Guest peltipurkki

Flight-engineer?

6 viestiä aiheessa

Tälläinen asia tuli mieleen simulentoja lennettäessä, koskien tuota flight-engineerin hommia. Nykyäänhän FE:tä (oikea lyhenne?) tarvittaan ilmeisesti lähinnä itänaapurin vanhemmissa koneissa. Mutta kuitenkin millaisen koulutuksen tuohon hommaan on ennen tarvinnut? Onko siihen tarvittu alkuun lentäjäkoulutus vai jokin aivan oma juttu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Monet PFE't on lentanyt ainakin 250000 tuntia ja yhdella oli 320000 tuntia joista Jumbossa 15000. Aika laja.

 

Taitaa olla vähän liikaa nollia parissa luvussa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Useimmissa yhtiöissä F/E oli mekaanikkotaustainen, kuten esim KLM:llä, mutta esim Finnair, SAS ja Swissair käyttivät ns System Operatoria, Second Officeria, joka oli lentäjä, jonka avulla voitiin hoitaa ohjaamon rotaatio. S/O voi istua joko kapteenin tai Firstin pallilla näiden lepovuoron aikana hoiidellen kyseeseen tulevia tehtäviä. Secondi ei kuitenkaan saanut istua näillä etupalleilla laskun tai startin aikana. (Simussa kylläkin tehtiin lähestymis- ja laskuharjoitukset, siltä varalta, että.....) (KLM:llä oli pitkillä lennoilla sekä relief pilot että relief flight engineer!!!!) Kun Finnairin eka kasi, DC-8, hankittiin oli kovaa kiistaa tekniikan ja lento-osaston välillä siitä, kuka tuon kolmannen pallin miehittää. Tuon ohjaamo-rotaation helpottamiseksi saatiin pilotti tuolle istuimelle!

Asi 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Kun Finnairin eka kasi, DC-8, hankittiin oli kovaa kiistaa tekniikan ja lento-osaston välillä siitä, kuka tuon kolmannen pallin miehittää. Tuon ohjaamo-rotaation helpottamiseksi saatiin pilotti tuolle istuimelle!

Asi 

 

Moi

Muistaakseni Je.. kertoi tekniikan jopa vedonneen, etteivät lentäjät osaa käyttää mm ilmastointia, vaan se vaatii tekniikan miehen istuvan paikalla. Ilmastoinnissa oli kuulemma tullut paljon vikoja kun lentäjät miehittivät tuon paikan.

Vastineessaan Je.. tunnusti, että lisäkoulutus on varmaan tarpeen, ilmastoinnin kytkimessä kun on kaksi asentoa ON/OFF, kertokaa miten sitä pitää käyttää  ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

En usko että ilmastoinnissa itsessään oli paljon vikoja, se vain oli niin primitiivinen käyttää verrattuna nykyaajan vehkeisiin.

Kun Second Officerin  paikka näytti olevan menossa lento-osastolle, tuli Malmille tekniikan miehiä jonottamaan A2-kursseille!! Itsekin opetin montaa siellä!

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

En usko että ilmastoinnissa itsessään oli paljon vikoja, se vain oli niin primitiivinen käyttää verrattuna nykyaajan vehkeisiin.

Niinpä

 

ON/OFF  :)

 

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään