Jaakko Rissanen

Tunti matalalentoa

27 viestiä aiheessa

Pikkusiskon pitkäaikaisen taivuttelun tuloksena 30.5.2007 oli edessä kohtalon hetki. Onneksi en ollut tilanteessa yksin, vaan neljä muutakin miespuolista henkilöä jakoi kanssani samat tunteet tunnin alusta loppuun saakka. Lentokone pysyy hyppysissä kohtuullisesti, niin myöskin auto. Mutta miten kävisikään hevosen kanssa? Olin tapahtuman luonteeseen nähden kuitenkin viileän rauhallinen. Jo legendaarisen Punaisen Paronin ratsumestari Manfred von Richthofenin saavutuksista pystyi havaitsemaan ratsastuksen ja lentämisen kulkevan käsi kädessä, kavio laskutelineessä. Ainoa mieltä painava asia oli se, että niin von Richthofen kuten monet muutkin pilotit olivat aloittaneet uransa hevosen selästä ja päätyneet lentokoneen ohjaimiin. Itselläni tie kulkisikin toiseen suuntaan. Purjelentokurssi oli jo käyty, simulaattoreilla ja oikeilla koneilla lennetty - mutta nyt käteen iskettiinkin ohjaussauvan sijasta narunpätkät.

Miehistö saapui paikalle tuntia ennen keikan aloitusta. Walkaround suoritettiin totuttuun tyyliin.

[ attachment removed ]

Mitään alkuopetusta kaksipaikkaisella ei annettu, edessä oli komennus suoraan yksipaikkaiseen. Maasta annettiin viimeiset ohjeet joiden tarkkaavainen kuuntelu oli avainsana onnistuneeseen suoritukseen. Ratsusta kumpuavan voiman aisti hyvin jo ennen varsinaisen rullauk.. käynnin aloittamista. Jarruilla sai niin kutsutusti seisoa (pitää ohjat kireällä)  ratsun pitämiseksi paikoillaan.

[ attachment removed ]

Briefingin ja opastettujen lämmittelykierrosten (vasemman- sekä oikeanpuoleisia) jälkeen oli aika ottaa ohjat, "My Controls".

[ attachment removed ]

Kenttää kierrettiin lukuisaan otteeseen lähellä Minimum Clean Speediä käynnissä, Cruise Speediä ravissa kuin lähes Vne:tä laukassakin (nojoo, laukassa puolta kierrosta hevosen ollessa liinassa kiinni - mutta kuinkas moni palstan hevosihmisistä onkaan laukannut ensimmäisellä tunnillaan  ;D).

[ attachment removed ]

Tunnin suorituksen jälkeen oli aika parkkeerata järjestäytyneesti platalle. Allekirjoittanut kauimmaisena.

[ attachment removed ]

Olipahan kerrassaan mielenkiintoinen ja haastava kokemus! Eipähän tuo ratsastus vaikuta yhtään mahdottomalta puuhalta, kannattaa ihmeessä käydä kokeilemassa mikäli mahdollisuuksia on.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuin myös, about 10 tuntia lukioikäisenä. Maastossa käynti oli kivointa, mutta jäi vain yhteen kertaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hevoset:

Etupää puree

Takapää potkii

Keskeltä putoaa korkealta :o

En vapaaehtoisesti mene 10 m lähemmäs. Afghanistanissa taannoin piti lähteä vuorille ratsastamaan. Hevosesta kieltäydyin turvallisuusseikkoihin vedoten. Sain kuitenkin kulkupelin alle:

[ attachment removed ]

Ja jos joku toteaa, "Aasiparka", tulee turpiin...:P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi aasi...Oletko muuten Jaakko itse nuissa kuvissa ratsastamassa vai joku kaverisi?

Kait sem meno tuollaisellakin Aasilla käy

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi aasi...Oletko muuten Jaakko itse nuissa kuvissa ratsastamassa vai joku kaverisi?

Kait sem meno tuollaisellakin Aasilla käy

Ratsastaja selviää kun lukee koko viestin.  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoa touhua. Mä olen pitkään harmitellut että miksi ratsastamisesta ja hevostelusta on nykyaikana tehty pikkutyttöjen harrastus. Jos ajattelee entisaikojen (miksei nykyisiäkin) karjapaimenia, inkkareita ja sen semmoisia, niin hevosteluhan oli mitä mielekkäintä hommaa! Ilman muuta kävisin ridailemassa jos olisi aikaa. Ja rahaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hienoa touhua. Mä olen pitkään harmitellut että miksi ratsastamisesta ja hevostelusta on nykyaikana tehty pikkutyttöjen harrastus. Jos ajattelee entisaikojen (miksei nykyisiäkin) karjapaimenia, inkkareita ja sen semmoisia, niin hevosteluhan oli mitä mielekkäintä hommaa! Ilman muuta kävisin ridailemassa jos olisi aikaa. Ja rahaa.

ei kai siitä nyt ole tehty tyttöjen harrastusta, tytöt vaan tykkää harjata ja hoitaa hevosia sekä kärrätä tuotoksia enemmän kuin pojat. Pojat vaan haluaa ennemmin halata jalkapallokentällä hikisiä äijiä ennemmin kuin ratsastuksella trimmattuja pakaroita tallilla.  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ei kai siitä nyt ole tehty tyttöjen harrastusta, tytöt vaan tykkää harjata ja hoitaa hevosia sekä kärrätä tuotoksia enemmän kuin pojat. Pojat vaan haluaa ennemmin halata jalkapallokentällä hikisiä äijiä ennemmin kuin ratsastuksella trimmattuja pakaroita tallilla.  ???

Kyllähän stereotyyppi ratsastavista miehistä on valitettavasti sitä Marko Björs -osastoa. Ainakin sellainen tuntuma mulla on ihmisten mielipiteistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mä olen pitkään harmitellut että miksi ratsastamisesta ja hevostelusta on nykyaikana tehty pikkutyttöjen harrastus.

Niinpä, ja todella pikkutyttöjen harrastus onkin. Ala-aste ikäiset tytöt ratsastelee hevosilla, ja sitten muutaman vuoden päästä, teini-iässä samojen tyttöjen ratsastus harrastus jatkuu, mutta tosin vähän muulla, kuin hevosella... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän stereotyyppi ratsastavista miehistä on valitettavasti sitä Marko Björs -osastoa. Ainakin sellainen tuntuma mulla on ihmisten mielipiteistä.

Jaakkoa en ihan vielä vertais Marko Björsiin.  ;D No joo näinhän se on, mutta ainahan sitä itsestään huolehtivaa kaveria sanotaan tuhkaluukku mieheksi.

Aerobicilla treenatut on paljon kivemmat ::)

Mutta hevostytöille kelpaa sellainenkin kaveri joka mahtuu ovesta ulos kääntymättä sivuttain ;) ja kotona isäntä saa samanlaista palvelua kuin hevoset tallilla :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulle ei perkele hevoset ja aasit riitä, pitää olla kunnon Harley!  ;D ;D

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aasiparka.. Kuinka monta metriä jaksoi kävellä? ;D Itse en ole tainnut ratsastaa millään...

Grrrrr !!! ;D Jaksoihan tuo jonkun sataa metriä, mutta vauhti alkoi sitten hiipumaan, ja oli pakko jatkaa jalkaisin muiden perässä, jotka menivät hevoisilla. :-[

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Grrrrr !!! ;D Jaksoihan tuo jonkun sataa metriä, mutta vauhti alkoi sitten hiipumaan, ja oli pakko jatkaa jalkaisin muiden perässä, jotka menivät hevoisilla. :-[

No kait sentään otit aasin kantoon, etkä jättänyt sitä yksin nääntyneenä mädäntymään?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No kait sentään otit aasin kantoon, etkä jättänyt sitä yksin nääntyneenä mädäntymään?

Njäh... Luuskahan tuo oli jo alun alkaenkin... :P No, ei vaan. Kylän pojat veivät sen takaisin kylään elpymään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hauska kuva. :thmbup: Ilmeisesti melko säyseä eläin?

Kyllä se pariin otteeseen koitti pukata tolla "ohjaustangolla" niskansa taakse.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo hevoisen selässä istuminen ole aika röykkyistä silloin kun se laukkaa? ??? Vai meneekö hyvinkin tasaisesti?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka,

aikanaan tuli Meksikossa,lähellä Queretaron kaupunkia(ja San Miguel de Allendea) käytyä oikealla ranchilla ratsastamassa..

Tuli siinä sitten annettua kantoja sille sen verran innolla(kokeneempi ratsastaja,rakas pikkusiskoni innosti minua),että hevonen lähti laukkaamaan...

Oli se hieno kokemus tuokin..

Sorry,ei ole kuin paperilla noitakaan kuvia.Siitä on aikaa jo lähes 15 vuotta!

-Jukka ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö tuo hevoisen selässä istuminen ole aika röykkyistä silloin kun se laukkaa? ??? Vai meneekö hyvinkin tasaisesti?

Riippuu vähän hevoisesta. Joillakin laukka on tasaista jolloin tarvitsee vain pysyä satulassa, joillakin meno on enemmän röykkyyttävää ja silloin joutuu tekemään enemmän töitä lantiolla että ahteri pysyisi satulassa tahi sen välittömässä tuntumassa... ;D

Itse olen ratsastanut kolmisen vuotta ja nyt (vasta) voin sanoa että alan pysymään satulassa....

Hyvää selkäliikuntaa, sen voin sanoa! Joutuu tekemään töitä vatsalihaksilla ja jaloilla kokoajan. Kevennetyssä ravissa nostat itseäsi etukavioiden joka toisella askeleella irti satulasta. Arvaas montako askelta hevonen ottaa tunnin aikana... :D

Mikä on tyttöjen laji ja mikä ei? Maailman huiput taitavat olla järjestään miehiä kaikki, siihen ovatko B-portaan kavereita tahi eivät en ota kantaa... kun ei pätkääkään kiinnosta

Olen yleensä pyytänyt näitä B-portaan miehiksi moittivia lainaamaan vaimojaan niin voisin todistaa väitteen virheelliseksi, yhtään ei ole ilmoittautunut... ;D ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvin sanottu Petri ;D

Itse olen kahdesti ratsastanut... Eka kerta oli issikalla. (Helppoa hommaa) ;)

Toisella kerralla sitten altavastaajana oli ABC-hevonen ja se olikin aika yllättävä kokemus :)

Mutta mukavaa oli ja vieläkin aion sitä vaikka suomalaisella kokeilla :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja jos joku toteaa, "Aasiparka", tulee turpiin...:P

Ennen kuin scrollasin tuohon pienellä präntättyyn kuvan alla lukevaan tekstiin, tuli sellainen ajatus mieleen ihan spontaanisti kuin "aasiparka"  :-[

Mutta enhän näin todennut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa muuten olla Jaakon pikkusysteri rintarottingilla kun sai sinut kokeilemaan. Saat häneltä taatusti suursankari-mitalin... ;)!

Tuolla ratsastustunneilla saa muuten helposti takaisin kaiken mitä suustaan päästää: Ennenkuin itse edes olin ajatellut kokeilla olin usein seuraamassa tyttöjeni tunteja.

Toisella heistä oli vaikeuksia päästä satulaan ilman apua joten kyselin aina suureen ääneen että tarvitsetko tikkaita, hehehe ::)

Itse kun sitten olin kiipeemässä satulaan huomasin että ei se niin helppoa ollutkaan... Opettaja virnistellen kyseli että tarvitsetko tikkaita, ja samaan aikaan tuli tallityttö esille seinän takaa leveästi virnistellen A-tikkaiden kanssa! Sisuunnuin senverran että sain itseni ylös.... voinette arvata että pyytelin kotona anteeksi tyttäreltäni suunsoittoani :laugh:

Ennenkuin lausahdan Artun kuvasta että aasi parka, niin täytyy käydä tarkistamassa asekaapin sisältö.... (muistuu mieleen se aseistus millä meinasit lähteä hiirijahtiin) ja jos lähdet suupalttijahtiin niin sua ei passaa päästää lähellekään ;D

Leikki leikkinä, suurin vastuu on kyllä sillä joka sulle noin onnettoman kokoisen kulkuvälineen valitsi...  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Okei, suon teille Jussin kunniaksi ilon hymyillä/ virnistellä kustannuksellani ja surkutella uljaan ratsun karmeaa kohtaloa... ;D

Arttu antaa palaa ;)

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Okei, suon teille Jussin kunniaksi ilon hymyillä/ virnistellä kustannuksellani ja surkutella uljaan ratsun karmeaa kohtaloa... ;D

Arttu antaa palaa ;)

Ei tuo nyt kuitenkaan ihan niin surkuteltavan näköinen eläinkohtalo ole, kuin minun tapauksessani... ;D ;D

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään