Tuomas Kuosmanen

Small is Beautiful, EFHF

2 043 viestiä aiheessa

Kiitos Seppo kuvista :thmbup:

 

Perskuta että on hienon näköinen kone sekä maalaukseltaan että myös linjoiltaan! Tuo pärjäisi hienosti lentokoneiden missikisoissa vielä tänäkin päivänä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Commander talvella 198x. Pitkä on ollut pojilla projekti, tosin lopputulos sitäkin hienompi :thmbup:

 

OH-ACM

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno juttu, että tuo sai uuden elämän  :thmbup:

 

Onhan se ainoa laatuaan Suomessa.

 

Olenkin usein ihmetellyt, että miksiköhän noita Commandereita ei ole pesiytynyt tänne enempää. Arrow tuntuu vain olevan suomalaisten suosikkipeli  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan se ainoa laatuaan Suomessa.

 

Olenkin usein ihmetellyt, että miksiköhän noita Commandereita ei ole pesiytynyt tänne enempää. Arrow tuntuu vain olevan suomalaisten suosikkipeli  ::)

 

Varmaankin nykyään ainoa laatuaan, mutta aikanaan niitä oli ainakin kaksi. Tässä omakohtainen todiste toisesta, OH-ACI:sta syyskuulta 1975:

 

http://www.airliners.net/photo/Rockwell-Commander-112A/1337748/L/

 

Valitan kuvan huonoa laatua: kone niin lähellä aitaa, että piti käyttää Sigman surkeaa 24-millistä laajakanttia. Omaa tyhmyyttä oli käyttää 400 ASA:n (nyk. ISO:n) filmiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Commander talvella 198x. Pitkä on ollut pojilla projekti, tosin lopputulos sitäkin hienompi :thmbup:

 

OH-ACM

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kuva on ajalta, jolloin koulutin tuolla  ja lensin pieniä taksilentoja Lentomyynti Oy:n luvilla  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Seppo kuvista :thmbup:

 

Perskuta että on hienon näköinen kone sekä maalaukseltaan että myös linjoiltaan! Tuo pärjäisi hienosti lentokoneiden missikisoissa vielä tänäkin päivänä :)

 

Hmm, katselin samaa. Ulkonäon puolesta vaihtaisin Arrowin tuollaiseen minä päivänä tahansa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, katselin samaa. Ulkonäon puolesta vaihtaisin Arrowin tuollaiseen minä päivänä tahansa!

 

On vaan niin saakelin hieno ja mukava lennettävä ( Kias 135 ), tosin startissa pitää muistaa käyttää 10-asteen laippoja, muuten ei irtoa Malmilta :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Häijyn näköinen rintama saapui pohjoisesta päin ja kuva on otettu sopivasti ennenkuin taivas meni kokonaan peittoon. Oli muuten yllättävän paljon liikennettä tänään, joutuivat rajoittamaan kierrokseen pääsijöitä ja lähestymisiä tekivät esim. vuorolla neljä.

 

Tässä vielä yksi tältä päivältä, jota en ole ennen nähnyt: OH-CIQ, taitaa olla Cessna T206H Turbo Stationair TC

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Oli muuten yllättävän paljon liikennettä tänään, joutuivat rajoittamaan kierrokseen pääsijöitä ja lähestymisiä tekivät esim. vuorolla neljä.

 

Degerin suunnalla oli ainakin kolmen-neljän maissa semmoinen sutina, etten muista menneenä kesänä olleen. On siinä yhdelle lennonjohtajalle hommaa, täytyy nostaa hattua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä kautta lähti myös N756DS lenkille pohjoiseen päin. Alkoi olla valo vähissä, 15 min ennen auringonlaskua...

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä kautta lähti myös N756DS lenkille pohjoiseen päin. Alkoi olla valo vähissä, 15 min ennen auringonlaskua...

 

Erinomainen kuva .

 

Oli sää muutenkin Pirkkalassa heikohkoa EFTP 301520Z 23005KT 5000 -SN BKN011 OVC020 M01/M02 Q1027

muttatulihan lennetyksi approachit että on taas muttarikeppari currentti seuraavat 6kk.

Toisaalta tulihan pari tuntia taas sitä FAA-kirjaan laskettavaa actual instrument aikaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-PJD, Cherokee 140 vm 1968

 

[ attachment removed ]

 

OH-PUH, PA-34-220T niinkuin turbo näyttää nousevan reippaasti:

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mekin noustiin 1200-1400 fpm (tosin ei se nyt jollekin "high performance" -koneelle ihan pärjää, mutta IO-360:ksi pirteä) ja vauhtia oli 135 kts IAS Degeriin (kunnes alettiin hidastella jotta säästetään bensaa) jonka jälkeen oli deger ulos minuutti sitten kun Kate sai ilmeisen kiireiseltä tornilta suunvuoroa. Oltiin n. neljä tuntia (hobbs-mittarin mukaan, ilmassa n. 3.5) lentämässä. Kun ajettiin säästötehoa, bensa olisi tuon jälkeen vielä riittänyt Latviaan+45 min reservi.

 

Joskus ihmettelin kun joku sanoi että Diamond nousee kuin hissi, että mitä se tarkoittaa. Mutta sittenhän se valkeni, tarkoittaa siis että nousee matalalla kohtauskulmalla,

kuin hissi (hissi kun ei ole noustessaan yleensä kenossa), ei ole nokka pystyssä vaan aika vaakatasossa (samoin kuin purjekoneet) -

tämä johtuu koneen siiven korkeahkosta sivusuhteesta sekä Wormanin high lift -profiilin käyristetystä muodosta

jolla saavutetaan suuri nostovoimakerroin pienellä kohtauskulmalla, ja tästä myös johtuu se että miksi Diamond nousee yhtä hyvin pienellä moottorilla kuin monet kilpailijat selvästi tehokkaammalla moottorilla.

 

Ilkan ottamat kuvat on tosi upeita. Kiitokset hienoista kuvista!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Degerin suunnalla oli ainakin kolmen-neljän maissa semmoinen sutina, etten muista menneenä kesänä olleen. On siinä yhdelle lennonjohtajalle hommaa, täytyy nostaa hattua.

 

Juu oli kyllä vipinä. Nokasta tulijoita ei sentään samaan aikaan ollut kuin allekirjoittanut Suhinulla. Mekin jouduttiin jäämään Viikin päälle hetkeksi pyörimään (kun ensin saatiin radiolla edes suunvuoro). Lennonjohto sai kuitenkin sovitettua muutaman kierroksen jälkeen meidätkin laskuun, vaikka kauhea kuhina oli kyllä sekä ennen meitä että vielä meidän jälkeenkin. Ilmeisen onnistunutta porrastamista, ainakaan just siinä kohdassa kukaan ei joutunut edes vetämään ylös.

 

Mitä tästä opimme: Kannattaa tehdä se plaani etukäteen, helpottaa elämää kummasti... :)

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Loppujen lopuksi härdellistä, taitaa olla kokemuksissa härdellit seuraavassa järjestyksessä:

1. Oshkosh

2. Palo Alto

3. Malmi

 

Loppujen lopuksi muilla kentillä joilla olen käynyt, vastaavaa ei ole ollut. :)

Varmaankin jos osaa Malmilla olla lennonjohtajana, osaa sitten missä vaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinivihreää varmaankin (onko se virallisesti vihreä, vaikka toisinaan näyttääkin turkoosilta?), ellei tässä ole jokin kompa kyseessä? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinivihreää varmaankin (onko se virallisesti vihreä, vaikka toisinaan näyttääkin turkoosilta?), ellei tässä ole jokin kompa kyseessä? ;)

 

Ei se kyllä turkoosilta näytä, kuin vatuilleen säädetyissä valokuvissa :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei jaksa enempää... siis itse lamppu, joka vaihdetaan, on väritön ja antaa kirkasta valkeaa valoa. Lampun kuori joka tulee lampun päälle on sitten vihreä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se kyllä turkoosilta näytä, kuin vatuilleen säädetyissä valokuvissa :P

Pitänee käydä tekemässä aiheesta tutkimus paikallisella lentoasemalla  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen aamupäivällä mielenkiintoa kierroksessa lentäville toi kasvavan liikennemäärän lisäksi myös Porvoon suunnalta Tapiolaa kohden kentän yli matkannut Medi-Heli. Hyvin pysyi homma lennonjohdolla hanskassa, ensimmäinen 360 Malminkin kierroksessa tuli tehtyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla