Guest Masa

Lujaa mennään

20 viestiä aiheessa

On näitä ollut ennenkin, mutta nyt kun sattui olemaan kamera taskussa, niin tässä taas.

 

[ attachment removed ]

 

Lujaa mennään Siperian yläpuolella. Juuri valmistauduin ottamaan ilmakuvaa Pechoran itäpuolella olevasta salaisesta sotilastukikohdasta, kun kapteeni laittoi vivut eteen.

Äänivalli ylittyi suht harmittomasti; vain pientä ylimääräistä täristelyä hetken aikaa. Juuri niin paljon että turvavyön merkkivalo sytytettiin :o

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä oli konetyyppi ja yhtiö?  ;D

 

Veikkaisin Finnairia ja MD-11:sta. Jossain lehdessä oli juttua noista nopeusnäytöistä kun softa/rauta ei kunnolla toimi keskenään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä oli konetyyppi ja yhtiö?  ;D

 

Kone oli McDonnell Douglasin tuotantoa, MD-11 ja lento AY78, 12.5.2007.

MD ja Boeing tietävät miten koneet saadaan kulkemaan :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin Concorden testilennätykset ovat siis alkaneet  :laugh:  Onkohan tuommoisella ei-niin-ilmailusta-ja-lentokoneista-kiinnostuneella käsitystä siitä, että tuommoisella kolmimoottorilla tuskin noin lujaa päästellään menemään?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin LGG:n systeemissä on toi bugi, liekö sama muissakin ykstoistasissa. Muunnos kilometrien ja mailien välillä menee välillä poskelleen, jakolaskun sijaan menee kertolaskuksi. Suuren osan aikaa lukemat on oikein, mutta välillä ne menee väärin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://igs.kirjastot.fi/

 

Hei, kävin Intiassa. Lensin Delhiin Finnairin MD-11 koneella. Matkustamossa on näytöt joilta voi seurata koneen nopeutta, korkeutta ja sijaintia. Ihmettelyä aiheutti se, että jossain vaiheessa nopeus oli yli 1700km/h. Tuo on käsitääkseni tuon kokoiselle matkustajakoneelle mahdottomuus.

Sama toistui vajaan viikon päästä paluumatkalla. Kysyin tuota matkustamohenkilökunnalta, mutta en saanut vastausta. Mistä mahtaa olla kyse? Kiitos !

Tiedustelin asiaa Finnairilta ja sain tällaisen vastauksen:

 

**********

Tervehdys, kysyjä on kyllä ihan oikeassa. Tällaisiiin nopeuksiin ei yllä edes "nopein Aasiaan " eli Finnair.

 

Matkustamon "Airshow"-järjestelmä Boeing MD11-koneessamme tarjoaa matkustajille oikea-aikaista tietoa lennon edistymisestä karttapohjalla, jonka lisäksi se kertoo jäljellä olevasta lentoajasta, paikallisajoista lähtö- ja määräkentällä. Myös matkustajien usein kysymään lentonopeuteen ja -korkeuteen "Airshow" toimiessaan virheettömästi antaa reaaliaikaista informaatiota.

 

Viimeisimpien kuukaisien aikana matkustamon nopeusnäytössä on toistuvasti näkynyt noin kaksinkertaisia nopeuksia todelliseen nähden. Tämä kiusallinen vika on ollut tiedossamme heti alusta pitäen. Teknisen vianetsinnän tuloksena on havaittu, että kun MD11 -koneisiin oli asennettu uusi Flight Management System- softa, niin yhteensopivuus "Airshow"- järjestelmään alkoi yllättäen antaa virhenäyttöjä.

 

"Airshow" saa nimittäin maanopeusnäyttönsä juuri tältä FMS:ltä. Ohjaamon maanopeusnäyttö on ollut toki ihan oikea kaiken aikaa, mutta"interface" viihdejärjestelmän kanssa "oireilee". Teknisen osastomme expertit ovat painiskelleet ongelman kimpussa yhdessä "Airshow"-järjestelmän valmistajan kanssa jo pitkään, ja uskomme, että ratkaisu löytyy pian. Pahoittelemme matkustajillemme tullutta ajoittaista "väärää tietoa".

************

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaisin Finnairia ja MD-11:sta. Jossain lehdessä oli juttua noista nopeusnäytöistä kun softa/rauta ei kunnolla toimi keskenään...

Höpö höpö

Kilpailijoitten panettelua. Finskillä on hyvin salainen suihkuvirtauksien paikantamistutka, bensaa säästyy ja kovaa mennään. Tietääkseni tuo tutkan käytölle on finski ostanut yksinoikeuden kovalla rahalla. :thmbup:     ;D   ;D

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpö höpö

Kilpailijoitten panettelua. Finskillä on hyvin salainen suihkuvirtauksien paikantamistutka, bensaa säästyy ja kovaa mennään. Tietääkseni tuo tutkan käytölle on finski ostanut yksinoikeuden kovalla rahalla. :thmbup:     ;D   ;D

HS

 

Samallahan voit kertoa meille missä EFHK:lla on kuuluisa Area 51?  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samallahan voit kertoa meille missä EFHK:lla on kuuluisa Area 51?   :o

 

Erittäin hyvä kysymys

Tarkoitat varmaan paikkaa jota myös nimitetään "Kyöpelinvuoreksi tai Alakoppikrematoorioksi". Pitkään finskillä olleet tietävät mistä on kysymys.

Siinäpä teille arvoitus ;)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran kauan kauan sitten kun vielä dc-10 lensi kyprokselle kapteeni kuulutti nyt menemme tuhatta ja sataa! :)

Tämä oli tosi juttu!

 

 

 

Teemu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin MD-11 koneissa on tosiaan ollut ongelmia airshow- järjestelmän kanssa, maanopeuden näyttö on ollut pielessä ja lentokorkeuskin on näytetty väärin. Järjestelmä ei ole jostain syystä lukenut oikein FMS:ltä otettuja tietoja. Itse kun matkustin Finnairin B757:llä Ponta Delgadasta Helsinkiin, Atlantin yllä oli sen verran hyvä suihkuvirtaus, että maanopeus oli lähes 1100 km/h ja vaikka B757 lähti Ponta Delgadasta lähes tunnin myöhässä saapui se Helsinkiin ihan aikataulussa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin mukaan airshow-järjestelmä on MD-11 koneissa näyttänyt kaksinkertaisia nopeuksia, koska MD-11:sta asennettiin uusi softa-flight management system ja vaikka FMS on näyttänyt maanopeuden ihan oikein, niin airshow-järjestelmä ei ole ollut yhteensopiva tuon uuden softan kanssa ja näin on tullut noita kaksinkertaisia maanopeuden näyttämiä, enkä tiedä onko tuo vika nyt korjattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään