Guest bemari

Kinastelua autojen moottoreista (OLI: Autokuvia!)

63 viestiä aiheessa

Cadillakkia.. Kahteksan litran yli 400 heppanen kone.. kuulemma..  ;D

Siispä asia vehje... Kyllähän hevosvoimia täytyy olla vähintää kaksisataa, mutta ikinä niitä ei ole liikaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cadillakkia.. Kahteksan litran yli 400 heppanen kone.. kuulemma..  ;D

 

Etuveto...  :)  

Moottorille on ilmeisesti tehty jotain. Esittelyvuonna (1970) tuosta 500 kuutiotuumaisesta otettiin ulos 400 SAE-heppaa, mutta vuonna 1976 enää 190 heppaa...

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo 400hv voi olla, mutta mietitäämpä miten paljon tuola on vääntöä, 500 kuutiotuumaa on 8,2 litraa....... ::)

Ei ehkä Cadillacilta kuitenkaan paras mahdollinen yhdistelmä, laittaa tollanen määrä potkua etuvetoon, mutta historian siipien havinaa, ainutlaatunen laite.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Ja mitä 8l koneesta voisi ottaa ulos tehoa ja vääntöä, jos sen osaisi tehdä kunnolla...

 

EDIT: niin kuinka paljon tuolta on nyt sitten otettu vääntöä ulos? 400hv on surkea tulos tuosta litramäärästä ja veikkaan että niin on vääntökin...

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mua vaan ihmetyttää toi ison moottorin ihannointi, koska se on "iso ja tehokas"...isohan se on, mutta ...itse en yksinkertaisesti näe mitään järkeä tehdä järkyttävän kokoista moottoria ja ottaa siitä surkean vähän tehoa ulos. Joku varmaan voi tämän perustella, mutta minusta se on täysin järjetöntä!  :thmbdn:

 

Ei nyt heti käännetä tätä mihinkään bemarijuttuun PRKL! Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, en tajua todellakaan mistä Ville vetäisit tuon mukaan...kapeakatseista tämä on kyllä sunkin puolelta, kun heti kategorisoit mun jutut bemari vs muut!

 

-kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no varmaankaan ton Cadillacin moottorin ei oo alunperinkään tarkotus olla mikään 1000hv/1000Nm moottori, vaan mukava voimapesä, jossa on "cruisailuun" ja mukavaan etenemiseen riittävästi voimaa. Eikä tuo yli 700Nm vääntö mitenkään mun silmissä pieni kuitenkaan ole.......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse ei ole siitä, vaan kyse on siitä, miksi siihen tarvitaan 8 litraa tuon tehon/väännön saavuttamiseen? Siksikö, että se kuulostaa joidenkin mielestä hyvältä?

 

Tommoinen kone on järkyttävän painoinen, kokoinen ja voi vain kuvitella mikä imu siellä tankissa käy...luonnonvarojen haaskaamista, sanon mitä. Joo joo liekitys alkaa nyt... ::)

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse ei ole siitä, vaan kyse on siitä, miksi siihen tarvitaan 8 litraa tuon tehon/väännön saavuttamiseen? Siksikö, että se kuulostaa joidenkin mielestä hyvältä?

 

Tommoinen kone on järkyttävän painoinen, kokoinen ja voi vain kuvitella mikä imu siellä tankissa käy...luonnonvarojen haaskaamista, sanon mitä. Joo joo liekitys alkaa nyt... ::)

Itseasiassa ei kuulosta juurikaan miltään  ;D Vaikka kaasua painaa niin ei tuo paljo ääntä päästä.. että sikäli ;D (jos nyt sitä tarkoititkaan....)

 

Juu ja kuluttaa varmaan törkeeeesti  :P

 

(siis tuo on yhden maikan auto, ei meidän)  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse ei ole siitä, vaan kyse on siitä, miksi siihen tarvitaan 8 litraa tuon tehon/väännön saavuttamiseen? Siksikö, että se kuulostaa joidenkin mielestä hyvältä?

 

Tommoinen kone on järkyttävän painoinen, kokoinen ja voi vain kuvitella mikä imu siellä tankissa käy...luonnonvarojen haaskaamista, sanon mitä. Joo joo liekitys alkaa nyt... ::)

 

-Kähmy

 

Jos perehdyt historiaan niin tähän löytyy vastaus sieltä, miksi sillon joskus ennen laitettiin autoon kun autoon 6-8 litrasia pannuja. Sitä on tänne turha selittää, koska harva sen jaksaa ymmärtää.

Mutta edelleenkin, samat kulutus lukemat vedetään tauluun kun katsellaan ripeellä kaasujalla ajeltavaa isoa 2500kg nykypäivän V8 citikatumaastureita. Sitä on kenenkään turha ees yrittää kiistää, että ne täysin turhat  laitteet olisi jotain talousihmeitä yli 500hv tehoineen ja ahtimineen. Miten järkyttävän turhaa tuokin sitten on, sen saa jokainen itse määritellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse ei ole siitä, vaan kyse on siitä, miksi siihen tarvitaan 8 litraa tuon tehon/väännön saavuttamiseen? Siksikö, että se kuulostaa joidenkin mielestä hyvältä?

 

Tommoinen kone on järkyttävän painoinen, kokoinen ja voi vain kuvitella mikä imu siellä tankissa käy...luonnonvarojen haaskaamista, sanon mitä. Joo joo liekitys alkaa nyt... ::)

 

-Kähmy

Silloin kun noita vehkeitä väsättiin, ei vielä osattu ottaa about sataa heppaa 1.4 litran koneesta ulos, joten siksi tuossakin noin, luulisin ainakin...  Sitä paitsi, ainahan Amerikkalaiset on tehneet suht matala viritteisiä koneita, joissa ei ulosotto ole tehojen/väännön suhteen paras mahdollinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo tosta matalasta virityssuhteesta oon kyllä eri mieltä tietyissä tapauksissa. Jenkit on tehneet jo sillon aikoinaan monia moottoreita, jotka ovat vielä tänäpäivänäkin hyvin tehokkaita ja hyvin korkeasti viritettyjä ja myös hyvin haluttuja ja arvostettuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Annappas Sami esimerkkejä, kun en niin hirveän hyvin tunne noita...

 

Esimerkkinä varmaankin Chevrolet pikkulohkot 265-350 cid ja Isolohkot 427-454 cid, poislukien 400 cid "saastemoottori"  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkkinä varmaankin Chevrolet pikkulohkot 265-350 cid ja Isolohkot 427-454 cid, poislukien 400 cid "saastemoottori"  8)

 

Noi tuskin on "vielä tänäpäivänäkin hyvin tehokkaita ja hyvin korkeasti viritettyjä" ennen virityspajalle menoa. Kyse oli linjalta tulevista moteista.

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Annappas Sami esimerkkejä, kun en niin hirveän hyvin tunne noita...

 

No sen kyllä huomaa, ettet tunne.

 

Esimerkkejä, Moparin 426 HEMI, 7 litraa puolipallonmuotoisineen palotiloinen oli suoraan periaatteessa kilpamoottori, joka tööttätiin sitten lopulta varsin usean muskeli Moparin keulille saatavaksi, jos ostaja näin halusi. Tehoja tämä legenda antoi papereitten mukaan 425hv, mutta se ilmoitettiin näin vaisuksi vakuutusmaksujen takia. Mm. 60-luvun lopulla kaupasta suoraan saattavana ollut Pro Stock Dart (kevennetty lähinnä kilpailukäyttöä ajatellen myynnissä ollut) ladattiin tällä Hemillä, joka oli muistaakseni tässä laitteessa nimellä Race Hemi. 6000 kierroksen kohdalla tämä ilmotettu 425hv teho oli pyöreät 600hv, ja moottori kiersi vielä 1500 kierrosta lisää, sitä en tiedä miten paljon siinä kohtaa tehoja mittarissa oli, mutta enemmän kuin tuo 600 joka tapauksessa.

 

Fordin 429 BOSS Mustangin keulille (Auto rakennettiin Moparille haastajaksi NasCar sarjaan), suora kilpamoottori, 375hv ilmottetuineen tehoineen oli kuitenkin aivan jotain muuta mitä nuo numerot antoivat ilmi. Litroja tässäkin oli tuo 7, periaatteessa HEMIN palotiloja mukaillen, joskin Mopari oli tuon nimen rekisteröinyt, joten eivät voineet sitä HEMINÄ kutsua. Niin, harmaa muistikuva on, että tästä moottorista on penkitetty 5500 kierroksen kohdalla 550hv lukemia, ja kiersihän muistaakseni tuo moottori sinne 7000rpm:n tuntumaan.

 

Eli kuten tässä jo mainitsin, vakuutusmaksut olivat suurin syy siihen, että näinkin sairaiden moottoreiden tehot ilmotettiin tahalleen aivan pieleen, jotta omistajilla ei olisi niin paljoa maksettavaa.

 

Chevyllä ja Foordilla oli myös valikoimissaan 7 litraset voimapesät noina vuosina, 427cid V8, tehoja en nyt muista mutta jokatapauksessa legendaariset AC Cobra ja Ford GT 40 ladattiin tällä moottorilla, seurauksena lähes uskomaton kilpailumenestys. GT 40:Set hakkasivat modernit Ferrarit Lemanssissa mennen tullen "aatamin"? aikaisella työntanko Veekasilla, joka löytyy mm. tänä päivänäkin uuden Corveten moottoritilasta. Z06 Vette tarjoaa 506 hevosvoiman tehon tästä 7 litrasesta työntötanko Veekasista joka kiertää sen 7000rpm:ää. Vääntöäkin on reilusti yli 600Nm. Porssen samaan kategoriaan menevät 911 mallit pitää ladata parilla ahtimella, jotta niistä saadaan saman verran potkua irti, okei niissä on kutoskoneet, mutta silti.  

 

Chevyllä oli myös tosiaan valikoimissaan 454cid isolohkoja, ja jos koneen kyljessä oli koodi LS-6, tarkoitti tämä lähes kilpamoottoria, jonka siis sai kyllä rahalla katukäyttöön, jos niin silloin halusi. Tämän ilmotettut tehot olivat jossain sielä 450hv hujakoilla, mutta kyllä se takuulla enemmän antoi.

Samaa kaavaa noudatti myös Oldsmobile, tarjoamalla 442 mallin, joissa olikin sitten isoin muskeliaikakauden moottori, 455 kuutiotuumainen V8, tehot tässäkin ilmoitettiin vähemmän ja enemmän pieleen, juuri näitten vakuutusmaksujen takia. On varsin selvää, että tämän kokoinen moottori tuon ajan kilpailutilanteessa tarkoitti aivan jotain muuta mitä nuo ilmoitetut tehot pitivät sisällään.

 

Mietitään vaikkapa Lamborghini Diablo GTR:n 6 litrasta V12 moottoria, joka on varustettu kuitenkin 4 yläpuolisella nokalla ja tarjoaa 575hv kutakuinkin tuola 7000rpm:n kohdilla. Nämä 60 luvun lopun Veekasit siis olivat vielä litran isompia, 4 sylinteriä pienempiä, silti kiersivät vähintään yhtä paljon, ellei jopa enemmän kun tämä GTR Lambon V12 tarjoten vielä enemmän potkua. Ja siinä missä Lambon moottori kestää, niin niin kestivät nämä Hemit ja BOSSIt:kin. Kyse ei todellakaan ollut mistään yliviritetyistä Veekaseista, jotka poksahtivat muutaman ajetun kierroksen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noi tuskin on "vielä tänäpäivänäkin hyvin tehokkaita ja hyvin korkeasti viritettyjä" ennen virityspajalle menoa. Kyse oli linjalta tulevista moteista.

 

-Kähmy

 

Edelleen, kyse oli linjalta tulevista moottoreista, joiden tehot ilmoitettiin 60-70 luvun hevosvoimasodan ollessa hurjimmilaan pahasti alakanttiin vakuutusmaksujen takia.

Joten äskeisessä tekstissäni mainitut 429 BOSS (375hv) ja 426HEMIn (425hv) tehot olivat todellisuudessa aivan jotain muuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sen kyllä huomaa, ettet tunne.

 

 

No niin, tossahan oli hyvä reply, tulipa taas opittua jotain uutta! Kyllähän noilla litroilla pitääkin löylyä löytyä, ton veten motin tiesin suurinpiirtein (muistaakseni sun hehkutuksen jälkeen  ::)) Muista en juurikaan. "Kuutiotuumille ei ole vastinetta" on tosin puuta heinää edelleenkin mun mielestä  ::)

 

Mä en ole tuosta vakuutusjutusta tiennytkään, että se meni tehojen mukaan. Hieman samanlaista kuin japsien aikanaan "herrasmies-sopimukset" että ei tehdä yli 330hp:n (vai oliko se 270hp) motteja ja sitten penkeissä löytyi ihan jotain muuta...

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, no nyt tuli sitten hyvää tietoa asiasta! Hyvä niin. Se on aina ollut Jenkkien tapa tehdä motti, riittävästi litroja. Se on niitten filosofia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, no nyt tuli sitten hyvää tietoa asiasta! Hyvä niin. Se on aina ollut Jenkkien tapa tehdä motti, riittävästi litroja. Se on niitten filosofia.

 

Näin on, Amerikan kielellä sanottuna "Nothing Beats Cubic Inches"  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sen kyllä huomaa, ettet tunne.

 

Eipä nyt hirveesti sinunkaan asiantuntemuksesi herätä luottamusta. Oli tässä tekstissä sentään siteeksi tottakin mutta pienellä Samimaisella liioittelulla siitä onkin saatu aika kiva tarina aikaiseksi

 

425hv, mutta se ilmoitettiin näin vaisuksi vakuutusmaksujen takia. Mm. 60-luvun lopulla kaupasta suoraan saattavana ollut Pro Stock Dart (kevennetty lähinnä kilpailukäyttöä ajatellen myynnissä ollut) ladattiin tällä Hemillä, joka oli muistaakseni tässä laitteessa nimellä Race Hemi. 6000 kierroksen kohdalla tämä ilmotettu 425hv teho oli pyöreät 600hv, ja moottori kiersi vielä 1500 kierrosta lisää, sitä en tiedä miten paljon siinä kohtaa tehoja mittarissa oli, mutta enemmän kuin tuo 600 joka tapauksessa.

 

Race Hemissä oli kyllä aika paljon muutoksia verrattuna vakiomoottoriin. Puristussuhde oli erilainen, imusarja ja pakosarja olivat erilaisia. Venttiileissä oli jotain erilailla ainakin.

 

6000 kierroksen kohdalla näytti 426 Hemin teho olevan dynolapun mukaan 433 heppaa ja korjattuna moottoritehona 463.

 

Tuohon aikaan vakuutusmaksujen takia ilmoitettiin pyöriltä mitattu teho joka oli todellista moottoritehoa noin 10 - 15 % pienempi. Noin suuria eroja ei sentään ollut.

 

Ja kannattaa nyt moottoritekniikasta opetella sen verran että vaikka kierrokset kasvavatkin niin ulos saatava teho ei välttämättä kasva. Tehopiikin paikan moottorissa määrittävät moottorin terminen hyötysuhde (joka kasvaa kierrosten kasvaessa) ja mekaaninen hyötysuhde (joka pienenee kierrosten kasvaessa). Näin ainakin yksinkertaistettuna.

 

Eli kuten tässä jo mainitsin, vakuutusmaksut olivat suurin syy siihen, että näinkin sairaiden moottoreiden tehot ilmotettiin tahalleen aivan pieleen, jotta omistajilla ei olisi niin paljoa maksettavaa.

 

Ja tämäkö olisi mennyt vakuutusyhtiöissä läpi vaikka kaikki siitä tiesivät. Ostat auton 600 hepan moottorilla ja paperiin kirjoitetaan, että tässä onkin vain 300 heppaa ja kaikki ovat ihan tyytyväisiä? Eikai edes jenkkiläinen vakuutusyhtiö ole noin tyhmä. Joku todellisuuspohja pitää niillä ilmoitetuillakin hepoilla olla.

 

Z06 Vette tarjoaa 506 hevosvoiman tehon tästä 7 litrasesta työntötanko Veekasista joka kiertää sen 7000rpm:ää. Vääntöäkin on reilusti yli 600Nm.

 

Pikkusen parempi kuin Nissan Micra. Micra 66 hp/l ja Vette 72 hp/l, vääntö, Micra 92 Nm/l ja Vette 93 Nm/l

 

Eli kyllä ton kokosesta urheiluauton moottorista pitääkin saada vähintään ton verran tehoa jotta voidaan yleensäkään puhua urheiluautosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on ihan pakko: Passat 86 hp/l ja Vette 72 hp/l, vääntö, Passat 177 Nm/l ja Vette 93 Nm/l...jaa tää on vaan kieseliä syövä perheauto ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on ihan pakko: Passat 86 hp/l ja Vette 72 hp/l, vääntö, Passat 177 Nm/l ja Vette 93 Nm/l...jaa tää on vaan kieseliä syövä perheauto ;D

 

Mut toi on kuitenkin ahdettu. Vette on ihan vapaastihengittävä. Micravertaus on sikäli osuvampi, kun Micra on kanssa vapaastihengittävä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienointahan on se, että kummassakaan ryhmässä mitä luokittelin ei ole juurikaan mitään hienoa teknistä innovaatiota. Kaikki on samaa paskaa..tosin onko missään. On vain erilaisia tapoja tehdä autoja..

 

En tiedä minkälaista hienoa teknistä innovaatiota oikein haet, mutta mun mielestä Bemari on kyllä moottorin suunnittelussa selkeä edellä kävijä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä nyt hirveesti sinunkaan asiantuntemuksesi herätä luottamusta. Oli tässä tekstissä sentään siteeksi tottakin mutta pienellä Samimaisella liioittelulla siitä onkin saatu aika kiva tarina aikaiseksi

 

No niin, se niistä "tuotantomoottoreista"...kiitos infosta Jukka.  :-

 

Satun tällä hetkellä olemaan täällä isojen moottorien maassa ja meinas äsken kattila kiehua yli, kun mainos alkoi "koska mustangilla ei ole oikeastaan ole varteen otettavia kilpailijoita..." sitten hehkutettiin V6:sta johon saa "ponipaketin" 1000USD:llä....4l V6, 210hp....hoh hoijaa...kaunis se on kieltämättä, mutta...

 

Jaahas, pistetäänpäs sitten autokuva Heathrowlta... ::)

 

[ attachment removed ]

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään