Tuomas Kuosmanen

Small is Beautiful, EFHF

2 043 viestiä aiheessa

Hetkonen, nyt meni vähän ohi. En ole kyllä aikoihin ko. koneen sisätiloja tarkastellut, huomioni kiinnityi tohon mittaripaneeliin eli onko siinä nyt pahvimalli ja menossa samannäköisenä uusiksi?? Mielestäni siinä on perinteiset mittarit olleet tähän asti,  nyt näyttäis ns. lasijutskilta.  :-[

 

On ollut perinteiset mittarit juu, ne on purettu pois pari viikkoa sitten ja nyt mittaristo on menossa uusiksi suunnilleen tuon mittaritaulua esittävän pahvimallin mukaisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mittaristo on menossa uusiksi.

 

Tämäpä on mielenkiintoinen projekti :thmbup:. Experimentaaliin voipi [ilmeisesti] laittaa melkolailla kattavan "lasiohjaamon" huomattavasti edullisemmin kuin tyyppihyväksyttyyn?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämäpä on mielenkiintoinen projekti :thmbup:. Experimentaaliin voipi [ilmeisesti] laittaa melkolailla kattavan "lasiohjaamon" huomattavasti edullisemmin kuin tyyppihyväksyttyyn?

 

Kyllä, koska mittareilta ei vaadita hyväksyntiä samalla tavalla. Tuohon koneeseen tuleva EFIS maksaa karkeasti n. kolmanneksen esimerkiksi tyyppihyväksyttyihin sopivasta garminin G500:sta, jonka hinta olisi n. 15 tonnin tietämillä. Halvimmat pienet hyväksymättömät efikset ovat saatavissa n. tonnilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"On hanget korkeat nietokset, kun ..."

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvat vain pienennetty, ei käsittelyjä tai vääntöjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari kehnoa kuvaa tältä päivältä. Näin lähti suomen ilma-alusrekisteristä yksi kone pois  :'( Huomenna OH-PNB kuulema kantaa jo LN- rekisteriä.

 

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Kone hankittiin uutena suomeen Sir Airille (vuonna 1970?). Pitkän uran teki tämä Navajo suomessa.

http://www.airliners.net/photo/Sir-Air/Piper-PA-31-310-Navajo/1457987/L/&sid=389f9f92d70b4230b49988d839e65812

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan.... Pari kuvaa uran alkutaipaleelta:

Vielä tehtaan väreissä v.1977 EFOU

[ attachment removed / expired ]

Ja kesällä 1980 melkein samassa parkkiruudussa eri värisenä:

[ attachment removed / expired ]

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katoavaisia ovat 2-moottoriset, yli 6-paikkaiset mäntäkoneet Suomenmaassa, Navajoita lienee lentokelpoisena enää pari, C401/C402/C404- koneita ei ole enää yhtään.

EASA:n määräyksetkö ne kaikki täältä hävitti, vai mikä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas. OH-CGW Konekorhosen käytössä on vielä lentokuntoinen- ja kelpoinen.

 

Kappas, olinpas huolimaton :D No, joka tapauksessa niitä on vähän. Yli 40 kpl:tta Cessnan 2-moottorikoneita on poistunut ilma-alusrekisteristä ja suurin osa niistä 90- luvun alussa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisko 100LL hintapolitiikka joka noita karkottaa??  :-[

 

Varmaan, mutta sääli että noin kauniit koneet häviävät muille maille... :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...nojuu-u :-\

 

Vaan mikäs se hiljensi liikennettä Malmilla tänään? Keli oli kieltämättä vähän töyssyinen, mutta muuten kaunis. Oli nautinto ihan vain löttöstellä rantajäätiköiden rajassa ja antaa stressien valua 1200 jalkaa itseään alemmas. Oishan tuonne enemmänkin liikennettä mahtunut!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liian kylmä tuuli ulkosalla tänään, ei jaksanut kuvata juuri muuta kuin tämän, Rockwell Commander 112A D-EHXY, edelleen Saksan rekisterissä

 

[ attachment removed / expired ]

 

.. siiven alapintakin kiiltää ja heijastaa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mikä sitä kotimaista viimosen päälle kunnostettua kaimaa hallissa pitelee? Kovin on vähäisiksi sen lentotunnit jääneet kunnostuksen jälkeen. Toki kaikilla on tarkoituksensa, sääli sinänsä että upea kone makaa hallissa täydessä lentokunnossa. Toivottavasti voittaisin lotossa pienen kasan fyffee, ostaisin tuon poies ja vuokraisin sitä halukkaille matkakoneeksi. Tiedä sitten olisiko omistajat halukkaita myymään sitä?? :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosi 1970 on oikein. Kuinkas paljon koneella oli lennetty ennen siirtoa ?

Heikki

 

Keskustelin tänään siirtolennon lentäneen pilotin kanssa, joka kertoi koneen kirjassa olleen noin 12 500 tuntia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskustelin tänään siirtolennon lentäneen pilotin kanssa, joka kertoi koneen kirjassa olleen noin 12 500 tuntia.

 

Onko D-EHXY lentänyt todella 12500 tuntia  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalustoa reippaasti liikkeellä tänään, joten tuli hetki räiskittyä. Lumitöitä tehtiin myös

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

OH-COK

 

[ attachment removed / expired ]

 

OH-CTH

 

[ attachment removed / expired ]

 

OH-CWQ

 

[ attachment removed / expired ]

 

OH-DDS

 

[ attachment removed / expired ]

 

OH-CMO

 

[ attachment removed / expired ]

 

OH-COG

 

[ attachment removed / expired ]

 

OH-COF

 

[ attachment removed / expired ]

 

OH-CAO

 

[ attachment removed / expired ]

 

OH-CTH

 

[ attachment removed / expired ]

 

OH-SRH

 

[ attachment removed / expired ]

 

OH-COX

 

[ attachment removed / expired ]

 

OH-CTL

 

[ attachment removed / expired ]

 

OH-PHE

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla