Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Huh huh.. Onpahan tämän päivän aikana lehtien otsikointien syöksy (IL) oijennut jo hallittuun pakkolaskuun. Huomenna saadaan lukea pilotin kylmistä hermoista, joskaan siinä mitään virheellistä olisi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 OH-FDA teki pakkolaskun 26.04.2007 Kerhon kone OH-FDA teki muutama tunti sitten pakkolaskun Helsingin edustalle. Lentäjä ja matkustajat ovat kunnossa ja kone jäi laskun jälkeen kellumaan. Kysymyksiin vastaa kerhon puheenjohtaja Sirkku Huisko ja huoltopäällikkö Ari Siltavuori. [Kerhon sivuilta otettu ..] Hyvä että ei ruumita tullut mutta surullista kuitenkin! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Hesarin keskustelusta voisi tehdä mainioita päätelmiä: Känniset teekkarit tekevät taitolentoa kaivarin päällä polttoaineettomalla koneella ja syöksyvät mereen, kun eivät osaa suunnistaa kentälle. Jumankauta, pilotti tekee elämänsä tärkeimmän, kenties parhaimman laskunsa, josta ihmiset poistuvat omin jaloin! Ja kyseessä on nyt sitten olevinaan kamala katastrofi, jonka vuoksi kaikki pienilmailu pitää kieltää.... Montako rattijuoppoa jäi viikonloppuna kiinni? Montako kuoli liikenteessä? Vaan ainoatakaan henkeä ei menetetty tässä kaputissa. Missä on tämän katastrofin juoni? Taidan olla tymhä kun ei tajua. Mutta on ilmeisen tärkeätä liioitella asioita ja saada sillä myytyä uutisensa toitotusvälineille. Oikeista tiedoista välittämättä ja tosiasioita selvittämättä, kunhan vain saa juttunsa myytyä ensimäisenä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 MTV3:n uutiset on näemmä keksinyt uuden näkökulman asiaan. Kohta alkavien uutisten otsikossa oli juuri "Pienkone putosi veneiden sekaan"... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Voi huoh MTV3:n Seitsemän uutisia.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Voi huoh MTV3:n Seitsemän uutisia.. Mitä huohottamista niissä nyt oli? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 MTV3:n uutiset on näemmä keksinyt uuden näkökulman asiaan. Kohta alkavien uutisten otsikossa oli juuri "Pienkone putosi veneiden sekaan"... Juu, sama tuli mieleen Ei uutisointi hirveesti hehkuttanut niitä ehjin nahoin selvinneitä taivaalta "pudonneita" ihmisiä, joka oli ihan paras uutinen!. //Kimmo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Mitä huohottamista niissä nyt oli?Pääuutisena, miesjuontaja äärimmäisen vakavan näköisenä. Kerrottiin siihen sävyyn, että jotain äärimmäisen katastrofista olisi tapahtunut. Joo, onhan se katastrofista ehkä PIK:lle. Mutta kyseiset uutiset on suunnattu koko kansakunnalle.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Todella harmillinen tapaus mutta todella mahtavaa että pilotti teki hienon laskun eikä kenellekään käynyt pahemmin. Kyseinen masiina viime syksynä Edit: Kuvan henkilöt eivät liity tämän päiväiseen tapaukseen [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Oliko onnettomuuskoneessa Thielertin diesel? Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Nää on ikäviä juttuja kaiken kaikkiaan, Onneksi ei ainakaan mitään fyysistä sattunut (ilmeisesti) mutta henkiset hommat ovatkin sitten toinen juttu.. Tehokas tutkinta ja debriefinki ja takaisin harrastuksen pariin; sehän se olisi paras lääke! Anyway, tsemppiä koneessa olleille ja onnittelut hienosta ja tärkeästä laskusta!! RiPa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Oliko onnettomuuskoneessa Thielertin diesel? Sama kone juu... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Mitä huohottamista niissä nyt oli? Olen pannut merkille saman asian, että ilmailuporukka hyvin äkkiä kääntyy keskustelussa tonkimaan ja etsimällä etsimään virheitä median uutisoinnista. Tässäkin tapauksessa näyttää kohta pääasiaksi nousevan mitä ja millä tavalla missäkin on sanottu tai kirjoitettu. Mistä johtunee, mutta minkään muun lajin harrastajat eivät ole yhtä ärhäkästi median kimpussa. Kannattaa muistaa, että lehdetkin kirjoittavat lukijoilleen, joten jokaista pilkkua ei tarvitse ruveta viilaamaan ja vaatimaan juuri oikeita termejä uutisiin, jotka on tehty ns. suurelle yleisölle eikä just ao. lajin spesialisteille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Pääuutisena, miesjuontaja äärimmäisen vakavan näköisenä. Kerrottiin siihen sävyyn, että jotain äärimmäisen katastrofista olisi tapahtunut. No joo, jos haluaa asiaa katsoa tuollaisten lasien läpi. Omasta mielestäni tuossa uutispätkässä nyt ei ollut sen hirveämmin valittamista. Ehkä kuitenkin olisivat vähän voineet valottaa pakkolaskun ja "tippumisen" eroja ja että varmaan aika pitkälle pilotin ansiota, että ovat edelleen maisemissa. Mutta noin niinkuin yleisesti, vakavasta tapahtumasta vakava uutisointi, ei sen ihmeellisempää. Joo, onhan se katastrofista ehkä PIK:lle. Tuskin sentään. Eivätköhän ole ennemminkin tässä vaiheessa helpottuneita, että ei käynyt tuon pahemmin... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Olen pannut merkille saman asian, että ilmailuporukka hyvin äkkiä kääntyy keskustelussa tonkimaan ja etsimällä etsimään virheitä median uutisoinnista. Tässäkin tapauksessa näyttää kohta pääasiaksi nousevan mitä ja millä tavalla missäkin on sanottu tai kirjoitettu. Mistä johtunee, mutta minkään muun lajin harrastajat eivät ole yhtä ärhäkästi median kimpussa. Kyllä tuota löytyy takuulla lajista kuin lajista ja alalta kuin alalta. Se, että meidän ilmailuharrastajien korvaan joku seikka kalskahtaa ja se, että siitä täällä omassa keskuudessamme keskustelemme, kuuluu asiaan... Kannattaa muistaa, että lehdetkin kirjoittavat lukijoilleen, joten jokaista pilkkua ei tarvitse ruveta viilaamaan ja vaatimaan juuri oikeita termejä uutisiin, jotka on tehty ns. suurelle yleisölle eikä just ao. lajin spesialisteille. No eikö kuitenkin asioista pidä puhua niiden oikeilla nimillä? Taivaalta putoaminen ja hallittu pakkolasku eivät ainakaan minun mielestä ole sama asia. Ja mitä luulet, että joku ilmailusta vähemmän perillä oleva lukija sitten ajattelee, kun kirjoitellaan "taivaalta pudonneesta" lentokoneesta? Ei se siitä ainakaan mitään kovin mairittelevaa kuvaa sille lukijalle anna. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Nyt on palattu purjehdusreissulta kotiin. Kone on nyt nostettu Katajanokan rantaan satamaan. Kiikarilla katsellessa kone näytti kärsineen aika pieniä vaurioita. Vaikutti että lähinnä oikean siiven alapinta oli vaurioitunut pahasti kun kone oli hinattu kivikkoiseen saaren rantaveteen. Ilmeisesti pakkolasku oli onnistunut erinomaisesti, koneen laskutelineet, potkuri jne kaikki vaikuttavat kaukaa katsottuina ehjiltä. Eli toivotaan että tuolla pääsee vielä lentelemään. Tässä huonolaatuinen kännykkäkameran kuva kun ei sattunut parempaa kameraa mukaan. Oikea siipi hinattu kiville: [ attachment removed ] Nostettuna rantaan: [ attachment removed ] Kate Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Känniset teekkarit tekevät taitolentoa kaivarin päällä polttoaineettomalla koneella ja syöksyvät mereen, kun eivät osaa suunnistaa kentälle. Känninen teekkari, joka ei osaa suunnistaa kentälle ei varmaankaan olisi saanut itseään tahi kavereitaan ehjinnahoin alas. Ja oli muuten hatun noston arvoinen suoritus pilotilta, kun sai koneen lähes ehjänä alas ja mikä tärkeintä ihmishenget säästyivät. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Nyt on palattu purjehdusreissulta kotiin. Kone on nyt nostettu Katajanokan rantaan satamaan. Kiikarilla katsellessa kone näytti kärsineen aika pieniä vaurioita. Vaikutti että lähinnä oikean siiven alapinta oli vaurioitunut pahasti kun kone oli hinattu kivikkoiseen saaren rantaveteen. Ilmeisesti pakkolasku oli onnistunut erinomaisesti, koneen laskutelineet, potkuri jne kaikki vaikuttavat kaukaa katsottuina ehjiltä. Eli toivotaan että tuolla pääsee vielä lentelemään. Se voi vaan se suolavesi tehdä varsin ikäviä asioita, vaikka pintapuolisesti näyttäisikin ehjältä... Mitenkähän nuo muovikoneiden rungot, siivet jne. kestää kovia rysäyksiä? Tai mitä silloin tehdään, kun vaikka tuollaisessa tilanteessa esim. runkoon tulee vaikka joku murtuma tjsp? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Pari kuvaa pelastustoimista [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Täytyy sanoa että pilotti teki juuri niinkuin on opetettu. Ajaa konetta kylmähermoisesti pysähdykseen asti ja kosketus niin pienellä nopeudella kuin mahdollista. Ajatelkaa - kiinteät telineet eikä käynyt kuinkaan vaikka vesille laskeuduttiin. Ainekset olisi ollut varmastikin pahempaan, esim. katolleen yms. 10 pojoo kipparille! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 OH-FDA lentämässä vielä omin voimin 5.5.-07 Malmilla... [ attachment removed ] Toivottavasti vielä lentää joku päivä Juha Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Se voi vaan se suolavesi tehdä varsin ikäviä asioita, vaikka pintapuolisesti näyttäisikin ehjältä... Mitenkähän nuo muovikoneiden rungot, siivet jne. kestää kovia rysäyksiä? Tai mitä silloin tehdään, kun vaikka tuollaisessa tilanteessa esim. runkoon tulee vaikka joku murtuma tjsp? Ei se suolavesi nyt lujitemuovirakenteille myrkkyä ole, siitähän ne veneetkin tehdään. Kaiketi eniten kärsii avioniikka. Kun oletettavasti moottori on ollut sammuneena veteen laskeutumisen aikana niin jos moottorissa ei ole ollut suurta vikaa ennen niin ei sekään ole iskuvauriota kärsinyt. Uskoisin että kone on hyvinkin korjattavissa. On tullut käytyä SIL:n lujitemuovikoneen korjauskurssi jonka vetäjinä oli kaksi aikanaan PIK:in purjekoneiden kanssa kokemuksen kerännyttä veteraania, Hannu Korhonen ja ilmailuhallinnon harrasteilmailun tarkastaha Markku Hiedanpää. Kun katseli minkälaisia vaurioita kärsineistä tyyppihyväksytyistä purjekoneista on tehty jälleen käypiä lentopelejä niin veikkaan hyvinkin että FDA nähdään jälleen ilmassa. Kokonaisuudessaan lujitemuovikone on helposti korjattava ja tässäkin maassa löytyy alalla paljon kokemusta. Noiden purjekoneiden vauriokorjauksia on tehty ihan sellaisia joissa runko on mennyt irtikatkipoikki. Sinänsä yllättävää että meikäläinenkin onnistui tuolla kurssilla korjaamaan opettajan vedettyä koneen siivestä puukolla reiän läpi sellaisen korjauksen että sitä ei päälleppäin edes huomaa ja joka vastaa lujuudeltaan alkuperäsiä rakenteita. Kate Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Täytyy sanoa että pilotti teki juuri niinkuin on opetettu. Ajaa konetta kylmähermoisesti pysähdykseen asti ja kosketus niin pienellä nopeudella kuin mahdollista. Ajatelkaa - kiinteät telineet eikä käynyt kuinkaan vaikka vesille laskeuduttiin. Ainekset olisi ollut varmastikin pahempaan, esim. katolleen yms. 10 pojoo kipparille! Sama tuli itselle mieleen. Pilotti hoiti tilanteen erittäin taitavasti. Kun kone saatiin veteen alas ilman että se kärsi vaurioita tai että olisi kepahtanut ympäri nokkatelineen ottaessa veteen. Myös pakkolaskupaikka on varmaan noissa olosuhteissa paras mahdollinen valinta kun apu varmaankin oli muuteman minuutin päältä, senverran paljon tuollakin on veneilijöitä. Kate Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Kun oletettavasti moottori on ollut sammuneena veteen laskeutumisen aikana niin jos moottorissa ei ole ollut suurta vikaa ennen niin ei sekään ole iskuvauriota kärsinyt. Hox hox kaikki lavat poikki (kiitokset eräälle palstalaiselle hyvästä huomiosta) Edit: Saako dieseliä pyörimään vapaasti tuulen mukana? Meikäläisen puolesta tämä turha spekulointi voitais jo lopettaa ja annetaan viisaampien kertoa sitten totuus. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Edit: Saako dieseliä pyörimään vapaasti tuulen mukana? (b) Loss of power NOTE As long as an airspeed of at least 60 KIAS is maintained, and there is no major mechanical engine defect, the propeller will continue to windmill. (FDA:n käsikirjasta) //T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla