Risto Partanen

ÄÄNESTYS: Mikä ilmailussa kiinnostaa eniten juuri NYT?


22 viestiä aiheessa

Moikka!

 

Eli tämmöstä tällä kertaa; otsikko sen jo kertookin,  ;). Eli mikä on tässä rakkaassa harrastuksessa/ammatissa/pakkomielteessä tms. tällä hetkellä juuri se asia mikä saa adrenaliinin nousemaan ja fiiliksen korkealle? Tiedän, tiedän, jokaiselle sopisi melkein kaikki vaihtoehdot mutta se ei nyt veliseni passaa, yksi pitää valita!

 

Pidetään äänestysaikana viittä (5) vuorokautta ja siihen asti äänestyksen tulos on pimeänä. Katsellaan sitten tiistaina 29.5.2007 millä fiiliksellä ilmailukansa on. Sää on lentämiseen näin alkukesästä mitä mainioin, simulaattorit sytyttää aina, paljonkohan niissä lussun koneissa nyt sitten olikaan työntövoimaa, tuleekohan se Pekingin kone ajallaan jne... Meitä on moneen junaan, katsotaan mihin junaan on juuri nyt eniten matkustajia.

 

Itsellä tällä hetkellä vaihtoehto 1 eli konespottaus kuvaamisen kera on SE juttu! EFHK:n spottailupaikat on tullut tutuiksi ja tyttären kanssa tulee harvase ilta käytyä katsomassa koneita. Kakkosena tulisi simuilu mutta sitäpä tässä ei kysytä, ;D

 

Hauskaa kevään jatkoa/kesän alkua kaikille ja katsellaan miten käy! Ja perusteluja mukaan.

 

RiPa

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se tuo konespottaus/valokuvaus on meikäläisen kohdalla se eniten kiinnostava juttu tällä hetkellä. Ja varmasti innostus saa lisää tuulta alleen kesän reissujen ja tapahtumien aikana / jälkeen. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere!

Mihin mahtoi kysyjällä unohtua vaihtoehdoista VFR-lentäminen? Vai oliko se tarkoituksenmukaista tässä kyselyssä? Itse kun lentelen VFR-säännöillä niin ainoaksi vaihtoehdoksi jäi konespottaus/valokuvaus ... Ei huono vaihtoehto sekään, tietysti!

 

-Kari-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tere!

Mihin mahtoi kysyjällä unohtua vaihtoehdoista VFR-lentäminen? Vai oliko se tarkoituksenmukaista tässä kyselyssä? Itse kun lentelen VFR-säännöillä niin ainoaksi vaihtoehdoksi jäi konespottaus/valokuvaus ... Ei huono vaihtoehto sekään, tietysti!

-Kari-

 

Moro! Mites ois ollut kohta 2 eli IRL-, ei IFR lentäminen,  ;)?

 

RiPa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeasti taivaalla itse puikoissa. Itse maassa ja oma kone taivaalla.

 

Hetken aikaa omaan työhön liittyvä erittäin mielenkiintoinen kurssi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ach, eikö omaa ääntä voikaan muokata, vai enkö vain löydä muokkausnappia? Laitoin "lentokoneiden tekniikka" (se kiinnostaa aina), mutta hetken mietittyäni muu aihe kiinnostaa kenties hiukan enemmän: Lentokentät ympäri maailmaa. Enkä siis itse lennä, vaan ihan simuilijan kannalta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ach, eikö omaa ääntä voikaan muokata, vai enkö vain löydä muokkausnappia? Laitoin "lentokoneiden tekniikka" (se kiinnostaa aina), mutta hetken mietittyäni muu aihe kiinnostaa kenties hiukan enemmän: Lentokentät ympäri maailmaa. Enkä siis itse lennä, vaan ihan simuilijan kannalta.

 

Ei saa. valitettavasti,  :-\. Laitoin suljetun äänestyksen mutta ei kai se nyt vakavaa ole. Kertomasi sanallinen versio on mielenkiintoisempaa luettavaa kuin yksi ääni muiden joukossa.

 

RiPa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä spottaus nyt kiinnostaa eniten. Asun suht lähellä EFHK:ta ja heti, kun kuuluu mottien ääni, tosinaan kamera kädessä pihalle.  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asun suht lähellä EFHK:ta ja heti, kun kuuluu mottien ääni, kamera kädessä pihalle.  :)

Joudut sitten monta kertaa päivässä juosta pihalle? ;D

 

Ja IRL lentäminenhän se hienoin juttu on. Kuvaaminen tulee sitten kakkosena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joudut sitten monta kertaa päivässä juosta pihalle? ;D

 

No asun jossain kahdenkymmenen kilsan päässä, yli lentää pääasiassa 22:ilta lähtevät koneet, joskus  MD-11 tms. saattaa laskeutua hyvin matalalta.

En nyt ihan joka kerta kuitenkaan juokse, lähinnä jos kuuluu kovempaa jylyä. ;) Mutta turistipokalla ei niin hirveän upeita kuvia napsi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Juuri NYT"? Nythän on perjantai-ilta ja aivot toimivat sen mukaisesti. Siispä modulaarisen ilmakuljetuksen mahdollisuudet kiinnostavat. ;D

 

Avaruusaiheisissa tieteiselokuvissa näkee usein ketteriä pikku aluksia, jotka operoivat vaativissa ympäristöissä niin taivaankappalten pinnalla kuin ulkoavaruudessakin. Mitä kummallisimpiin paikkoihin jätetyt pikku alukset hakeutuvat sovittuun aikaan yhteiselle tapaamispaikalle (rendez-vous point) missä ns. emoalus avaa ahnaan kitansa ja nielaisee pikkuiset sisäänsä. Matkustajat siirtyvät ulos pikku aluksistaan nauttimaan emoaluksen monipuolisista palveluista. Emoalus kiitää avaruudessa. Suuren toimintasäteen ansiosta kaikki alkaa siirtyä tavattoman nopeasti jonnekin tavattoman kauas.

 

Nykyilmailussa käytetyistä ilma-aluksista puuttuu vastaava modulaarisuus. Lentoasemat ja lentoreitit muodostavat toki pieniä paikallisia yhteyksiä ja toisaalta runkoreittejä, hubeja satelliitteineen. "Vaihtopysäkkien" ei kuitenkaan tarvitsisi olla paikallaan lähtöpisteen tai lopullisen määränpään suhteen. Säännöllisen yliäänimatkustamisen aika ei ole lopullisesti ohi. Tunnettuahan on se, että ilmakehän yläkerrokset ja lähiavaruus sallivat ihmisen liikkua suuremmilla (maa)nopeuksilla kuin lähellä planeettamme pintaa. Suurimmat "vaihtopysäkit" (lue: välittäjämoduulit) olisivat sitten avaruusasemia, pienemmät avaruuslentokoneita. Visiossa Malmin kansainväliseltä asemalta operoiva ketterä ja ympäristöystävällinen paikallislentokone siirtää matkustajat nopeaan avaruuslentokoneeseen, joka siirtää matkustajat avaruusasemaan (jolla on valtava maanopeus), josta matkustajat siirtyvät toiseen avaruuslentokoneeseen ja edelleen paikallislentokoneeseen.

 

Alukset sinänsä ovat sisäkkäin tai yhteen asettuvia moduuleja. Muita moduuleja ovat näiden mukana kulkevat rahtilaatikot ja matkustamot. Vaihtojen tehostamiseksi matkustajat siirretään kokonaisina matkustamomoduuleina avaruuslentokoneesta avaruusasemaan ja päinvastoin. Matkustajien ei tarvitse kävellä jonoissa ahtaiden oviaukkojen kautta. Moduuleja on monenlaisia: kansallisia moduuleja, Schengen-moduuleja, tupakkavapaita moduuleja, eläinmoduuleja, avaruuskelpoisia moduuleja, amfibiolentomoduuleja, huoltomoduuleja... Joitain turvatarkastuksia voidaan eliminoida siirtämällä ihmisiä hallitusti matkustamomoduuleissa aluksesta toiseen. Moduulien yhteensopivuuden aikaansaamiseksi tulee tietenkin laatia kansainvälisiä standardeja.

;D

 

Masentavaa todeta, että etenkin pitkien matkojen ratkaisuna 1960-luvusta lähtien on tyydytty valmistamaan yhä uusia B707-klooneja. Aerodynaamisesti nykypäivän B777:t ja A330:t ovat tavallaan ikäviä kompromisseja. Monimutkaisten laskusiivekkeiden avulla saavutetaan tyydyttävät lento-ominaisuudet hitailla nopeuksilla, ja sisään työntyvillä laskutelineillä saavutetaan tyydyttävä matkalentonopeus. Matkalennossa Concorde oli tavattoman tehokas mutta lentoasemien läheisyydessä onneton; maassa melu oli kaamea, ja liian moni rengas räjähti lähtö- tai laskukiidon edellyttämissä nopeuksissa.

 

Niin kauan kuin ilma-aluksista puuttuu modulaarisuus eikä osata hyödyntää planeettamme kaasukehän ja gravitaatiokentän ominaisuuksia jatketaan varmaankin bongareita ilahduttavaa jumbojettien ja valasbussien jättöpyörre-, kuminpoltto-, moottorinulvotus- ja tarkkuusparkkeerausfarssia suurkaupunkien tuntumaan rakennetuilla jättikiitoteillä, vaikka vaihtoehtona olisi maan pinnalla vähentää melua, tihentää reittikohtaisia vuoroja, lyhentää odotusaikoja ja eliminoida jonotusta ja välipysäkkejä.

 

Tulevaisuuden modulaarisessa avaruusilmailussa nykyistä harvempi matkustaja joutuisi kärsimään "jatkolennon" myöhästymisestä. Lyhyillä matkoillahan vaihtopysäkkiä ei yleensä ole, ja ylhäällä isot avaruusasemat kiertävät maapallon satelliitteina säännöllisiä reittejään luotettavassa aikataulussa. Todennäköisin myöhästyjä on matkustaja itse, ja ongelma on nykyistä lievempi, koska maan pinnalla operoivat alukset ovat pienempiä ja niitä kulkee tiheämpään.

 

Nyt menee paljon energiaa hukkaan laskuissa ja nousuissa. Aikaa hukataan sitten matkalennossa. Vision avaruusasemissa voisi olla paljon enemmän kapasiteettia ja massaa kuin nykyisissä laajarunkolentokoneissa, koska niitä ei tarvitsisi jatkuvasti pysäytellä ja kiihdytellä ja pakottaa milloin mihinkin suuntaan. Mitä maaliikenteeseen tulee, niin eläköön gyrobussi!

;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No asun jossain kahdenkymmenen kilsan päässä, yli lentää pääasiassa 22:ilta lähtevät koneet, joskus  MD-11 tms. saattaa laskeutua hyvin matalalta.

En nyt ihan joka kerta kuitenkaan juokse, lähinnä jos kuuluu kovempaa jylyä. ;) Mutta turistipokalla ei niin hirveän upeita kuvia napsi.

Taidamme asua suunnilleen samalla paikalla. ;D

Nyt kiinnostaa ehdottomasti simut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Juuri NYT"? Nythän on perjantai-ilta ja aivot toimivat sen mukaisesti. Siispä modulaarisen ilmakuljetuksen mahdollisuudet kiinnostavat. ;D

 

:o Tuota, tuota... Eka olin ku ****** nähnyt paavi mutta luettuani tekstisi toiseen kertaan siinähän on perää ja idea! Hieno kirjoitus Petri,  :thmbup:

 

RiPa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eniten kiinnostaa tietää, MIKSI sääennusteet ovat menneet viime aikoina aivan poskelleen :thmbdn:

 

Tehdäänkös nuo ennusteet nykyisin samalla metodilla kuin telkkarin hupiohjelmat?

Ei kyllä naurata ollenkaan :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pompautampa ylös kun 12h on jäljellä.. Vikatkin mukaan äänestämään, että saadaan kohtuu kattava ja "luotettava" analyysi mielenkiinnoista.

 

RiPa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin!

 

Ihan kivasti tuli ääniä joten kiitos kaikille vastaajille,  :thmbup: Itseäni yllätti kaikkein eniten se, että simulaattorit ovat vasta sijalla 4 ja spottaus pääsi sijalle 2,  8). Lentäminen otti selkeän voiton, joka ei ainakaan allekirjoittanutta yllättänyt. "Ilmojen halki käy lentäjän tie"...

 

RiPa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään