Mikko Wynne-Ellis

Millaisia asetuksia käytät, sotilaskoneiden kuvaamiseen.

12 viestiä aiheessa

Olen lähdössä heinäkuussa kuvaamaan Evreuxsiin lentonäytöstä. Kiinnostaisi tietää millä asetuksilla esim vastavaloon saa parhaan tuloksen kun kohteena on se tasaisen harmaa hävittäjä. Såtenäsin kuvat viime vuonna olivat turhan tummia tai sitten koneet lensivät valkoisella taustalla.

Sotilaskoneiden väri ilmeisesti panee automatiikan tosi lujille ?

Jos tänä vuonna onnistumisprossa olisi päälle 50

Mulla D80 + sigman 80-400 os joita ajattelin hyödyntää.

Kertokaa valonmittaustapa, ISO arvo, aukko, valotusnopeus.

Mä olen ajatellut että aukko 8 / nopeus 500-1000 vakaaja pois käytöstä. isoarvo 400 voisi pelittää.

Kertokaa kokeneemmat

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiinnostaisi tietää millä asetuksilla esim vastavaloon saa parhaan tuloksen

Luulenpa, että Evreuxissa ei tarvitse kuvata vastavaloon, ainakin jos tähän on uskominen:

However, you'll have the opportunity to realise nice pictures on the 8th of july. The airshow has to be presented all along the public area and will be well positionned from the sun axis from 10h00 AM to 06h00 PM.

http://www.air-meeting-evreux-2007.com/en/

Nimim. Itsekin tuonne menossa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä tuohon ole mitään "oikeita neuvoja". Asetukset kunkin tilanteen mukaan...

Jos koko ajan on vastavalo, eipä siihen ole oikein lääkettä. Siinä on periaatteessa valittava, haluatko koneeseen edes jotakin yksityiskohtia esille, vaiko sitten taivaaseen. Jos haluat mitata valotuksen koneesta, käytä pistemittausta.

Ei niissä sotilaskoneiden väreissä ole mahdollista mattapintaa lukuunottamatta kuitenkaan mitään erityistä, joka tuohon hirveämmin vaikuttaisi. Jos ei ole valoa, tai se on vasten, niin asia on sitten niin, oli se kuvattava sitten sotilaskone tai siviili.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Millä asetuksilla saadaan aikaan "pannaus".Mitä siinä rukataan? Aukkoa? Aikaa?Mikä se niistä namiskuukkeleista on?kuinkapaljon niitä täytyy rukata jotta se onnistuu hyvin pienemmäksi vai isommaksi? :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Millä asetuksilla saadaan aikaan "pannaus".Mitä siinä rukataan? Aukkoa? Aikaa?Mikä se niistä namiskuukkeleista on?kuinkapaljon niitä täytyy rukata jotta se onnistuu hyvin pienemmäksi vai isommaksi? :-[

Pannaus eli panorointi (ei panerointi  :P) saadaan aikaan pidentämällä suljin aikaa. Tämä on yksinkertaisimminta tehdä esim. Canonissa Tv-moodissa (Nikonista yms en tiedä).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jos nyt vaikka ohi ajavaa autoa haluat kuvata niin valotuajaksi joku 1/40-1/60sek. Tuohon nyt on todella vaikea antaa mitään "tarkkoja" arvoja, sillä siihen vaikuttaa kohteen liikkumisnopeus, etäisyys, valo, haluttu lopputulos yms.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuinkapaljon sitä täytyy rukata jotta siitä tulee hyvä/onnistunut? ???

Kävelevän ihmisen saa pannattua 1/160 s ajalla. Jos kohde on nopeampi, niin reilusti vähempikin riittää. Tärkeämpää on osata seurata kameralla kohdetta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kävelevän ihmisen saa pannattua 1/160 s ajalla. Jos kohde on nopeampi, niin reilusti vähempikin riittää. Tärkeämpää on osata seurata kameralla kohdetta.

No melko kovaa saa kävellä, jos 1/160s ajalla saa "pannattua". Tai varmaan jotenkin saa, mutta silloin pitää olla jo todella lähellä kohdetta, mikä nyt tietty ihmisen tapauksessa ei ole pois suljettua. Kaukana menevän lentokoneen suhteen asia on sitten ihan toinen. Esim. jotain laskevaa potkurikonetta normaaleilta lentokenttäetäisyyksiltä kuvatessa 1/160s ei kyllä vielä kovin kummoista liikettä kuvaan tuo. Tai ei ainakaan niin suurta, että sitä ainakaan itse vielä pannaukseksi laskisin.

Mutta ok, ehkä tässä sitten onkin kyse enemmänkin siitä, että mikä lasketaan pannaukseksi. Itse en kyllä pientä liike-epäterävyyttä miellä pannaukseksi, ja ei tuolla ajalla kyllä mitään muuta saa kävelevän ihmisen suhteen aikaiseksi. Ja jos se ihminen on vähänkään kauempana niin ei siihen kyllä tule sitten enää sitäkään liikettä.

Otetaanpa tässä tällainen esimerkki. Super Cub rullaa ohi n. 30m päästä ja menee takuulla kovempaa, kuin kävelevä ihminen. Valotusaika 1/125s, eikä kuvassa ole kyllä juurikaan liikettä:

[ attachment removed / expired ]

Jos tuossa kävelisi ihminen normaalia kävelynopeutta, siinä ei todellakaan olisi mitään liikettä. Ja 1/160s ajalla vielä vähemmän. Mutta siis pointti on se, että en kyllä itse laskisi tuota pannaukseksi.

Pistetään sitten vertailuksi tällainen kuvapari finaalissa olevasta Extrasta:

1/200s, etäisyys n. 25m. Metsässä on toki liike-epäterävyyttä, mutta en kyllä tätä vielä miksikään pannaukseksi sanoisi.

1/80s valotusaika, suunnilleen sama etäisyys. Nyt tausta alkaa olla jo sen verran "viirua", että tätä voisin jo alkaa kutsumaan pannaukseksi:

Pointtini on siis kuitenkin pääpiirteittäin se, että pannauksen pituuteen vaikuttaa muutkin tekijät, kuin valotusaika. Etäisyys siitä kuvattavasta liikkuvasta kohteesta näyttelee melkeinpä yhtä suurta roolia, kuin valotusaika. Tai siis samalla valotusajalla saat lähempää huomattavasti enemmän liikettä, kuin kauempaa kuvatessa. Ja lentokentällä kuvatessa se on yleensä se kauempi vaihtoehto. Ja oikeat ajat jne. löytyy sitten ajan mittaan kokeilemalla tilanteen mukaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuinkapaljon sitä täytyy rukata jotta siitä tulee hyvä/onnistunut? ???

Ei tähän oikein auta kuin kokemus.

Mene sinne näytökseen, ota jotain kuvia mutta muista nauttia itse esityksistä. Kuvaamaan oppii vain kuvaamalla, toki neuvoja voi antaa mutta ei niistä ilman harjoittelua oikein ole apua.

//T

EDIT: Mutta hei, sun tota galleriaa kun katsoo niin homma on ihan hyvällä mallilla, komeita kuvia! Mee esim. kuvaamaan Pirkkalaan tms hornetteja tai jotain pikkukoneita malmille tms jotta saat vähän eri tilanteista ideaa ja kokeile eri asetuksia mitkä toimii - niillä eväillä sit näytökseen..?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös olekin !

Sinne ollaan menossa. Tuohon aikaan Pariisiin pääsee halvalla ja siitä junalla. Harmi vaan, että olin sen verran hidas, että Spotter-Day-ilmoittautuminen meni umpeen. Toivottavasti sunnuntaille osuu hyvä keli !

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään