kaikilla matkustajilla ei todellakaan ollut :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vuosi taisi olla 1975 ja matka suuntautui Lontooseen. Lennon numero on jäännyt hyvin mieleen ja se oli AY831 ja lähtöaika aamulla klo 8.10. Konetyypistä en pysty sanomaan mitään. Oli hieman perhosia vatsassa, kun lensin yksin ilman perheen tukea ja opastusta. Hyvin meni :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla vähän erikoisempi tarina.

Tämä on mutsin kertomaa, itse en siitä sen hetkisen nuoren ikäni takia mitään muista.

Jossain kyläpaikassa Kuhmossa olin kiivennyt vähän yli vuoden vanhana pirtin pöydälle. Mistä tempusta sodassa hermonsa menettänyt talon isäntä oli paiskannut minut avokämmenellä pirtin nurkkaan. Siitä oli sitten aikamoinen parku alkanut ja kestänytkin jonkin aikaa. Oli varmasti ensimmäinen yksinlento ja katapultista. (Tämä siis oli se ensimmäinen lentomatka.)

Ei silti tullut lentäjää, vähän liian nuorena aloitettu harrastus ja ilman omaa tahtoa. On kuitenkin lennelty viimeisen 20 vuoden aikana jopa itsekin (lupakirjalla)purtsikalla ja kyytiläisenä sekä matkustajana liikennekoneissa ja pienkoneissa.  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen lentoni lentokoneella taisi olla Finnairin DC-10:lla Helsingistä Faroon. Vuosi oli joko 1989 tai 1990, en muista aivan tarkkaan kun olin vaahtosammuttajan kokoinen silloin. Mutta oli kyllä hieno ja jännittävä kokemus  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meikäläisen ensimmäinen lento ei ollut lentokoneella vaan helikopterilla. Vuosi 1989, paikka Karjaa ja koneena Jet Ranger.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ihan ensimmäinen lentoni meni, päällikkönä IFR-lentona, kun isukki lennätti mut äitini sisuksiin  :thmbup:

Ihan ensimmäinen lentoni , lentsikalla, oli koululentona SIL:ryn kurssilla malmilla 1957, koneena OH-CPC ja Uusimaan Urkki oli opettajana, siitä se sirkus alkoi :)

Muina opettajina oli Rahikan Veikko ja Saarion Seppo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään