Kirjoitettu Lokakuu 28, 2009 Kiitos Seppo kuvista Perskuta että on hienon näköinen kone sekä maalaukseltaan että myös linjoiltaan! Tuo pärjäisi hienosti lentokoneiden missikisoissa vielä tänäkin päivänä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2009 Commander talvella 198x. Pitkä on ollut pojilla projekti, tosin lopputulos sitäkin hienompi OH-ACM [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2009 Hieno juttu, että tuo sai uuden elämän Onhan se ainoa laatuaan Suomessa. Olenkin usein ihmetellyt, että miksiköhän noita Commandereita ei ole pesiytynyt tänne enempää. Arrow tuntuu vain olevan suomalaisten suosikkipeli Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2009 Onhan se ainoa laatuaan Suomessa. Olenkin usein ihmetellyt, että miksiköhän noita Commandereita ei ole pesiytynyt tänne enempää. Arrow tuntuu vain olevan suomalaisten suosikkipeli Varmaankin nykyään ainoa laatuaan, mutta aikanaan niitä oli ainakin kaksi. Tässä omakohtainen todiste toisesta, OH-ACI:sta syyskuulta 1975: http://www.airliners.net/photo/Rockwell-Commander-112A/1337748/L/ Valitan kuvan huonoa laatua: kone niin lähellä aitaa, että piti käyttää Sigman surkeaa 24-millistä laajakanttia. Omaa tyhmyyttä oli käyttää 400 ASA:n (nyk. ISO:n) filmiä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2009 Commander talvella 198x. Pitkä on ollut pojilla projekti, tosin lopputulos sitäkin hienompi OH-ACM [ attachment removed / expired ] Kuva on ajalta, jolloin koulutin tuolla ja lensin pieniä taksilentoja Lentomyynti Oy:n luvilla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2009 Kiitos Seppo kuvista Perskuta että on hienon näköinen kone sekä maalaukseltaan että myös linjoiltaan! Tuo pärjäisi hienosti lentokoneiden missikisoissa vielä tänäkin päivänä Hmm, katselin samaa. Ulkonäon puolesta vaihtaisin Arrowin tuollaiseen minä päivänä tahansa! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2009 Hmm, katselin samaa. Ulkonäon puolesta vaihtaisin Arrowin tuollaiseen minä päivänä tahansa! On vaan niin saakelin hieno ja mukava lennettävä ( Kias 135 ), tosin startissa pitää muistaa käyttää 10-asteen laippoja, muuten ei irtoa Malmilta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2009 Tuostahan on olemassa myös 114-malli, se irtoaa 260hv Lycomingin avulla kuin nappi takista Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2009 Vieras Virosta kello viistoista, tänään siis: [ attachment removed ] (ES-ECR, Reims/Cessna F172) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2009 Hieno kuva Komea on myös cessnakin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2009 Häijyn näköinen rintama saapui pohjoisesta päin ja kuva on otettu sopivasti ennenkuin taivas meni kokonaan peittoon. Oli muuten yllättävän paljon liikennettä tänään, joutuivat rajoittamaan kierrokseen pääsijöitä ja lähestymisiä tekivät esim. vuorolla neljä. Tässä vielä yksi tältä päivältä, jota en ole ennen nähnyt: OH-CIQ, taitaa olla Cessna T206H Turbo Stationair TC [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2009 Oli muuten yllättävän paljon liikennettä tänään, joutuivat rajoittamaan kierrokseen pääsijöitä ja lähestymisiä tekivät esim. vuorolla neljä. Degerin suunnalla oli ainakin kolmen-neljän maissa semmoinen sutina, etten muista menneenä kesänä olleen. On siinä yhdelle lennonjohtajalle hommaa, täytyy nostaa hattua. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2009 Sitä kautta lähti myös N756DS lenkille pohjoiseen päin. Alkoi olla valo vähissä, 15 min ennen auringonlaskua... [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2009 Sitä kautta lähti myös N756DS lenkille pohjoiseen päin. Alkoi olla valo vähissä, 15 min ennen auringonlaskua... Erinomainen kuva . Oli sää muutenkin Pirkkalassa heikohkoa EFTP 301520Z 23005KT 5000 -SN BKN011 OVC020 M01/M02 Q1027 muttatulihan lennetyksi approachit että on taas muttarikeppari currentti seuraavat 6kk. Toisaalta tulihan pari tuntia taas sitä FAA-kirjaan laskettavaa actual instrument aikaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2009 OH-PJD, Cherokee 140 vm 1968 [ attachment removed ] OH-PUH, PA-34-220T niinkuin turbo näyttää nousevan reippaasti: [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2009 Mekin noustiin 1200-1400 fpm (tosin ei se nyt jollekin "high performance" -koneelle ihan pärjää, mutta IO-360:ksi pirteä) ja vauhtia oli 135 kts IAS Degeriin (kunnes alettiin hidastella jotta säästetään bensaa) jonka jälkeen oli deger ulos minuutti sitten kun Kate sai ilmeisen kiireiseltä tornilta suunvuoroa. Oltiin n. neljä tuntia (hobbs-mittarin mukaan, ilmassa n. 3.5) lentämässä. Kun ajettiin säästötehoa, bensa olisi tuon jälkeen vielä riittänyt Latviaan+45 min reservi. Joskus ihmettelin kun joku sanoi että Diamond nousee kuin hissi, että mitä se tarkoittaa. Mutta sittenhän se valkeni, tarkoittaa siis että nousee matalalla kohtauskulmalla, kuin hissi (hissi kun ei ole noustessaan yleensä kenossa), ei ole nokka pystyssä vaan aika vaakatasossa (samoin kuin purjekoneet) - tämä johtuu koneen siiven korkeahkosta sivusuhteesta sekä Wormanin high lift -profiilin käyristetystä muodosta jolla saavutetaan suuri nostovoimakerroin pienellä kohtauskulmalla, ja tästä myös johtuu se että miksi Diamond nousee yhtä hyvin pienellä moottorilla kuin monet kilpailijat selvästi tehokkaammalla moottorilla. Ilkan ottamat kuvat on tosi upeita. Kiitokset hienoista kuvista! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2009 Degerin suunnalla oli ainakin kolmen-neljän maissa semmoinen sutina, etten muista menneenä kesänä olleen. On siinä yhdelle lennonjohtajalle hommaa, täytyy nostaa hattua. Juu oli kyllä vipinä. Nokasta tulijoita ei sentään samaan aikaan ollut kuin allekirjoittanut Suhinulla. Mekin jouduttiin jäämään Viikin päälle hetkeksi pyörimään (kun ensin saatiin radiolla edes suunvuoro). Lennonjohto sai kuitenkin sovitettua muutaman kierroksen jälkeen meidätkin laskuun, vaikka kauhea kuhina oli kyllä sekä ennen meitä että vielä meidän jälkeenkin. Ilmeisen onnistunutta porrastamista, ainakaan just siinä kohdassa kukaan ei joutunut edes vetämään ylös. Mitä tästä opimme: Kannattaa tehdä se plaani etukäteen, helpottaa elämää kummasti... /Samuli Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2009 Loppujen lopuksi härdellistä, taitaa olla kokemuksissa härdellit seuraavassa järjestyksessä: 1. Oshkosh 2. Palo Alto 3. Malmi Loppujen lopuksi muilla kentillä joilla olen käynyt, vastaavaa ei ole ollut. Varmaankin jos osaa Malmilla olla lennonjohtajana, osaa sitten missä vaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2009 Kysymys: minkä väristä lamppua tässä vaihdetaan? [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2009 Sinivihreää varmaankin (onko se virallisesti vihreä, vaikka toisinaan näyttääkin turkoosilta?), ellei tässä ole jokin kompa kyseessä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2009 Sinivihreää varmaankin (onko se virallisesti vihreä, vaikka toisinaan näyttääkin turkoosilta?), ellei tässä ole jokin kompa kyseessä? Ei se kyllä turkoosilta näytä, kuin vatuilleen säädetyissä valokuvissa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2009 Sininen, sinivihreä ja vihreä kaikki väärin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2009 Ei jaksa enempää... siis itse lamppu, joka vaihdetaan, on väritön ja antaa kirkasta valkeaa valoa. Lampun kuori joka tulee lampun päälle on sitten vihreä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2009 Ei se kyllä turkoosilta näytä, kuin vatuilleen säädetyissä valokuvissa Pitänee käydä tekemässä aiheesta tutkimus paikallisella lentoasemalla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 31, 2009 Eilen aamupäivällä mielenkiintoa kierroksessa lentäville toi kasvavan liikennemäärän lisäksi myös Porvoon suunnalta Tapiolaa kohden kentän yli matkannut Medi-Heli. Hyvin pysyi homma lennonjohdolla hanskassa, ensimmäinen 360 Malminkin kierroksessa tuli tehtyä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla