Jukka Nisula

Lentävä P-51D Mustang Ruotsiin (myös Spitfire LF Mk.XVI)

17 viestiä aiheessa

Bilteman kesästä 2006 omistama North American P-51D Mustang hävittäjä on saapunut kontissa Göteborgiin. Kone on entinen N405HC, eli Yhdysvalloista ostettu. Se kasataan Ängelholmissa, joka tulee olemaan sen tukikohta. Koneen lentäjä on Bertil Gerhardt.

 

Koneen historia ennen vuotta 1968 on hämärän peitossa. Se kunnostettiin Cavalierillä USA:ssa ja toimitettiin El Salvadoriin 1968. Se oli El Salvadorissa käytössä nk. "jalkapallosodassa" v.1969. Vuonna 1974 kone siirtyi Yhdysvaltoihin, jossa se kunnostettiin myöhemmin ja sillä on ollut pari eri omistajaa. Bilteman omistuksessa Ruotsissa se saa rekisterin SE-BIL, kuinkas muuten.

 

Ruotsalaisten tuttu "Gul-Kalle" myytiin viisi vuotta sitten Englantiin, ja nyt ruotsalaisille faneille on luvassa taas Merlinin möyrintää. Toivottavasti kone nähdään tulevaisuudessa myös Suomessa lentonäytöksissä. :thmbup:

 

Kuva Mustang-koneesta N405HC:

 

http://www.abpic.co.uk/photo/1002787/

 

lähde: http://www.sff.n.se/

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä Mustangista löytyy kuvia ja juttua myös täältä, kun kone on laitettavana Ängelholmissa. Kolmas juttu ylhäältä päin lukien.

 

http://lae.blogg.se/

 

Tuosta jutusta käy ilmi myös se mielenkiintoinen seikka, että tuon kyseisen koneen alkuhistoria on todellakin epäselvä. Vaikka tuo linkki, joka vie El Salvadorin Ilmavoimien Mustang-listaan kertoo, että kone olisi ollut alunperin jopa P-51C-malli, kyseenalaistetaan jutussa vahvasti. Koneesta ei ole löytynyt kyseisiä sarjanumeromerkintöjä, mitä listassa koneen kohdalla mainitaan.

 

http://www.aeroflight.co.uk/waf/americas/el_salvador/El_Salvador-af-F-51.htm

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Biltema on ostanut Mustangin lisäksi myös Supermarine Spitfire LF Mk.XVIen. Kone lennettin Ruotsiin viime viikolla. Vuodesta 1952 maassa olleen koneen entisöi Aircraft Restauration Company.

 

sff

 

PS. koskahan joku suomalainen yritys innostuisi vastaavasta? Tuskin näemme sitä päivää  :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ruotsalaisten Mustangi oli Barkarbyssä näytillä viime viikonloppuna. Näytöslentojahan ei siellä suoriteta,  mutta startin jälkeen laskukierros ja räimäisy kovalla nopeudella matalalla oli mielenperäistä katseltavaa ja etenkin kuunneltavaa.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Biltema on ostanut Mustangin lisäksi myös Supermarine Spitfire LF Mk.XVIen. Kone lennettin Ruotsiin viime viikolla. Vuodesta 1952 maassa olleen koneen entisöi Aircraft Restauration Company.

 

sff

 

PS. koskahan joku suomalainen yritys innostuisi vastaavasta? Tuskin näemme sitä päivää  :(

 

Hmmm....

 

FlyPast May 2007 kevyt kenttäsuomennos:

 

- RW386 päätti lentonsa 1952 ja päätyi koulutus- ja havaintovälineeksi RAF Haltoniin. Toimi samalla myös juhlakaluna ja paraatien taustarekvisiittana.

- 1980-luvun alussa RW386 siirrettiin St Athaniin (Wales) ja vaihdettiin pian Warbirds of Great Britainin kanssa Sopwith Pup-koneeseen. Sopwith Pup N5181 päätyi täten RAF Hendoniin ja RW386 Blackbusheen Doug Arnoldin hoiviin. RW386:n restaurointi aloitettiin täten jo 80-luvulla Blackbushessa ja projekti sai siiviilirekkarin G-BXVI.

- 1991 RW386/G-BXVI siirrettiin Historic Flying Ltd (HFL) tiloihin Essexiin, jossa oli tarkoitus kunnostaa Spitti lentokuntoiseksi.

- 1992 Doug Arnold siirtyi yläkertaan ja Warbirds of Great Britain kokoelma varastoitiin.

- HFL osti RW386:n kesäkuussa 2005 ja siirsi koneen Duxfordiin jo heinäkuussa.

- Kone tutkittiin konttisäilönnän jälkeen ja todettiin hyväksi projektiksi. Packard Merlin 266 vaihtokone pistettiin tilalle ja moottorin koekäyttö suoritettiin joulukussa 2006. Rullaustestit helmikuussa ja maaliskuussa Lee Proudfoot pyrähti koelennolle Historic Flying Ltd:n omistamalla Supermarine Spitfire Mk. XVIe RW386:lla.

- koelentojen jälkeen Spitti alkoi kerätä tiimaa ja tarkoitus oli maalata se ( vielä toukokuun numeron mukaan ) 604. "Country of Middlesex"-laivueen väreihin vuodelta 1947,

 

Kyllä Duxfordissa tapahtuu! USA:han lähtivät P-47D "No Guts No Glory", P-51C "Princess Elisabeth", Grummanin Tigercat ja nyt tämä Spitti Ruottiin. Real Aeroplane Company myi Hurricanensa ja Buchonin Tom Blairin Warbirds (13) laivastoon. No tilalle ovat tulleet ainakin FW 190A-8/N (Dora tulossa) Tom Blairille, jonka koneista osa on pysyvästi sijoitettu Duxfordiin. Lisäksi Pearl Harborin veteraani P-40B on kotiutunut Duxfordiin.

 

Hieno homma, notta Biltema haalii myös noita koneita. Mahdollisuus nähdä P-51D ja Spit Mk. XVIe Suomessakin vain kasvaa  :thmbup:.

 

John Romainin johtama Aircraft Restoration Company (ARCo) pitää Tom Blairin koneiden myllyt kuosissa, joten ovat varmaankin antaneet loppusilauksen myös RW386:n myllylle. Rupelin pisti kuntoon Skycraft Services-niminen pulju (FlyPast 3/07). Cliff Spink johtaa sitten Spitfire Ltd:tä, jonka vastuulla on taas Tom Blairin Euroopan osasto....

 

Ruotsalaisilla on ollut 50 Mk. XIX Spitin laivasto: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Supermarine_Spitfire_operators

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mustangi tuli lauantaina melko illalla ja lähti sunnuntai-aamuna noin klo 10.

 

ok, kuvasi lienee sunnuntai aamulta, auringosta päätellen... harmi ettei räiminyt la päivällä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, sunnuntai-aamuna otin pokkarilla Mustang-kuvia. Illalla laittoivat kabiinipeitteen päälle kohta saapumisen jälkeen. Minullakin jäi hiukka harmittamaan, kun tultiin iltarientoon oli minulla vain pokkari mukana, jossa muutama sata megabittiä "filmiä" mukana eikä videokameraa lainkaan. Jäi nimittäin Polikarpovin sytkytykset liikkuvana ja kuuluvana materiaalina ikuistamatta, niinkuin lentoonlähtökin. Kuvassa sitä laitetaan tulille. Startissa olisi aurinkokin ollut komiasti takana.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäs tuon Musangin tarkka versio oikein on. On vähän epätavallinen sivuvakaaja.

 

Se on ihan P-51D, mutta siviilissä muunnettu Cavalier Mustang. Noita muunnoksia teki Trans Florida Aviation-niminen firma joskus 50- ja 60-luvuilla ylijäämä-Mustangeihin. Myöhemmin yhtiö muutti nimensä Cavalier Aircraft Corporationiksi. Ulospäin näkyvimmät muutokset ovat isompi ohjaamon kuomu, kun kone muutettiin kaksipaikkaiseksi, sekä juuri tuo hiukan korkeampi sivuvakaaja. Legenda kertoo, että tämmöinen Cavalier Mustang oli ostettu Suomeenkin 70-luvun alkupuolella, mutta sattuneesta syystä kauppa jouduttiin perumaan, ikävä kyllä.

 

Cavalier Aircraft teki myös Turbo-Mustangin, jossa moottorina oli RR Dart. Tämä projekti myytiin Piperille, joka yritti turhaan markkinoida sitä PA-48 Enforcer-nimellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cavalier Aircraft teki myös Turbo-Mustangin, jossa moottorina oli RR Dart. Tämä projekti myytiin Piperille, joka yritti turhaan markkinoida sitä PA-48 Enforcer-nimellä.

 

Tuopa oli mielenkiintoinen tieto, josta ei ollut hajuakaan. Sukulaisuus on kyllä ilmeinen, vaikka scooppi puuttuukin :)

 

http://www.nationalmuseum.af.mil/shared/media/photodb/photos/050324-F-1234P-027.jpg

 

http://www.nationalmuseum.af.mil/factsheets/factsheet.asp?id=614

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään