Mikko Rieppo

Se päivitys meni putkeen, kerro oma tarinasi

14 viestiä aiheessa

Hommahan meni niin että koneeni (AMD sempron2800+,1gt ram,ati9600xt jnejne) alkoi kaivata jotain pikku päivitystä.

Ajattelin että sen sijaan että lähden vaihtamaan koko koneen (joka on päivä päivältä lähempänä) ostankin vain uuden näytönohjaimen. Pääasiallinen käyttö kun on fooruminlueskelua ja fs2004 kanssa taikinointia. Kai vanhaan AGP-emolevyyn vielä jotain vauhdiskasta korttiakin saa.

No kahvirahahintaluokassa lähestulkoon ainoita vaihtoehtoja oli Geforcen 7600GT-sarjan kortit.

Meninpä sitten ostamaan halvimman mahdollisen CLUB3d 7600GT kortin. Ongelmat alkoivat heti kun kortti oli asennettu.

Kaikki erillaiset video lakkasivat toimimasta. Flash-pätkät toimivat.

Kodekkien uudelleenasentelut ja sama vika. No kaipa nyt FS toimii. Pyh, simu toimi valikoissa ihan normaalisti mutta kun hyppäsi koneeseen platalla niin 2-5s ja jumi. Asenneltuani noin viisitoista kertaa näytönohjaimen ja piirisarjan ajurit ja kertaalleen Käyttöjärjestelmän, totesin että näytönohjain on viallinen. Eikun takuuvaihtoon.

Entinen kortti paikoilleen ja kaikki toimii loistavasti. uuden kortin kanssa aivan samat ongelmat. Ei toimi ei sitten mikään. Työpöytäkäytössä kone oli kyllä vakaa mutta videot tai pelit heittivät jumit.

Meni ilta jos toinenkin, ongelmat jatkuivat ja mieli musteni. Sitten jossain vaiheessa tuli mieleen että vaihdetaampas BIOSista AGP-väylän nopeutta 8x->4x (entinenkin kortti jo 8x joten ei käynyt mielessäkään että tuohon tarvitsisi koskea).

Avot, videot alkoivat toimia, fs pysyy pystyssä olipa simun asetukset miten päin vaan. ja kaikki pelaa nyt hienosti.

Askarruttamaan jäi tästä rumbasta että paljonko tehohäviötä kortille tulee väylän hidastamisesta vai tuleeko käytännössä mitään ? 3d-karkkimarkkeja tai muita testiohjelmia kun ei pysty AGP-8x tilassa ajamaan.

Kyllähän se taas nähtiin että yhden osan päivittäminen saa aikaan oravanpyörän jossa kuluttajaa viedään kuin pässiä narussa.  :)  Se hetki lähenee jolloin joutuu nöyränä astelemaan kaupan tiskille (verkkokaupan ;) ) ja lyömään ison nipun dollareita tiskiin.

Jos jollakin on päteviä neuvoja ongelmaan liittyen niin tietoa saa jakaa. Emolla on uusin BIOS, ja kaikki ajurit ovat vakaita ja uusimpia mitä ko. emolle on tehty. Emolevy on MSI:n K7N2-DELTA eli vanhaa kauraa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun vaihdat näytönohjaimen ja etenkin kun vaihdat "leiriä" ATI:n ja Nvidian välillä, on välttämätöntä siivota vanhan kortin ajurit kokonaan pois ennen uuden kortin ajurien asennusta. Muuten vaikeuksia tulee varmasti. Tässä auttaa Driver Cleaner -apuohjelma.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä, niinhän sitä tietenkin on tehty ja jos huomasit niin kyllä ne tuossa käyttöjärjestelmän uudelleenasennus vaiheessa poistuu viimeistään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yritin tuossa asentaa uusimpia ajureia ATIn HD3600 sarjalaiselle. Noh aloitin asennuksen ja kun kone käynnistyi uudelleen Windows oli muuttunut 4 bittiseksi ja resoluutio oli muuttunut jotain 600x800 luokkaa..  :-\ No koitin noita asetuksia nostaa ohjauspaneelista, mutta ei pystynyt ja pyysi asentamaan uusimmat ajurit (jotka olivat siis nämä). Noh, sitten menin poista/lisää sovelluksia osioon ja poistin asentamani ajurit ja uudelleen käynnistyksen jälkeen tilanne oli jälleen palautunut normaaliksi. Tosin resoluutio ei ollut enää sama mikä ennen, mutta sain laitettua sen tällä kertaa oikeaksi. Noh sitten avasin ATIn catalyst centerin ja huomasin, etten enää pysty säätämään 3D asetuksia, koska niitä ei edes siellä näy..  :'( Noh pääasia, että tällä kertaa selvisin säikähdyksellä. Tosin vielä en ole koittanut pelittääkö simu.. Vähän eipäilen.. Ainakin olisi liikaa tuuria minulle, että saan asiat pelaamaan itse samanlaiseksi kuin ne olivat. En kyllä lähtisi enää toista kertaa säätelemään noita asioita, kun ei osaamista löydy. Ajattelin, että ajurien installeri hoitaa homman.  :-\  :-[ :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jesh ! Ensimmäistä kertaa elmämässäni pääsen sanomaan (sallittakoon se tämän kerran, jookos?): Osta Mac !! ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jesh ! Ensimmäistä kertaa elmämässäni pääsen sanomaan (sallittakoon se tämän kerran, jookos?): Osta Mac !! ;D

Samoja kamoja se MAC pitää sisällään ja todennäköisempää on että samat ongelmat silläkin löytyy kun PC:llä.

MAC ehkä sillon jo ei paljoa pelaile, PC jos pelailee myös.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yritin tuossa asentaa uusimpia ajureia ATIn HD3600 sarjalaiselle. Noh aloitin asennuksen ja kun kone käynnistyi uudelleen Windows oli muuttunut 4 bittiseksi ja resoluutio oli muuttunut jotain 600x800 luokkaa..  :-\ No koitin noita asetuksia nostaa ohjauspaneelista, mutta ei pystynyt ja pyysi asentamaan uusimmat ajurit (jotka olivat siis nämä). Noh, sitten menin poista/lisää sovelluksia osioon ja poistin asentamani ajurit ja uudelleen käynnistyksen jälkeen tilanne oli jälleen palautunut normaaliksi. Tosin resoluutio ei ollut enää sama mikä ennen, mutta sain laitettua sen tällä kertaa oikeaksi. Noh sitten avasin ATIn catalyst centerin ja huomasin, etten enää pysty säätämään 3D asetuksia, koska niitä ei edes siellä näy..  :'( Noh pääasia, että tällä kertaa selvisin säikähdyksellä. Tosin vielä en ole koittanut pelittääkö simu.. Vähän eipäilen.. Ainakin olisi liikaa tuuria minulle, että saan asiat pelaamaan itse samanlaiseksi kuin ne olivat. En kyllä lähtisi enää toista kertaa säätelemään noita asioita, kun ei osaamista löydy. Ajattelin, että ajurien installeri hoitaa homman.  :-\  :-[ :-[

Asensitko ajurit suoraan edellisten päälle? Aina on suotavaa tehdä edellisten ajureiden uninstallointi, itse teen aina näin. Koska yleisesti suora uusien ajureiden asennus vanhojen päälle ei korvaa kaikkia tiedostoja uusilla, koska ne ovat käytössä sillon. Uninstallerilla se poistaa ensin ne tiedostot joita järjestelmä ei käytä ja loput se vetää kun on käynnistänyt windowsin uudelleen. Ei siis ihme että kohdallasi on käynyt näin, koska näyttis vetelee vanhoilla ja uusilla tiedostoilla sekaisin jotka ei ole yhteensopivia keskenään, voi oireet pitkälti olla tälläiset kuten mainitsit.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Samoja kamoja se MAC pitää sisällään ja todennäköisempää on että samat ongelmat silläkin löytyy kun PC:llä.

MAC ehkä sillon jo ei paljoa pelaile, PC jos pelailee myös.

Mjaah... Eipä tosiaan toistaiseksi ole ollut edes murto-osaa niistä ongelmista, joita oli vuosikymmenet PC:n kanssa... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mjaah... Eipä tosiaan toistaiseksi ole ollut edes murto-osaa niistä ongelmista, joita oli vuosikymmenet PC:n kanssa... :)

Oletko ottanut huomioon ajan? :) Olet käyttänyt Macia yhtä kauan kuin PC:tä? :))

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asensitko ajurit suoraan edellisten päälle? Aina on suotavaa tehdä edellisten ajureiden uninstallointi, itse teen aina näin. Koska yleisesti suora uusien ajureiden asennus vanhojen päälle ei korvaa kaikkia tiedostoja uusilla, koska ne ovat käytössä sillon. Uninstallerilla se poistaa ensin ne tiedostot joita järjestelmä ei käytä ja loput se vetää kun on käynnistänyt windowsin uudelleen. Ei siis ihme että kohdallasi on käynyt näin, koska näyttis vetelee vanhoilla ja uusilla tiedostoilla sekaisin jotka ei ole yhteensopivia keskenään, voi oireet pitkälti olla tälläiset kuten mainitsit.

Juu näin tein..  :-[ Kuvittelin, että muiden päivitysten tapaan tuo installeri poistaisi ne vanhat itse ja asentaisi uudet päälle. Kuten vaikkapa ihan minkä tahansa ohjelman päivitys yleensä tekisi. Heitetään vaikkapa esimerkiksi messenger. Ei siinä tarvitse itse mitää poistella, vaan uusi versio asentuu vanhan päälle ja vanha jää historiaan. Harmittaa myös ettei ajureiden asennuksen missään vaiheessa mainittu mitään, että vanhat ajurit tulee poistaa manuallisesti.  :( Noh asia on nyt niin, että kaikki pelittää kuten ennen ajureiden asennusta ja Windowsin uudelleen käynnistyksen jälkeen ATI Catalyst Centeriinkin tuli nuo 3D asetukset jälleen näkyviin.  :) Joten jätän ajurien päivitykset niille, jotka tuon homman osaavat ja tyydyn itse siihen, että homma toimii.. Kuten se toimi ennen tätä, mutta piti yrittää..  ;D

On tämä paljon parempi, kuin tuossa vaiheessa jossa Windows muuttui 4 bittiseksi. Miltäköhän olisikaan FSX näyttänyt näillä grafiikoilla? Tässä videota aivan samasta tilanteesta johon itse jouduin. Kuten näkyy ei pääse mitään säätämään.. http://www.youtube.com/watch?v=ZC9uD2tlpsE

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu näin tein..  :-[ Kuvittelin, että muiden päivitysten tapaan tuo installeri poistaisi ne vanhat itse ja asentaisi uudet päälle. Kuten vaikkapa ihan minkä tahansa ohjelman päivitys yleensä tekisi. Heitetään vaikkapa esimerkiksi messenger. Ei siinä tarvitse itse mitää poistella, vaan uusi versio asentuu vanhan päälle ja vanha jää historiaan. Harmittaa myös ettei ajureiden asennuksen missään vaiheessa mainittu mitään, että vanhat ajurit tulee poistaa manuallisesti.  :( Noh asia on nyt niin, että kaikki pelittää kuten ennen ajureiden asennusta ja Windowsin uudelleen käynnistyksen jälkeen ATI Catalyst Centeriinkin tuli nuo 3D asetukset jälleen näkyviin.  :)

Kyllä tuo käytäntö on ollut itselläni niin kauan kun PC käytössäni on ollut(about 14vuotta) ja ainakin useammalla "nörtti" tuttavalla, että entiset ajurit ensin pois ja sitten vasta uudet.

En ole Nvidian ajureissa enkä myöskään AMD:n ajureissa sellaista hienoutta nähnyt, että se uusi ajuri installeri poistaisi edelliset ajurit automaagisesti asennuksen yhteydessä. Tai sitten olen sokea  :P'

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, vaikka sitä sanotaan että vanhat pitäisi poistaa, niin itsellä vain ajurien päivityksen yhteydessä ei tarvitse poistaa. Jos ostaa uutta rautaa, asia onkin eri. En tiedä, oliko Oliver juuri ostanut tuon HD3600, mutta mulla tällä samalla näyttiksellä, viikko sitten 9.6 -> 9.8 päivitys onnistui seiskalla ongelmitta, ilman vanhojen poistoa. Mutta on mullakin XP:llä joskus tullut tuo sama juttu, että 4-bit eikä saa vaihdettua resoa. Nvidian näyttiksellä. En muista enää miten ratkaisin asian. Taisin palauttaa vanhat ajurit, ja kokeilla vanhempia ajureita tilalle/odottaa uudempien saapuvan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin, vaikka sitä sanotaan että vanhat pitäisi poistaa, niin itsellä vain ajurien päivityksen yhteydessä ei tarvitse poistaa. Jos ostaa uutta rautaa, asia onkin eri. En tiedä, oliko Oliver juuri ostanut tuon HD3600, mutta mulla tällä samalla näyttiksellä, viikko sitten 9.6 -> 9.8 päivitys onnistui seiskalla ongelmitta, ilman vanhojen poistoa. Mutta on mullakin XP:llä joskus tullut tuo sama juttu, että 4-bit eikä saa vaihdettua resoa. Nvidian näyttiksellä. En muista enää miten ratkaisin asian. Taisin palauttaa vanhat ajurit, ja kokeilla vanhempia ajureita tilalle/odottaa uudempien saapuvan.

Tuo sama näyttis on ollut minulla alusta asti kun olen konepaketin ostanut (noin puoli vuotta). Enkä ennen ole edes yrittänyt noita uusimpia ajureita asentaa.  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, mutta tuolla tavalla suurin riski on se että kaikki tiedostot ei välttämättä korvaudu uusilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään