Juhani Hämäläinen

Concorde uudestaan ilmaan?

42 viestiä aiheessa

Suurin ongelma tuossa Concorden lennättämisessä kai on se, että Airbus on lopettanut koneen tukemisen jo aikaa sitten ja tyyppihyväksyntäkin on ehditty perumaan... Aikamoinen paperisota olisi siis edessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Barbadoksella on BA:n Concorde, jonka mekaanikko käy tarkastamassa kerran vuodessa. Kone pidetään siinä kunnossa, että jos tarve vaatii, se on välittömästi valmiina lentoon.

 

Jos totta on, niin joulupukkikin on olemassa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tämä tieto on varmistettavissa, että kone on välittömästi valmis lentoon? Lähde?

 

 

Kun itse kävin tuolla, henkilökunta kertoi, että konetta pidetään lentokuntoisena koko ajan. Eli ei muuta kuin ottaa hangaarista ulos. Taisi olla "Välittömästi valmiina lentoon" hieman huonosti ilmaistu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun itse kävin tuolla, henkilökunta kertoi, että konetta pidetään lentokuntoisena koko ajan. Eli ei muuta kuin ottaa hangaarista ulos. Taisi olla "Välittömästi valmiina lentoon" hieman huonosti ilmaistu.

 

Kukahan tuotakin hommaa sitten rahoittaa, ja miksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hulluja on moneen lähtöön. Jos on paljon ylimääräistä rahaa ja viiraa päässä, niin kyllä Concorde on ihan oiva sijoituskohde 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän kaiken tarvitse olla tuottoisaa. Onhan meilläkin oma DC-3 AH-LCH, jota pidetään lentokelpoisena ja ylläpidetään pieteetilla, enkä usko, että kukaan mukanaolija tekee sitä tilin toivossa, vaan kunnioituksesta kaunista lintua ja ilmailun perinteitä kohtaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eihän kaiken tarvitse olla tuottoisaa. Onhan meilläkin oma DC-3 AH-LCH, jota pidetään lentokelpoisena ja ylläpidetään pieteetilla, enkä usko, että kukaan mukanaolija tekee sitä tilin toivossa, vaan kunnioituksesta kaunista lintua ja ilmailun perinteitä kohtaan.

 

Siinä se ero onkin. OH-LCH:lla lennetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä se ero onkin. OH-LCH:lla lennetään.

 

Ja voisi kuvitella, että mäntämoottorisen koneen ylläpitokulut on aika paljon pienemmät kuin ylisoonisen suihkukoneen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja voisi kuvitella, että mäntämoottorisen koneen ylläpitokulut on aika paljon pienemmät kuin ylisoonisen suihkukoneen?

 

Näin varmasti on. Concordessakin lienee koko joukko laitteita ja osia, jotka ovat kalenteriaikaan sidottuja. Näitäkö siellä sitten vaihdellaan "huvin vuoksi", lentokelpoisuuden ylläpitämiseksi? Jotkut vermeet vaativat erikoistuneita korjaamoita, joissa kalenterilaitteet voidaan nollata. Löytyykö kaikille enää pajoja? Koko tuossa lentokelpoisuuden ylläpitämisessä on joukko kalliita ja vaikeita asioita. Ja kuka/mikä viranomainen on kiinnostunut kirjoittamaan lentokelpoisuustodistuksia seisovalle monumentille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaa todennäköisemmältä, että konetta ei pidetä lentokelpoisena vaan lentokuntoisena.

 

No niin, sitten saivar iskee: Mikä on lentokuntoinen? Kerosiinia tankeissa ja renkaissa paineet? Vaiko se, että täyttää Maintenance Manualin ja Overhaul Manualin tekniset vaatimukset?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin, sitten saivar iskee: Mikä on lentokuntoinen? Kerosiinia tankeissa ja renkaissa paineet? Vaiko se, että täyttää Maintenance Manualin ja Overhaul Manualin tekniset vaatimukset?

 

Varmasti joku asiantuntija antaa oikean vastauksen, mutta minulle lentokuntoinen tarkoittaa sitä, että teknisessä mielessä koneella pystyisi lentämään tankkauksen yms. jälkeen. Turvallisuus ja kelpoisuudet ovat sitten asia erikseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se Concorde lennä sieltä yhtään minnekään, ellei Olavin jo aikaisemmassa viestissä kuvailemista asioista ole huolehdittu. Tai sitten rikotaan törkeästi määräyksiä. "Safe Life" -osissa on oltava päivää jäljellä ja sillä siisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/30/2007 at 15.15, Guest Dankke kirjoitti:

Missäs nuo kaikki 19 Concordea ovat tällä hetkellä? ???

Huomasin, että Aerospace Bristol-museon Concorde-halli, joka maksoi 19 miljoonaa puntaa, on avattu yleisölle.

Lainaa

A new museum, which is home to the last Concorde aircraft to fly, has opened to the public for the first time.

On display at Aerospace Bristol is Concorde Alpha Foxtrot. which made its final flight into Filton Airfield in November 2003.

The aircraft is on show in a purpose-built hangar at the £19m attraction.

http://www.bbc.com/news/uk-england-bristol-41649832

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään