Aleksi Palojärvi

OH-... N...

24 viestiä aiheessa

20 luvulla kun siviililentokoneen rekisteritunnusten tarve oli vähäinen oli käytössä vain yksi kirjain m.m Suomella = K-XXXX koska Ranska oli jo ominut tuon äffän. Suomen tunnus muuttui OH-ksi v. 1931 jolloin jaettiin uudelleen tunnukset ja otettiin käyttöön 2 kirjainta ennen viivaa mutta tietenkin "suuret" ilmailumaat saivat pitää alkuperöiset yksikirjaimiset tunnuksensa : Saksa = D- , Eglanti = G-, Italia = I -, Ranska = F-, ja Jenkit = N-

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vähän lisäinfoa aiheeseen:

http://w3.teaser.fr/~pbrugier/n_europe.htm

Sivu on kohtalainen m.m löytyy "uusia" itäeuroopan maita niiden entisiä ja nykyisiä tunnuksia mutta jotakin puuttuu; Ranskan poika on "unohtanut" Suomen kokonaan !

 

Puuttuu myös esim. Saksa, Hollanti ja koko Skandinavia eli ei nyt syytetä Ranskan poikaa Suomen syrjimisestä. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen tunnus muuttui OH-ksi v. 1931 jolloin jaettiin uudelleen tunnukset ja otettiin käyttöön 2 kirjainta ennen viivaa

 

Aiheeseen liittyvää historiaa löytyy myös täältä

http://www.oh1ak.org/fi/historia.html

"Vuonna -28 kiellettiin kipinä- ja valokaarilähettimet ja ainoastaan putkilähettimiä sai käyttää.

Samana vuonna tulivat Suomessa käyttöön OH-kutsut."

 

Edit: Ja täältä löytyy selitys siihenkin miksi Finnairin koneet ovat OH-Lxx

http://www.matkaviikko.net/021198/teema.htm

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puuttuu myös esim. Saksa, Hollanti ja koko Skandinavia eli ei nyt syytetä Ranskan poikaa Suomen syrjimisestä. :)

Niimpä, Minusta sivut on ollut tuolla mallilla useamman vuoden.

Vaikuttaa siltä että sivun kehittämisessä ois loppunut into kesken ?

Aihehan on todella laaja jos haluaa sivusta koko maailmaa kattavan niin kuin lienee ollut tarkoitus.

Markku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos suomen tunnukset alkaa OH-XXX niin miksi finnairin toinen osa alkaa aina L-kirjaimella. Paitsi muutamassa atraimessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos suomen tunnukset alkaa OH-XXX niin miksi finnairin toinen osa alkaa aina L-kirjaimella. Paitsi muutamassa atraimessa.

 

Edit: Ja täältä löytyy selitys siihenkin miksi Finnairin koneet ovat OH-Lxx

http://www.matkaviikko.net/021198/teema.htm

 

Lainaus yo. linkistä:

"Aeron perusti pankinjohtaja, konsuli Bruno Lucander 1.11.1923. Hänen kunniakseen Finnairin koneiden rekisterinumeroissa on yhä mukana L-kirjain. OH maamme tunnukseksi taas lainattiin radioamatööreiltä v. 1931."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos suomen tunnukset alkaa OH-XXX niin miksi finnairin toinen osa alkaa aina L-kirjaimella. Paitsi muutamassa atraimessa.

 

Alkaako jossain ATR:ssä muka L-kirjaimella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nelikakkkoset olivat LT-sarjaa ja seitenkakkoset puolestaan KR-sarjaa. johtuen juurikin tuosta alkuperäisestä operaattorista. Vaan kysymyksenä tähän väliin: mihin 72:seen tehtiin maailman ensimmäinen raskashuolto ja milloin? Entäpä missä?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehei, Helsinki oli jo oikeaksi todettu vastaus paikkakysymykseen. Tai oikeestaan se on Vantaa, mutta koska kentän nimi on HK eli Helsinki ni menköön...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei se mitään. Kun ei edes arvauksia satele, paljastan tämän suuren salaisuuden. Kone oli KRC, paikka tosiaan Vantaa ja ajankohta loppuvuosi -96. Homma taisi mennä itse asiassa vuodenvaihteen ylikin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään