Johann Muszynski

Parantaisiko RAID simun suorituskykyä?

7 viestiä aiheessa

Minä olen suunnittelemassa uuden tietokoneen ostoa ja olen miettinyt kahden kovalevyn ostoa ja niiden kytkemistä RAID:iin. Mutta hyötyykö FS RAID:sta loppujen lopuksi mitään? Parantaisiko RAID merkittävästi esimerkiksi maatekstuurien suttaantumista? RAID 0:llaa siis ajattelen.

Mikä muuten on ylipäätäänsä FS:n suurin pullonkaula?

Valaiskaa tietämätöntä... :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nääh... en minä usko että simun nopeus on kovalevystä kiinni. Prosessoritehoja se kaipaa kaikkein eniten....Ei mulla kyllä kovalevy juurikaan raksuta kun simu on päällä.

Eli tehokas prosessori ja paljon RAM muistia. Tämän jälkeen tietysti tulee heti näytönohjain...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nääh... en minä usko että simun nopeus on kovalevystä kiinni. Prosessoritehoja se kaipaa kaikkein eniten....Ei mulla kyllä kovalevy juurikaan raksuta kun simu on päällä.

Mutta auttaisiko se tekstuurien suttaantumista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta auttaisiko se tekstuurien suttaantumista?

Ei kai. Ensinnäkin simu on tavallaan suunniteltu niin että tekstuurit suuttaantuvat, eli kauempana olevien tekstuurien osalta ladataan vain "karkeampi kuva" (mipmap). Ja lähimpänä olevat tekstuurit piirtyvät kaikkein tarkimpina. Nyt on vain niin että nämä rajat eivät ehkä kaikille käyttäjille ole yhtä tyydyttäviä kuin Microsoft on ne suunnitellut.

Toinen mikä vaikuttaa on näiden mipmappien lataaminen muistiin ja näin ollen siis näytönohjaimen muisti.

Tässä lainaus Microsoftilta:

"To reduce this cause of the blurries, the ACES team reworked how Flight Simulator's scheduler prioritizes background tasks in FSX. Now much more CPU time is devoted to loading scenery data, including terrain textures, at the expense of somewhat lower frame rates.  This change has mostly solved this cause of the blurries, although the scenery loader can still get behind at extremely low frame rates (less than 10 fps) or at very large airspeeds (faster than 600 knots)."

http://support.microsoft.com/kb/555738

CPU, CPU, CPU....  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alkulatauksen nopeuteen se vaikuttaa hiukan. Käytännössä ei siis juurikaan hyödytä. FS ei ole levyoperaatiokriittinen softa. RAID on kyllä muuten hyvä juttu, ja siis nimenomaan RAID1 tai 5. Niin kauan kuin mekaanisia kiintolevyjä vielä käytetään (pari vuotta), on tiedostojen suojaaminen levyrikoilta järkevää, jos vaan vähänkin tärkeitä juttuja levyillä pitää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tätä suttaantumista pystynyt vähentämään jollain FSX.cfg arvon muokkauksella?

Tietty sillon se alkaa myös vaatimaan enemmän tehoa CPUlta & muilta komponenteilta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään