Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Kun oletettavasti moottori on ollut sammuneena veteen laskeutumisen aikana niin jos moottorissa ei ole ollut suurta vikaa ennen niin ei sekään ole iskuvauriota kärsinyt. Moottori lienee vaurioitunut viimeistään nostossa: [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Nostokohta on potkuriakseli joka menee vaihteistoon, ei moottoriin. Tuollaisessa komposiittirakenteisessa koneessa on nostokohdat melko vähissä jos ei haluta rikkoa konetta enempää ennen tutkimuksia ja mahdollista korjausta. Onnettomuustutkijat ovat melko varmasti määränneet nostopisteet. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Rungon ja siipien korjaus tuonee painoa lisää vaikka onnistuisikin. Dieselithän ovat tyypillisesti melko kuorma-arkoja, eli jos se korjataan niin vaihtuisikohan moottori bensakoneeseen. Väärin tehty korjauslaminointi varmasti lisää painoa ja paljon. Oikein tehtynä painaa lähes saman kuin alkuperäinen ja on lujuudeltaan ja ulkonäöllisesti yhtä hyvän kuin alkuperäinen. Suuri painonlisäys tulee jos paikkauksen tekee kuin keskivertoveneensärassaaja ja pläträä kilokaupalla epoksia ja pistää kuidut miten sattuu ulkopuoliseen paikkaan eikä revi Korhosen tekniikalla vaurioitunutta kohtaa kerros kerrokselta auki. Ns. "yleiset totuudet" mistä puhutaan komposiittikoneista, ei välttämättä ole ihan todenperäisiä vaan ehkäpä peräisin polyesterillä ja sekakuidulla kotilaminointia joka on ihan täysin eri asia kuin huolellisesti, oikein ja oikeista materiaaleista tehty suuntaiskuitulaminaatti vaurioituneen tilalle kerros kerrokselta repimistekniikalla. Hannu Korhonen tai Markku Hiedanpää osaa kertoa aiheesta lisää jos kiinnostaa, vaikkapa seuraavalla lujitemuovikurssilla. DA-40TDI:n moottori ei voi vaihtua bensakoneeseen, koska se on eri kone kuin DA-40-180 ja bensamoottorille ei liene STC:tä. Experimentaliksi sen voi tehdä harrasterakenteisessa vauriokorjauksessa vaihtamalla bensakoneen dieselin tilalle jos joku niin haluaisi tehdä, mutta muuten näin ei voi menetellä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Suomessa taitaa olla alle kymmenen dieselkonetta, tämä jo toinen pakkolasku dieselmoottorisille. Ei hyvältä näytä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 No eikö kuitenkin asioista pidä puhua niiden oikeilla nimillä? Taivaalta putoaminen ja hallittu pakkolasku eivät ainakaan minun mielestä ole sama asia. Ja mitä luulet, että joku ilmailusta vähemmän perillä oleva lukija sitten ajattelee, kun kirjoitellaan "taivaalta pudonneesta" lentokoneesta? Ei se siitä ainakaan mitään kovin mairittelevaa kuvaa sille lukijalle anna. Pihtiputaan mummolle ne ovat suurinpiirtein sama asia ja sellaisia lehden lukijoista ja telkkarin katsojista suurin osa on. Kyllä asioista tietysti pitää pyrkiä puhumaan oikeilla nimillä, mutta ilmailu- tai muun alan terminologiaa ei tavallisessa uutisjutussa pysty eikä ole aikaa ruveta kenellekään opettamaan. Harrastajien mielestä omasta lajista pitäisi tietysti antaa mahdollisimman myönteinen ja hyvä kuva, mutta uutistoiminnassa asioita ei ajatella tältä kantilta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Hieman offtopic, koska ja missä noita laminointikorjauskursseja järjestetään? Itse olen maalaillut hieman työkseni, ja jonkin verran opettanutkin pintakäsittelyä, ja kiinnostaa kovasti aina uudet asiat... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Suomessa taitaa olla alle kymmenen dieselkonetta, tämä jo toinen pakkolasku dieselmoottorisille. Ei hyvältä näytä. No se Tervalentäjien tapaushan oli ihan huollon kämmi. Kyllä bensakonekin lopettaa toiminnan jos vastaavanlaista huolimattomuutta harrastetaan. Toki kiinnostuneena odotamme mikä aiheutti pakkolaskun. Totta hitossa dieselit ovat uutta tekniikkaa ja uusia tuttavuuksia piloteillekin, siksi kaikki tieto on hyvästä. Tuossa on muuten iskuvaurioita varten kytkin, joka estää kampiakselin vääntymisen. Mutta kun tuo lienee pyörinyt tuulimyllynä veteen asti, saattaa olla aika täynnä suolavettä kyllä joka paikasta. Onneksi on vakuutukset olemassa, kaikki mitä tapahtui on onneksi korjattavissa tällä kertaa rahalla. //T Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2007 Hieman offtopic, koska ja missä noita laminointikorjauskursseja järjestetään? Itse olen maalaillut hieman työkseni, ja jonkin verran opettanutkin pintakäsittelyä, ja kiinnostaa kovasti aina uudet asiat... http://www.urheiluilmailuopisto.fi/ Räyskälässä yleensä kerran vuodessa. Ks. sivu "tulossa": http://www.urheiluilmailuopisto.fi/alkusivu.htm Ajankohtaa voinee tiedustella esim. Hiedanpäältä taikka opistolta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2007 Minusta on mukava kuulla että kaikki tapahtumassa mukana olleet ovat elävien kirjoissa. Kyseisen ilma-aluksen päällikkö pelasti oman henkensä lisäksi kahden matkustajan hengen, oli syy tapahtuneeseen aivan mikä tahansa. Kun ihmiselle sattuu tämäntapaista, se aiheuttaa melkoisen mylläkän vastuussaolevan ajatusmaisemassa ja tämä mylläkkä ei ihan hetkeen hellitä. Toivon oikein kovasti että asianomainen saa pähkäiltyä asiat itselleen valmiiksi vaikka se varmasti jonkun tovin viekin - piilovinoilua, vinoilua, seläntakanajauhamista ja suoranaista vi++uiluakin on varmasti tarjolla. Näistä haasteista kun vetää itsensä kuiville niin on voittaja, ja ihmisten hengen pelastaja on aina voittaja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2007 Suomessa taitaa olla alle kymmenen dieselkonetta, tämä jo toinen pakkolasku dieselmoottorisille. Ei hyvältä näytä. Pitää muistuttaa, että se edellinen tapaus ei johtunut moottorivauriosta sanan varsinaisessa merkityksessä, eikä sitä voi pistää "dieselmoottorin piikkiin". Sitä onnettomuutta ei olisi sattunut ilman ihmisen huolimattomuutta ja erehtyväisyyttä... EDIT: Tuomas olikin saman jo sanonut... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2007 Kun täällä on tyylikkäästi ammuttu alas useimmat uskomukset (lujitemuovikoneiden korjauksesta (onnistumisesta ja painon kasvusta), veden vaikutuksesta lujitemuovirakenteisiin, dieseleiden huonosta luotettavuudesta, 3-paikkaisista ultrista ja huonoista nostokohdista) niin sanottakoon vielä, että jos potkurin lavat ovat katkenneet, tarkoittaa se yleensä sitä, että suurin osa iskukuormasta on kohdistunut nimenomaan potkuriin, eikä mooottoriin (ts. sen kampiakseliin). Tämän vuoksi kannuspyöräkoneissa usein käytetään puupotkureita. Kaiken lisäksi Thielertissä on se vaihteisto potkurin ja kampiakselin välissä vääntävää iskukuormaa pienentämässä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2007 Hieman offtopic, koska ja missä noita laminointikorjauskursseja järjestetään? Itse olen maalaillut hieman työkseni, ja jonkin verran opettanutkin pintakäsittelyä, ja kiinnostaa kovasti aina uudet asiat... Räyskälässä, Suomen Urheiluilmailuopistolla on seuraavat Lujitemuovisten ilma-alusten korjauskurssit: - aloittelijoille 11.-14.10.2007 - jatkokurssi/kertauskurssi 18.-21.10.2007 Saa ilmoittautua jo vaikka sivuilla ei vielä tarkempaa tietoa olekaan. Hinta 320€. Sakari Kuosmanen www.suio.fi www.urheiluilmailuopisto.fi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2007 Pitää muistuttaa, että se edellinen tapaus ei johtunut moottorivauriosta sanan varsinaisessa merkityksessä, eikä sitä voi pistää "dieselmoottorin piikkiin". Sitä onnettomuutta ei olisi sattunut ilman ihmisen huolimattomuutta ja erehtyväisyyttä... EDIT: Tuomas olikin saman jo sanonut... No joo, tiesin kyllä että se ensimmäinen tapaus oli puhtaasti huollon moka. Eikä ole tarkoituskaan väittää dieseleitä epäluotettavaksi. Ei vain näytä hyvältä jos vähistä dieseleistä jo kaksi kokee pakkolaskun... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2007 Oliko laskuissa mukana jo Jyväskylän laskuvarjokerhon dieselöity Cessna 182 ??? Saapunut juuri Suomeen... Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2007 Oliko laskuissa mukana jo Jyväskylän laskuvarjokerhon dieselöity Cessna 182 ??? Saapunut juuri Suomeen... Ville Huhupuhetta! Ei nimittäin uskota jos ei oo laittaa kuvaa koneesta näytille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2007 Minusta on mukava kuulla että kaikki tapahtumassa mukana olleet ovat elävien kirjoissa. Kyseisen ilma-aluksen päällikkö pelasti oman henkensä lisäksi kahden matkustajan hengen, oli syy tapahtuneeseen aivan mikä tahansa. Kun ihmiselle sattuu tämäntapaista, se aiheuttaa melkoisen mylläkän vastuussaolevan ajatusmaisemassa ja tämä mylläkkä ei ihan hetkeen hellitä. Toivon oikein kovasti että asianomainen saa pähkäiltyä asiat itselleen valmiiksi vaikka se varmasti jonkun tovin viekin -. Näistä haasteista kun vetää itsensä kuiville niin on voittaja, ja ihmisten hengen pelastaja on aina voittaja. Olen kanssasi asiasta samaa mieltä, "piilovinoilua, vinoilua, seläntakanajauhamista ja suoranaista vi++uiluakin on varmasti tarjolla"paitsi tuo pessimistinen välihuomautus olisi joutanut jättää pois. Mielestäni pilotti toimi tilanteessa ihan oikein, teki täysin hallitun pakkolaskun mereen ilman uhreja. Voiko pilotilta tuossa tilanteessa enempää vaatia, ei todellakaan. Täytyy olla aika sairas tyyppi joka tuosta suorituksesta mainitsemiasi kommentteja tai vinoiluja alkaa heittämään. Jos tuon pakkolaskun suorittaneen pilotin joskus nokatusten tapaan puristan reilusti lapaa ja sanon KIITOS, OLET LENTÄJÄ ! Liian monessa tapauksessa se lentäminen unohtuu kun ollaan jonkinasteisessa pakkotilanteessa. Sama asia kun talviliukkaalla autossa painetaan paniikinomaisesti jarrua ja ohjaus ei tehoa. Toivottavasti tämä tapaus herättelee pilotteja miettimään pakkotilanteiden hallintaa. Ehkä saamme joskus tilanteen rauhoituttua kuulla ko.pilotin kommentit tuosta laskusta mereen ihan opetustarkoituksessa. Noita on hiukan paha PPL kursillla harjoitella joten kokemuksella olisi varmaan hyvä kuulijakunta. Tämäkin viesti on varmasti monen mielestä puutteellisesti kirjoitettu, jos kuitenkin oltaisiin samaa mieltä että kerrankin meni hyvin pahassa tilanteessa. Ollaan onnellisia ettei tullut kuin aineellista vahinkoa. Annetaan onnettomuustutkijoiden selvittää syy ja turhat "mutu" spekulaatiot pois tältä foorumilta. Edit: Lihavoitu texti on toheloitu pois alkuperäisestä lainauksesta?? Kaikkea osaa kun yrittää Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2007 Huhupuhetta! Ei nimittäin uskota jos ei oo laittaa kuvaa koneesta näytille. HEHEH, hyvä keino pyytää kuvia Mutta oli se Ali sen kuulemma hakenut, kun viikonloppuna SAR-kurssilla aina välillä turistiin niitä näitä. Vai oliko se sittenkin vaan niin, että se oli käynyt lentämässä sillä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2007 HEHEH, hyvä keino pyytää kuvia Mutta oli se Ali sen kuulemma hakenut, kun viikonloppuna SAR-kurssilla aina välillä turistiin niitä näitä. Vai oliko se sittenkin vaan niin, että se oli käynyt lentämässä sillä? Kyllähän se Ali sen tänne kotosuomeen lensi Taisipa jotain testejäkin tehdä..Ylös...Alas...Ylös...Alas...Ja vielä kerran ylös ja alas. Aika hurjilta kuulostaa ne testaukset Otan kuvaa kun ensikerralla hallille menen Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2007 Hesari uutisoi varsin sivistyneesti ja asiallisesti Diamond-veteenlaskun (onko tämä jo liian lievä sana). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2007 Mielestäni pilotti toimi tilanteessa ihan oikein, teki täysin hallitun pakkolaskun mereen ilman uhreja. Voiko pilotilta tuossa tilanteessa enempää vaatia, ei todellakaan. Täytyy olla aika sairas tyyppi joka tuosta suorituksesta mainitsemiasi kommentteja tai vinoiluja alkaa heittämään. Käsittääkseni tuo onnettomuus johtui kaikesta muusta, paitsi pilotista. Jos moottori lennolla päättää sammua kaikista hyvinhoidetuista esivalmisteluista huolimatta (esim. tankkaukset, painolaskut ja koekäytöt), ei mielestäni ole mitään syytä osoittaa syyttävällä sormella tai keljuilla pilotille. Minun tietojeni perusteella kyseistä FDA pilottia voi hyvin sanoa SANKARIksi. Niin ja tuskinpa FDA:ta enää lentokuntoon laitetaan. Mitä TV-uutisista ja joistakin kuvista näki, oli mm siipien alareunatkin kärsineet aikamoista tuhoa, puhumattakaan noista jo edellämainituista suolaisen veden kontakteista mittarien ja moottoreiden kanssa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2007 Kate on ihan oikeassa, ammattimies poistaa rikkinäisen kuidun ja laittaa uutta, paino tuskin muuttuu, jos gramma pari homma on siinä. Dieselmoottori pärjää ihan hyvin pienistä potkuriiskuista huolimatta, vaihteistosta en tiedä koska en sen rakennetta tunne.Oletan että ammattimies oltuaan yhteydessä valmistajaan pystyy kertomaan melko tarkkaan tilanteen. Tuo suolavesijuttu on ihan PC stä, eli suomenlahdessa on murtovettä jonka suolaprosentti on niin pieni että Lappilainen pistäis kahvia keittäessään ainakin lusikallisen suolaa sekaan. Suomeksi aivan sama laskeudutko Saimaan aaltoihin vai suomenlahteen, eihän tuota konetta siellä makuutettu vuosikaupalla. 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2007 Niin ja tuskinpa FDA:ta enää lentokuntoon laitetaan. Mitä TV-uutisista ja joistakin kuvista näki, oli mm siipien alareunatkin kärsineet aikamoista tuhoa Onko ihan omakohtaistakin kokemusta lujitemuovisten lentokoneiden korjauksista? Mahdollisesti useampiakin? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2007 Onko ihan omakohtaistakin kokemusta lujitemuovisten lentokoneiden korjauksista? Mahdollisesti useampiakin? Jouni. Tuo oli Pottosen Harrin mielipide. Hieman kunnioitusta toista kohtaan. Please. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2007 Onko ihan omakohtaistakin kokemusta lujitemuovisten lentokoneiden korjauksista? Mahdollisesti useampiakin? No täytyy myöntää että ei ole. Anteeksi vaan että sanoin mitään. Olisi pitänyt pitää suunsa kiinni kun ei tiedä jotain 100%. Jotenkin se kone näytti vaan aika rikkinäiseltä ja mietin, että onko moottorikoneella kuitenkin erilaiset korjaus ja lujitevaatimukset, kun purjekoneella. Kuten sanottu en tiedä. Nämä olivat vain omia mietteitäni asiasta ja kun muutkin ovat uskaltaneet esittää ajatuksensa, niin rohkenin minäkin. Jotenkin vaan mulla ei usko riitä siihen, että sitä enää kuntoon saisi. Mutta en toki ole ollenkaan ammattilainen muovikoneiden korjauksen tuntemuksessa, tai suomenlahden suolapitoisuuksien vaikutuksesta tai siitä kuinka pitkään värkkien pitäisi vedessä liota ollakseen tärveltyneitä. No, oli miten oli, sen aika näyttää. FDA oli minun mielestäni joka tapauksessa todella hieno kone, vaikken sillä itse päässyt koskaan lentämäänkään. Siksi sen tuhoutuminen harmittaa. Mutta pääpainotukseni tuossa kirjoituksessani ei ollut miettiä sitä, tuleeko kone vielä lentämään, vaan se, että minusta tuollaisen pakkolaskun suorittanut pilotti ansaitsee, ainakin minun silmissäni, sankarin statuksen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 28, 2007 No täytyy myöntää että ei ole. Anteeksi vaan että sanoin mitään. Olisi pitänyt pitää suunsa kiinni kun ei tiedä jotain 100%. Jotenkin se kone näytti vaan aika rikkinäiseltä ja mietin, että onko moottorikoneella kuitenkin erilaiset korjaus ja lujitevaatimukset, kun purjekoneella. Kuten sanottu en tiedä. Nämä olivat vain omia mietteitäni asiasta ja kun muutkin ovat uskaltaneet esittää ajatuksensa, niin rohkenin minäkin. Jotenkin vaan mulla ei usko riitä siihen, että sitä enää kuntoon saisi. Mutta en toki ole ollenkaan ammattilainen muovikoneiden korjauksen tuntemuksessa, tai suomenlahden suolapitoisuuksien vaikutuksesta tai siitä kuinka pitkään värkkien pitäisi vedessä liota ollakseen tärveltyneitä. No, oli miten oli, sen aika näyttää. FDA oli minun mielestäni joka tapauksessa todella hieno kone, vaikken sillä itse päässyt koskaan lentämäänkään. Siksi sen tuhoutuminen harmittaa. Mutta pääpainotukseni tuossa kirjoituksessani ei ollut miettiä sitä, tuleeko kone vielä lentämään, vaan se, että minusta tuollaisen pakkolaskun suorittanut pilotti ansaitsee, ainakin minun silmissäni, sankarin statuksen. Puhuit Harri ihan asiaa, nuo olivat sun omia mielipiteitä, jota tulee keskustelussa kunnioittaa. 100%:ia vastauksia ei pysty kukaan täällä sorvaamaan, vaikka jotkut niin luulevatkin Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla