Jussi Rantala

Planes of Fame Airshow 2007, Chino CA

19 viestiä aiheessa

Kuluneena viikonloppuna Planes of Fame museo järjesti vuosittaisen päälentonäytöksensä. Chinon näytöshän on etelä-Kalifornian warbirds mekka. Taivaalla nähtiin ja ennenkaikkea kuultiin WW2 mäntämoottorien jyrinää. Näytöksessä oli mukana myös USAF F-15 demolla ja USMC F-18 taktisella demolla. Ennakkotietojen mukaan laivaston piti tuoda paikalle Super Hornet, mutta jostakin syystä taivaalla nähtiinkin USMC:n Charlie.

 

Chinon näytöksen parasta antia lienee juuri warbirdsit. Tänä vuonna nähtiin 25 koneen pulja, jossa mukana oli Mustangeja, P-40:siä, 3 kpl P-38, B-25:ia, B-17, Dauntless, Corsair, Hurricane, Spitfire, Sea Fury jne. Kuuluttajan mukaan 25 koneen puljassa paloi 15000 USD:n edestä lentobensaa!

 

 

B-17:

[ attachment removed ]

 

 

Lisää linnoitusta:

[ attachment removed ]

 

 

Yksi viidestä lentäneestä B-25:sta:

[ attachment removed ]

 

 

Pakollinen Bemari:

[ attachment removed ]

 

 

Corsair:

[ attachment removed ]

 

 

Glacier Girl P-38B. Glacier Girl nähtäneen kesällä myös Euroopassa, Duxfordin näytöksessä:

[ attachment removed ]

 

 

Sdkfz 251/D:

[ attachment removed ]

 

USMC Hornet rullailee:

[ attachment removed ]

 

 

Tukialuslaskudemo:

[ attachment removed ]

 

 

Kübelwagen:

[ attachment removed ]

 

 

Lockheed T-33:

[ attachment removed ]

 

 

MiG-15:

[ attachment removed ]

 

 

Musse:

[ attachment removed ]

 

 

North American SNJ-5:

[ attachment removed ]

 

 

P-38G:

[ attachment removed ]

 

 

P-38J:

[ attachment removed ]

 

 

Lisää:

[ attachment removed ]

 

Kolmen P-38:n pulja on harvinaista herkkua. Jotkut epäilivät että ensimmäistä kertaa sitten 2 maailmansodan on taivaalla kolme P-38:ia yhtä aikaa:

[ attachment removed ]

 

 

Harvinaisempi Musse. P-51C:

[ attachment removed ]

 

 

Mustang pilotti:

[ attachment removed ]

 

 

Pitts (ei nähty taivaalla):

[ attachment removed ]

 

 

F-86 Sabre

[ attachment removed ]

 

 

Sabre laskussa:

[ attachment removed ]

 

 

Schwimmwagen:

[ attachment removed ]

 

 

Sea Fury laskussa:

[ attachment removed ]

 

 

Lujaa ja matalalla:

[ attachment removed ]

 

 

3/4 kokoinen Storch replika:

[ attachment removed ]

 

 

Sea Fury rullailee:

[ attachment removed ]

 

 

USMC Hornet:

[ attachment removed ]

 

 

Zündapp:

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama kuva lisää:

 

 

Japsitunnuksista huolimatta kyseessä on Convair:

[ attachment removed ]

 

 

Hurricane (taustalla Rob Harrison ja Zlin 50):

[ attachment removed ]

 

 

P-63 Kingcobra:

[ attachment removed ]

 

 

Lisää Kingcobraa:

[ attachment removed ]

 

 

P-40:

[ attachment removed ]

 

 

Spitfire:

[ attachment removed ]

 

 

Wingwalker:

[ attachment removed ]

 

 

Zero:

[ attachment removed ]

 

 

Ja toinenkin:

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköjään tuo museo on toiminut 50 vuotta pitäen koneita lentokunnossa, lahjoituksin, pääsymaksuin ja vapaaehtoisvoimin. Hieno juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Jussille ja Jukalle upeista kuvista. Onhan nämä vaan kunnon pelejä. :thmbup:

 

P-38 J Lightningissa pisti silmään tuo vasen siipi, jota on paikkailtu sekä ylä-, että alapinnalta uudella pellillä.

 

 

Jussi Rantalan kuvia:

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

 

edit: tulipas hieno yhdistelmä... :)

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perhana kun meinaa mennä paljon hyvää kuvaa ohi aivan huomaamatta..... :-[

 

Oliko Jussi niin että tuo Chinon A6M5-52 on peräti ( ainakin toistaiseksi ) maailman ainoa alkuperäisellä Sakae 31 moottorilla lentävä A6M5?

Jossakin tuolla muuttolaatikoissa olisi DVD jossa asia varmasti mainitaan kunhan löytyisi vaan vielä.... :-\

 

Reppukaupalla karmaa kuvaajille

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko Jussi niin että tuo Chinon A6M5-52 on peräti ( ainakin toistaiseksi ) maailman ainoa alkuperäisellä Sakae 31 moottorilla lentävä A6M5?

 

Juurikin näin. 61-120:ssa on alkuperäinen Nakajima Sakai 31 mylly. Chinon Zero saatiin sotasaaliiksi Saipanilta kesäkuussa 1944 ja tuotiin USA:han koelennettäväksi Patuxent Riveriin. Konetta on lentänyt mm. Charles Lindbergh.

 

Glacier Girlistä sen verran, että se aiotaan lentää UK:seen alkuperäistä Operation Bolero reittiä myöten. Toivotaan että tällä kertaa Grönlannin ylitys menee kommelluksitta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä on hyvää sh*ttiä!  :thmbup: Itse olin itärannikolla viime viikon ja kieltämättä olisin voinut harkita tonne lentämistä omalla kustannuksella jos olisin tuosta tiennyt (olin vapaana perjantaina 12:sta jälkeen!). Prkl, pitää Jussia konsultoida aina kun on tuonne päin menossa :'(

 

Sea Fury laskussa:

[ attachment removed / expired ]

 

LOL, "flaps 85"...sea fury on kyllä hieno.

 

-Kähmy

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juurikin näin. 61-120:ssa on alkuperäinen Nakajima Sakai 31 mylly. Chinon Zero saatiin sotasaaliiksi Saipanilta kesäkuussa 1944 ja tuotiin USA:han koelennettäväksi Patuxent Riveriin. Konetta on lentänyt mm. Charles Lindbergh.

 

Glacier Girlistä sen verran, että se aiotaan lentää UK:seen alkuperäistä Operation Bolero reittiä myöten. Toivotaan että tällä kertaa Grönlannin ylitys menee kommelluksitta.

 

Jep! Jep! Onnea yritykseen  :thmbup:.

 

Saksmannit kaavailevat ilmeisesti loppujen P-38:n kaivamista/sulattamista jään ja lumen alta: 

 

http://www.airspacemag.com/issues/2007/december-january/FEATURE-glaciergirl.php

 

http://www.coffeedrome.com/glacier.html

 

Ja toivo elää, notta "Liberty Belle" saapuu myös Duxfordiin: http://www.libertyfoundation.org/news.html

 

Uusimmassa Aeroplane Monthlyssä iso juttu jenkki keräilijästä, joka omistaa 13 Warbirdsiä. Osa lentää USA:ssa (mm. P-38 Put Put Maru) ja osa Englannissa. Blair niminen heppu omistaa myös Duxfordissa majailevan Focke-Wulff A-8/9:n ja Dora on valmisteilla ko. herralle. Osti viime vuonna myös "Buchonin" ja Hurricanen.....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olin itärannikolla viime viikon ja kieltämättä olisin voinut harkita tonne lentämistä omalla kustannuksella jos olisin tuosta tiennyt (olin vapaana perjantaina 12:sta jälkeen!). Prkl, pitää Jussia konsultoida aina kun on tuonne päin menossa :'(

 

Eikä olisi edes maksanut kovin paljon - esim. JFK:lta ONT:iin (Ontario on ihan Chinon vieressä) n. 300 taalaa menopaluu.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän topikin kuvat katsoin eilen läpi mutten ehtinyt vastata. Hemmetin hienoa kalustoa ollut. Noita on aina ilo katsella, vanhoja hienoja kunnon koneita!  :thmbup: Vielä kun äänet kuulisi! Kiitän!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumma kun kukaan ei ole vielä huomannut kahden ensimmäisen kuvan eroa...

 

Jälkimmäisessä kuvassa oikean siiven johtoreunassa on jotain outoa?

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälkimmäisessä kuvassa oikean siiven johtoreunassa on jotain outoa?

 

Totta, koneella ilmiselvästi aiotaan lentää Air Combat-kisaa kun siipeen on tehty streamerin tarttumakolo...  :laugh:

 

 

janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälkimmäisessä kuvassa oikean siiven johtoreunassa on jotain outoa?

 

Aivan!

Fuddy-Duddylle tapahtui bird-strike kesken flyby:tä. B-17 siipihän on suunniteltu kestämään, mutta tällä kertaa kyseessä oli Turkey Buzzard (en tiedä suomenkielistä nimeä, http://en.wikipedia.org/wiki/Turkey_buzzard), joka on suht. isokokoinen siivekäs.

 

Lintu sai aikaan kyseisen kolon, jonka koko on 18" - 22". Koneeseen laitettiin Chinossa väliaikainen paikka, mutta kotipaikassa (John Waynen kentällä) siipeen vaihdettaneen uusi pala tuohon kohtaan. Koneen omistajilla on kuulemma osa jo varastossa.

 

BTW: koneen omistaa ex-USAF kenraalimajuri William Lyons. Lyonsin hangaarista löytyy B-17 lisäksi myös B-25, A-26 ja 2 DC-3:sta. Lisäksi Lyons omistaa Martin FBO:n.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla