Guest Juha_A

Lentoalalle? (Oli: Re: KysymysKetju)

10 viestiä aiheessa

Hei,

Olen viimeisen kuukauden ajan miettinyt tosissani lentoalaa. Pienestä pojasta asti olen sulatellut mielessäni ajatusta toimia lentokoneiden parissa. Tässä muutama kysymys aiheesta liittyen. Kiitoksia etukäteen vastauksista!

 

Miten valmistautua parhaiten lentäjäkursseille? (ATPL)

-Soveltuvuuskokeet?

-Fyysinen kunto?

-Medicali?

 

Mitkä ovat todennäköisyydet päästä kursseille;

Ilmailuopisto?

Patria Pilot Training?

Salpauslento?

-- Muita vaihtoehtoja?

 

Koulutuspaikkojen ja vastaavien kurssien eroavaisuudet? (ATPL)

 

Kurssimaksun laina?

Minkä suuruisina summina vastavalmistunut perämies pystyy maksamaan / kuinka nopeasti?

 

Kurssin vaatima panostus?

-Opiskelun luonne?

 

Työmarkkinat tällähetkellä?

-Finnair..?

-Muut suomalaiset lentoyhtiöt ja niiden palkkataso?

-Ulkomaalaiset lentoyhtiöt ja niiden palkkataso?

 

Ilmailualan ihmiset ja kaikki muut asioista jotenkin tietävät henkilöt huomio! Voit vastata tähän ketjuun, tai lähettää sähköpostia profiilissani olevaan osoitteeseen.

Kiitän vielä etukäteen vastauksista!

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sori että tungen tähän oman kysymykseni, mutta tällä foorumilla on myös lainan (ison sellaisen) ottaneita ATPL opiskelijoita. Millaisella korolla nuo lainat on teille myönnetty? Eikö ole tuntunut hieman epävakaalta ottaa isoa lainaa korkojen nousun pelossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö se esim Patrialla mene niin että Patria takaa lainasta suurehkon lohkon. Joilloin itselle jää taattavaksi noin 20-40%. Jos lainan suuruus on se 90000€ niin ei siitä isoa summaa itelle jää jos joskus sattuu ettei koulu jatku tai vastaavaa?Tietysti joutuu maksamaan koko lainan itse takaisin mutta jos todetaan esim. maksukyvyttömäksi niin Patrian takaama osuus jää Patrian hoidettavaksi. Ja jos koulun joutuu jättämään kesken saanee rahat takaisin siltä osin kuin koulutusta on kesken. Eli maksa siitä mitä on opetettu. Soveltuvuuskokeista en tarkkaa tiedä mutta luulisin että Patrialle pääsyvaatimukset ovat sinänsä helpommat kuin esim SIO:n. Ja Patrialle nyt pääsee kunhan rahat löytyy ja kokeet selvittää. SIO:lla pitää tietysti läpäistä myös kokeet jotka todennäköisesti ovat hieman vaativammat - haluavathan he parhaan mahdollisen oppilaan koska itse koulutuksen lähes kokonaan maksavatkin. Mutta varmasti foorumilta löytyy monia jotka ovat jonkin kyseisistä laitoksista kolunneet läpi. Itsekkin kaipailisin lisäinfoa asioista..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö se esim Patrialla mene niin että Patria takaa lainasta suurehkon lohkon. Joilloin itselle jää taattavaksi noin 20-40%. Jos lainan suuruus on se 90000€ niin ei siitä isoa summaa itelle jää jos joskus sattuu ettei koulu jatku tai vastaavaa?Tietysti joutuu maksamaan koko lainan itse takaisin mutta jos todetaan esim. maksukyvyttömäksi niin Patrian takaama osuus jää Patrian hoidettavaksi. Ja jos koulun joutuu jättämään kesken saanee rahat takaisin siltä osin kuin koulutusta on kesken. Eli maksa siitä mitä on opetettu. Soveltuvuuskokeista en tarkkaa tiedä mutta luulisin että Patrialle pääsyvaatimukset ovat sinänsä helpommat kuin esim SIO:n. Ja Patrialle nyt pääsee kunhan rahat löytyy ja kokeet selvittää. SIO:lla pitää tietysti läpäistä myös kokeet jotka todennäköisesti ovat hieman vaativammat - haluavathan he parhaan mahdollisen oppilaan koska itse koulutuksen lähes kokonaan maksavatkin. Mutta varmasti foorumilta löytyy monia jotka ovat jonkin kyseisistä laitoksista kolunneet läpi. Itsekkin kaipailisin lisäinfoa asioista..

 

Jos kaipailet lisäinfoa asiasta, kannattanee aika vilkkaasti lakata spekuloimasta julkisella foorumilla omalla nimellä, kuinka näppärästi kouluttaja saadaan maksamaan lainan takuut pois... Pientä tolkkua noihin tarinoihin, pliis. Sitä paitte, jos lainasta on omalla takuulla kolmanneskin, se tekee 30000, mikä on jotain ihan muuta kuin "ei iso summa itelle", varsinkin jos todetaan maksukyvyttömäksi. Siitä pääsee sitten käräjille, saa tuomion, monien vuosien maksuhäiriömerkinnän (ei saa lainaa, ei asuntoa, ei kännykkäliittymää, ei intternjettiä...) eikä varmaankaan tämmöisen kikkailun jälkeen tarvii haeksia lentohommiin. Joskus vaan kannattaa ehkä hetki pohtia, mitä omissa nimissään kirjoittaa ja ketkä kaikki sen lukevat.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö se esim Patrialla mene niin että Patria takaa lainasta suurehkon lohkon. Joilloin itselle jää taattavaksi noin 20-40%.

 

Ko. firman websivut mainitsevat korkeintaan 30 % takauksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo siis tässähän todellakin tarkoitettiin sitä miten firma saadaan maksamaan takuuvelan pois. :o  Ja varmasti jokainen henkilö on lähdössä koulutukseen asenteella. "Otan lainan, jätän kesken, firma maksaa lainan pois". Ei pahalla mutta viestin lukemisessakin voi käyttää päätään. Ehkä asia oli väärin kirjoitettukkin mutta idean voi varmasti sieltä kaivaa. Ei tässä kuiten siitä ole tarkoitus kuinka näppärästi saadaan kouluttaja maksamaan takuut pois.. Firma on kuitenkin valmis tarjoamaan suuren avun opiskelijalle jonka avulla juuri esimerkiksi opiskelijat ym. voivat melko huoletta lainan ottaa. Pankki ei todennäköisesti lainaa anna opiskelijalle ellei jostain löydy takaajaa lähes koko summalle. Näin se vain on..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-Soveltuvuuskokeet?

-Fyysinen kunto?

-Medicali?

 

Psykologisiin testeihin ei periaatteessa voi valmistautua, mutta ainahan kaikenlaisia muistinharjoituspelejä yms voi testailla ("1245..." - jatka lukusarjaa tyyliset).

 

Kuntotestiä ei ole ellet hae armeijaan ohjaajakurssille. Medical-vaatimuksista tarkemmin JAR-FCL3:sta, liikennelentäjälle vaatimus on luokan 1 lääketieteellinen kelpoisuus. Mutta mikään teräsmies ei tarvitse olla, tosin siitä on aina etua  ;D

 

Ilmailuopisto?

Patria Pilot Training?

Salpauslento?

-- Muita vaihtoehtoja?

 

Opistoon pääsy on vaikeinta, tietysti hintakin on aivan eri. Jos vain haku osuu kohdalle niin suosittelen kokeilemaan. Testit lienevät samanlaiset Opistoon kuin Salpauslennollekin, tai ainakin näin jokunen vuosi sitten. Patrian käyttämistä psykotesteistä en tiedä.

 

SIO:oon hakee jokaisessa haussa sen tuhat-pari hakijaa, joista noin 20-50 otetaan kurssille (tuokin määrä vaihtelee). Kaupallisissa kouluissa testit läpäisseet pääsevät käytännössä kurssille. Ei siis tarkoita tietenkään sitä, että rahat tiskiin ja kouluun, vaan kyllä kaupallisellakin puolella hakijat testataan ja heidän soveltuvuutensa alalle selvitetään ettei jälkikäteen tule yllätyksiä.

 

Muita vaihtoehtoja voinee katsastaa ulkomailta jossa hintataso on kaupallisissa kouluissa edullisempi, mutta opetus ei sitten ole Suomeksi ja mukaan ei tietty ole laskettu asumiskustannuksia (oletuksella että asut nyt esim. pk-seudulla jos lentokoulu on Malmilla).  ....minkälainen/-hintainen majoitus Porissa muuten on, kertokaas siellä käyneet?

 

 

Koulutuspaikkojen ja vastaavien kurssien eroavaisuudet? (ATPL)

 

Lopputuloshan on kaikista kouluista sama lupakirja, toteutustapa voi olla vain erilainen, eli kurssi voidaan lentää useammassa osassa eli ns. lupakirja kerrallaan tai sitten integroituna kaikki pötköön. SIO ja SL käyttänevät ensimmäistä ja Patria on ainakin aiemmin suosinut jälkimmäistä tapaa, mutta tuossakin on kurssikohtaisia eroja. Se kumpi ompi parempi on varmaan vähän makuasia. Tosin moduuleissa suoritettavassa kurssissa on useampia "tarkistuspisteitä" koulutuksen aikana, eli siinä Ilmailulaitoksen teoriakokeita tehdään joka osion jälkeen ja samoin lentokoe. Integroidulla kurssilla on käsittääkseni vain koko pötkön lopussa yhdet kokeet ja yksi virallinen lentokoe. Jos joku on käynyt molemmat kurssit niin osaa kertoa erot tarkemmin  ;)

 

Lisäksi jos SIO:on pääset niin tod.näk. lennät PPL-vaiheen (tai enemmänkin) jommassakummassa Malmin koulussa. Opetuksen tasossa ei liene suuria eroja suomalaisten koulujen kesken.

 

 

Kurssin vaatima panostus?

-Opiskelun luonne?

 

Vaatii kyllä omasta mielestä täysipäi(väi)stä opiskelua. Töiden teko siinäsivulla on hankalaa, etenkin kun kurssilla teoriat käydään viikolla 8-16 aikataululla. Lentojen aikataulu on sitten vähän enemmän liikkuva, mutta sama periaate siinäkin. Etäkurssejakin löytyy kyllä jossa teoriat lueskellaan kotona. Lentoja ei vielä kirjekurssina voi käydä, eli lentokentälle pitää raahautua niitä varten.  :)

 

 

Työmarkkinat tällähetkellä?

 

Ala kulkee aika vahvoissa ylös-alas sykleissä, nyt on vaihe ylöspäin Suomessa, koska Finnair laajenee ja palkkaa uutta väkeä vauhdilla ja tämä heijastuu koko alaan. Myös Finncomm on laajentanut vauhdilla ja Blue1:nkaan kasvusta ei ole montaa vuotta. Mutta tosiaan 4-5 vuoden sisällä tilanne voi taas olla toinen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös seuraavan viiden vuoden sisään ole tulossa jo siinäkin suhteessa suuri työllisyystarve, kun suuri osa nykyisistä lentäjistä on jäämässä eläkkeelle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös seuraavan viiden vuoden sisään ole tulossa jo siinäkin suhteessa suuri työllisyystarve, kun suuri osa nykyisistä lentäjistä on jäämässä eläkkeelle?

 

Ei vielä. Lentäjien alhaisen eläkeiän vuoksi ns. suuret ikäluokat on jo pääösaltaan eläkkeellä. Lähivuosina jäävät eläkkeelle 50-luvulla syntyneet, mutta heitä on melko vähän koska 70-luku oli hitaan kasvun aikaa. Valtaosa eism. Finnairin lentäjistä on 60-luvulla syntyneitä, jotka palkattiin 80-luvun kasvun vuosina. Kun eläkeikää on nyt nostettu, suuri eläkkeellelähtö on vasta ensi vuosikymmenen lopulla - mutta silloin poistuvaa porukkaa on paljon!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos nyt jo kaikille vastanneille, etenkin Sami Purolle! Selvensi tiettyjä kohtia huomattavasti.

Lisää vaan vinkkejä ja omia mielipiteitänne lentoalalla hakemisesta / toimimisesta (mitä tekisit toisin, jos tekisit) :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään