Ilkka Mannikainen

Kävin vieraissa

34 viestiä aiheessa

Tein viikonloppuna syntiä. Kävin vieraissa. Nimittäin tein kaukomatkan sinivalkoisin siivin ensimmäistä kertaa ilman tuttua ja turvallista McDonnelin kalustoa. Pääsyy tähän oli se, että lippua varatessani elokuussa 2006 konetyyppi oli Tokyoon vielä MD-11. Sen jälkeen se oli Boeing 757 ja lopullisesti se oli A340-300. Vielä reilu kuukausi sitten tämä lähtö piti olla OH-LQB:n ensimmäinen kaukolento mutta koska kone viivästyy, reitin hoiti LQA ja hoitaa vielä muutaman viikon tästä eteenpäinkin.

 

AY73 HEL-NRT 19.5.2007

OH-LQA A340-311 MSN 58

Gate 32, lähtö aikataulussaan 17:20

 

Paikka 21A on jalkatiloiltaan hyvä. Paikka ei ole exit-paikka joten sen voi varata kuka vaan mikäli Finnair paikkaa pitää auki yleisesti. Itselleni se aukesi lauantaina e-ceck-in -palvelussa. Eturivien paikolla OH-LQA:ssa on myös isommat PTV-ruudut jokseenkin kuitenkin vaikeammat käyttää.

[ attachment removed ]

 

OH-LGG pakataan viereisellä portilla 31, määränpäänään Shangai Pu Dong. Edelleen McDonnell tuntui paremmalta vaihtoehdolta...kateellisena katsoin kuinka Shanghain matkaajat saavat voimaa ja nopeutta reitilleen.

[ attachment removed ]

 

"finneir serouseventree redi for teikof ranvei tuutuuraiht"

[ attachment removed ]

 

Reunimmainen kattila ei pysy lähdössä oikein ruodussa. Huvittavan näköinen kulma hänellä.

[ attachment removed ]

 

Hobby Hall jää massiivisen siipi/moottoriyhdistelmän peittoon

[ attachment removed ]

 

Sitten laitettiin hitaan ja laiskan nousun jälkeen nuudelit ja lihapullat pöytään. Näillä kelpaa jolkotella kohti Siperiaa ja nousevan auringon maata. Maukasta ruokaa.

[ attachment removed ]

 

Lumi tuli maahan parin tunnin ajon jälkeen Venäjän puolella.

[ attachment removed ]

 

Jos joku olisi väittänyt minulle, että lento Tokyoon lennetään koko matkan osalta auringonpaisteessa niin olisin nauranut räkäisesti. Näin se kuitenkin vaan oli. Tämän alemmas aurinko ei mennyt koko menolennon aikana eli lento kokonaisuudessaan oli pelkästään valoisaan vuorokauden aikaan. Mukavasti bussin siipikin taipuu triplaseiskan tavoin ylöspäin.

[ attachment removed ]

 

Tänään meillä on tilaa. Saa valita vapaasti vaikka 4 paikkaa itselleen.

[ attachment removed ]

 

Sitten HeViä ja pinaattia naamaan ennen lähestymistä Tokyoon. HeVin takana paistaa oma ruutu josta tällä palstalla on haaveliltu ja pitkään.  ;) Kanavilta 4 ja 5 ei sitten tullut elokuvan kuvaa ollenkaan vain ääni kuului kuulokkeista.

[ attachment removed ]

 

Tullaan rannan puolelta sisään.

[ attachment removed ]

 

Onhan täällä maata...mitä ne väittävät että Japanissa on maasta pula.  :D

Approaching runway 34R

[ attachment removed ]

 

"Hyvät matkustajat, tervetuloa Tokioon, pyydämme teitä istumaan vielä paikallanne niin kauan kunnes turvavyön merkkivalo...."

[ attachment removed ]

 

MAS on tuonut Boeingin jemmaan tänne.

[ attachment removed ]

 

Gate Arrival. Gate nine four.

[ attachment removed ]

 

Sitten automatisoidulla sukkulalla Main Buildingiin ostoksille ja Admirals-loungeen.

[ attachment removed ]

 

Loungen ikkunasta onkin pakko ottaa kuva jossa on Motti ja mies.

[ attachment removed ]

 

Tässä taas on mies muttei motteja edes pienellä ämmällä. ;)

[ attachment removed ]

 

Kiiltää se ainakin osaa.

[ attachment removed ]

 

Tullaan tullaan!

[ attachment removed ]

 

AY 74 NRT-HEL 20.5.2007

OH-LQA A340-311 MSN 58

Gate 94, lähtö aikataulussaan 11:00

 

Paikalla 21 J ja L on sitten LQA:n parhaat jalkatilat. Edes businessluokasta ei löydy näin majesteetillista tilaa.

[ attachment removed ]

 

Sitten taxin aikana heittolaukaus mielenkiintoisesta ammatista. Kaverit vahtaa kenttäaluetta aidatuissa kopeissaan. Tuleekohan kesällä kuuma...? Kuva vinossa, ei koppi.

[ attachment removed ]

 

Sir Richard Branson on hankkinut kunnon kokoisia busseja ja mikä kauneinta, tämä A340 omaa kunnon kokoiset kannut. Tuollaiset kun saataisiin meillekin.

[ attachment removed ]

 

BA, ANA ja CX painavat päälle mutta lussu meinaa mennä ensin.

[ attachment removed ]

 

Toinen ANA pois alta ja "ready for takeoff runway 34L".

"Cabin crew please be seated for takeoff".

[ attachment removed ]

 

Ja sitten lussuillaan

[ attachment removed ]

 

Maisemia ehtii katselemaan tässä kyydissä. Metallinen hurina vaan kuuluu mutta mitään ei oikein tapahdu. :laugh:

[ attachment removed ]

 

Japanilaisia lihapullia popsiessa oli hauska ihastella näitä tomusokerilla päällystettyjä vuoria.

[ attachment removed ]

 

Venäjän päällä, Karjalan kohdalla lussubussi kohtaa suorituskykynsä rajat, tuolloin vauhti oli 720 km/h.

[ attachment removed ]

 

Suomen puolelle päästään hitaasti mutta varmasti. Alle jää JOE.

[ attachment removed ]

 

Mikkelissäkin ilmaillaan. MIK.

[ attachment removed ]

 

Kaislikossa suhisee

[ attachment removed ]

 

Mitähän tähän nyt sanoisi...ei kait mitään. Ei tee vaikutusta.

[ attachment removed ]

 

Ja portilla 33 OH-LGG kauniin ja suorituskykyisensä Moottorinsa kanssa. Tiistaina nähdään taas McDonnelit, anteeksi syrjähyppyni, toivottavasti huolitte vielä kyytiin. Tahtoo kokea vielä monta vuotta mitä on teho ja pirteä nousu.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

Nyt se sitten paljastui. Taitaa Ilkka olla mustahkosukkainen tuolle Airbusin tuottamalle kauniille ja uljaalle koneelle  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Pettäjän tie on tuskainen ja harmaa, vie valhe suurin eloni ainaisen…"  :laugh:

 

Tunnelmalliset kuvat joka tapauksessa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten taxin aikana heittolaukaus mielenkiintoisesta ammatista. Kaverit vahtaa kenttäaluetta aidatuissa kopeissaan. Tuleekohan kesällä kuuma...? Kuva vinossa, ei koppi.

[ attachment removed / expired ]

 

Veikkaisin kyseessä olevan jonkin sortin vartiotorni jolla plattaa valvotaan. Ainakin pojalla on iso valonheitin siinä vieressä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tein viikonloppuna syntiä. Kävin vieraissa. Nimittäin tein kaukomatkan sinivalkoisin siivin ensimmäistä kertaa ilman tuttua ja turvallista McDonnelin kalustoa.

 

Edelleen McDonnell tuntui paremmalta vaihtoehdolta...kateellisena katsoin kuinka Shanghain matkaajat saavat voimaa ja nopeutta reitilleen.

 

Sitten laitettiin hitaan ja laiskan nousun jälkeen nuudelit ja lihapullat pöytään.

 

Loungen ikkunasta onkin pakko ottaa kuva jossa on Motti ja mies.

 

Tässä taas on mies muttei motteja edes pienellä ämmällä. ;)

 

Sir Richard Branson on hankkinut kunnon kokoisia busseja ja mikä kauneinta, tämä A340 omaa kunnon kokoiset kannut. Tuollaiset kun saataisiin meillekin.

 

Ja sitten lussuillaan

 

Maisemia ehtii katselemaan tässä kyydissä. Metallinen hurina vaan kuuluu mutta mitään ei oikein tapahdu. :laugh:

 

Venäjän päällä, Karjalan kohdalla lussubussi kohtaa suorituskykynsä rajat, tuolloin vauhti oli 720 km/h.

 

Suomen puolelle päästään hitaasti mutta varmasti. Alle jää JOE.

 

Mitähän tähän nyt sanoisi...ei kait mitään. Ei tee vaikutusta.

 

Ja portilla 33 OH-LGG kauniin ja suorituskykyisensä Moottorinsa kanssa. Tiistaina nähdään taas McDonnelit, anteeksi syrjähyppyni, toivottavasti huolitte vielä kyytiin. Tahtoo kokea vielä monta vuotta mitä on teho ja pirteä nousu.

 

 

Jaa-a, mitähän tuohon sanoisi... Kai se on jonniilainen fiksaatio tuokin? Kertokaapa nyt joku, onko siellä metalliputkilossa istuessa matkustajan kannalta paskankaan väliä minkäkokoisten "kannujen" voimin se kattila lentää? Eipä tuo täyteenlastattu 11:kaan saa mitään kummallisia hävittäjäfiiliksiä aikaan. Kotimaanlennolla ilman kakkua ja pokaa se kyllä kieltämättä lähtee aika messevästi, muttei tuo nyt paljon mahanpohjaa vihlo. Ehkä en vaan ymmärrä, siis kertokaa mullen  8)

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapa nyt joku, onko siellä metalliputkilossa istuessa matkustajan kannalta paskankaan väliä minkäkokoisten "kannujen" voimin se kattila lentää?

-A-

 

Itsekin A340-300 kyydissä olleena, en osannut tunnistaa mitään erityisempää lussuilua. Vasta täältä luettuani sain tietää koko asiasta. Sen verran keskivertopötkelö taidan olla näissä asioissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuo täyteenlastattu 11:kaan saa mitään kummallisia hävittäjäfiiliksiä aikaan. Kotimaanlennolla ilman kakkua ja pokaa se kyllä kieltämättä lähtee aika messevästi, muttei tuo nyt paljon mahanpohjaa vihlo. Ehkä en vaan ymmärrä, siis kertokaa mullen  8)

 

-A-

 

Paljon paremmat rakettinousut saa jos menee ikaruksen kyytiin 20kt tuulella (jos uskaltaa ;) ) ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho, Ilkalta kuvasetti!

 

Kiva nähdä vähän lisää kuvia tuosta LQA:sta, ei niitä nyt niiden ekojen kotimaakeikkojen jälkeen ole turhan montaa ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mienkiintoinen kertomus. :) Tuskin oli edes puolillaan Hesasta lähdettäessä :o, nousi nimittäin hyvin kun olin kuvailemassa.

Mielestäni a321:n motit olis paljon komeemmat lussussa,....onks niissä edes saman verran potkua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mienkiintoinen kertomus. :) Tuskin oli edes puolillaan Hesasta lähdettäessä :o, nousi nimittäin hyvin kun olin kuvailemassa.

Mielestäni a321:n motit olis paljon komeemmat lussussa,....onks niissä edes saman verran potkua?

 

Eikos nekin ole CFM56 malliset?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon paremmat rakettinousut saa jos menee ikaruksen kyytiin 20kt tuulella (jos uskaltaa ;) ) ;D

Vintturista lähtee vielä tykimmin.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tahtoo kokea vielä monta vuotta mitä on teho ja pirteä nousu.

 

Tuon koet varmasti paremmin jossain muualla kuin MD11:n kyydissä joka on lähdössä kaukolennolle. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin Ilkka tuosta sigustasi, että lentelet kohtuullisen paljon itään päin. Uskaltaako kysyä, teetkö työksesi jotain aasiaan kohdistuvaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon Naritan keikkaan vielä sellainen lisähuomatus, että menomatkalla co-pilot kertoi ne vakiotilannetiedot matkustajille matkan kulusta suomeksi ja englanniksi. Näiden jälkeen jäin odottamaan sitä, että joku japanilaisista emoista rientää kääntämään kerrotut jutut japaniksi niinkun Aasian lennoilla on tapana mutta mitä vielä; co-pilot hoiti homman itse på japanese. :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä setti kuvia, mutta tämä lussuttelu ja MD11 ylistäminen alkaa tulla jo korvista ulos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla