Tuomas Filppula

Kokemuksia lehdenjaosta.

30 viestiä aiheessa

Terve!

Täältä kun saa nykyään neuvoja asiaan kuin asiaan, haluaisin kysyä, että onko kellään kokemuksia lehtien (mainoksien) jakamisesta? Kuulemma kovaa hommaa, mutta sitähän työ monesti on.  :P Tietääkö kukaan mitään firmoja pääkaupunkiseudulla? Letterboxin tiedän itse, mutta olen kuullut monen olevan varsin tyytymätön heidän palkkaukseensa ja toimintaansa. Tiedä sitten totuus...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaoin n. vuosi takaperin mainoslehtiä. Työhön nähden, palkkaus oli aivan naurettavaa. Lehtien jako ja niitten lajittelu vie aivan h*lvetisti aikaa, tietysti riippuu alueesta mitä jakaa, mutta tuohon touhuun saa varata paljon palkkaa. Minulla jakamisia oli 8 kertaa per kuukausi, viikonloppuisin sekä keskiviikkona. Siis, jos et ole käsittämättömässä rahapulassa, en suosittele jakamaan lehtiä, ei sillä ainakaan rikastu!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaoin n. vuosi takaperin mainoslehtiä. Työhön nähden, palkkaus oli aivan naurettavaa. Lehtien jako ja niitten lajittelu vie aivan h*lvetisti aikaa, tietysti riippuu alueesta mitä jakaa, mutta tuohon touhuun saa varata paljon palkkaa. Minulla jakamisia oli 8 kertaa per kuukausi, viikonloppuisin sekä keskiviikkona. Siis, jos et ole käsittämättömässä rahapulassa, en suosittele jakamaan lehtiä, ei sillä ainakaan rikastu!

Tätä samaa kaikki tuntuvat sanovan...  :P En vain oikein keksi mitään muutakaan työtä, jota voisi tehdä muutamia kertoja viikossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tätä samaa kaikki tuntuvat sanovan...  :P En vain oikein keksi mitään muutakaan työtä, jota voisi tehdä muutamia kertoja viikossa.

No mutta kokeilet hommaa, ja päätät sitten ryhdytkö ex-jakajien valitukseen? ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis, jos et ole käsittämättömässä rahapulassa, en suosittele jakamaan lehtiä, ei sillä ainakaan rikastu!

Niin no, korvaus menetetystä ajasta? Ei se lehtien jakaminen varmaankaan töistä mitään hirveimpiä ole, lukio-aikoina jaoin hesaria viinkonloppuisin ja yhden kesän Lapin Kansaa ja Pohjolan Sanomaa arkipäivinä aamuisin ennen kukonlaulua.

Piirin oppii kyllä ulkoa eikä se lajitteleminen sitten enää ole mikään ongelma. Kaikki työ on työlästä välillä, enkä minä nyt sitten usko että niitä töitä olisi sitten niin paljon tarjolla että voipi vain valita. Ei se kotona vetelehtiminenkään välttämättä ole mikään järkevä ratkaisu, mutta kukin tietää oman elämäntilanteensa paremmin ja siltä pohjalta tekee päätöksen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mainoksia tuli jaettua 2 x viikko, mutta se oli tosiaan kauan sitten (1986-1989), 13-16 -vuotiaana.

Palkkaus oli ja on varmaan vieläkin vaatimatonta. Mutta kun tuohon aikaan viikkoraha oli 15mk viikko, niin 250-300mk kuussa oli paljon rahaa!  ;D

Tosin menetin viikkorahan tuon myötä, mutta ei se harmittanut.

Ainakin tuohon aikaan palkka riippui mainosten määrästä ja painosta. Ei ollut mitään pohja- tai tuntipalkkaa. Joulun alusaika oli rahallisesti juhlaa sillä Alueuutisten väliin meni parhaimmillaan kahdeksan paksua mainosta.

Nykytilanteesta en tosiaan tiedä mutta ainakin tuolloin se oli sen ikäisille ainoa keino tienata taskurahaa ympäri vuoden. Kesäisin oli toki tarjolla tuon päälle talkkarin tuurausta ja muuta kesätyötä, mutta muuten ei vaihtoehtoja tosiaan ollut.

Nordean rahanarvonkerroin sanoo, että tuon ajan palkka mainosten jaosta (280 ovea, 2 x viikossa) vastaa tämän päivän ostovoimassa n.65-78€ kuukaudessa. Olisi kyllä kiva kuulla mitä tänään maksavat? Vai liikahtaako tuolla vielä nuorison jalka?

Mainittakoon että minulla oli hyvä piiri. Kotitalo + naapuritalot, joten normaalisti ei aikaa hirveitä mennyt. Omakotitaloalueella tilanne olisi ehkä aikalailla toinen. Tai jos oma piiri olisi vähän kauempana kotikulmilta.

Muistaakseni ilmaisjakelulehtien välissä löytyy tiedot myös siitä kuka hoitaa jakelun. Ja joskus ilmaislehtien sivuillakin haetaan jakajia.

Pikaisella kuukkelin käytöllä tuli vastaan mm:

http://www.jakajaksi.fi/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin no, korvaus menetetystä ajasta? Ei se lehtien jakaminen varmaankaan töistä mitään hirveimpiä ole, lukio-aikoina jaoin hesaria viinkonloppuisin ja yhden kesän Lapin Kansaa ja Pohjolan Sanomaa arkipäivinä aamuisin ennen kukonlaulua.

Niin Tatu, sä jaoit lehtiä, mä mainoksia. Niillä on suuri ero, sitäpaitsi ajat ovat muuttuneet...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Neljättä vuotta joo vedetään tätä hommaa... Työnantajana Suomen kenties parhain firma: Jakelujuniorit.

Liksaa mulle pamahtaa sellaset 210-250€/kk ja juuri tämän kuun viidestoista päivä maksettiin vuoden lomakorvaukset, eli kerralla tilille pamahti 470€.

Työtä tulee tehtyä se 9 kertaa/kk ja joka keikkaan menee se kolme tuntia (lajittelu 1h, jakelu vajaat 2h kesällä, talvella hitusen kauemmin) eli 27h/kk. taloja piirissä 340.

Ihan kelpo duunia koulun ohella tehtäväksi. Kesällä sitten taas parempipalkkasiin töihin ja loman jälkeen takaisin jakamaan. :thmbup:

Kaverit tienaa vuodessa sen about 2000€ kesätöistä, mutta meikäläinen sitten ~2200€ + kesäduunirahat.  8)

Ihan suositeltavaa hommaa on. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Neljättä vuotta joo vedetään tätä hommaa... Työnantajana Suomen kenties parhain firma: Jakelujuniorit.

Liksaa mulle pamahtaa sellaset 210-250€/kk ja juuri tämän kuun viidestoista päivä maksettiin vuoden lomakorvaukset, eli kerralla tilille pamahti 470€.

Työtä tulee tehtyä se 9 kertaa/kk ja joka keikkaan menee se kolme tuntia (lajittelu 1h, jakelu vajaat 2h kesällä, talvella hitusen kauemmin) eli 27h/kk. taloja piirissä 340.

Ihan kelpo duunia koulun ohella tehtäväksi. Kesällä sitten taas parempipalkkasiin töihin ja loman jälkeen takaisin jakamaan. :thmbup:

Kaverit tienaa vuodessa sen about 2000€ kesätöistä, mutta meikäläinen sitten ~2200€ + kesäduunirahat.  8)

Ihan suositeltavaa hommaa on. :thmbup:

Mitä järkeä mennä takaisin jakamaan lehtiä, kun vois hommata sellaisen työn, jossa voi käydä viikonloppuisinkin? Tai jopa koulun jälkeen tyyliin klo. 16-20.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä järkeä mennä takaisin jakamaan lehtiä, kun vois hommata sellaisen työn, jossa voi käydä viikonloppuisinkin? Tai jopa koulun jälkeen tyyliin klo. 16-20.

Oishan se kiva, kun olis muutakin elämää, kun pelkkä työ ja koulu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En missään nimessä suosittele hommaa. Paikallislehteä tuli 2x viikkoon (ke ja la) jaettua. Palkka riippui mainosten määrästä. Lajittelu, eli mainoksien mättäminen (isän avustuksella) jokaisen lehden väliin kesti yleensä 1-3h. Joskus niitä ei ollut kuin yksi tai ei jopa yhtään, mutta joskus niitä oli 12. Jaettavia talouksia minulla oli muistaakseni 320... Sitten palkkaukseen... Ei se ollut hääppöinen tiliote aina kuukauden lopussa. 8x jakokerrasta tuli palkkaa 80 €, 120 €:oon. Siis itse homma yleensä kesti päivässä  2-5 h. Hommaan myös kyllästyi todella nopeasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos on tarvetta duunille, jota voisi tehdä lähinnä viikonloppusin ja silloin tällöin mahdollisesti myös viikolla, itse suosittelen miettimään (yö)vartijan hommia.

Teollisuusvartijalle ei makseta juurikaan mitään, mutta harvasta työstä hyvin maksetaan, jos ei ole muuta pääsyvaatimusta kuin puhdas rikosrekisteri.

Itse tein opiskeluaikana tätä hommaa yhden kesän ja sen perään seuraavan vuoden. Meitä oli TKK:lta enemmänkin kavereita samassa hommassa, juurikin sen joustavuuden vuoksi.

Jos ei käynyt hirveästi luennoilla, saattoi heittää keikkaa myös viikolla. Itse treenasin lihaskuntoa ja sanoipa joku vääräleuka minun olevan jopa bodarin näköinenkin, mutta suurin osa vartijoista oli ihan tavallisia kynäkauloja. Ainoan painin otin mustalaisen kanssa Vermossa erikoiskeikalla, johon menin mukaan "ihan vaan uutta oppiakseni", ja siitäkin painista saatan lähinnä syyttää itseäni; olisi vain pitänyt tyytyä ilmoittamaan asiasta ja katsoa kun mustilainen juoksee pakoon teon tehtyään. Onneksi ei tullut puukosta.

Vartijan homma saattaa kuulostaa vaaralliselta, mutta se työn vaarallisuus on paljon kiinni omasta korvienvälistä.

Vartiointiliikkeet eivät odota teollisuusvartijoidensa menevän väliin mihinkään. Ne odottavat ainoastaan, että piiri kierretään ja tietyt asiast tsekataan, ja pidetään silmät auki ja pysytään etäällä ongelmista.

Plussana vartiointiliikkeet, tai ainakin Vartioässät tuolloin, tarjosivat mahdollisuuden vartijan peruskurssin käyntiin firman piikkiin, sekä esim. aseenkäyttökurssiin ja sen sellaisiin. Meillä ei ollut mitään asetta mukanamme, ei edes pamppua, ja se oli hyvä se. Ainoat työvälineet olivat auto, taskulamppu ja käsiradio.

"Anekdoottina" vielä sellainen, että omassa piirissäni oli useampikin kiinteistö, jossa nykyinen työnantajani toimi tuohon aikaan. Ei ole sen koommin ollut niin laajoja kulkuoikeuksia niissä kiinteistöissä. Ja yön hiljaisina hetkinä saattoi lueskella opiskelualaan liittyvää kirjallisuutta firman hulppeissa neukkareissa, samalla kuin joi kahvia ja nautti niistä viimeisen neuvottelun jäljiltä jääneistä herkuista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuli joskus jaettua mainoksia jopa kk:n ajan, kosto hommaa ja huonolla palkalla. Hesariakin on tullut jaettua vanhuksien kanssa, ja se oli sentään hieman asiallisempaa. Aamuyöllä on ihan mukava kuljeskella ja tilatun lehden jakelu on palkitsevampaa kuin monesti vihatun mainoskasan...

Henk koht menisin vaikka siivoojaksi, enkä tällä mitenkään väheksy heidän työtään, päinvastoin. Sentään sisätyötä, ja jos munkki käy niin voi saada asialliset kohteet. Tätäkin hommaa on junnuna kokeiltu vanhuksien kanssa,  pankin siivous oli mukavaa kun paikat oli kassantätien jäljiltä siistit. Erästä lähipubiakin käytiin siivoamassa ja tässä oli bonuksena ihan mukavat "karkkirahat" penkkien alta.

Kaikkea pitää kokeilla, ja töitä pitää palkkansa eteen tekemän. Niin sitä oppii arvostamaan saavutuksiaan, myöhemmin voi sitten keskittyä vaikka ilmailuun tai muuhun vastaavaan huuhaa-hommaan.  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Muutama vuosi sitten tuli kokeiltua mainostenjakoa...kaksi kertaa viikossa. Lähinnä meni kuntoiluksi ja erilaisten kirosanojen opetteluksi, jakoalue oli mäen päällä sijaitsevalla asutusalueella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin jos tosta jotain positiivista pitää hakea, niin kunto todella kasvaa kun noita mainoksia raahaa edestakaisin. Kun tuo jakaminen oli niin hiton tylsää puuhaa, niin aloin opetella eri ovien sukunimiä, vieläkin muistuu osa mieleen  ;D ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäli jalkapallotaustaa löytyy, niin kannattaa harkita vakavasti tuomarointipuuhia. Matseja riittää mukavia määriä jokaiselle. Toiset haluavat viheltää kaksi ottelua kuukaudessa, toiset kaksi päivässä. Kummatkin saavat haluamansa. Junnupeleistä (2x25 min.) saa n. 20 e/ottelu, näitä sitten on tavallisesti kaksi tai kolme putkeen. Oma luokitukseni tällä hetkellä on ET:nä 5. divari ja avustavana kolmonen - josta saa päälle 50 e/ottelu (2x45 min). Talvisin riittää harjoitusotteluita ja/tai futsalia. Eli ei muuta kuin tuomarikurssille! Raha ei tietenkään ole hyvä syy aloittaa tuomarointia, muut syyt antavat harrastukselta varmasti enemmän ja vievät pidemmälle! Mutta eipähän nuo palkkiot ainakaan minua ole haitanneet. Ja kuten Kalle sanoi mainosten jakamisessa kunnon kasvavan, voi tämän harrastuksen osalta asiasta olla myöskin aivan varma! Toukokuisessa Cooper-testissäkin tulokseksi 3000 m käymättä kertaakaan lenkillä viime syksyn jälkeen  ;D

Sitä tuomaritarvetta löytyy varmasti myös muista urheilulajeista, eli jos omaat urheilutaustaa niin käy ihmeessä tuomarikurssi!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäli jalkapallotaustaa löytyy, niin kannattaa harkita vakavasti tuomarointipuuhia. Matseja riittää mukavia määriä jokaiselle. Toiset haluavat viheltää kaksi ottelua kuukaudessa, toiset kaksi päivässä. Kummatkin saavat haluamansa. Junnupeleistä (2x25 min.) saa n. 20 e/ottelu, näitä sitten on tavallisesti kaksi tai kolme putkeen. Oma luokitukseni tällä hetkellä on ET:nä 5. divari ja avustavana kolmonen - josta saa päälle 50 e/ottelu (2x45 min). Talvisin riittää harjoitusotteluita ja/tai futsalia. Eli ei muuta kuin tuomarikurssille! Raha ei tietenkään ole hyvä syy aloittaa tuomarointia, muut syyt antavat harrastukselta varmasti enemmän ja vievät pidemmälle! Mutta eipähän nuo palkkiot ainakaan minua ole haitanneet. Ja kuten Kalle sanoi mainosten jakamisessa kunnon kasvavan, voi tämän harrastuksen osalta asiasta olla myöskin aivan varma! Toukokuisessa Cooper-testissäkin tulokseksi 3000 m käymättä kertaakaan lenkillä viime syksyn jälkeen  ;D

Sitä tuomaritarvetta löytyy varmasti myös muista urheilulajeista, eli jos omaat urheilutaustaa niin käy ihmeessä tuomarikurssi!

Itsellä talvitienestit tulee salibandytuomaroinnista :thmbup:

Otteluita saa suunnilleen aina kun haluaa viikonloppuisin, jolloin vihellettävänä on 3-5 matsia yhtenä päivänä.

Junnuotteluista tulee 14€/peli/h ja otteluiden välissä on yksi tai kaksi tunnin taukoa, joten jokainen voi itse laskea tuntipalkan.

Tosin tuomaroinnissa "pitää" olla kokemusta kyseisestä lajista ja ottelut vaatii todellakin keskittymistä koko ajan tai saat huudot siitä kuinka sokea olet! ;D

Itse pidän tuota paljon hauskempana tienestinä kun lehtienjakoa: sosiaalista, hauskaa, aina oppii ja koskaan ei kastu/palele!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse jaoin Tampereelle "ilmaisjakelua" n. 8 vuotta sitten. Eihän kyseistä hommaa voi muihin töihin oikein verrata, mutta kyllä tuosta 14v poika ihan mukavat taskurahat sai. Ja ehkä tuossa oppi samalla sitä, ettei se raha puussa kasva.

Jakopäivät oli keskiviikko ja lauantai, joten tiistai ja perjantai iltaisin tuli usein lajiteltua mainokset ja sitten jakopäivän aamuna tuli vielä tamperelaiset, jotka pistin muiden mainosten mukaan. Lajittelut ja jakamiset tais olla joku neljän tunnin homma yhteensä...

Huonoja puolia tietysti on tuo palkka, joku jo mainitsikin, että ennemminkin se oli korvaus menetetystä vapaa ajasta. Itse ajattelin tuon kuntoiluna, josta sain hivenen taskurahaa.

Tietysti aikaa tuossa tosiaan kului muutama tunti, mutta eipä sitä tuossa iässä elämä niistä tunneista kiinni ollut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OT:na täytyy sanoa, että on tuo kesätöiden saaminen vaikeaa nykysin!

Kaikki työt menee suhteilla. Entäs sitten jos ei mammalla tai pappalla satu olemaan niitä suhteita kaiken maailman lähimarketin johtajiin? Sinne menee sisään kaikki vätykset kun äiti vähän pomolle vihjasee, eikä itse hakijan tarvitse tikkua ristiin laittaa.

Sitten kun ollaan hakemassa ns. virallista tietä (niinkuin allekirjoittanut) niin on turha odottaa saavansa töitä.  >:(

Tai sitten jos ei mennä suhteilla niin kokemuksella. Mistäs saat kokemusta jos ei saa töitä.

Nimim. kotona vissiin loikoillaan tämäkin kesä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OT:na täytyy sanoa, että on tuo kesätöiden saaminen vaikeaa nykysin!

Kaikki työt menee suhteilla. Entäs sitten jos ei mammalla tai pappalla satu olemaan niitä suhteita kaiken maailman lähimarketin johtajiin? Sinne menee sisään kaikki vätykset kun äiti vähän pomolle vihjasee, eikä itse hakijan tarvitse tikkua ristiin laittaa.

Sitten kun ollaan hakemassa ns. virallista tietä (niinkuin allekirjoittanut) niin on turha odottaa saavansa töitä.  >:(

Tai sitten jos ei mennä suhteilla niin kokemuksella. Mistäs saat kokemusta jos ei saa töitä.

Nimim. kotona vissiin loikoillaan tämäkin kesä...

Miksikäs minä tässä mainostenjakajan hommasta kyselisin jos ei olisi samaa ongelmaa.  ::) Hain Espoon kaupungilta kesätöitä, mutta miten minä nyt sinne pääsisin kun en sieltä ketään tunne. Eräs kaverini kyllä sai Espoolta kesätyöpaikan. Mutta miten se on mahdollista? Helposti, hänen kaverinsa isä otti hakijoita kyseiseen työhön.  :thmbdn:

Jälkikäteen kysyin työhön päässeeltä kaveriltani, että montako henkilöä työpaikalle oli otettu töihin. Vastaus oli, että tasan kaksi. Hänet ja työnantajan oma poika.  ::) Ihmettelen suuresti, että mitä ihmeen järkeä tuonkin työpaikan oli edes hakea työntekijöitä julkisesti, kun valittavat työntekijät olivat tiedossa jo kauan ennen haun aloittamista.

Hain kesätyötä myös monesta muustakin paikasta. Tuloksetta tosin. Minkäs sille voi jos vanhempien omiin työpaikkoihin ei kesätyöläisiä oteta eikä vanhemmilla ole mitään muitakaan tuttuja, jotka voisivat kesätyöhön tarjota.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on 5 vuoden kokemus lehtienjaosta. Tosiaan jakelen Helsingin jakelu expert OY:ssä ja n.500 taloutta. Palkka vaihtelee paljon mikä vuodenaika on, mutta siinä 200- n 300€ pyörii. Noinkin suuri määrä menee mukavasti jos on vaikka veli auttamassa jolloin myös palkkakin puolittuu  :(, mutta lajittelu n. 2h ja jakelu samanlainen määrä (mutta riippuu taas talouksien määrästä) eli ei vie kauheesti aikaa ja jakelut on keskiviikkosin ja lauantaisin lehdet tulee lajiteltaviksi edellisillä päivillä.Pyhä päivinä jos tartee jakaa niin saa pyhä lisää eli sen päivän palkka kaksikertaistuu.Mutta jos tosiaan saa kesäduunin niin ihmeessä sinne sieltä kummiskin tulee parempaa palkkaa toki voit ottaa jonkun pienen esim 150-250 talouden alueen vaikka kesädunin kanssa, mutta kannattaa katsoa, ettei tule päälekkäisyyksiä duunien kanssa, mutta se voi olla yhelle aika raskasta. Palkka määräytyy jaettavien lehtien määrästä 250 taloutta ja esim. 10 eri lehteä niin palkka on n. 20€ näin täälläpäin.... Ite olen menossa kesätöihin Nikolex oy:lle ja sitten vielä jakelen lehtiä . Kesän jälkeen tulee varmaan Husqvarna SM 125S kevari mulle tai käytetty kotari maybe  :thmbup: :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään