Veli-Martti Koivunen

Onko kyseessä ilmailuhistoriaa vai romua?

25 viestiä aiheessa

Kuvassa yksityiskohta lentokoneen osasta, joka on jo hyvinkin eläkeiässä. Mistä koneesta se on poissa?

 

Olen päätellyt sen kuuluvan xx-xx tai xx-x malliin mutta en ole pystynyt tekemään täysin varmaa päätöstä kummassta koneesta se on pois.

 

Jos kuva on liian vaikea, laitan siitä helpomman myöhemmin. Kohde ei ole alkuperäisväreissä, kuten helposti huomataan, mutta olisi myös mukava tietää minkä värinen se on ollut alunperin.

 

Ei muuta kun kertomaan onnekkaita arvauksia tahi tiukkaa tietoa.

 

Tietäjälle on kaikki helppoa!

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruosteesta päätellen esine on rautaa. MIG-25:ssä käytettiin rautaa paikoissa, missä kitka olisi sulattanut alumiinin max nopeuksissa, joten sen täytyy olla MIG-25:n osa ;D ;D

 

Mutta nuin niinku aikuisten oikiasti, odotan mielenkiinnolla oikeaa vastausta. Sen verran tuo materiaali mietityttää ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nih, jos se olis Mig´in osa niin numeroita siinä olisi ollut vain yksi. Eli valmistusvuosi menee 1940 paikkeille. Vauhtia vaarallisia tilanteita ja lämpöä on  tälläkin kapistuksella ollut, mutta se on varmaankin johtunut  muitten avustuksesta tai rankemmasta laskeutumisesta. Strategiset mitat ovat noin 40x190cm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näenkö tuolla oikeassa päädyssä jonkun kirjaimen tai numeron.Kunhan vielä saisi jotenkin ko. osasen kokoa jotenkin selville, huh huh.

Nyt on pakko taas veikata että osa liittyy jotenkin Fokkeriin jos nuo mielestäni näkyvät tunnisteet ovat niitä eikä sunnuntaiharhoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, nyt alkaa polttaa, syöksyjarruhan se siinä. Tietoa ja näkemystä löytyy merten takaa.

 

Olen kyllä ollut näkevinäni ju88:n alla moisen häkkyrän vanhoissa valokuvissa, mutta kuvat siiven alta ovat yleeensä sen verrran hämärässä ettei niistä pysty päättelemään paljoakaan. Ei tässä kyllä ole mitään saksalaisten käyttämää valmistajan kilpeäkään.

 

Mutta mistä koneesta se sitten onkaan? Mittasin kappaleen mitat, jotka ovat putkien alueelta 33x179.

 

Sitten kun tiedän varmasti mistä koneesta ilmajarru on voisiko joku mallari pistää vinkin millä värillä se kannattaisi maalata.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten kun tiedän varmasti mistä koneesta ilmajarru on voisiko joku mallari pistää vinkin millä värillä se kannattaisi maalata.

 

Ois ollu se Ju-88 niin olis ollu helppo sanoa että RLM 76 ( no joo tai ehkä joskus 65 )..... :D

 

 

EDIT: Hetkinen..... Pe-2:ssahan oli syöksyjarrut ja veli venäläinenhän ei koskaan ole ujostellut käyttää terästä koneissansa? Voiskos se olla siitä kotoisin. En tähän hätään löytänyt kuvaa kuin pienoismallin etsikitistä mutta saranoiden lukumäärä ja jarrun muoto täsmäää??

 

http://www.kitreview.com/reviews/images/hipmpe2reviewbg_9.JPG

 

Se väri onkin siinä tapauksessa vähän eri juttu mutta FS35352 pitäsi osua aika lähelle kait ( on muuten ainakin meikäläisen silmään aika tasan sama kuin RLM 65 ) ?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo homma toimii muuten hyvin, en vielä ole syönnyt sieniä, näenkö kuitenkin täysin harhoja, tuossa tuon saranan oikeassa päädyssä olen näkeväni  kirjaimet fk ja jotain, ostanko uuden näytön vai uudet lasit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Yhdennäköisyys on kuitenkin melkoinen http://www.ju88.net/wings-engines/divebreak%200011.jpg

 

 

Hieno kipale taas jälleen kerran! Muuten yhdennäköisyys voisi ollakin erehdyttävä, mutta liityntäkohdan "kätisyys" vai pitäisikö sanoa näin tietokoneaikana "sukupuolisuus" on väärä syöksyjarrun puolella jos verrataan sitä Orvon kuvalinkkiin. Toisaalta, tuohan ei todista mitään, eri variaatioita on ollut puolin ja toisin. Näin hävityn hopean jälkeen on hyvä laittaa nenä vaikkapa Raunion näkökulmakirjoihin.

 

Väristä voisi todeta että vaikka pohjamaali sieltä puskeekin, vihreä kokokuva taitaa voittaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Polttaa polttaa... Näinhän minä sitä olen itselleni yrittänyt kertoa että se on Pe-2:sta kotoisin, varmuutta eli tietoa ei ole ollut niin paljon että olisin sen lyönyt lukkoon varmana tietona.

 

Kävin oikein vierestä katsomassa enkä havainnut valitettavasti mitään kirjaimia enkä numeroita.

 

Olihan noita suomessa 8kpl (7+1=8 1kpl Pe-3) joista valtaosassa oli ilmajarrut. Valtaosa niistä putoili pitkin metsiä pommitettiin kentälle yms. josta voisin kuvitella ettei tuo ole misttään niistä. olisko se Härmälän kentän päähän   pudonnut PE-214 tullut niin siivelleen että toinen olisi jäänyt ehjäksi. Vaikea sitä on enää todentaa.

 

Ilmajarrun on maalattu siten että siinä on vaaleanharmaa tartuntaväri ja sitten ruosteväri. Kuvassa näkyvät vihreän sävyt on maalattu jälkeenpäin.

 

Käyttivätkö sitten suomalaiset samoja pohjavärejä kuin saksalaiset, entä venäläiset?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raunion Lentäjän Näkökulma IV toteaa Pe-2:n syöksyjarrujen olleen kiinnitetyn siiven alapintaan. Ne valmistettiin hitsaamalla viidestä 25 mm etäisyydelle toisistaan sijoitetusta teräsputkesta. Säleiköt (1.80 x 0.33 m) kääntyivät sähkömekaanisesti 90 astetta auki.

 

Ja muuten mitathan täsmäävät lähes sentilleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytettävissä olevien faktojen perusteella näyttää melko varmasti Pe-2:n syöksyjarrulta.

 

Tuosta tulee muuten oiva hattuhylly porstuaan...  ;D

 

Tai sitten joku ilmailumuseo ottaa osasen vastaan oikein mielellään. Osaa varmasti ainakin neuvoa jatkokäsittelyssä kuten maalauksessa ym.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia paljon vinkeistä ja vastauksista. Syöksyjarrua kohtelen asiaankuuluvalla vakavuudella. Ei se ainakaan kaatopaikalle eikä romukauppaan mene. Ties vaikka Pirkkalaan saataisiin aikaiseksi ilmailumuseo, siellähän se olisi kiva puistonpenkkinä niinkun se aikanaan meilläkin oli puutarhassa.

 

Ei sitä pikkupoikana tiennyt minkä päällä tuli istuskeltua, mutta kyllä se varmaan vähän vaikutti kiinnostukseen ilmailusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sitä pikkupoikana tiennyt minkä päällä tuli istuskeltua, mutta kyllä se varmaan vähän vaikutti kiinnostukseen ilmailusta.

 

Oisko siitä tullut sellainen kiva ns. Perstuntuma asioihin...... ::)

 

No ei taas malttanut olla sanomatta........

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuolla alussa joku hieman epäillytkin esineen olevan Neuvostorautaa ;D::)

Ensi silmäyksellä luulin kylläkin esineen olevan jonkun höyryveturin esteenraivaaja :laugh:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Laitetaan pari kuvaa, vaikka myöhässä ollaan.

Tunnus oli 'kuoleentunut'. Ei pitäisi lukea forumia vierailijana.

 

terv.  -ARi-

 

Lähde: Armadan Pe-2 part 1

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Laitetaan pari kuvaa, vaikka myöhässä ollaan.

Tunnus oli 'kuoleentunut'. Ei pitäisi lukea forumia vierailijana.

 

terv.  -ARi-

 

Lähde: Armadan Pe-2 part 1

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Nuo on kyllä selventäviä kuvia. Tarkemmin nuihin kuviin verrattuna, nuissa minun linkittämissä piirroksissa (pohja kuvat) olevat syöksyjarrut ovat saranoitu väärältä puolelta, eikä niiden sijaintikaan siivessä ole oikea (liian takana). Ensimmäisessä piirroksessa ne taas ovat niin kuin pitääkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Neuvostoliiton ilmavoimien väreissä häkkyrän väri olisi Federal Standardin FS595B- värikaavion mukaan FS 25466.

Suomen ilmavoimissa taas DN-väri eli RLM 65, (FS 35414)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo on kyllä selventäviä kuvia. Tarkemmin nuihin kuviin verrattuna, nuissa minun linkittämissä piirroksissa (pohja kuvat) olevat syöksyjarrut ovat saranoitu väärältä puolelta, eikä niiden sijaintikaan siivessä ole oikea (liian takana). Ensimmäisessä piirroksessa ne taas ovat niin kuin pitääkin.

 

No tuota kattelinkin ihmeissäni että miten nuo jarrut saadaan ikinä kiinni kun ne on kerran aukaistu..... ::) En kuitenkaan tullut pohtineeksi sen enempää "ääneen". 

 

Juuri tuon syöksyjarrun mallintaminen ilmeisesti on tuottanut muutenkin tuskaa.... muistelen hämärästi joskus nöösinä kasannneeni Pe-2 mallia jossa jostain syystä syöksyjarrut oli ikäänkuin "laatikossa" siiven alapinnassa sen sijaan että olisivat menneet nätisti siiven sisään. No tämähän otti silmään kuin kipeä peukalo ja piti tietenkin hioa ja kaivertaa ja hioa ja kaivertaa ja.....

 

Neuvostoliiton ilmavoimien väreissä häkkyrän väri olisi Federal Standardin FS595B- värikaavion mukaan FS 25466.

 

Niin että se olisikin siis ollut puolikiiltävä maali ( FS 2XXXX ) eikä matta kuten FS 3XXXX maalit? Siinä tapauksessa edellä mainitsemani  FS 35352 oli tosiaankin päin honkia...... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä yksi piirustus Pe-2:sta valmistajamaan sivustolta, siinähän se jarru myös näkyy hyvin:

 

http://www.airpages.ru/draw/pe2_2.gif

 

Ja tässä aika kiva kuva:

 

http://www.airliners.net/open.file/0857411/M/

 

Ja vielä löytyi yksi HUIPPUPIIRUSTUS! :thmbup: (klikkaa kuvaa isommaksi)

 

http://www.umt.fme.vutbr.cz/~ruja/modely/podklady/Petljakov/Pe-2/pe-2c.jpg

 

Samalta sivustolta löytyy myös lisää Pe-2 detaljeja ja muutakin mukavaa:

 

http://www.umt.fme.vutbr.cz/~ruja/modely/podklady.htm

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia ystävät hyvät, on se vaan niin, että tietoa löytyy kun osaa vaan kysyä oikeilta ihmisiltä!

 

Vaarana on vain se että yksi kysyy enemmän kun kymmenen ehtii vastata... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polakki "Peshkan" Pe-2FT cropattua jarrua:

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään