Tuomas Filppula

Liikennelentäjän työpäivästä yleensä.

24 viestiä aiheessa

Hei,

 

Olen miettinyt, että kuinka pitkiä työpäiviä liikennelentäjillä yleensä on? Kuinka monta päivää viikossa on yleensä vapaata ja kuinka monta lentoa on yleensä päivässä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymykseen on hankala antaa mitään yleispätevää vastausta, koska työpäivien määrät ja pituudet jne riippuvat aika pitkälti siitä, että minkälaisessa liikenteessä ja millä konetyypillä pilotti lentää (pitkänmatkan liikenne, syöttöliikenne, Euroopan-alueen reitit jne..).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymykseen on hankala antaa mitään yleispätevää vastausta, koska työpäivien määrät ja pituudet jne riippuvat aika pitkälti siitä, että minkälaisessa liikenteessä ja millä konetyypillä pilotti lentää (pitkänmatkan liikenne, syöttöliikenne, Euroopan-alueen reitit jne..).

No oletetaan vaikka, että lennetään useimmiten kotimaan ja lyhyitä ulkomaan reittejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No etkö voisi kertoa millainen oma päiväsi on? :D

 

Päivän pituus kun vaihtelee parhaimmillaan n. 3 tunnista 12 tuntiin ja töiden alku aamuyöstä taas yöhön niin vaikea kertoa "normipäivästä" ;D Pointtina siis, että päivät ovat hyvin eri mittaisia ja käsitettä "viikonpäivä" ei ole - on vain työpäiviä ja vapaita silloin tällöin siellä välissä ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni "pomppulentoja "kannattaa tehdä, jos saa koska nousut ja laskut tuottavat enemmän.Tietty sitten taas päivärahat jne. ovat myös rahallisesti kannattavia. Työpäivään nämä eivät liity vain tiliin.

Työpäivähän on täysin sekaisin väittävät, eli edellinen kertomus pitää vissiin täysin paikkansa, kahta samanmoista päivää ei heti löydy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Erään vanhan konkarin mielestä, vaikeintä lentäjän työpäivässä on pitää kotona naama peruslukemilla, kun pakkaa laukkuansa töihin lähtiessä. :)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari pientä esimerkkiä liikelentäjän työpäivästä.

Unelmakeikka on tietenkin. Helsingistä aamulla Turkuun ja illalla takaisin. Kotiin piti aina kertoa viimeinen versio.

Kaikki muuttui kaikenaikaa.

 

Kerran minun piti lähteä maanataina Hesasta Moskovan kautta etelävenäjälle ja sieltä edelleen Eurooppaan.Paluun kotiin

piti olla lauantaina. Sunnuntaiaamuna soitettiin firmasta, voisinko lähteä jo sunnuntaina keikalle? Ei ole muita. No mikä ettei.

Tulimme maanantaiaamuna Uralin takaa takaisin Moskovaan. Matkan piti jatkua hetimiten uusien asiakkaiden kanssa.

No, saimme säät. Krasnodar, RVR 200m. Jaha tästä ei hyvä seuraa. Vaan ei kestänyt kauaa kun asiakas ilmoitti että lento perutaan saatte mennä kotiin.

Soitin vaimolle. On hyviä ja huonoja uutisia. Kysymys kuului? Mitkä ovat niitä huonoja uutisia? Vastaus, ei ole töitä. Entäs ne hyvät ? Nyt oli vastaus. Tulemme tänään kotiin.

 

Mutta ei se aina näin helppoa ollut. Aina piti varautua vähintään viikon reissulle vaikka kuinka keikan piti kestää vain pari päivää.

 

Kyllähän se miehille helppoa oli mutta kun siellä oli naisiakin. Siis emäntiä. Ja Venäjä on laaja. 9 aikavyöhykettä. Pohjoisessa täysi talvi ja etelässä kesä.

 

Ennätys lienee emännällä joka kiersi maapallon neljässä päivässä. Aluksi töitä tehden ja Tokiosta Pariisin kautta matkustajana kotiin. Siis Moskovasta lännen kautta Tokioon.

 

Itse työpäivät. Saattoi mennä neljäkin päivää putkeen että lennettiin vain yksi tunti päivässä. Sitä muuta työtä oli siis huomattavasti enemmän. Tai lennettiin joka päivä maksimiajat. Työpäivän pituus lyhenee mitä useampia pitkiä päiviä teet peräkkäin. Businesshommissa saa lentää 12 tuntia ja kokonaistyöaikaa saa olla 16 tuntia. Näitä aikoja sitten lyhennetään kun työaika kasvaa. Mutta jos tiedetään etukäteen että tehdään monta paivää peräkkäin töitä niin ensimmäisetkään päivät eivät voi olla pitkiä. Siinä on haastetta lennonsuunitteluun. Tämän kun koettaa selittää venäläisille.

 

Venäläisten lennonjohtajien tapaan. Good Luck.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tää on tällaisen "roskapönttöluokan" liikelentäjäkokemus.

 

Vaimoni soitti Malmille ja pomoni sanoi, että olin lähtenyt jo puoli tuntia sitten.

Olin lähtenyt, mutta en kotiin, vaan asiakkaita viemään Joensuuhun. Tätä pomoni ei muistanut kertoa.

Saavuimme Joensuuhun -28 asteen pakkaseen. Olin pienissä vaatteissa ja.vilustuin.

Asiakkaani pitivät juhlintaa viikon verran  ja paluu viivästyi.

No, mulle passas, kuumaa rommia, tuhtia ruokaa ja lepoa. Iltojen Kimmellystä  ;)

 

Yritin soittaa vaimolleni, ei vain puhelut yhdistyneet. Silloin oli Joensuu vielä ainut käsivalintainen keskus " Valtio-Riks".

Tuo valtion täti sanoi, ettei saa yhteyttä ja tirskui vastatessaan.

 

Työkaverini soitti ja sanoi terveiset vaimoltani. " Sano sille Jaskalle, ettei huo..at soittele mulle yöllä.

Oli vaimoni luullut, että joku akka soitteli sille, ei tiennyt että se "huo..a" oli valtion puhelinvälittäjä.

 

Kun saavuin viikon kuluttua kotiin, oli vastaanotto lämmin. Siis myönteisessä mielessä.

 

Ei se lentäminen, mutta ....matkustaminen asiakkaan kanssa, joka ei tiedä minne ja koska menis ja aikatauluton kulkurin elo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleeni aika ennen kännyjä.

 

Firma sai ambulanssikeikan Novosibirskiin. Soitin vaimolle töihin. Hän ei päässyt puhelimeen, pyysin jättämään viestin että olen lähtenyt Novosibirskiin. Selvä sanoi mies puhelimessa.

 

Kun vaimo tuli paikalle hänelle kerrottiin että olin lähtenyt kapakkaan ja tulen aamulla takaisin. Vaimo kysymysmerkkinä?

Ei se ennen ole tällaisia kertonut. Siis mitä Heikki sanoi?

 

Ei uskonut mies että joku voi lähteä yhtäkkiä käymään keskellä siperiaa ja palaa aamuksi kotiin.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otsikko on niin osuva, että kysyn tässä vaikka ei ihan napisti liitykkään keskusteluun.

 

Eli olen joskus pähkäillyt, että miten tuo päivä ja lennonvalmistelut etenee? Esim itse kun menen ensikuun puolivälissä Finncommin aamulennolla EFHK-EHKU, niin oma suunnitelmani on mennä yövuoron jälkeen lentokentälle ja koneeseen nukkumaan. Nopeaa toimintaa.

 

Pilotti tuskin tulee mersullaan (kun tienaavat niin paljon ;D ) miljoonaa ajatellen "perhana ku oon myöhässä - toivottavasti matkustajat ei oo kärsimättömiä" ja juokse tuon jälkeen koneeseen toivoen että se starttaa ekalla yrityksellä  ::)

 

Eli mitä kaikkea tuollainen lennonvalmistelu pitää sisällään, ja millaisella aikataululla tuo tapahtuu. Samoin tietty kiinnostaa tekniikan osio, että millaisella aikajaksolla tuo kone siirrettään mistä mihin.

 

Tuskin tähän voi antaa mitään aina toimivaa armeijantapaista H-10 ajoitusta, mutta summittainen ajoitus olisi kiva tietää perustapauksessa...

 

Samoin saa kertoa, mitä lennon jälkeen tapahtuu. Tuskin sitä konetta kurvaillaan hangaariin tyyliin "oispa jossain tälle paikka, ku pitäs päästä kotio"?

 

Eli puhtaasti turistimaallikkona kyselen! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä siinä tavallaan ihmeempiä.

Ilmoittautuminen tunti ennen ensimmäisen lennon aikataulunmukaista lähtöaikaa.

Perämies yleensä valmistelee papereita (kun kippari vikittelee emäntiä  :P), katotaan matkustajamäärät, paljonko polttoainetta, reitit jne...

Sitten about puoli tuntia ennen lähtöaikaa koneelle, ja tekemään "pre flight inspection", tsekkailemaan systeemit ja tankkaukset kuntoon.

Olisko noin "pyöreästi" tuossa. Joku voi varmasti kirjoittaa tästä vaikka romaanin ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä siinä tavallaan ihmeempiä.

Ilmoittautuminen tunti ennen ensimmäisen lennon aikataulunmukaista lähtöaikaa.

Perämies yleensä valmistelee papereita (kun kippari vikittelee emäntiä  :P), katotaan matkustajamäärät, paljonko polttoainetta, reitit jne...

Sitten about puoli tuntia ennen lähtöaikaa koneelle, ja tekemään "pre flight inspection", tsekkailemaan systeemit ja tankkaukset kuntoon.

Olisko noin "pyöreästi" tuossa. Joku voi varmasti kirjoittaa tästä vaikka romaanin ;)

 

 

Ettekö te lennä ollenkaan? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettekö te lennä ollenkaan? ;D

 

Koneissa on nykyisin yleensä autopilotit. Hölmö kysymys, ja kuuluisi tuonne Tyhmien kysymysten threadiin. ::) Moderaattorit !!!???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli mitä kaikkea tuollainen lennonvalmistelu pitää sisällään, ja millaisella aikataululla tuo tapahtuu. Samoin tietty kiinnostaa tekniikan osio, että millaisella aikajaksolla tuo kone siirrettään mistä mihin.

 

Moi!

 

Riku tuossa aiemmin jo hyvin tiivisti pähkinänkuoreen mitä ennen lentoa yleensä tapahtuu... Meillä työaika tosiaan alkaa tuntia ennen lennon lähtöä ja silloin viimeistään on oltava toimistolla paikalla ja työvaatteissa. Käytännössä perämiehet tulevat kyllä jo reilusti ennen tätä check-in aikaa jotta ehtivät kasailla tarvittavat paperit rauhassa. Omiin tapoihini kuuluu  olla paikalla jo n. 30min ennen check-in aikaa.

 

Ensimmäiseksi päivä alkaa sillä että katsotaan minne lennetään ja millä koneella sekä ketä muita miehistöön kuuluu. Tarkistetaan matkustajamäärät, rahdit, lentoajat, tauot ym. Sitten perämies printtailee säät, bulletiinit ja katsoo mitä reittejä kyseisenä päivänä käytetään (esim. HEL-KOK lennon voi lentää neljää eri reittiä), printtailee reittilokit sekä esitäyttää ne tarvittavilla tiedoilla. Yleensä tässä vaiheessa lentoemäntä lyöttäytyy seuraan, jutellaan niitä näitä ja molemmat viimeistelevät omia papereitaan. Kapteeni ilmestyy yleensä hetken päästä, hiukan ennen check-in aikaa ja kun kuulumiset on vaihdettu niin kippari perehtyy kokoamaani em. materiaaliin. Kippari valitsee varakentän tai kentät ja yhdessä päätetään paljonko tilataan polttoainetta. Lentoemäntä kertoo onko erikoismatkustajia (liikuntarajoitteiset, ryhmät, lapset, sylivauvat ym.), käydään yhdessä läpi säät, kerrotaan lentoemännälle lentoajat kuulutuksia varten ym... Lopuksi käydään vielä läpi kuukauden turvallisuusaihe, eli joka kuukausi vaihtuva aihe koskien jotakin erikoistilannetta (esim. evakuointi, tulipalo, kova turbulenssi ym.). Lopuksi vielä katsotaan miltä ständiltä kone löytyy ja koska se on mahdollisesti tulossa edelliseltä lennolta. Kun nämä työt on tehty siirrytään juomaan kahvia ja juttelemaan mukavia.

 

Koneelle lähdetään n.35min ennen lähtöaikaa, niin että koneella oltaisiin viim. 25min ennen lähtöaikaa. Siellä sitten yleensä kippari kiertää koneen ja perämies tekee pre-flight checklistaa ja valmistelee ohjaamoa lentoa varten. Matkustamohenkilökunta valmistelee matkustamoa ennen boardausta lukien omaa checklistaansa ja tarkistaa ennen lentoa mm. turvavälineet ym. Boarding yleensä aloitetaan viim. 15min ennen lähtöaikaa ja matkustajat siirtyvät bussiin jolla kuljetus koneelle. Kun miehistö on valmiina vastaanottamaan matkustajat, lentoemäntä näyttää bussikuskille merkin ja bussikuski avaa ovet jolloin väsynyt mutta tyytyväinen Mikkokin pääsee koneeseen Kuopioon lähtöä varten.  ;)

 

Samoin saa kertoa, mitä lennon jälkeen tapahtuu. Tuskin sitä konetta kurvaillaan hangaariin tyyliin "oispa jossain tälle paikka, ku pitäs päästä kotio"?

 

Koneen paikoituksesta päättää lennonjohto, eli lopullinen ständi saadaan siinä vaiheessa kun tullaan pois kiitotieltä ja groundi antaa rullausohjeet. Joskus tämä rullaaminen saattaa viedä yli kymmenenkin minuuttia kun tullaan 22R:lle laskuun. Periaatteessa ständi kerrotaan meille jo yhtiöjaksolla ennen lähestymisen aloittamista, mutta joskus nämä saattavat muuttua vielä hyvinkin viime hetkessä.

 

Siinä hiukan lisää noista lennonvalmisteluista omasta näkökulmastani, toivottavasti oli apua. Kannattaa kuitenkin muistaa että, työpäivät ovat hyvinkin erilaisia joten tuo oli tuollainen yleispätevä kuvaus. Jokaisessa yhtiössä on tietysti myös ihan omat tapansa, mutta näin siis meillä. Jokainen päivä on aina erilainen ja tuo tietysti omat haasteensa eikä ainakaan minulla ole vielä yhtään samanlaista työpäivää ollut, mikä on varmasti yksi parhaita puolia tässä työssä!

 

Terveisin,

Lasse

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Periaatteessa ständi kerrotaan meille jo yhtiöjaksolla ennen lähestymisen aloittamista....

 

Moi Lasse,

 

Ensiksikin tervetuloa foorumille ja kiitos valaisevasta kirjoituksesta. Täällä on aina käyttöä alan ammattilaisille; se lopettaa monesti meidän amatöörien arvailut, ;D Ja sitten, mikä ihme on yhtiöjakso? Onko lentoyhtiöillä oma "lennonjohtotorninsa" tms, kenen kanssa matkan aikana keskustellaan? Meneekö ACARS:n viestit samaan paikkaan?

 

RiPa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneissa on nykyisin yleensä autopilotit. Hölmö kysymys, ja kuuluisi tuonne Tyhmien kysymysten threadiin. ::) Moderaattorit !!!???

 

Ei koiranruokaa ja vihaista koulutettua koiraa kuitenkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

mikä ihme on yhtiöjakso? Onko lentoyhtiöillä oma "lennonjohtotorninsa" tms, kenen kanssa matkan aikana keskustellaan? Meneekö ACARS:n viestit samaan paikkaan?

 

RiPa

 

Kiitoksia Risto! Oppiahan tämä ilmailu on meille kaikille päivittäin, ihan sama oli sitten alalla töissä tai ei...  ;)

 

Mitä yhtiöjaksoon tulee, niin yleensä jokaisella ground handling yrityksellä on aina oma jaksonsa joka lentokentällä. Yleensä maapalveluhenkilökuntaan otetaan lennolla yhteyttä noin vartti ennen saapumista ja kerrotaan esim. arvioitu saapumisaika, maavirran tarve, tilataan polttoaine seuraavalle lennolle, kysellään jatkomatkustajien lähtöporteista ym... Samaisella jaksolla maassa kerrotaan kun ollaan valmiita boardaamaan, tarvitaan lisää cateringia ym...

 

ACARS viestit eivät ainakaan yleensä mene ground handling yhtiöön, vaan niillä voi lähetellä viestejä yhtiön OPS:iin (Operations Control) tai joissakin yhtiöissä tuota myös dispatchiksi kutsutaan. Kyseinen instanssi onkin melkoinen hermokeskus, joka vastaa käytännössä kaikesta mitä lentoyhtiön päivittäisiin operatiivisiin rutiineihin kuuluu. Eli suunnittelee koneiden käytön, tekee lentosuunnitelmat, laatii työvuorot ja koordinoi valtavasti satoja eri yksittäiseen lentoon liittyviä asioita jotta se saadaan hoidettua suunnitellusti...

 

-Lasse-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli mieleeni aika ennen kännyjä.

 

Firma sai ambulanssikeikan Novosibirskiin. Soitin vaimolle töihin. Hän ei päässyt puhelimeen, pyysin jättämään viestin että olen lähtenyt Novosibirskiin. Selvä sanoi mies puhelimessa.

 

Kun vaimo tuli paikalle hänelle kerrottiin että olin lähtenyt kapakkaan ja tulen aamulla takaisin. Vaimo kysymysmerkkinä?

Ei se ennen ole tällaisia kertonut. Siis mitä Heikki sanoi?

 

Ei uskonut mies että joku voi lähteä yhtäkkiä käymään keskellä siperiaa ja palaa aamuksi kotiin.

 

Heikki

 

Saanko kysyä että missä oiken olet ollut töissä kun noin paljon olet Venäjää päässyt kiertämään?  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Torstenille ja muillekin jos kiinnostaa.

 

Ensimmäinen keikka moskovaan oli OH-KNE:llä kun olin vielä " herrahissin " kuljettajana Kone Oy:ssä.

Tämä oli varmaan vuonna 1989. Sen jälkeen olin Jetfliten hommissa ja jäin eläkkeelle Airfix:sta.

Sekä Jetflite että Airfix operoivat paljon Venäjällä. Suurin osa Fixin asiakkaista on siellä.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vielä sallitaan pari muistelusta.

 

Kone Oy:n ensimmäinen jetti oli LJ-24 D. Kerran lähdimme Helsingistä Pariisiin ja mukana oli pari firman vierasta.

Ennen lähtöä yksi vieras kysyi? Onkos tullut ennen käytyä Pariisissa? Minä siihen. On jäänyt mieleen yksi viikko, joka päivä

Helsingissä , joka päivä Pariisiissa. Helsingissä ei yhtään yötä Pariisissa yksi ja loput jossain muualla.

 

LJ-24 kulki n. 7 mailia minuutissa ja sillä pääsi normaaliolosuhteissa 1 000 - 1 200 mailia. Ennätys 75 tuntia ilmassa, kuukaudessa.

 

Varmaan jokainen Airfixin ja Jetfliten pilotti on käynyt ainakin 50 kentällä Venäjällä.

Muutama vuosi sitten kävin Sochissa 11 kertaa joista pisin visiitti 5 päivää.

 

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on muuten kiinnostava fakta että suurin osa asiakkaista on venäläisiä, yhtä ideaa olen päässäni kehitellyt ja tämä on siihen nähden positiivisa uutisia ja osoittaa olettamukseni todeksi.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään