Kirjoitettu Lokakuu 11, 2009 Kohta 1. Olin platalla sellaisen henkilön kanssa jolla on siellä oikeus liikkua. Kohta 2. Sain luvan OH-STS:n pilotilta kuvata konetta ja itseasiassa hän kysyi ensin kun siinä pyöreän nurkalla notkuin kameran kanssa että haluanko tulla tutustumaan koneeseen. Voiko tällaisesta tarjouksesta kieltäytyä. No ei voi, en ainakaan minä Aika paljon on tullut Malmilla kuvattua koneita ja jopa omistajien nähdessä eikä kukaan ole vielä kieltänyt kuvaamasta saati sitten kuvien julkaisemista esim. täällä. Kohta 3. Enpä ole moisesta koskaan kuullutkaan. Kysymys. Jos koneen omista kutsuu sinut palatan puolelle tutustumaan ja samalla kuvaamaan konetta toimien siinä ohessa oppaana liikkumisessa palatalla niin saako hän näin tehdä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 11, 2009 Näin yleisellä tasolla filosofoiden, jos mennään jossain tällaisessa asiassa kysymään virallista lupaa ja siis virallista kantaa, täytyy huomioida se, että virallinen kanta myös ilmaistaan mikäli asiaan on aikaisemmin otettu kantaa jossain yhteydessä (mikä taas ei välttämättä kuitenkaan päde tässä tilanteessa) ja viralliseksi kannaksi on yleensä helpompi ja turvallisempi ottaa kaikkein kieltävin kanta, jottei tule tehtyä virhettä josta saisi itse kuulla tyyliin "sinulla ei ollut oikeutta myöntää tällaista lupaa". Varmuuden vuoksi kieltäminen on viranomaiselle helpompi pienemmän haitan tie. Sitten täytyy alkaa miettimään, onko mahdolliseen kieltoon perusteita... Ylipäänsä on vaikea mieltää asiaa niin, että platalla seisova kone, jossa ei ole ketään henkilöä sisällä, nauttisi jotain erityistä koskemattomuuden suojaa siitä riippuen, seisooko kuvan ottaja aidan ulkopuolella vai sisäpuolella. Tai kuvaamassa kentän päällä olevan koneen ikkunasta ilmasta käsin alaspäin? Tai jonkin koneen matkustajana kuvaamassa sen koneen ikkunan läpi platalle, jolloin ollaan luvallisesti platta-alueella? Kuka sellaisen kieltää? Lisäksi on jokseenkin vaikea mieltää asiaa niin, että lentoasemalla olisi Suomen tai muunkaan maan rekisterissä olevien koneiden kuvien julkaisuoikeuksiin ylipäänsä mitään sanomista aivan riippumatta siitä, mistä käsin kuvia on otettu. Paitsi siinä tapauksessa, että kone olisi suoraan lentoaseman omistama ja siinä olisi sisällä tunnistettavia henkilöitä, mutta tällaisia koneitahan ei ole olemassakaan. Voitaisiin kuvitella, että kenttäpäivystäjän auton kuvien julkaisuun pitäisi kysyä lupaa, mikäli auto on asematasoalueella tai kiitotiellä ja autossa on sisällä tunnistettavissa oleva henkilö, jos nyt hakemalla haetaan... Platalla nysväilyn tulin aloittaneeksi tammikuussa 1970 ja siellä on vietetty lyhyempiä tai pitempiä hetkiä karkeasti arvioiden muutamana tuhantena päivänä. Eri näköisiä kameramiehiä erilaisten vehkeiden kanssa on näkynyt niinä päivinä melkoinen määrä myös alueen sisäpuolella ottamassa erilaisia potretteja erilaisista kohteista niin arkena kuin juhlapäivinä sekä näytöksissä. Niistä kuvista on tehty valokuvanäyttelyjä ja paksuja historiakirjoja. Niitä kuvia on netissä ja lehtien sivuilla, mainoksissa ja musiikkivideoissa. Ihan varmasti kaikista kuvista ei ole pyydetty lentoaseman myöntämää julkaisulupaa. Jos olisi tarvinnut, niin kovasti köyhäksi olisi jäänyt Malmin historiakirjakin. En jaksa uskoa, että kuvaamista oltaisiin mitenkään vaikeuttamassa tai edes paheksumassa. Se olisi kentälle kovasti huonoa PR:ää, mitä kenttä ei todellakaan tarvitse. Jos nyt Jaskalle on sanottu, että lupa tarvitaan nassikkaryhmän päästämiseen kentälle, niin eiköhän sellaisen saa kysymällä, jos halutaan kulkea virallista tietä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 12, 2009 Oheinen tiedote löytyy ainakin yhdeltä ilmotitustaululta Malmilla. [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2009 Se, mitä tuossa sanotaan, on turvallisuuden ja järjestyksen ylläpidon osalta asiallista. "Kuvaussopimus" sensijaan on sellainen asia, jota pitäisi miettiä pitempään. Etenkin, jos sillä pyritään määrittelemään jotain yksittäisten koneiden kuvausluvasta ja julkaisuoikeuksista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2009 Noniin...byrokratia sikseen ja kuvia kehiin!!! 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2009 OH-CKY koululennolla: [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2009 OH-SRH lähtee: [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2009 Suhinu/Towmastereita tehtiin vain kaksi, tässä OH-TOW, c/n 001: [ attachment removed / expired ] OH-U555, Atec 122 Zephyr: [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2009 Voisit Ilkka laitella näitä kuvia aina yhteen viestiin. Ihan turhaa laittaa jokaiselle kuvalle oma viesti, kun aiempaa viestiä voi päivittääkin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2009 OH-PAN, Piper PA-28-151 Cherokee Warrior, Malmilla 11.09. [ attachment removed / expired ] ... kirkkaassa valossa puhkipalanutta kuvaa pystyy kikkailemalla korjaamaan mutta vain tiettyyn rajaan saakka mutta olkoon nyt. OH-ECO, Cessna 180J Skywagon 180 - varjossa hallin edessä [ attachment removed / expired ] Kurva, sanoi puolalainen [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 14, 2009 Kone oli pahasti varjossa, mutta tätä olen harvemmin nähnyt: OH-CWY, Cessna A150L eli periaatteessa Aerobat, albiino ja korkeusperäsinremontti meneillään: [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 15, 2009 Oheinen tiedote löytyy ainakin yhdeltä ilmotitustaululta Malmilla. [ attachment removed / expired ] Tuo Ari Siltavuoren kopioima määräys näytti pistävän monet hiljaiseksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 15, 2009 Semmoinen tuli mieleen, että mitäs jos tulee ulkopaikkakunnalta vierailemaan Malmilla eikä ole saanut tuota ilmoitusta kuvausluvasta? Nimittäin tiedän useammankin kaverin jotka on koneella tulleet Malmille ja ottaneet saavutuksestaan valokuvan tietämättä että se on kielletty Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 15, 2009 Eikö tuo viimeinen lause "Kenttäpäivystäjä voi oman harkintansa mukaan antaa luvan.." toimi ihan hyvin tuollaisissa joissa halutaan ottaa muutama kuva jostain koneesta platan puolella? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2009 Tommoisissa papereissa pitäisi kyllä aina mainita minkä lakipykälän tai vastaavan normin perusteella ko. määräys on annettu, että voisi arvioida onko se oikeasti pätevä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2009 Täytyy varmaan seuraavalla kerralla kun menen Malmille kuvaamaan käydä tekemässä erillinen kuvaussopimus lentoaseman toimistossa kenttäpäivystäjän kanssa että saa ihan luvan kanssa kuvata asematasolla ja liikennealueella Heijastinliivikin on jo pakattu kameralaukkuun mukaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2009 Täytyy varmaan seuraavalla kerralla kun menen Malmille kuvaamaan käydä tekemässä erillinen kuvaussopimus lentoaseman toimistossa kenttäpäivystäjän kanssa että saa ihan luvan kanssa kuvata asematasolla ja liikennealueella Heijastinliivikin on jo pakattu kameralaukkuun mukaan Sit kun menet liikennealueelle niin muista pyytää lennonjohtajalta selvitys Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2009 Sit kun menet liikennealueelle niin muista pyytää lennonjohtajalta selvitys Pitää muistaa varsinkin jos olen koneen kyydissä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2009 OH-PAF, Arrow IV Kuopiosta, illalla 15.09. [ attachment removed / expired ] OH-CTE ja OH-CWB ilta-auringossa [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2009 OH-PAF, Turbo Arrow Kuopiosta, illalla 15.09. Ei taida olla turbo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2009 Ei taida olla turbo Taitaa se olla jos tyyppimerkinnässä lukee notta RT. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2009 Taitaa se olla jos tyyppimerkinnässä lukee notta RT. Pitäisi löytyä kolme kirjainta, RTT Eli jos se olisi turbo, sen tyyppimerkintä olisi seuraava: Piper PA-28RT-201T. R merkkaa sisäänvedettäviä telineitä, T meinaa T-pyrstöä ja toinen T vasta turboa, ja sitähän ei PAF:sta löydy... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2009 Pitäisi löytyä kolme kirjainta, RTT Eli jos se olisi turbo, sen tyyppimerkintä olisi seuraava: Piper PA-28RT-201T. R merkkaa sisäänvedettäviä telineitä, T meinaa T-pyrstöä ja toinen T vasta turboa, ja sitähän ei PAF:sta löydy... Jaa se T pitää lukee siellä lopussa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2009 Piilomainontaa OH-NTO 18. syyskuuta [ attachment removed / expired ] OH-PCB on perus-Cherokee B. Samana päivänä: [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20, 2009 OH-PMI, samana päivänä kuin edelliset [ attachment removed / expired ] OH-PJV, perus-Arrow, vanha tuttu mm. juhannuspäivän kierrokselta v. 1995: [ attachment removed / expired ] Moottori käy, mutta kone on punteissa, pitotsuojus paikallaan ja kassi unohtunut platalle (OH-BDA 18.9.) [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla