Ville Kokkonen

EFJY 2.6-07 (31 kuvaa)

14 viestiä aiheessa

Ja olipas KUUMA päivä 8) Ei kuvauksellisesti vaan lämpöitlaltaan ja auringon porotukseltaan...Tungin itseni purjelentäjien mukaan "siipimieheksi" :-[ Kaippa minusta jotain apuakin heille oli...Aurinko siis paistoi ja minä harjoittelin käyttämään kameraa. Kyllähän nuo pursikoneet alkoivat iltapäivästä pysyä kauankin ilmassa :thmbup:

Ensimmäisen kerran elämässäni tutustuin lämpöväreilyyn, jota olikin melko reilusti :- Mutta, ei pidä valittaa kun lämmintä on!!!

 

 

Asiaan..

 

Ensiksi heti aamusta lähdimme "väkisinlentämään" KitFoxilla. Aamulenkki kohdistui Jyväskylän kaupungin päälle ja Muurameen. On se vaan vekkuli vehje :thmbup: Tässä ollaan tulossa jo kotia kohti...

[ attachment removed ]

 

Ja tässä itse menopeli 8)

[ attachment removed ]

 

Kukas se sieltä kurkistaa...........

[ attachment removed ]

 

No sehän on juuri dieselöity OH-CHQ. Tässäpä Laukkasen Jounille evidenssiä koneesta ;)

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Moottori hyrähti kauniisti käyntiin....

[ attachment removed ]

 

Ja sitten se jo kapusi taivaalle täydellä lastilla kohti 10000ft. Ja sitten ne hurjat hyppäsivät pois ehjästä/juuri dieselöidystä koneesta!!!Hurjaa porukkaa nuo laskuvarjomiehet :thmbup:

[ attachment removed ]

 

Seuraavana esittelyvuorossa OH-MAI, KSI:n Maule, jolla tehdään hinauksia ja suurimman osan kesästä se on kellukkeilla. Mageet äänet 8)

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Ex-kakanlevityskone ::) Nykyisin sammutuskone..

[ attachment removed ]

 

Seuraavaksi ylläri Bulgariasta!737 Nuuhkii kauheassa lämpövärilyssä, menisikö 12:selle vaiko 30:lle ???.....Ja päätyi 12:lle.

[ attachment removed ]

 

Hienot äänet siitäkin lähti :thmbup:

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Sitten tositoimiin ja koneet taivaalle! Sai Maulekin purkaa suurimmat energiansa ja hinata purtsikoita taivaalle...

[ attachment removed ]

 

Tässä Hän katselee malttamattomana jo tornin suuntaan, josko se torni-setä antaisi sen lähtöluvan...

[ attachment removed ]

 

....ja tulihan se sieltä! Eikun hanaa!!!

[ attachment removed ]

 

Ja alaskin sieltä on joskus tultava...

[ attachment removed ]

 

Touchdown 8)

[ attachment removed ]

 

Sitten siirrymmekin Dakar-rallin pariin..... :P

[ attachment removed ]

 

OH-HOE vispiläkin oli paikalla. Kävivät ilmeisesti kuvauskeikalla.

[ attachment removed ]

 

OH-NTF, Pilot Factoryn Bravokin kävi tankilla. Tunnustaako joku?

[ attachment removed ]

 

Myös OH-U389 kunnioitti läsnäolollaan :thmbup:

[ attachment removed ]

 

Ja toinen meidän kerhomme kone, OH-CHY. Vanha, mutta toimiva peli :thmbup:

[ attachment removed ]

 

OUTI ??? HUTI ??? Ei vaan Aerocommander Malmilta. Tässäkin huomaa hyvin lämpöväreilyn :(

[ attachment removed ]

 

Goldenairia...

[ attachment removed ]

 

Ja Finncommin OH-ATF :thmbup:

[ attachment removed ]

 

Moottorit kyllä pyöri livenä :-[

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Ja lopuksi vielä OH-U467, ultra. Ne on aika kovia nousemaan nuo ultrat, melkein kuin hissillä menisi ;D

[ attachment removed ]

 

Lennonjohtajalta karkasi ilmapallo...Ei vaan armeijan säähavainto asemalta laitettiin säähavaintopallo taivaalle. Nousi melko ripeästi!

[ attachment removed ]

 

Poliisiauton vilkku ???

[ attachment removed ]

 

 

Ville

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi Airokommanderi.. mitähän se Jy:llä duunasi?

Mietin vaan, että olikohan sama kone toissapäivänä 'harrastamassa' täällä Konginkankaalla 'matalalentoa'?

(Vai mikä tuplamoottorikone harrastaa semmoista edestakaista matalalentelyä ja mitä sillä on asiaa?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen kuva iski suoneen ja välittömästi! GREAT!

 

Kannataa tarjota esim. Siivet-lehden keskiaukeamalle, saa jopa 50 euroa (?)!

 

Schön!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näistä diisseleiden moottoripellityksistä tais olla menneenä viikonloppuna puhettakin...

 

Onkos ne muissakin tällaiset kun tässä Jyväskylän koneessa? Tuo on meinaan.....no sanotaan vaikka karun näköinen..  ::)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä muutama vertailukuva hyppääjien Cessna 182 ja KSI:n Cessna 172 dieseleiden välillä:

 

OH-CAZ, näyttää ihan koneelta...

[ attachment removed ]

 

OH-CHQ, näyttää enemmän muskelikoneelta suurine sieraimineen ;D En tiedä sitten onko nuo suuret ilmanottoaukot laitettu ihan silmälläpitäen hyppyhommia(ylös...Alas...Ylös....Alas...)

[ attachment removed ]

 

Ja tässä vielä muuta kuva OH-XKR:stä :thmbup:

 

 

Huono kuvaelma mittaritaulusta...

[ attachment removed ]

 

JIHAA!!!Vauhtia jo n.80 knots. Käytiin kyllä 85 knots hetkellisesti, mutta kuvaaja ei ehtinyt tallentaa tapahtumaa :-[

[ attachment removed ]

 

Peruksella RWY30

[ attachment removed ]

 

Over the treshold..

[ attachment removed ]

 

Ja viimeinen kuva juuri ennen loppuvetoa :thmbup:

[ attachment removed ]

 

 

Se on aika herkkä kone lentää tuo KitFox. Mutta erittäin hyvin säilyy ohjaustuntuma ja tottelee heti kun sauvaa käsket. Verrattuna esim. Cessnaan, Cessna on lahna liikkeissään ;DKaikella kunniotuksella Cessnaa kohtaan..

 

Ja tuota lämpöväreilyä oli PALJON! Suurin osa kuvista oli ihan "lukukelvottomia" väreilyn takia :'( Ja nyt on myös kasvot ja käsivarret kosketuskelvottomat, ensi kerralla muistaa sitten ainakin laittaa aurinkorasvaa :-[

 

Ville

 

Ja taisipa olla linssissä jotain kakkaakin. Pitänee harjoitella sitä linssin putsaustakin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi Airokommanderi.. mitähän se Jy:llä duunasi?

Mietin vaan, että olikohan sama kone toissapäivänä 'harrastamassa' täällä Konginkankaalla 'matalalentoa'?

(Vai mikä tuplamoottorikone harrastaa semmoista edestakaista matalalentelyä ja mitä sillä on asiaa?)

 

Tuo Commander lähti joskus 12 maissa päivällä. Tuli takaisin joskus 16-17 tienoilla ja tankkasi, ja jäi parkkiin yöksi. Veikkaisin, että ovat olleet tekemässä joko kuvauksia tai mittauksia. Kallistuisin mittauksien puolelle. Ja varmaankin se oli sama kone :thmbup:

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta nopeudesta...jos KNOTSeista puhutaan niin lukisin siitä kyllä hieman pienempiä lukemia... ;)

 

Mutta saatiinpas pilkku muotoonsa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta nopeudesta...jos KNOTSeista puhutaan niin lukisin siitä kyllä hieman pienempiä lukemia... ;)

 

Mutta saatiinpas pilkku muotoonsa  ;D

 

Whoops, oikeassa olet :laugh:

 

Tottunut Kessnan mittareita lukemaan :-[

 

Ville

 

Korjataan......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ero DieselCessnojen nokkamuodoissa johtuu eri moottoreista C172:ssa on Thielert 135hp, C182:ssa SMA 230hp!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ero DieselCessnojen nokkamuodoissa johtuu eri moottoreista C172:ssa on Thielert 135hp, C182:ssa SMA 230hp!

 

Onpas siinä 182 potkua :o

 

Eli siis sentakia on isommat ilmanottoaukot, että saa tarpeeksi jäähdytysilmaa?

 

Ihan kauniit äänet siinä kyllä oli 8)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen kuva iski suoneen ja välittömästi! GREAT!

 

Kannataa tarjota esim. Siivet-lehden keskiaukeamalle, saa jopa 50 euroa (?)!

 

Schön!

 

Melko huonolaatuinen/suttuinen taitaa tuo kuva keskiaukeamalle olla ???

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas siinä 182 potkua :o

 

Eli siis sentakia on isommat ilmanottoaukot, että saa tarpeeksi jäähdytysilmaa?

 

Joo, ja myös siksi että SMA on ilma(ja öljy-)jäähdytteinen ja Thielert nestejäähdytteinen.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla