Guest jellisaa

Myöhästyminen jatkolennolta -Lisäkuluja?

26 viestiä aiheessa

Tällainen asia tuli mieleeni, kun kesällä olisi tiedossa matka Atlantin yli Lufthansan siivin. Meno sujuu Frankfurtin kautta ja aikaa vaihtoon on hyvin, mutta paluulennolla konetta pitäisi vaihtaa Munchenissa 45 minuutissa  :-\

 

Koska kyseessä on tietysti halvimmat mahdolliset liput, niin yritän jostain löytää faktaa siitä, hoitaako lentoyhtiö minut kuluitta seuraavalle sopivalle lennolle, mikäli tuon MUN-HEL -lennon missaan. En ole löytänyt Lufthansan sivuilta asiasta mitään tietoa, eikä heidän lipputoimistonsakaan EFHK:lla vastaa kysymykseen. Osaako joku auttaa?

 

Tämä nyt tuntuu itsestäänselvältä asialta, mutta toisaalta nykyään kuulee jos jonkinlaisia ehtoja, kun kyseessä ovat halvimmat mahdolliset tarjousliput.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni jos se on saman yhtiön samalla lipulla oleva lento niin homma pitäisi onnistua, mutta jos olet varannut kaksi erillistä matkaa niin homma on vaikeampi. Pidä vain huoli jenkeissä siitä että chekkaat samalla myös sinne MUC-HEL välille.

 

Siitä münchen on hieno paikka että kenttä lupaa että laukut ehtii mukaan jopa 35min vaihdoilla :thmbup:

 

Fiksummat saa korjata.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkatoimiston setä tässä päivää.

 

Jos lento on ostettu samalle lipulle koko matkalle, niin eipä hätiä. Jos myöhästyt jatkolennolta niin Lufthansa hoitaa sinut kuluitta seuraavalle !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellainen lisähuomio vielä, että eri lentokentillä on erilaiset lentoyhtiökohtaiset säännöt minimivaihtoajan suhteen. Siis samalla kentällä eri yhtiöillä voi olla erilainen minimi vaihtoajan suhteen. Matkatoimistojen oletetaan ne minimit tietävän, ja veikkaisin että ne on ohjelmoitu myös varausjärjestelmiin muistuttamaan (?)

Jos jostain syystä hankit itsellesi sääntöjen vastaisen vaihdon kentällä, esim. välttääksesi useamman tunnin odottelun, tms., tulee myöhästymistapauksessa lisätöitä palvelun saamisesta. Sinänsä tämä on ihan ymmärrettävää jo ihan kustannusmielessäkin lentoyhtiön puolelta.

 

Itse olen ampunut itseäni jalkaan tasan kerran tässä asiassa. LHR:llä, jossa muistaakseni minimi oli 2h siihen aikaan, silloin kun terminaalin vaihtaminen kuului kuvaan, aikataulun mukainen vaihtoaika oli about puolitoista tuntia. Kone saapui kentälle reilun tunnin myöhässä, joten minulla ei ollut edes teoreettisia mahdollisuuksia ehtiä jatkolennolle, ellei se olisi myöhässä. Niinpä yritin, mutta onni ei suosinut.

 

Kun menin BA:n tiskille asiaa hoitamaan, sain pitkän luennon "laittomasta vaihdosta", jota virkailija käytti perusteluna sille, että eivät ala selvittämään seuraavalle jatkolennolle.

Poistuin tiskiltä suht vihaisena, istuin alas, rauhoituin, ja menin uudelleen samalle asialle, toisen henkilön palveltavaksi. Nytkin tuli sama litania, mutta tämä kaveri laittoi minut kuitenkin sille seuraavalle mahdolliselle. Ja sitten vain loungeen pämppäämään muutamaksi tunniksi :o :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Amadeus herjaa heti, jos vähimmäisvaihtoaika on liian pieni, kun yrittää tallettaa varausta. Herja tulee check minimum connetion time. Varauksen saa läpi halutessaan, mutta tässä vaiheessa pitäisi muuttaa jotain, että vaihtoajasta tulee oikea. Mutta täysin pätevä ei ole tämäkään systeemi.

 

Muistaakseni esim. jos lennät Finnairilla Pariisiin ja jatkolennon Air Francella johonkin, niin minimum aika on suurempi kuin se, että tulet samalla koneella Helsingistä mutta AF lipulla. Vaikka käytännössä ei ole yhtään mitään eroa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkatoimiston setä tässä päivää.

 

Jos lento on ostettu samalle lipulle koko matkalle, niin eipä hätiä. Jos myöhästyt jatkolennolta niin Lufthansa hoitaa sinut kuluitta seuraavalle !

 

Paljonko se minimi vaihtoaika sitten oikein on?Myönnän, olen laiska, kun en jaksa etsiä. Mutta homma on tämä. Olisi tarkoitus lentää Pariisin kautta Miamiin marraskuussa ja menossa Hel-Cdg- ja Cdg-Mia- lentojen välissä on vaihtoaikaa ainoastaan tunti. Oliko 45 minuuttia se minimi vai muistanko ihan väärin? Eli Finnairin lento Helsingistä ei paljon saa myöhässä olla, että ehditään jatkolle.

Ryanairilla muuten taitaa olla niin, että jos lennät vaikkapa Tmp-stn ja jatkat siitä esim. STN-AGP(en ole varma lentääkö Ryanair Stanstedista Malagaan, mutta tässä esimerkissä lentää) , niin sinua ei vielä Tampereella "chekata" STN-AGP lennolle, vaan joudut kiltisti noukkimaan tavarasi hihnalta ja menemään uudestaan Check-iniin... Eikö se näin mene? Vähän ot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanairilla muuten taitaa olla niin, että jos lennät vaikkapa Tmp-stn ja jatkat siitä esim. STN-AGP(en ole varma lentääkö Ryanair Stanstedista Malagaan, mutta tässä esimerkissä lentää) , niin sinua ei vielä Tampereella "chekata" STN-AGP lennolle, vaan joudut kiltisti noukkimaan tavarasi hihnalta ja menemään uudestaan Check-iniin... Eikö se näin mene? Vähän ot.

 

Ryanair ja halpalentoyhtiöt yleensä (poislukien Air Berlin joillakin reiteillä) eivät myy ollenkaan jatkolentoja. Jos matkustaja sellaisen ostaa, niin vaihto on täysin omalla vastuulla (eli jos jatkolennolta myöhästyy alkuperäisen lennon myöhästymisen vuoksi, niin joutuu ostamaan uuden lipun) ja vaihtokentällä joutuu laukkuineen menemään uudelleen lähtöselvitykseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanair ja halpalentoyhtiöt yleensä (poislukien Air Berlin joillakin reiteillä) eivät myy ollenkaan jatkolentoja. Jos matkustaja sellaisen ostaa, niin vaihto on täysin omalla vastuulla (eli jos jatkolennolta myöhästyy alkuperäisen lennon myöhästymisen vuoksi, niin joutuu ostamaan uuden lipun) ja vaihtokentällä joutuu laukkuineen menemään uudelleen lähtöselvitykseen.

 

Air Berlinillä olen onnistunut jopa siinä, että minut laukkuineni tsekattiin Helsingistä suoraan Milanoon (Bergamo) vaikka liput eivät olleet edes yhdessä ostetut vaan kaksi täysin erillistä varausta, toki samalle päivälle. Halpayhtiön palveluksi erinomaista :) 70 euron hintaan Helsinki-Milano sisältyi vielä pari sämpylää ja kahviakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanair ja halpalentoyhtiöt yleensä (poislukien Air Berlin joillakin reiteillä) eivät myy ollenkaan jatkolentoja. Jos matkustaja sellaisen ostaa, niin vaihto on täysin omalla vastuulla (eli jos jatkolennolta myöhästyy alkuperäisen lennon myöhästymisen vuoksi, niin joutuu ostamaan uuden lipun) ja vaihtokentällä joutuu laukkuineen menemään uudelleen lähtöselvitykseen.

 

Sinä sen sanoit. Mitä piti saada sanotuksi  ;). Eli siis juuri tuo oli pointtina, että joudut ostamaan erilliset liput legeille, jos olet halpiksen kyydissä. Ilmeisesti poislukien AB.

Jotenkin ihmetyttä se ettei onnistu chekkaamaan koko reittiä jo lähtöasemalla, olkoonkin että kyseessä on halpalentoyhtiö. Eihän se auta yhtiötä tai säästä yhtiön rahoja  ollenkaan, että joudut tekemään uuden chekkauksen. Se on siis minun mielipiteeni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota noin... eikös Finnairkin lopettanut laukkujen lähettämisen muiden kuin One World alliancen lennoille? Eli jos lentää vaikka Lufthansa - Finnair niin joutuu hakemaan ne laukut itse vaihtopaikassa ja menemään uudestaan lähtöselvitykseen. Vai riippuuko tämä nyt siitä että jos on ostanut liput erikseen kahdelta yhtiöltä niin joutuu juoksemaan? Vai onko tällä jotain tekemistä Electronic Ticketin kanssa? Vai olenko minä ymmärtänyt jotain väärin? Omia kokemuksia on kyllä siitäkin että laukkuja ei lähetetä eteenpäin, syynä tuntuu olevan milloin mitä virkailija nyt vain sattuu keksimään.

 

Minä kyllä vaihtaisin jos mahdollista München - Helsinki lennon myöhäisemmäksi. 45 minuuttia on lyhyt aika. Kone ei USAsta lähtiessä oikeastaan saa olla myöhässä eikä Münchenissä saa olla paljonkaan jonoa Schengen alueelle tultaessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinä sen sanoit. Mitä piti saada sanotuksi  ;). Eli siis juuri tuo oli pointtina, että joudut ostamaan erilliset liput legeille, jos olet halpiksen kyydissä. Ilmeisesti poislukien AB.

Jotenkin ihmetyttä se ettei onnistu chekkaamaan koko reittiä jo lähtöasemalla, olkoonkin että kyseessä on halpalentoyhtiö. Eihän se auta yhtiötä tai säästä yhtiön rahoja  ollenkaan, että joudut tekemään uuden chekkauksen. Se on siis minun mielipiteeni.

Tuossa juuri piilee halpayhtiön bisnes. Jos myöhästyt jatkolennolta esim. uuden checkauksen takia, joudut ostamaan uuden lipun, joka ei todellakaan ole sinulle halpa. Tämä on juuri hyvä keino, millä esim. Ryanair saa myytyä hyvin viimeiset kalliimmat paikkansa asiakkaille... Jollainhan se tili on tehtävä (+ sitten hemmetinmoinen oheismyynti ja bisneksen teko, esim. bussilippu keskustaan maksaa enemmän kuin itse lentolippu...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota noin... eikös Finnairkin lopettanut laukkujen lähettämisen muiden kuin One World alliancen lennoille? Eli jos lentää vaikka Lufthansa - Finnair niin joutuu hakemaan ne laukut itse vaihtopaikassa ja menemään uudestaan lähtöselvitykseen. Vai riippuuko tämä nyt siitä että jos on ostanut liput erikseen kahdelta yhtiöltä niin joutuu juoksemaan? Vai onko tällä jotain tekemistä Electronic Ticketin kanssa? Vai olenko minä ymmärtänyt jotain väärin? Omia kokemuksia on kyllä siitäkin että laukkuja ei lähetetä eteenpäin, syynä tuntuu olevan milloin mitä virkailija nyt vain sattuu keksimään.

 

Minä kyllä vaihtaisin jos mahdollista München - Helsinki lennon myöhäisemmäksi. 45 minuuttia on lyhyt aika. Kone ei USAsta lähtiessä oikeastaan saa olla myöhässä eikä Münchenissä saa olla paljonkaan jonoa Schengen alueelle tultaessa.

Laukut menevät kyllä Finnairilta Lufthansalle tai päinvastoin - jos lennot ovat samalla lipulla ja hinnalla. Ja kun kilpailevien yhtiöiden liput ovat samalla hinnalla, niin voin kertoa, että tällöin puhutaan ns. IATA-hinnoista, jotka lähentelevät turistiluokassa bisnes-luokan hintoja...

Ja ainahan ei ole pakko ottaa vaihtoon sitä lyhyintä tarjottua aikaa. Valinnan varaa on hyvin, esim. jos lentää Frankfurtin kautta, mistä Luftwaffella on parhaimmillaan 5 lentoa päivässä Helsinkiin. Tai sama jos tulet vaikka iltapäivällä Hesaan ja jatkat Ouluun, niin ei ole pakko ottaa 35 min vaihtoa, vaan voit lähteä vaikka 2h päästä lähtevällä koneella. Jos lentolippu ei sisällä stopover oikeutta (eli mahdollisuutta yöpyä vaihtokentällä pidempään, lisämaksun kanssa tai ilman), niin suurin sallittu vaihtoaika on käytännössä 23h 55 min. Eli jos lennät vaikka Helsingistä Amsterdamiin (kone tulee 0940 Amsteriin), niin voit jatkaa viimeistään eteenpäin seuraavana aamuna 0935 lähtevällä koneella eikä ole ongelmia. Vaikka vuorokausi vaihtuu, niin se ei haittaa, koska vaihto on alle 24h... Eli periaatteessa voit yöpyä kohteessa ja jatkaa seuraavana päivänä eikä sitä lasketa stopoveriksi ! :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suht paljon matkustaneena on kuitenkin edelleen epäselvää se, että mitä tarkoittaa kun sanotaan, että esim. Hansan ja Finnairin lennot ovat samalla lipulla ?

Onko se sitä, että ne ovat sillä samalla "viimeisellä läystäkkeellä" siinä perinteisessä pahvilippukuoressa, vai ovatko ne todellakin samassa lipussa ikäänkuin yhtenä lentona, vaikka kahdella yhtiöllä (ei varmaankaan...)?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suht paljon matkustaneena on kuitenkin edelleen epäselvää se, että mitä tarkoittaa kun sanotaan, että esim. Hansan ja Finnairin lennot ovat samalla lipulla ?

Onko se sitä, että ne ovat sillä samalla "viimeisellä läystäkkeellä" siinä perinteisessä pahvilippukuoressa, vai ovatko ne todellakin samassa lipussa ikäänkuin yhtenä lentona, vaikka kahdella yhtiöllä (ei varmaankaan...)?

 

 

Itse ainakin olen aina ymmärtänyt tuon niin, että lennot on ostettu yhtä aikaa (jolloin ostotapahtuman yhteydessä on tarkistettu vaihtoaika). Eri lipulla ne ovat, jos esim. ostan netistä lipun erikseen vaikkapa Helsinki-Amsterdam ja toisaalla Amsterdam-Hong Kong-Auckland-Christchurch, tällöin tuolla ensimmäisen välillä myöhästyminen ei oikeuttaisi mihinkään korvauksiin noista jatkoyhteyksistä, mutta toisella välillä myöhästymiset eivät vaikuttaisi muuhun kuin perillesaapumisaikaan.

 

Sitä en tiedä, onko periaatteesa jälkikäteen mahdollista yhdistellä erikseen ostettuja lentoja, mutta epäilen ettei ole.

 

Tuon olen juuri noin kerran tehnyt ja teki mieli ottaa kyllin varhainen lähtö EFHK:lta... ;) Onneksi ehdittiin...

 

Normaalisti tosin otan lipun 500 m:n ja jatkoyhteys on sitten omissa käsissä :)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ainakin olen aina ymmärtänyt tuon niin, että lennot on ostettu yhtä aikaa (jolloin ostotapahtuman yhteydessä on tarkistettu vaihtoaika).

 

Petri voisi kertoa meille mitä tarkoittaa käytännössä "conjunction ticket". Jostain muistan lukeneeni, että välttämättä lippuja ei olisikaan matkatoimistossa liitetty toisiinsa vaikka ne onkin ostettu samaan aikaan. Ilmeisesti liittämättä jättämisellä saatetaan saada halvempi hinta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suht paljon matkustaneena on kuitenkin edelleen epäselvää se, että mitä tarkoittaa kun sanotaan, että esim. Hansan ja Finnairin lennot ovat samalla lipulla ?

Onko se sitä, että ne ovat sillä samalla "viimeisellä läystäkkeellä" siinä perinteisessä pahvilippukuoressa, vai ovatko ne todellakin samassa lipussa ikäänkuin yhtenä lentona, vaikka kahdella yhtiöllä (ei varmaankaan...)?

 

 

Sama lippu tarkoittaa teknisesti sitä, että lennot ovat saman hinnan alla. Eli hinta sisältää sekä vaikka Finnairin kotimaan lennon ja siitä jatkon Lufwaffella eteenpäin. Vaikka lennot olisivat samalla varausnumerolla, mutta eri hinnalla (Finnair erikseen, Luftwaffe erikseen), niin tällöin ei laukut kuljeudu eteenpäin eikä välttämättä normaali vaihtoaikasääntö myöskään päde, koska joudut käymään uudellen checkkauksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Petri voisi kertoa meille mitä tarkoittaa käytännössä "conjunction ticket". Jostain muistan lukeneeni, että välttämättä lippuja ei olisikaan matkatoimistossa liitetty toisiinsa vaikka ne onkin ostettu samaan aikaan. Ilmeisesti liittämättä jättämisellä saatetaan saada halvempi hinta.

Conjuction ticket on juuri sitä, että jatkolennot ovat hinnan alla. Jos hinnoittelee lennot erikseen, voi saada halvemmalla, mutta tällöin tipahtaa myös tämä laukkujen siirtyminen ja vastuu lentoyhtiöltä pois, koska teknisesti ne ovat 2 erillistä lippua, vaikka olisi sama bono (kertausta hieman edelliseen viestiin, mutta menköön)  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä en tiedä, onko periaatteesa jälkikäteen mahdollista yhdistellä erikseen ostettuja lentoja, mutta epäilen ettei ole.

Teknisesti periaatteessa kyllä mahdollista, mutta yleensä vain täysihintaisissa turistiluokan / bisnesluokan lipuissa (silloin käytännössä menee vanhan peruutuksena ja uuden varauksena, kalliissa lipuissa kun on yleensä kuluttomat muutokset / peruutukset). Edullisissa lipuissa tämä ei ole mahdollista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Conjuction ticket on juuri sitä, että jatkolennot ovat hinnan alla. Jos hinnoittelee lennot erikseen, voi saada halvemmalla, mutta tällöin tipahtaa myös tämä laukkujen siirtyminen ja vastuu lentoyhtiöltä pois, koska teknisesti ne ovat 2 erillistä lippua, vaikka olisi sama bono (kertausta hieman edelliseen viestiin, mutta menköön)  :thmbup:

 

Mutta miten näkee matkakuvauksesta tai e-lipusta, että kyseessä on "conjunction ticket"? Voidaanhan kahden lennon tiedot tulostaa samalle paperille vaikka lippuja ei olisikaan liitetty toisiinsa? (Paperilipuissa merkintä lienee rasti määräkentän nimen kohdalla.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa juuri piilee halpayhtiön bisnes. Jos myöhästyt jatkolennolta esim. uuden checkauksen takia, joudut ostamaan uuden lipun, joka ei todellakaan ole sinulle halpa. Tämä on juuri hyvä keino, millä esim. Ryanair saa myytyä hyvin viimeiset kalliimmat paikkansa asiakkaille... Jollainhan se tili on tehtävä (+ sitten hemmetinmoinen oheismyynti ja bisneksen teko, esim. bussilippu keskustaan maksaa enemmän kuin itse lentolippu...)

 

Myöskin matkatavaroiden ylipaino on hyvä bisnes, sillä ylipainoa ei sallita yhtään ja ylim.kilot ovat kiitettävän hintavia...

 

Nimim. "maksoin air asialle 50 SGD(25€) 7 kilosta ja selvisin halvalla"

 

Tosin lippu oli em. maksua halvempi  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama lippu tarkoittaa teknisesti sitä, että lennot ovat saman hinnan alla. Eli hinta sisältää sekä vaikka Finnairin kotimaan lennon ja siitä jatkon Lufwaffella eteenpäin. Vaikka lennot olisivat samalla varausnumerolla, mutta eri hinnalla (Finnair erikseen, Luftwaffe erikseen), niin tällöin ei laukut kuljeudu eteenpäin eikä välttämättä normaali vaihtoaikasääntö myöskään päde, koska joudut käymään uudellen checkkauksessa.

 

Toisaalta jo aiemmin mainitsemassani tapauksessa Finnair-KLM välillä tavarat siirtyivät itsestään seuraavalle lennolle, vaikka liput olivat ihan erillisinä (ostettu paketti Amsterdam-NZ ja sitte erikseen lento Amsterdamiin). Kysyin vain kauniisti lähtöselvityksessä. Takaisinpäin tämä ei kylläkään toiminut (toisaalta selvitys tehtiin jo Air New Zealandin toimesta ja onnistui Amsterdamiin saakka - ja saattaa olla, että joka tapauksessa olisi pitänyt hakea tavarat ja kuljettaa ne tullin läpi, kuten teimmekin).

 

Mutta ilmeisesti voi luottaa, että tavarat hoidetaan sinne asti, mihin ne tägitetään liimalapuilla siinä checkaustiskillä.

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta miten näkee matkakuvauksesta tai e-lipusta, että kyseessä on "conjunction ticket"? Voidaanhan kahden lennon tiedot tulostaa samalle paperille vaikka lippuja ei olisikaan liitetty toisiinsa? (Paperilipuissa merkintä lienee rasti määräkentän nimen kohdalla.)

E-lipussa sen tietää siitä, että alla on vain yksi lipun numero (esim jos on Finnairin lippu, niin 105-xxxxxxxx). Jos on alla useampi lipun numero, niin sitten ei ole kaikki samassa (tosin useammassa ei saa asiakas selville, mitkä lennot kuuluvat mihinkin...)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta jo aiemmin mainitsemassani tapauksessa Finnair-KLM välillä tavarat siirtyivät itsestään seuraavalle lennolle, vaikka liput olivat ihan erillisinä (ostettu paketti Amsterdam-NZ ja sitte erikseen lento Amsterdamiin). Kysyin vain kauniisti lähtöselvityksessä. Takaisinpäin tämä ei kylläkään toiminut (toisaalta selvitys tehtiin jo Air New Zealandin toimesta ja onnistui Amsterdamiin saakka - ja saattaa olla, että joka tapauksessa olisi pitänyt hakea tavarat ja kuljettaa ne tullin läpi, kuten teimmekin).

 

Mutta ilmeisesti voi luottaa, että tavarat hoidetaan sinne asti, mihin ne tägitetään liimalapuilla siinä checkaustiskillä.

 

hannu

Tuossa meno tapauksessa on ollut kiltti checkari, ja hoiti koko matkan kerralla. Paluu on mennyt niin, kuten se pitäisi mennä sääntöjen mukaan. Ja jos tägit laitetaan perille asti, niin ne ei enää matkan varrella muutu, eli siinä tietää heti, mihin asti laukut kulloinkin menevät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen jouluksi Italiaan menossa, ja lennot Lufthansalla Frankfurtin kautta. Menomatkalla vaihtoaikaa 1h20min (paluumatkalla 3h).

Mikä on Lufthansan minimi vaihtoaika Frankfurtissa? Lieneekö 45 minuutin luokkaa?

45 minuuttia kuten monilla muillakin isoilla kentillä. Ja eipähän Luftwaffe tarjoaisi kyseistä yhteyttä, mikäli aikaa koneenvaihtoon ei olisi riittävästi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään