Guest arttula

Kone mereen Helsingin edustalla

138 viestiä aiheessa

No muut on kehuneet pilotin toimintaa esimerkilliseksi. On tuosta pientä sanomista löydettävissä. Huonosti käyvä moottori on jäänyt sammuttamatta. Minulle on opetettu että pakkolaskussa kun päätös on tehty huonosti käyvä moottori pitää eliminoida pois. Hyvin valmisteltu pakkolasku saattaa mennä piloille kohtalokkain seurauksin jos huonosti käyvä moottori tuottaakin yllättäen tehoa. Tästä taitaa löytyä esimerkkitapauksia ihan kotimaasta.

 

Muuten,Suomessa saadaan maailman parasta pakkolaskukoulutusta.

 

 

Leikkaus yltä;

>Huonosti käyvä moottori on jäänyt sammuttamatta. Minulle on opetettu että pakkolaskussa kun päätös on tehty huonosti käyvä moottori pitää eliminoida pois. Hyvin valmisteltu pakkolasku saattaa mennä piloille kohtalokkain seurauksin jos huonosti käyvä moottori tuottaakin yllättäen tehoa<

 

Itse viskasin avaimen takapenkin taakse, kun motti temppuili pakkolaskussa.

 

Avaimen etsintään meni maassa ainaski tunti.

Jaska

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Itse viskasin avaimen takapenkin taakse, kun motti temppuili pakkolaskussa.

 

Avaimen etsintään meni maassa ainaski tunti.

Jaska

Jaska: väärin heitetty avain! Se täytyy löytyä...  :D

 

Ja väärin tehty pakkolasku! Ei ollut väännetty moottoria avaimesta sammuksiin!  :laugh: :laugh: :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No muut on kehuneet pilotin toimintaa esimerkilliseksi. On tuosta pientä sanomista löydettävissä. Huonosti käyvä moottori on jäänyt sammuttamatta. Minulle on opetettu että pakkolaskussa kun päätös on tehty huonosti käyvä moottori pitää eliminoida pois. Hyvin valmisteltu pakkolasku saattaa mennä piloille kohtalokkain seurauksin jos huonosti käyvä moottori tuottaakin yllättäen tehoa. Tästä taitaa löytyä esimerkkitapauksia ihan kotimaasta.

 

Muuten,Suomessa saadaan maailman parasta pakkolaskukoulutusta.

Vaikka sen sammuttaa niin potkuri jää pyörimään ilmavirrassa nuissa thielertin härveleissä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No muut on kehuneet pilotin toimintaa esimerkilliseksi. On tuosta pientä sanomista löydettävissä. Huonosti käyvä moottori on jäänyt sammuttamatta. Minulle on opetettu että pakkolaskussa kun päätös on tehty huonosti käyvä moottori pitää eliminoida pois. Hyvin valmisteltu pakkolasku saattaa mennä piloille kohtalokkain seurauksin jos huonosti käyvä moottori tuottaakin yllättäen tehoa. Tästä taitaa löytyä esimerkkitapauksia ihan kotimaasta.

 

Muuten,Suomessa saadaan maailman parasta pakkolaskukoulutusta.

 

Kuka sen tietää, onko moottori jäänyt sammuttamatta vai ei? Odotellaan nyt vaan ihan rauhassa ennen kuin aletaan moittimaan. Kyllä se sitten raportista selviää. Voipi nimittäin olla, että tuokin homma on mennyt ihan oikein... Kaikki tähän mennessä TIETOON tulleet asiat pilotti on hoitanut mallikkaasti.

 

Mutta noin muuten tuo on kyllä ihan asiaa. Jos pakkolasku on edessä, pitää moottorin saada pois häiritsemästä.

 

Enkä ollenkaan tarkoita, ettei saisi moittia, jos on tietoa. Mutta kun nyt on vaan huhuja. Myös vastakkaisia huhuja...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka sen tietää, onko moottori jäänyt sammuttamatta vai ei?

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,66254.msg739509.html#msg739509

 

Tosin tiedäppä tuosta sitten, että minkälainen tallaaja on tämä "paikalla ollut", mutta ainakin tuosta voisi päätellä henkilön olevan astetta paremmin selvillä asioista. Itse olisin jopa valmis tekemään johtopäätöksen, että kyseinen henkilö on... tai enpä sanokkaan ääneen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,66254.msg739509.html#msg739509

 

Tosin tiedäppä tuosta sitten, että minkälainen tallaaja on tämä "paikalla ollut", mutta ainakin tuosta voisi päätellä henkilön olevan astetta paremmin selvillä asioista. Itse olisin jopa valmis tekemään johtopäätöksen, että kyseinen henkilö on... tai enpä sanokkaan ääneen ;)

 

Ulkopuolinen on aina ulkopuolinen. Kun on myös "tietoa" koneen sisäpuolelta. Lainausmerkeissä siksi, että se on kuitenkin kolmannen käden kautta kulkenutta.

On varmasti useita henkilöitä, joilla on asiasta varmaa tietoa, mutta ovat viisaasti hiljaa. Ehkä minäkään en sitten ole viisas... Annetaan tutkijoiden nyt kuitenkin kertoa aikanaan.

 

Niin, vikatilanteessa se potkuri saattaa pyöriä vaikka moottori ei pyörisikään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka sen sammuttaa niin potkuri jää pyörimään ilmavirrassa nuissa thielertin härveleissä...

 

Eihän se tuossa ongelma olekaan, eikä Ari sitä tuossa kirjoituksessaan hakenutkaan. En ole kyllä koskaan nähnyt vapaasti ilmavirrasssa pyörivän potkurin tuottavan tehoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka sen sammuttaa niin potkuri jää pyörimään ilmavirrassa nuissa thielertin härveleissä...

Malmin hallissa se enää viikon alussa pyörinyt. Ilmavirtaakin oli kyllä heti ulkopuolella hallin.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole kyllä koskaan nähnyt vapaasti ilmavirrasssa pyörivän potkurin tuottavan tehoa.

Niinpä... ja siksi se kone taisi pakkolaskun tehdäkin - veto loppui.

 

En tiedä mitään, enkä väitä mitään, enkä edes yritä vihjata muuta kuin sen, ettei täällä kukaan tiedä.

 

Potkurin lavat taitaa nyt pyöriä Suomenlahdessa :P

 

Nyt yritän olla viisaampi ja hiljaa.

Ari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoittaa varmaan vikaa alennusvaihteistossa.

 

No ei välttämättä. Kyllähän siitä koneesta se voimapiikkejä (esim. käynnistettäessä ja sammutettaessa) tasaava kytkinkin löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[lainaus] The engine delivers a torque of 245Nm at max take-off power. The clutch is designed to damp

overtorque of 35-40Nm, which occur during engine starting and turning-off the engine. If the torque

where the clutch starts slipping is below the engine torque, the clutch slips and gets hot. The wear and

tear increases. [/lainaus]

 

Pitäisikö sanoa, että kytkin on voimansiirrossa?

 

Onhan se toki sekä moottorissa että alennusvaihteistossa, mutta voimahan silti kulkee kytkimen kautta, joka ylikuormatilanteessa antaa periksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[lainaus] The engine delivers a torque of 245Nm at max take-off power. The clutch is designed to damp

overtorque of 35-40Nm, which occur during engine starting and turning-off the engine. If the torque

where the clutch starts slipping is below the engine torque, the clutch slips and gets hot. The wear and

tear increases. [/lainaus]

 

Pitäisikö sanoa, että kytkin on voimansiirrossa?

 

Onhan se toki sekä moottorissa että alennusvaihteistossa, mutta voimahan silti kulkee kytkimen kautta, joka ylikuormatilanteessa antaa periksi.

 

Kuulin huhuna, että tuon kytkimen käyntijakso olisi 350 tuntia.

Onnettomuuskoneella tuli 349 tuntia just täyteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hevosmiesten tietotoimisto on erittäin laajalti käytetty ja sangen suosittu tietolähde kaikenlaisessa ja yleispätevässä tiedotuksessa

asiasta kuin asiasta.  :laugh:

 

Juu, ei. Eikun ihan oikeesti vissiin :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo oli ihan eri mummo, sillä oli virkamerkki ja munat  ;D

 

Jos tädillä olisi munat, täti olisi setä.  8)

 

Taas tämän typerän letkautuksen myötä palaamme aiheeseen :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulin huhuna, että tuon kytkimen käyntijakso olisi 350 tuntia.

Onnettomuuskoneella tuli 349 tuntia just täyteen.

 

Löydä 3 virhettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löydä 3 virhettä.

Suurin virheeni oli että kerroin mitään täällä :'(

On täällä sen verran näsäviisaita, että ihmettelen kuinka tuon koneen tekniikka ylipäänsä julkesi pettää tuon kaartin edessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suurin virheeni oli että kerroin mitään täällä :'(

On täällä sen verran näsäviisaita, että ihmettelen kuinka tuon koneen tekniikka ylipäänsä julkesi pettää tuon kaartin edessä.

Aina on olemassa mahdollisuus, ettei huhu ehkä olekaan tosi.

Se kannattaa ottaa huomioon, jos kertoo huhuja julkisesti.

Ei siitä kannata ottaa tippaa linssiin tai hernettä nenään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieniä käytöstapoja kannattaa silti omata ;)

Jos nuo "tietävät" noista käyntijaksoista, niin kannattaisi kertoa, whittuilun sijasta.

Minäkin satun tietämään jotain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään