Petteri Järvinen

GPS, cd-soitin ja radio kielletty koneessa?

24 viestiä aiheessa

Vieläkö cd-soittimen käyttö ja radion kuuntelu on kiellettyä koneessa? GSM:n rajoitukset vielä ymmärtää, mutta näiden laitteiden kielto ihmetyttää.

 

Joskus olen kysynyt saako GPS:ää käyttää matkustamossa, ja vastaus oli jyrkkä ei.

 

Voivatko tällaiset laitteet oikeasti tuottaa vaarallisia häiriöitä, kun niissä ei kuitenkaan ole varsinaista lähetintä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleisesti, radiolaitteita ei saa käyttää (esim. KLM:n turvaohjeissa oli ainakin taannoin yksinkertaisesti "kaikki missä on antenni, ovat kiellettyjä"..), mutta CD-soitin on kyllä sallittujen listalla nykyään. Näin ainakin hyvin vahvasti muistelisin (mutta pakko turvautua mutuun koska manuaalit eivät ole tässä vieressä) :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fasten seatbelt merkkivalon palaessa kaikki elektroniset laitteet on pidettävä suljettuina. 8) 8)

 

 

koskeeko tuo myös kovalevyllisiä mp3 soittimia?

 

-kaitsu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saahan digikameraa käyttää lennon aikana ihan vapaasti? Siis niinkun lähdön ja laskeutumisen aikana?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saahan digikameraa käyttää lennon aikana ihan vapaasti? Siis niinkun lähdön ja laskeutumisen aikana?

 

Elektronin laitehan digikamerakin on. Kannattaa siis varmuuden vuoksi kysyä lentoemoilta, jos ei halua aiheuttaa ylimääräistä häsmäkkää. Ymmärtääkseni emot antavat siihen usein luvan.

 

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saahan digikameraa käyttää lennon aikana ihan vapaasti? Siis niinkun lähdön ja laskeutumisen aikana?

 

Seatbelttien palaessa periaatteessa kaikki tavarat pois päältä ja pois sylistä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seatbelttien palaessa periaatteessa kaikki tavarat pois päältä ja pois sylistä..

 

Miksi muuten lupa kuitenkin sitten joskus heltiää? Digikameran käyttöön siis...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä siinä digikamerassa on ettei sitä voi käyttää? Eihän siinä mitään yhteyksiä kulje ja eikös se ole sama kuin pitäisi jotain metalli möykkyä kädessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä siinä digikamerassa on ettei sitä voi käyttää? Eihän siinä mitään yhteyksiä kulje ja eikös se ole sama kuin pitäisi jotain metalli möykkyä kädessä.

 

Oliskohan kaiken elektroniikan käytön kieltämisellä vain yksinkertaisesti tarkoitus minimoina riskejä. Kun jonkin vempeleen käyttö on luvanvaraista on todennäköistä, että suurin osa matkustajista ei aloita heti tajutonta multimedia showta kaikkien laitteidensa kanssa.

 

Joskus olen työskennellyt tiloissa, jossa varastoitiin ja pumpattiin palloihin suuria määriä typpikaasua. Ei tullut mieleenkään kantaa mukana kännykkää tai mitään, missä on potentiaalinen mahdollisuus aiheuttaa heräte tuolle kaasulle. Sitä kautta tavallaan ymmärrän noi varotoimet lennoilla, vaikka tilanne onkin tietysti aivan toinen. Kaipa lentojen järjestäjillä on kuitenkin halu ja tarkoitus minimoida kaikki mahdolliset vaaratekijät oli ne sitten pieniä tai suuria.

 

Kunhan vain arvailen. Enpä tiedä mikä on todellisuus asiassa..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus olen työskennellyt tiloissa, jossa varastoitiin ja pumpattiin palloihin suuria määriä typpikaasua. Ei tullut mieleenkään kantaa mukana kännykkää tai mitään, missä on potentiaalinen mahdollisuus aiheuttaa heräte tuolle kaasulle.

 

Kunhan vain arvailen. Enpä tiedä mikä on todellisuus asiassa..

 

Arvailitko töissäkin?

 

http://192.58.80.9/tt/OVA/typpi.html

 

1.3 Reaktiivisuus

Typpi on inertti kaasu...

 

1.4 Palo- ja räjähdysvaara

Typpi ei ole syttyvää...

 

1.7 Käyttö

...Koska typpikaasu on kemiallisesti inerttiä, sitä käytetään mm. ...palojen ja räjähdysten ehkäisyssä...

 

Noh, teillä oli varmaan muut syyt. ::)

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvailitko töissäkin?

 

http://192.58.80.9/tt/OVA/typpi.html

 

1.3 Reaktiivisuus

Typpi on inertti kaasu...

 

1.4 Palo- ja räjähdysvaara

Typpi ei ole syttyvää...

 

1.7 Käyttö

...Koska typpikaasu on kemiallisesti inerttiä, sitä käytetään mm. ...palojen ja räjähdysten ehkäisyssä...

 

Noh, teillä oli varmaan muut syyt. ::)

 

MikkO

 

En arvaillut töissä. Aine tosin saattoi olla joko vetykaasua tai typpikaasua. Jokatapauksessa sen luokan ainetta, että mesta lakkaa olemasta, jos kaasu pääsee räjähtämään. Kyllä siihen suhtauduttiin suurella kunnioituksella. Muistan, kun kerran pudotin sakset lattialle, niin mietiskelin, että jokohan tuli lähtö meikäläiselle...

 

Pääasiallisena syynä hillittyyn käytökseen noissa tiloissa oli se, että palloihin käytetty kaasu oli erittäin herkästi räjähtävää saadessaan pienenkin herätteen.

 

Siis tottakai se oli vetykaasua, kun tarkemmin miettii ja muistelee...

 

Taisi sotkeentua typeen, kun saman laitoksen läheisyydessä oli vissiin korkea typpisäiliö, jota käyttivät puolijohdeprosesseissa ja siinäkin oli omat ilkeät puolensa, muttei nyt hirveästi tähän liity.

 

Pointtina siis alunperin vain arvaus, että kun jokainen alkaa skulaamaan jollain omalla vehkeellä lennolla, nousee riski jollekin epämiellyttävälle tilanteelle. (kipinöinti, oikosulut, palaminen, tulipalo jne..) (ja tämmöinen mielikuva minulle pääsi tulemaan, kun olin viimeksi töissä eräällä maahantuojalla ja jouduttiin testaamaan kaikki laitteet. Eräs akkukäyttöinen laite oli muuten ihan jees, mutta huonona puolena siinä oli se, että laite syttyi säännönmukaisesti palamaan oltuaan 10 tuntia yhtäjaksoisesti päällä. Luonnollisesti suositin pomoille, että lopetettaisiin sen tuotteen maahantuonti, ennen kuin tulee ongelmia)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis tottakai se oli vetykaasua, kun tarkemmin miettii ja muistelee...

 

Jep, homma harvinaisen selkeä. ;)

 

Pointtina siis alunperin vain arvaus, että kun jokainen alkaa skulaamaan jollain omalla vehkeellä lennolla, nousee riski jollekin epämiellyttävälle tilanteelle.

 

Tämän ymmärrän.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskohan kaiken elektroniikan käytön kieltämisellä vain yksinkertaisesti tarkoitus minimoina riskejä.

 

Ja toinen hyvä syy on, että nykyään vempaimia on vaikka minkälaisia, niin käytännössä ei voi eritellä, että mitkä olisi sallittuja, ja mitkä eivät. Esimerkkinä vaikka että kamerat sallittuja ja kännyt ei, niin äkkiä joku räkänokka on kännykameran kanssa selittämässä, että nyt tämä ei ole känny vaan kamera...

Tai niinkuin edellä, että CD saattaa olla sallittu, niin joku siellä jo miettii, että entäs kovollinen mp3-soitin, kun sekin soittaa musiikkia... ja jos se sallitaan, niin seuraava vikisijä toteaa, että kännylläkin voi soittaa mp3:sia jolloin täytyy hänen saada kännyään käyttää.

Eli siis kuten jo yllä olevasta voitte päätellä, niin eräs hyvä syy on se lennon aikataulussa ilmaan saattaminen. Kukaan lentoemäntä ei ehdi selvittää jokaisen matkustajan elektronisia laitteita läpi, eikä niistä voi mitään kaikenkattavaa ajantasalla olevaa listaa tehdä. Näin on helpointa kaikkien kannalta, että suljetaan yksinkertaisesti kaikki, niin ei sitten tarvitse tuntia siinä standilla miettiä jokaisen pikkupojan cd-soitinta ja kameraa erikseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaapa olla niin, että GSM-puhelimen ei ole todettu aiheuttaneen yhtäkään insidenttiä tai onnettomuutta.

 

Luin juuri (mistä lie) että mahdollisesti liikennekoneisiin tullaan tulevaisuudessa asentamaan paikallisia GSM-tukiasemia joiden kautta koneessa olijoiden GSM-puhelimilla voidaan soittaa ulkomaailmaan.

 

Toisekseen, omistamassani lentokoneessa on erillinen, ILL:n hyväksymä FM/AM/CD/MP3 -soitin, joten ei liene aiheellista kategorisesti todeta että mitään CD-soitinta tai "yleis"radiota ei saa käyttää lentokoneessa.

 

edit: ko. laite on kiinteästi paneeliin asennettu ja liitetty koneen audijärjestelmään, ei siis suoranaisesti "erillinen" laite...

 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tereys,

 

Pyysin taannoin lupaa käyttää dB-mittaria kammottavan meluisan "Atraimen" (sorry, Sami... ;D ) matkustamossa ja lupa myönnettiinkin pilottien ensin tutkittua mittarin. Jälkeepäin kuulin muuta kautta, että tilanteessa vaikein asia oli määrittää laitteen haitallisuus: mistä voi äkkiseltään, pintapuolisella vilkaisulla testata, mikä häksätin aiheuttaa häiriöitä lentokoneen järjestelmiin ja mikä ei.

 

Siten kai huonoista vaihtoehdoista paras on kieltää kategorisesti kaikki sähköiset laitteet lennon kriittisissä vaiheissa, koskapa nykyään ei ole olemassa käytäntöä elektronisten viihde-elektroniikka- yms- laitteiden spesifioimiseksi ilmailukäyttöön - laitteiden hinta varmaan moninkertaistuisi ns. ilmailukertoimilla... ;D

 

T: Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kuten aiemminkin jo todettu: kielto siitbeltsien palaessa johtuu myös siitä että usein siitbeltsien palaessa tulee paljon mm. turvainformaatiota sun muuta matkustajille käytännöllistä tietoa, jotenka ei ole toivottavaa että silloin syvennytään matopeliin taikka Virosta ostettuun Rammsteinin levyyn omalla CD-härpäkkeellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan NMT-puhelimien vielä ollessa käytössä ne toimivat jaksoilla 450 MHz,

jos siitä laskee esim. neljännesaallon taajuuden niin tullaan karkeasti 112 MHz jaksoalueelle missä mun muistaakseni on paljon VOR/ILS jne taajuuksia

 

NMT-puhelimet taisivat tosiaan lähettää puoli- ja neljännesjaksojen taajuuksilla reilusti hajasignaaleja, joten ei ollut ihme että ne kiellettiin. Muistan ainakin yhden uutisen, jossa SAS kääntyi takaisin kentälle Norjassa ilmeisesti juuri NMT-häiriösignaalin takia sekaisin menneiden systeemien takia.

 

En ole mikään radiolaiteekspertti, joten voin olla väärässäkin. Sittemminhän tuli myös NMT 900 MHz, jossa taisi olla samoja ongelmia. GSM-puheluissa ilmeisesti ongelmana ne purskeet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaapa olla niin, että GSM-puhelimen ei ole todettu aiheuttaneen yhtäkään insidenttiä tai onnettomuutta.

 

Eipä kyllä.

UK:n CAA on testannut aktiivisesti (tätä aihetta on pohdittu tällä foorumilla jo aiemmin seuraavissa threadeissa).

 

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=16578;start=msg155300#msg155300

 

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=18384

 

Luin juuri (mistä lie) että mahdollisesti liikennekoneisiin tullaan tulevaisuudessa asentamaan paikallisia GSM-tukiasemia joiden kautta koneessa olijoiden GSM-puhelimilla voidaan soittaa ulkomaailmaan.

 

Mielenkiintoista. Mitenkähän tässä on ajateltu taajuussuunnittelun toimivan?

Onko sinulla linkkiä tähän juttuun?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunhan arvailen, mut ehk voi myös johtuu ettei haluta että turpulenssin aikana matkustajien läppärit, cd-soittimet, kännykät, pdat/xdat, radiot, gepsit, kellot, 3d-lasit, mp3-soittimet, käsinveivattavat laturit, hmm... nii jne. nii ettei ne putoilis... ja sit turpulenssi taas veivaa sitä laitetta ympäri konetta..? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka muistaa vielä ajat, jolloin esim. Malmilta lähteviin koneisiin ei saanut ottaa KAMERAA mukaan? Piti joka kerta pyytää ilmakuvauslupa Pääesikunnasta ja sen joko sai tai sitten ei, ja oli sitäpaitsi maksullinen lupa

 

Pelkäsivät ilmeisesti että vihulaisen agentti kuvailee ilmasta Helsingin siluettia ja "tärkeitä sotilaskohteita"

 

Sen muistan myös, että 90-luvulla useita jossain Lappeenrannan nurkilla vahingossa Venäjän puolelle eksyneitä vastassa oli useimmin valmiina Malmilla poliisipartio, joka takavarikoi heti sekä ukot että mahdolliset kamerat

 

Oli se niin vakavaa, vieraan valtion ilmatilaan eksyminen että

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka muistaa vielä ajat, jolloin esim. Malmilta lähteviin koneisiin ei saanut ottaa KAMERAA mukaan? Piti joka kerta pyytää ilmakuvauslupa Pääesikunnasta ja sen joko sai tai sitten ei, ja oli sitäpaitsi maksullinen lupa

 

Onko siitä vielä edes kymmentä vuotta, kun kaikkeen ilmasta käsin tapahtuvaan valokuvaamiseen piti anoa ilmakuvauslupa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin, että vielä 1993 piti Malmin briefingin avustuksella anoa sitä valokuvauslupaa

Ehkä joskus 1994 tietämillä siitä luovuttiin, ja kävinkin uudella erityisherkällä Fujin filmillä kuvaamassa öistä Kaivopuistoa ym useammankin kerran, onnistui oikein hyvin

Valitettavasti olen vuosien varrella hukannut ko. kuvat, olisin mielelläni opetellut niiden postaamisen tänne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään